تهیه کننده سابق سری بازی Assassins Creed چند ماه پیش با تاسیس استودیو Haven با کمک کمپانی سونی بار دیگر وارد عرصه ساخت عناوین بزرگ شد و وعده ساخت یک عنوان انحصاری بزرگ برای پلی استیشن 5 را داد. این بازی اهداف بزرگی را دنبال میکند و ممکن است به یک عنوان «ترابایتی» تبدیل شود که احتمالا از سرویسهای ابری برای کمک به اجرای بازی روی کنسولهای نسل نهمی استفاده خواهد کرد.
جید ریموند (Jade Raymond) در جدیدترین مصاحبه خود درباره اهداف بلندپروازانه استودیو Haven برای این بازی جدید و دلایل درست بودن تصمیم همکاری با سونی سخن گفته است.
به گفته ریموند، اولین بازی استودیو Haven اهداف بلندپروازانهای را دنبال میکند که نشان دهنده تواناییهای واقعی پلی استیشن 5 خواهد بود. این استودیو با خلق یک فضای کاملا دوستانه و مثبت، اعضای سابق تیم ساخت بازی Assassins Creed و استودیوهایی که ریموند در کمپانیهای EA و گوگل رهبری کرده را گرد هم آورده است. ریموند در سخنان خود اطلاعات بسیار جالبی از بازی در دست ساخت این استودیو منتشر کرد و برای اولین بار عنوان کرد که فایلهای این بازی ممکن است بسیار حجیم باشند (حدود یک ترابایت!) و احتمالا با کمک از سرویسهای استریم ابری بازی برای بازیکن، روی پلی استیشن 5 به کاربر نمایش داده شوند. ریموند در سخنان خود به تاثیر تجاربی که در سالهای فعالیت خود در گوگل (روی پروژه Sadia) کسب کرده است هم اشاره میکند. وی درباره ویژگیهای فنی این بازی گفت:
«حمایت از اولین بازی یک ترابایتی و چنین سطحی از اطلاعات به چه معنی است؟ تمام تجربیاتی که در خلق سرویسهای استریم ابری بازیها در این نسل کسب کردهایم میتوانند برای رسیدن به سطح جدیدی از کیفیت در بازیها به ما کمک کنند. چیزهایی که در گذشته یاد گرفتیم را روی تکنولوژیهایی که در اختیار داری پیادهسازی خواهیم کرد [تا به سطح مورد نظر خود نزدیک شویم].»
ریموند هنوز آماده ارائه اطلاعات گسترده درباره بازی استودیو Haven نیست، اما اعلام کرده که این بازی ویژگیهای اجتماعی بسیار چشمگیری خواهد داشت. او در اینباره گفت:
«شیوع ویروس کرونا ثابت کرد که گیمپلی مانند یک چسب اجتماعی قدرتمند جوامع مختلف را به هم متصل میکند. مخصوصا نسل جوانتر که یکی از راههای اصلی حضورشان در محیطهای (مجازی) اجتماعی و پیدا کردن دوستان جدید، بازی کردن است. این چیزی است که ما میخواهیم بازیمان را بر پایهاش طراحی کنیم.»
ریموند در ادامه گفت که استودیو Haven در حال بررسی خواستههای گیمر نسل جدید است تا اولین بازی خود را برای رفع نیازهای آنها توسعه دهد. نسلی که بیشتر از گذشته به ابراز احساسات و علایق خود اهمیت میدهند. خصایصی که با ورود شبکههای اجتماعی جدید مانند تیک تاک، رنگ و بوی تازهای به خود گرفتهاند و هیچ محصول بزرگ دیگری هم به آنها نمیپردازد. این بازی میخواهد تجربه محتوای ساخته شده توسط کاربران را وارد سطح جدیدی کرده و ابراز علایق شخصی کاربران و شخصی سازی هر آنچه کاربر میخواهد را به عنوان مهمترین بخش گیمپلی خود به بازیکن ارائه کند.
در یکی از مهمترین بخشهای مصاحبه ریموند، او درباره عمق گیمپلی این بازی و عمر طولانی آن صحبت میکند. ریموند میگوید:
«هدف تیم ما ساخت عنوانیست که عمری بیشتر از یک نسل داشته باشد و به شکلی عمیق برای بازیکنان عمق و اهمیت داشته باشد. اما سؤال اصلی اینجاست که چطور باید چنین اثری عمیقی خلق کرد که از ابتدا توسط بازیکنان شخصی سازی شود؟ هنگامی که ما در حال ساخت اولین قسمت بازی Assassins Creed بودیم، به فکر خلق مجموعهای بودیم که در آینده توسط تیمهای خلاق دیگر هدایت شود. ما در این بازی با خلق یک سیستم ابری که بازیکن را به هر برههای از تاریخ میبرد، تداوم این مجموعه در سالهای بعد را تضمین کردیم.»
در ادامه صحبتهای جید ریموند، او به درک سونی از پروسه ایده پردازی بازیهای جدید اشاره میکند و آزادی عملی که این کمپانی به استودیوهایش میدهد را یک «عامل جذب کننده بزرگ» دانست.
بعد از توسعه چند نسخه اولیه سری بازی Assassins Creed، ریموند به کمپانی EA پیوست تا روی یک پروژه جدید از مجموعه Star Wars کار کند. با لغو شدن این پروژه، او به گوگل پیوست و یک استودیو داخلی در این کمپانی برای پلتفرم استادیا تشکیل داد. پس از تصمیم کمپانی گوگل برای بستن تمامی استودیوهای بازی سازیاش، ریموند هم از این کمپانی خارج شد و با کمک سونی استودیو Haven را به همراه بسیاری از بازیسازان با تجربهای که در طول این سالها با آنها همکاری کرده، تاسیس کرد. تعداد افراد مشغول در این استودیو در حال حاضر به 53 نفر رسیده است.
بازی بدون عنوان استودیو Haven یک عنوان کاملا جدید خواهد بود که در تاریخی نامشخص و به صورت انحصاری برای پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد.