شکایت حقوقی منچستر یونایتد از سازندگان بازی Football Manager

شکایت حقوقی منچستر یونایتد از سازندگان بازی Football Manager

مصطفی محدث مصطفی محدث
3 سال و 11 ماه و 11 روز پیش

پس از ۱۶ سال از عرضه اولین بازی Football Manager توسط شرکت Sports Interactive و ۲۸ سال پس از عرضه اولین نسخه بازی Championship Manager، باشگاه منچستر یونایتد به این نتیجه رسیده است که باید از سازندگان این عناوین به خاطر استفاده از نام باشگاه در بازی‌های ذکرشده شکایت کند.

طبق گزارشی که توسط گاردین منتشر شده، منچستر یونایتد به دلیل تخطی از حقوق کپی‌رایت و تریدمارک‌های باشگاه، شکایتی علیه سگا و Sports Interactive را شروع کرده است.

در مقابل، سگا و Sports Interactive می‌گویند که استفاده از نام باشگاه در این فرنچایز محبوب شبیه‌سازی، «یک ارجاع قانونی به باشگاه فوتبال منچستر یونایتد در یک شرایط و محیط فوتبالی» بوده است. آن‌ها همچنین به این موضوع اشاره کردند که نام این باشگاه در مجموعه Football Manager و عنوان قبل از آن یعنی بازی Championship Manager از سال ۱۹۹۲ تا به امروز و «بدون هیچ‌گونه شکایتی توسط مدعی پرونده» استفاده شده است.

«مایلز جیکوبسن» (Miles Jacobson)، مدیر شرکت Sports Interactive نیز در توییتی گفت که فعلا نمی‌تواند درباره تحقیقاتی که هنوز به پایان نرسیده، صحبت کند.

 

 

استودیو Sports Interactive از سال ۱۹۹۲، مجموعه عناوینی به اسم بازی Championship Manager را عرضه می‌کرده که ناشر آن‌ها شرکت Eidos بوده است. بعد از جدایی از این شرکت در سال ۲۰۰۳، آن‌ها از سال ۲۰۰۴، شروع به عرضه فرنچایز دیگری به نام بازی Football Manager کردند. سگا نیز در سال ۲۰۰۶، این استودیو را خریداری کرد.

منچستر یونایتد همچنین مدعی شده است که سازندگان بازی Football Manager با استفاده نکردن از لوگوی درست این باشگاه، به حقوق معنوی آن‌ها نیز خسارت وارد کرده است. مشاوران حقوقی این باشگاه گفته‌اند که چنین عملی، «باعث شده که مالکان حقیقی باشگاه از حق داشتن لوگوی لایسنس‌شده خود محروم شوند.»

آن‌ها در بخش دیگری از ادعاهای خود گفته‌اند: «مصرف‌کنندگان این عناوین انتظار دارند که لوگو و نشان رسمی باشگاه را در کنار نام منچستر یونایتد ببینند و این کمبود، منجر به استفاده‌های غیرقانونی و نادرست خواهد شد.» البته وکلای باشگاه پذیرفته‌اند که این استدلال «تا حدودی بدیع و طبیعتا در حوزه بازی‌های ویدیویی مطرح شده است، اما قطعا می‌توان درباره آن بحث کرد.»

وکلای سگا و Sports Interactive نیز در مقابل این ادعا گفته‌اند که نشان «ساده‌شده» باشگاه که در بازی به نمایش گذاشته می‌شود، یکی از ۱۴ لوگوی آماده بازی است که با شروع هر بازی جدید، موتور بازی آن‌ها را به صورت تصادفی انتخاب می‌کند و «مشخصا نشان‌دهنده این است که استفاده از لوگوی منچستر یونایتد، توسط مدعی پرونده لایسنس نشده است.»

در رابطه با نام باشگاه نیز مشاوران حقوقی دو شرکت سگا و Sports Interactive گفته‌اند که منچستر یونایتد «با ایجاد موانع برای شرکت‌هایی که توسط مدعی لایسنس نشده‌اند، در حال تلاش برای جلوگیری از ایجاد رقابت سالم و قانونی در حوزه بازی‌های ویدیویی است و می‌خواهد مانع استفاده از نام باشگاه فوتبال منچستر یونایتد در چنین بازی‌هایی شود.»

در بخشی از دفاعیه کتبی این دو شرکت آمده: «مدعی پرونده به استفاده از نام باشگاه فوتبالی منچستر یونایتد توسط متهمین در بازی Football Manager تن داده و اکنون نمی‌تواند از چنین استفاده‌هایی شکایت کند.»

به عقیده آن‌ها «جلوگیری از استفاده از نام منچستر یونایتد در بازی Football Manager، به معنای ایجاد محدودیت و ممانعتی غیرمنطقی از حق استفاده آزادانه از عبارات «منچستر یونایتد» برای ارجاع به یک باشگاه فوتبالی در یک بازی ویدیویی است.

 

باشگاه منچستر یونایتد در بازی Football Manager 2020

 

یکی از اقدامات هوشمندانه مشاوران حقوقی سگا و Sports Interactive در دفاعیه خود، اشاره به این موضوع بوده است که شرکت سازنده این بازی، سال‌ها است که کپی‌های متعددی از این فرنچایز را به مقامات و بازیکنان باشگاه اهدا کرده است. آن‌ها حتی به میزان توییت‌ها و بازخوردهای مثبتی که از کارکنان منچستر یونایتد دریافت کرده‌اند نیز اشاره کرده‌اند. آن‌ها در ادامه رویکرد جالب خود، به این موضوع اشاره کردند که «بسیاری از کارکنان مدعی پرونده که در حوزه استخراج، تحلیل داده‌ها و دیده‌بانی تیم‌ها کار می‌کنند، بارها با استودیو Sports Interactive تماس گرفته و با اهداف تحقیقاتی و تحلیلی، از آن‌ها درخواست دسترسی به پایگاه اطلاعاتی بازی Football Manager را داشته‌اند.»

نکته جالب این است که مربی فعلی منچستر یونایتد یعنی «اوله گانر سولکسجر» (Ole Gunnar Solskjaer) نیز به صورت عمومی درباره تجربه بازی Football Manager وقتی که خودش بازیکن باشگاه بود، صحبت کرده و حتی ادعا کرده است که این بازی، به رشد و پیشرفت تاکتیک‌های واقعی او نیز کمک کرده است.

او در سال ۲۰۱۳ گفته بود: «این {بازی Football Manager} یک بازی فوق‌العاده است. من چیزهای زیادی راجع به فوتبال از آن یاد گرفته‌ام. یادم می‌آید که در آن زمان نیز همانند الان که خودم مربی هستم، فکر می‌کردم: باید به بازیکنان جوان فرصت داد و رشد آن‌ها را تماشا کرد. بسیاری از بازیکنان من، بازی FIFA و بازی Football Manager را تجربه می‌کنند و فکر می‌کنم که چنین عناوینی، به درک درست و بهتر آن‌ها از فوتبال کمک می‌کند.»

وکلای سگا و استودیو Sports Interactive در بخش دیگری از دفاعیه خود گفته‌اند: «احتمال هیچ‌گونه اختلال یا خسارت به تریدمارک‌های اروپایی مدعی پرونده توسط فعالیت‌های متهمین وجود ندارد.»

یکی دیگر از ادعاهایی که مشاوران حقوقی یونایتد دارند، این است که سازندگان این مجموعه بازی از عرضه مادهای مختلفی که تریدمارک‌های تقلبی و مشابه را درون بازی قرار می‌دهند، حمایت کرده است. آن‌ها می‌گویند سگا و SI، «با تبلیغ تامین‌کننده‌های این مادها در راه‌ها و روش‌های مختلف، استفاده از آن‌ها را تشویق کرده و البته که خودشان نیز مستقیما از آن‌ها بهره مالی برده‌اند. چون در این صورت، سازندگان این عناوین مجبور نیستند که هیچ‌گونه اقدامی برای لایسنس کردن باشگاه‌ها در بازی خود انجام دهند و می‌توانند با تبلیغ مادهایی که تریدمارک‌ها و نشان‌های واقعی باشگاه‌ها را به بازی اضافه می‌کنند، از افزایش فروش محصول خود لذت ببرند.»

قاضی این پرونده، «جاستس مورگان» (Justice Morgan) است. او فعلا به درخواست یونایتد در رابطه با اضافه کردن بند مربوط به مادها، موافقت نکرده و زمانی نامشخص در آینده را برای بررسی این موضوع تعیین کرده است.

این پرونده یادآور داستان‌های بازی Pro Evolution Soccer است که از اسامی و نشان‌هایی تقلبی برای برخی از باشگاه‌های درون بازی استفاده می‌کرد. منچستر یونایتد در آن مجموعه بازی، نام‌های مختلفی مثل Aragon یا Man Red داشت. آیا بازی Football Manager نیز مجبور به اتخاذ رویکردی مشابه خواهد شد؟

برچسب ها: Football Manager 2020
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.