فیل اسپنسر (Phil Spencer) روز گذشته در پادکست Xcast با سوالات مختلفی درباره وضعیت ایکس باکس و بازیهای انحصاری آن مواجه شد. ایکس باکس هنوز نتوانسته در رقابت با عناوین AAA سونی و نینتندو به موفقیت بزرگی برسد و پس از عرضه ناامیدکننده بازی Redfall، بازهم بحث و جدلها درباره وضعیت بخش سرگرمی کمپانی مایکروسافت بالا گرفته است.
اسپنسر در پاسخ به این سؤال که آیا ایکس باکس توجه خود را از بازار کنسول برداشته و بیشتر روی بازار کامپیوتر متمرکز است، پاسخ جالبی ارائه کرد. به گفته اسپنسر، کمپانی مایکروسافت نمیتواند تنها با ساخت بازیهای باکیفیت برای کنسولها در رقابت فروش کنسول با سونی و نینتندو پیروز شود. این کمپانی روش دیگری را برای رقابت با کمپانیهای ژاپنی انتخاب کرده و میخواهد با برآورده کردن خواسته توسعه دهندگان، به کاربران اجازه دهد تا بازیهایشان را روی هر دستگاهی که میخواهند تجربه کنند.
اسپنسر در اینباره گفت:
«ما نمیخواهیم وارد رقابت فروش کنسول با سونی و نینتندو شویم. یک راه حل یا پروزی بزرگ برای ما وجود دارد.میدانم این راه حل ممکن است عده زیادی را ناراحت کند، اما حقیقت این است که وقتی در رتبه سوم بازار کنسول قرار دارید و دو کمپانی برتر به قدرتمندی سونی و نینتندو هستند که تمرکز متفاوتی روی معاملات و دیگر مسائل دارند. این موضوع باعث میشود تا ما بهعنوان یک تیم در ایکس باکس با سختیهای زیادی مواجه شویم. البته همه اینها تقصیر خودمان است، نه دیگران.
نظراتی میبینم که میگویند اگر شما بازیهای عالی بسازید، همه مشکلات برطرف میشوند. مشخصا نمیتوان انتظار داشت که صرفا با ساخت بازیهای باکیفیت، ناگهان سهم ایکس باکس از بازار کنسولها افزایش دراماتیکی پیدا کند.
ما با ایکس باکس وان در نسل بسیار مهمیشکست خوردیم؛ نسلی که همه کاربران درحال بزرگ کردن لیست بازیهای دیجیتالیشان بودند. ما میخواهیم که جامعه کاربران ایکس باکس حس خوبی داشته باشند، اما این ایده که اگر ما روی ساخت بازیهای بهتر برای کنسولها تمرکز کنیم، ناگهان پیروز نبرد کنسولی خواهیم شد، با واقعیت فاصله زیادی دارد.»
اسپنسر ادعا میکند که 90 درصد خریداران کنسول در هر سال، حداقل یک کنسول پلی استیشن، نینتندو یا ایکس باکس دیگر هم در خانه دارند و به بازیهای دیجیتالی قدیمیشان روی همان اکوسیستم دسترسی دارند.
«این اولین نسلی است که بازیهای بزرگی که عدهای از بازیکنان تجربه میکنند، همان عناوینی هستند که نسل پیش هم در دسترس کاربران بودند. وقتی به عناوینی مانند بازی Fortnite، بازی Roblox و بازی Minecraft نگاه میکنید، متوجه میشوید که آنها با قدرت به نسل بعدی وارد شدهاند.
کارشناسان زیادی را میبینم که میخواهند به دوران کارتریج و دیسک بازی برگردند. دورانی که هر نسل یک رقابت جداگانه بود و میتوانستید از صفر برای تصاحب رقابت کنسولی مبارزه کنید. ما دیگر در چنین دنیایی زندگی نمیکنیم. مردم برای تجربه عنوانی مانند بازی Starfield پلی استیشن 5 خود را نمیفروشند و ما میدانیم که این اتفاق نخواهد افتاد.»
او قبلا در مصاحبه با پادکست Decoder هم گفته بود که اگر ایکس باکس همچنان به بازار بازیهای موبایل بیتفاوت باشد، کار سختی برای ادامه فعالیت بهعنوان یک کمپانی جهانی خواهد داشت.
«کوچکترین صفحهای که برای بازی کردن استفاده میکنیم، بزرگترین بازار را در اختیار دارد. اگر بهعنوان یک برند گیمینگ در این بازار حضور فعالی نداشته باشیم، نمیتوانیم در آینده به کسب یک جایگاه خوب در این بازار امیدی داشته باشیم. البته فقط ما چنین شرایطی را در بازار بازیهای موبایل نداریم.
اگر نتوانیم مخاطبین خود را روی موبایل (یا هر صفحه نمایشی که کاربر میخواهد روی آن بازی کند) پیدا کنیم، قطعا از بازار جهانی جدا خواهیم شد و این موضوع ادامه کار را برای ما بسیار سخت میکند.
بهعنوان بخشی از بازار گیمینگ، بازار کنسولها در حال کوچک شدن است. این صنعت همواره درحال رشد است و بازار کنسولها، مانند کامپیوتر، در حد دیگر بخشهای صنعت رشد نمیکند.»
اسپنسر در ادامه صحبتهایش به علاقه بازیسازان برای عرضه بازیها روی همه دستگاههای ممکن اشاره میکند.
«ما میدانیم که توسعه دهندگان چه برنامهای برای آینده دارند و به همین دلیل دید خاصی به آینده داریم. آنها میخواهند بازیهایی بسازند که روی هر صفحهای در دسترس بازیکنان باشد و صرف نظر از پلتفرم انتخابی، بتوانند با دوستانشان بازی کنند.
قطعا کنسولها هسته اصلی برند ایکس باکس هستند و هیچ شکی در این زمینه وجود ندارد و ما همچنان تمرکز خود را روی ارائه تجربهای فوقالعاده روی کنسول خواهیم گذاشت.
میدانم که بعضی از مردم از ما میخواهند صرفا نسخه سبز رنگ بهتری از آبیها باشیم. اگر ایکس باکس بخواهد از دیگران تقلید کند، هیچ موفقیتی در انتظار برند ما نخواهد بود. باید کار خودمان را کنیم. با گیم پس، با برنامههایی که برای xCloud داریم و با توسعه بازیهایمان میتوانیم به اهدافی که داریم دست پیدا کنیم.»
در بخش دیگری از این مصاحبه، فیل اسپنسر بهخاطر وضعیت انحصاری جدید ایکس باکس در هنگام عرضه عذر خواهی کرد. البته او انتظار داشته تا بازی Redfall با استقبال بهتری مواجه شود.
اسپنسر اعتراف کرد که ایکس باکس در عمل به وعدههایی که در رویداد سال گذشته بود ناموفق بوده، اما هیجان زیادی برای رویداد پیشروی ماه ژوئن و بازیهای آینده مایکروسافت دارد.