استودیو Santa Monica حدود پنج سال را صرف بررسی ایدههای مختلف و آزمون خطا کرد تا در نهایت بازی God of War را برای پلی استیشن 4 عرضه کند. استودیو سانتا مونیکا با ساخت این بازی ریسک بزرگی را در قبال یکی از بزرگترین سری بازیهای پلی استیشن به جان خرید و در نهایت طرفداران قدیمی این مجموعه را هم کاملا راضی نگه داشت. البته این بازی کاملا هم بینقص نبود و ایرادهایی داشت که تعداد کمی از آنها بهخاطر ادامه دار بودن داستان بازی قابل توجیه بودند.
با توجه به اینکه بازی God of War: Ragnarok دنباله مستقیم بازی قبلی است، از استودیو سانتامونیکا انتظار نمیرود که در این زمان کوتاه تغییرات بنیادینی در گیمپلی این بازی ایجاد کند، اما امیدواریم که برخی از مشکلات بزرگ بازی God of War، در دباله آن برطرف شوند تا ماجراجویی کریتوس و اتریوس در نورس به بهترین شکل ممکن تمام شود.
در ادامه این مطلب، به پنج مورد از مهمترین نگرانیهای طرفداران بازی God of War درباره بازی بعدی اشاره میکنیم.
خطر لو رفتن داستان: اگر هنوز بازی God of War را تجربه نکردهاید، از خواندن ادامه این متن خودداری کنید.
باس فایتهای بیشتر
بازی God of War نسبت به عناوین قبلی مجموعه باس فایتهای منحصر به فرد بسیار کمتری داشت. برای مقایسه میتوان بازی God of War 3 را مثال زد که هشت باس فایت حماسی و بسیار سخت داشت که هر کدام کاملا با دیگری متفاوت بودند و شکست دادنشان یک سلاح یا قابلیت جدید در اختیار کریتوس قرار میداد.
بازی God of War به شدت از مشکل کمبود باسهای منحصر به فرد در جریان داستان و تنوع سلاح رنج میبرد. مراحل مبارزه با باسهای اصلی این بازی با فاصله زیاد از هم قرار داشتند و شکست دادن این باسها هم آیتم جدید بهخصوصی به بازیکن اهدا نمیکرد. البته در گوشه و کنار دنیای این بازی باسهای بیشتری مخفی شدهاند که تجربه گشت و گزار را برای بازیکنان لذت بخشتر میکنند، اما در مجموع گوناگونی باسهای این بازی قابل مقایسه با عناوین قبلی مجموعه نبود.
با توجه به اینکه بازی God of War: Ragnarok قرار است آخرالزمان رگناروک را به تصویر بکشد، این احتمال وجود دارد که بسیاری از ایزدهای اساطیری نورس که در داستان اصلی رگناروگ کشته میشوند، در مقابل کریتوس قرار بگیرند. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که ثور، فریا و اودین تنها دشمنان بزرگ کریتوس در رگناروک نباشند و شاهد حضور دیگر ایزدهای نورس در مقابل (یا در کنار) کریتوس باشیم.
بهبود مکانیکهای نقش آفرینی
سیستم پیشرفت بازی God of War با حال و هوای تازه این بازی همخوانی داشت، اما تاثیر چندان بزرگی روی مبارزات و تغییر سبک بازی بازیکن نمیگذاشت. آپگرید کردن اسلحه و زره کریتوس و اتریوس از ملزومات بازی برای پیشروی در مراحل نبود و اگر بازیکن سمت چالشهای اختیاری این بازی نمیرفت، تقریبا هیچ مشکلی در اتمام بخش داستان بازی بدون آپگرید کردن تجهیزات پیش نمیآمد.
با توجه به تعداد بالای Runic Attackها و تفاوت چشمگیر آنها با یکدیگر، استودیو سانتامونیکا قطعا توانایی طراحی گزینههای بیشتر برای عمق بخشیدن به گیمپلی این بازی را دارد. علاوه بر این، احتمال در دست گرفتن پتک ثور توسط کریتوس، دست سازندگان را برای طراحی چندضربهای ترکیبی بسیار بازتر میکند و برخی از آپگریدها، مانند امکان در دست گرفتن همزمان میولنیر و تبر لوایاتان پس از آپگرید کردن کمربند کریتوس، میتواند تاثیر بزرگی روی گیمپلی و مبارزات این بازی بگذارد.
روایت داستان و سوالات بیپاسخ
در اینکه بازی God of War با اضافه کردن کریتوس به داستانهای اساطیری نورس یک روایت جدید و فوقالعاده خلق کرده، شکی وجود ندارد. این بازی به آرامی بازیکن را با وقایع این دنیا آشنا میکند و در نهایت نوید فرارسیدن زمستان Fimbulwinter و آغاز وقایع منتهی به آخرالزمان رگناروک را میدهد. بازی God of War بسیاری از سوالات بازیکن را بیپاسخ میگذارد و تریلر بازی God of War: Ragnarok نوید پاسخ دادن به آنها را میدهد. مانند دلایل آغاز جنگ میان الفهای تاریک و روشن و طرف درست این جنگ که در بازی اول تنها اشاراتی به آن میشود و در تریلر رگناروک به بازگشت الفهای تاریک و (احتمالا) کمک آنها به کریتوس و اتریوس اشاره میشود.
با توجه به اینکه بازی God of War: Ragnarok آخرین عنوان از این مجموعه در دنیای نورس خواهد بود، این بازی مسئولیت تکمیل همه ماجراهای نیمه کارهای که از بازی اول به ارث رسیدهاند را به دوش خواهد کشید و علاوه بر آنها، یک زمستان عظیم و آخرالزمانی که موجب نابودی کامل جهان نورس میشود هم باید در آن نشان داده شوند. به همه اینها اختلافات احتمالی کریتوس و اتریوس، روایت داستان مخصوص آنها در بطن داستانهای اساطیری نورس و مشخص شدن سرنوشت این دو در پایان بازی را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که سازندگان چه زمان محدودی برای روایت و تکمیل تمام این داستانها در اختیار دارند.
اگرچه سازندگان اعلام کردهاند که تکمیل بخش داستانی بازی God of War: Ragnarok بیش از 40 ساعت طول خواهد کشید، اما با توجه به وسعت و پیچیدگی ماجراهایی که قرار است در این بازی رخ دهد، بهنظر نمیرسد که حتی 40 ساعت هم برای روایت درست همه آنها کافی باشد و ممکن است بسیاری از آنها از چشم بازیکنانی که نمیدانند باید به دنبال چه جزئیاتی برای تکمیل تکههای پازل هر یک از داستانهای دنیای نورس بگردند، مخفی بماند. تنها نکته مثبت ماجرا این است که با توجه به زمان محدودی که سازندگان برای روایت این ماجراها در اختیار دارند، سرعت اتفاق افتادن وقایع در بازی بالا خواهد بود و احتمالا شاهد افت ریتم بازی نخواهیم بود.
اشاره به گذشته کریتوس
بازی God of War تعادل بسیار خوبی بین گذشته خونین کریتوس و زندگی جدید او در جهان نورس ایجاد کرده بود. عدم علاقه کریتوس به صحبت درباره کارهایی که در یونان باستان کرده بود کاملا با شخصیت جدید او همخوانی داشت و آن بخشی از گذشته را که با اتریوس در میان گذاشت، دقیقا چیزی بود که این بازی به آن نیاز داشت.
بسیار بعید است که اعتراف کریتوس به کشتن پدرش، زئوس، تنها خاطره دردناکی باشد که او از گذشتهاش برای اتریوس تعریف میکند. با توجه به دیوار نگارههای غولها در انتهای بازی God of War، و این حقیقت که اتریوس هنوز هیچ اطلاعی از سرنوش اولین همسر و فرزند کریتوس ندارد، احتمال اینکه باز هم شاهد بازگشت ریشههای یونانی این مجموعه باشیم وجود دارد. علاوه بر اینها، ممکن است کریتوس و حتی اتریوس مجبور به سفر به آن سوی «پل نفرین شدگان» (Bridge of the Damned) در هلهایم شوند و بسیاری از کابوسهای قدیمی کریتوس باز هم جلو چشمان او ظاهر شوند.
در مجموع، بعید است که ارتباط این بازی با ریشههای یونانی کریتوس کم باشد، اما اگر سازندگان به هر دلیلی تصمیم به کمرنگتر کردن این ارتباطات کنند، رابطه کریتوس و پسرش آنطور که باید رشد نخواهد کرد.
ماجرای مرگ کریتوس
مهمترین اتفاق بازی God of War، دیوار نگارهای بود که احتمالا مرگ کریتوس در آغوش پسرش را پیشبینی میکرد. هرچند تصویر فردی که در آغوش اتریوس است تفاوتهایی با کریتوس دارد، اما در حال حاضر قویترین کاندید موجود برای ارتباط با آن فرد، کریتوس است.
مشخصا مرگ کریتوس آخرین چیزی است که طرفداران این مجموعه میخواهند ببینند. کریتوس یکی از بزرگترین نمادهای خانواده پلی استیشن و ویدیوگیم است و بعید است که مرگ او طرفداران این مجموعه را آشفته نکند. از طرفی، استودیو سانتامونیکا هم اعلام کرده که این بازی آخرین ماجراجویی کریتوس در دنیای اساطیری نورس خواهد بود. این اعلامیه میتواند اشاره به ادامه ماجراجوییهای کریتوس در یک دنیای اساطیری دیگر، یا مرگ او و سفر اتریوس به دنیایی دیگر داشته باشد. هنوز هیچ اطلاعی از برنامههای این استودیو برای پایان بندی این بازی نداریم و نمیتوانیم به هیچ یک از اطلاعاتی که پیش از عرضه بازی منتشر میشود اعتماد کرد. مشخصا این استودیو نمیخواهد به طرفداران سرنخی از پایان بندی داستان بدهد و سرنخهای موجود هم برای پیشبینی دقیق هیچ چیز کافی نیست.
هرچند تغییراتی که بازی God of War در این مجموعه ایجاد کرد هم انقلاب بزرگی محسوب میشوند و کسی فکر نمیکرد که روزی کریتوس پیر را تبر به دست در میان اساطیر نورس ببیند. درست است که با گذر زمان، برای جذاب نگه داشتن بازی برای مخاطب جدید، نیاز به ایجاد تغییرات بنیادین در مجموعههای قدیمی بیشتر میشود، اما مگر بازی God of War با حضور کریتوس موفق به انجام چنین کاری نشد؟ روح اسپارتا حالا به شخصیتی بسیار منطقی و قابل درکتر از گذشته تبدیل شده و بعید است که پتانسیل تازه کریتوس به این زودیها با مرگ او از بین برود.
اگر قرار باشد که مطابق پیشبینی غولها، کریتوس در پایان بازی God of War: Ragnarok کشته شود، استودیو سانتامونیکا قطعا تمامی جنبههای این اتفاق را در نظر خواهد گرفت و بیگدار به آب نخواهد زد.
نظر شما درباره بازی God of War: Ragnarok چیست؟ آیا این بازی میتواند انتظارات بالای طرفداران را برآورده کند؟