یکی از مهندسان کمپانی گوگل به هک کردن پلی استیشن پورتال برای اجرای آفلاین بازیهای PSP کمک کرده بود، اعلام کرد که نقص امنیتیای که باعث این هک شده را به سونی گزارش داده و برای رفع این مشکل به آنها کمک کرده است. کنسول پلی استیشن پورتال، دستگاهی با توانایی استریم است که به بازیکنان این اجازه را میدهد تا با وصل شدن به یک پلی استیشن 5، بازیهای خود را روی این دستگاه استریم کنند. به این ترتیب، نسخه دستکاری نشده این دستگاه هیچ گزینهای برای ذخیره فیزیکی بازیها ارائه نمیدهد و تنها میتوان از آن برای استریم کردن بازیهای استفاده کرد.
با این حال، در ماه فوریه، اندی نگوین (Andy Nguyen)، یکی از محققان آسیبپذیری ابری کمپانی گوگل، اعلام کرد که او به همراه تیم کوچکی از مهندسان گوگل، موفق شدند که با هک کردن این دستگاه، شبیهساز PSP را روی آن پیادهسازی کرده و بازیهای PSP را به صورت آفلاین، اجرا کنند.
روز دوشنبه، پلی استیشن پورتال به روزرسانی سیستمی جدیدی را به نسخه ۲٫۰۶ دریافت کرد و پس از آن، نگوین در توییتر اعلام کرد که این به روزرسانی حاوی اصلاحیهای امنیتی برای مشکلی است که او و تیمش در شناسایی آن نقش داشتند.
نگوین در توییتر نوشت :«ما مسئولانه مشکلات کشف شده را به کمپانی سونی گزارش دادیم و این مشکلات با به روز رسانی سیستمی ۲٫۰۶ رفع شدند.»
قبل از پیوستن به گوگل، نگوین مشکلات و آسیبپذیریهای فراوان پلی استیشن Vita و پلی استیشن 4 را منتشر کرده بود. با این حال، در زمان اعلام هک پلی استیشن پورتال، نگیون به صراحت اعلام کرد که تیم او قصد ندارد جزئیات مربوط به آن را برای عموم منتشر کند.
در واقع، با توجه به نقش فعلیاش در کمپانی گوگل به عنوان یک محقق آسیبپذیری ابری، به نظر میرسد که هک شدن پلی استیشن پورتال، صرفا برای برجسته کردن روشی طراحی شده بود که به واسطه آن، توانایی دستگاههای استریمی در اجرای بازیها به صورت محلی، به نمایش گذاشته شود.
پس از انتشار این به روز رسانی سیستمی، نگوین با انتقاد برخی از بازیکنان روبرو شد که میخواستند بدانند چرا او به جای اعلام این آسیبپذیری به عموم، تصمیم گرفت که به منظور رفع این مشکل، آن را به کمپانی سونی گزارش بدهد. در پاسخ، نگوین توضیح داد که اگر این مشکل به صورت عمومی منتشر میشد، کمپانی سونی در نهایت آن را برطرف میکرد و گزارش دادن این مشکل، تصمیم درستی بوده است.
نگوین نوشت :«نمیدانم که چرا برخی از بازیکنان درباره این افشاگری ناراضی هستند. اگر ما آن را برای عموم منتشر میکردیم، آیا کمپانی سونی آن را رفع نمیکرد؟ تفاوت زمانی بین گزارش کردن و گزارش نکردن این مشکل تنها چند هفته میبود.»