چرا قفل 30 فریم بر ثانیه‌ای بازی Starfield مشکل بزرگی نیست

چرا قفل 30 فریم بر ثانیه‌ای بازی Starfield مشکل بزرگی نیست

مهدی سلیمانی مهدی سلیمانی
10 ماه و 13 روز پیش

استودیو Bethesda بالاخره در رویداد Starfield Direct به‌طور مفصل درباره بازی Starfield و سیستم‌های مختلف آن صحبت کرد. سیستم تیراندازی، طراحی محیطی، ساخت سفینه، مدیریت خدمه و جهان‌هایی که به‌صورت اتفاقی ساخته می‌شوند تنها بخشی از ویژگی‌های دنیای بزرگ بازی Starfield هستند. تاد هاوارد (Todd Howard) هم با اشاره به همین موضوع، ادعا می‌کند که این‌ها فقط بخشی از ویژگی‌های دنیای عظیم این بازی هستند. حداقل از لحاظ بزرگی جهان، خیلی راحت می‌توان بازی Starfield را بزرگترین بازی سال 2023 دانست.


یکی دیگر از جزئیات خبرسازی که از بازی Starfield منتشر شد، قفل بودن نرخ فریم این بازی روی ایکس باکس سری ایکس و اس بود. نسخه ایکس باکس سری ایکس با وضوح تصویر 4K و نسخه ایکس باکس سری اس با وضوح تصویر 1440p روی 30 فریم بر ثانیه قفل خواهند بود. هیچ گزینه‌ای هم برای تغییر تنظیمات گرافیکی یا کاهش وضوح تصویر برای افزایش نرخ فریم روی کنسول‌های ایکس باکس وجود نخواهد داشت.

 

به‌خاطر قدرت سخت افزاری کنسول‌های نسل نهم و البته افزایش سقف انتظارات بازیکنان، اجرا شدن بازی‌های نسل نهمی با نرخ 30 فریم بر ثانیه برای عده‌ای یک فاجعه بزرگ غیرقابل بخشش قلمداد می‌شود. البته شکی وجود ندارد که اجرا شدن عناوینی مانند بازی Gotham Knights یا بازی Redfall با نرخ 30 فریم بر ثانیه ناامیدکننده است، اما چنین برخوردی با بازی Starfield که در سطح کاملا متفاوتی از این عناوین قرار دارد منصفانه نیست.
 

پس از نمایش ناامیدکننده بازی Starfield در رویداد سال گذشته ایکس باکس، سطح انتظارات از این بازی شدیدا پایین آمده بود. بازی Starfield در آن زمان وضعیت چندان مناسبی نداشت و حتی در این تریلر هم با نرخ فریم ثابتی اجرا نمی‌شد که گاهی پایین‌تر از 30 فریم بر ثانیه هم می‌رفت. به این دلیل، انتظارات از بازی Starfield در رویداد امسال ایکس باکس پایین بود، اما به دلایل مختلف دیگر، از جمله شکست بازی Redfall و کمبود شدید بازی‌های AAA ایکس باکس، فشار زیادی روی دوش این بازی قرار داشت. در نهایت استودیو Bethesda با یک نمایش کامل و بسیار پرجزئیات‌تر از حد انتظار که به‌خوبی روی ایکس باکس سری ایکس و اس اجرا می‌شد، حتی سرسخت‌ترین منتقدین این بازی را هم شیفته جزئیات و بزرگی این بازی کرد.
 

وقتی سازندگان پس از معرفی ویژگی‌های بزرگ و عمیقی مانند شخصی‌سازی سفینه‌ها، ساخت پایگاه، مدیریت خدمه، خلق اتفاقی سیارات و غیره، باز هم چیزهای بیشتری برای نمایش دارند، می‌توان درک کرد که بازی Starfield بسیار بزرگتر از چیزی است که تصور می‌کردیم. در این بازی می‌توانید با سفینه‌های رهگذر خوش و بش کنید، اما یک ملاقات عادی این چنینی هم می‌تواند به سرعت تبدیل به سکانس مبارزه یا راهزنی فضایی شود. در نهایت همه چیز برعهده خود بازیکن خواهد بود. حتی می‌توان با خرج کردن هدفمند امتیازهای مهارت، طرفدار دو آتشه‌ای که از بازی Oblivion به فضا سفر کرده را هم به خدمه اضافه کرد.
 

شخصی‌سازی اسلحه، خلق اتفاقی فعالیت‌ها و مراحل مختلف در سیارات، شهرهای کاملا دست‌سازی که دارای مراحل اصلی و فرعی طولانی هستند، استخراج منابع، شناسایی موجودات وحشی سیارات مختلف، سیستم تخصیص نیرو برای عملکرد سفینه، همراهان مختلف و غیره، بخش‌هایی از بازی Starfield هستند که هر کدام عمق خاص خود را دارند و علاوه بر این، به اشکال گوناگون و غیرقابل باوری با هم در ارتباط هستند. همه این‌ها بدون حساب کردن جلوه‌های بصری فوق‌العاده، فیزیک و هوش مصنوعی است که در چنین ابعادی با یکدیگر رابطه پیچیده‌ای دارند.

به همین دلیل است که وقتی تاد هاوارد می‌گوید با وجود این‌که گاهی اوقات بازی Starfield با نرخ 60 فریم بر ثانیه‌ هم روی ایکس باکس سری ایکس و اس اجرا می‌شود، تیم سازنده تصمیم گرفته تا این بازی را برای رسیدن به ثبات بیشتر روی کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس روی 30 فریم بر ثانیه قفل کند، می‌توان این تصمیم را درک کرد و به آن احترام گذاشت.

 

البته شاید برای عده‌ای این سؤال پیش بیاید که چرا بازی Redfall به‌خاطر عرضه با محدودیت 30 فریم بر ثانیه‌ای با این حجم از انتقادات رو به رو شد، اما تصمیم سازندگان بازی Starfield قابل دفاع است. جواب این سؤال بسیار ساده‌تر از حد تصور است. علاوه بر این‌که استودیو Arkane پیش از انتشار بازی Redfall وعده اجرای آن با نرخ 60 فریم بر ثانیه روی ایکس باکس سری ایکس و اس را داده بود، محدودیت 30 فریم بر ثانیه‌ای این بازی کوچکترین مشکل آن بود. جلوه‌های بصری بازی در بهترین حالت معمولی هستند، گان‌پلی بازی از استانداردهای امروزی فاصله زیادی دارد، باگ‌ها بی‌شمارند، سیستم لوت بازی خسته‌کننده‌ است، داستان به بدترین شکل روایت می‌شود، جهان بازی بی‌روح‌تر از حد تصور است و در مجموع، این بازی هیچ یک از توانایی‌های استودیو Arkane Austin در خلق عناوین ایمرسیو سیم را نشان نمی‌دهد.
 

حالا نگاهی به بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom بیاندازید. با وجود این‌که این بازی روی سخت‌افزار قدیمی با نرخ 30 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود و حتی افت فریم‌های گاه و بی‌گاهی دارد، با ظاهر فوق العاده‌اش یک تجربه گیم‌پلی بی‌نظیر ارائه می‌کند. این بازی حتی در برخی موارد تجربه گیم‌پلی بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild را هم ارتقا می‌دهد. این درحالی است که بسیاری از بازی‌های جهان باز تا سال 2023 هم نتوانسته‌اند به استاندارد‌هایی که این بازی در سال 2017 وضع کرده بود برسند. اگر بازی Starfield بتواند این استانداردها را رعایت کند (ارائه گیم‌پلی عالی در کنار عملکرد فنی باثبات) بدون شک مورد استقبال بازیکنان قرار خواهد گرفت. مخصوصا اگر استودیو Bethesda بتواند به وعده خود برای ارائه 30 فریم ثابت با وضوح تصویر 1440p روی ایکس باکس سری اس عمل کند. البته با توجه به نمایش‌های اخیر بازی، به‌نظر می‌رسد که چنین اتفاقی اصلا دور از دسترس نیست.

البته این بازی می‌تواند در حوزه‌های مختلفی غیر از عملکرد فنی شکست بخورد، اما با توجه به آن‌چه در رویداد مفصل Starfield Direct دیدیم، به‌نظر می‌رسد که بازی Starfield همان جادوی عجیب بازی‌های استودیو Bethesda که در مجموعه The Elder Scrolls و عناوین قدیمی مجموعه Fallout دیده بودیم را دارد و حتی اگر باگ‌های معروف بازی‌های این استودیو در هنگام عرضه بازی را آزار دهند، باز هم شاهد استقبال بازیکنان خواهیم بود. با این حال، مت بوتی ادعا می‌کند که این بازی کم‌باگ‌ترین بازی تاریخ استودیو Bethesda در هنگام عرضه خواهد بود. از طرف دیگر، فیلم اسپنسر هم اعلام کرده که تمام تسترهای تضمین کیفیت کمپانی مایکروسافت روی بازی Starfield تمرکز کرده‌اند تا این بازی پیش از عرضه تا جای ممکن باگ‌گیری شود. اگرچه بازی Starfield با چندین تاخیر مواجه شد و در نمایش‌های جدید ظاهر بسیار بهتری نسبت به تریلر‌های اولیه دارد، اما وضعیت وحشتناک بازی Redfall در هنگام عرضه باعث می‌شود که تا زمان عرضه بازی و اطمینان از کیفیت آن، نسبت به هیچ‌چیز نظر قطعی ندهیم.
 

شکی وجود ندارد که همه بازیکنان خواهان تجربه بازی‌های نسل نهمی با نرخ 60 فریم بر ثانیه‌ای هستند. اما غیرممکن است که همین بازیکنان بخواهند تا سازندگان با فدا کردن ویژگی‌های گیم‌پلی به 60 فریم بر ثانیه ثابت برسند. تا اینجای نسل نهم بازی‌های زیادی مانند بازی God of War Ragnarok، بازی Horizon Forbidden West، بازی Forza Horizon 5، بازی Street Fighter 6 و بازی Dead Space Remake منتشر شده‌اند که توانستند با ایجاد تعادل بین هر دو مورد بازیکنان را راضی نگه دارند. با این حال، هیچ‌کدام از این عناوین عظمت بازی Starfield را نداشتند و البته، بازی‌های انحصاری پلی استیشن نیازی به در نظر گرفتن یک سخت‌افزار ارزان‌ و ضعیف‌تر نداشتند. استودیو Bethesda قرار است به شکلی باورنکردنی بازی Starfield را با وضوح تصویر 1440p و نرخ 30 فریم بر ثانیه روی ایکس باکس سری اس 300 دلاری اجرا کند و این موضوع یک موفقیت بزرگ برای این استودیو و البته کاربران ایکس باکس سری اس و سرویس گیم پس محسوب می‌شود. هنوز اطلاعات دقیقی از نحوه اجرای این بازی روی ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر نشده، اما ممکن است بزرگترین تفاوت آن‌‌ها در وضوح تصویر 4K سری ایکس و 1440p سری اس خواهد بود. تاد هاوارد اخیرا اعلام کرده که تیم سازنده قصد حذف برخی ویژگی‌های گرافیکی بازی برای دستیابی به نرخ فریم‌های بالاتر را نداشته و تجربه این بازی دقیقا مطابق میل سازندگان خواهد بود. 


از طرفی نسخه کامپیوتر بازی قطعا محدودیتی برای نرخ فریم بر ثانیه نخواهد داشت، اما ممکن است مانند بسیاری از پورت‌های کامپیوتر در نسل نهم با مشکلات بسیار زیاد عرضه شود. با در نظر گرفتن سابقه نه‌چندان درخشان استودیو Bethesda در عرضه پورت‌های کامپیوتر و البته وضعیت بد چندین بازی‌ AAA اخیر کامپیوتر در هنگام عرضه (مانند بازی Redfall و بازی Star Wars Jedi: Survivor)، بعید نیست که نسخه کامپیوتر بازی Starfield هم به همین سرنوشت دچار شود. در این صورت، به احتمال زیاد نسخه ایکس باکس سری ایکس و اس بازی Starfield حداقل در ماه‌های ابتدایی انتشار تنها نسخه قابل تحمل این بازی خواهد بود.
 

درنهایت، تریلرهای پرزرق و برق با ویژگی‌های گرافیکی چشم‌نواز تنها ویژگی‌های بصری هستند و اگر محصول نهایی گیم‌پلی درگیرکننده‌ای نداشته باشد، نرخ فریم بر ثانیه بازی برای هیچ‌کس اهمیت نخواهد داشت.


بازی Starfield در تاریخ شش سپتامبر (15 شهریور) برای کامپیوتر و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد. این بازی از روز اول انتشار روی سرویس گیم پس هم قرار می‌گیرد و مشترکین این سرویس می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی آن را تجربه کنند.

 

 
برچسب ها: Starfield, ایکس باکس سری ایکس, ایکس باکس سری اس
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.