سری بازی Metal Gear Solid با عمری 34 ساله، در میان مجموعههای قدیمی، محبوب و برتر بازیهای ویدیویی قرار دارد. بازی Metal Gear اولین قسمت از این مجموعه است که در سال 1987 منتشر شد اما تا پیش از انتشار بازی Metal Gear Solid ، این مجموعه آنچنان شناخته شده نبود و طرفداران زیادی نداشت. این بازی که در سال 1998 روی پلی استیشن 1 منتشر شد، استانداردهای بازیهای اکشن سوم شخص را ارتقا داد و نام هیدئو کوجیما را به عنوان یک کارگردان صاحب سبک سر زبانها انداخت. کوجیما پس از انتشار بازی Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain همکاری خود را با کمپانی کونامی قطع کرد و برای اولین بار پس از 28 سال، سکان هدایت این مجموعه را به دست فرد دیگری سپرد. نتیجه این تغییرات بازی Metal Gear Survive بود که به عنوان یک فاجعه تمام عیار هیچ شباهتی با ماهیت اصلی مجموعه نداشت و طرفداران این مجموعه را نسبت به نسخههای بعدی که توسط کونامی و بدون حضور کوجیما ساخته خواهند شد، نگران کرد.
پس از شش سال بیخبری سری بازی Metal Gear Solid، اخبار جدیدی پیرامون در دست ساخت بودن یک بازی جدید از این مجموعه به گوش میرسند. اما این شایعات روی یک عنوان خاص تمرکز نمیکنند. برخی ادعا میکنند که این پروژه در دست ساخت مربوط به بازی Metal Gear Solid 6 است و عده دیگری عقیده دارند که نسخه بازسازی بازی Metal Gear Solid مراحل ساخت خود را طی میکند. مشخص نیست کدام یک از این ادعاها صحت دارند، اما از آنجایی که قسمت اول این مجموعه در سال 1998 منتشر شده است، در دست ساخت بودن نسخه ریمیک آن منطقی به نظر میرسد. اگر این بازی واقعا در دست ساخت باشد، راههای زیادی برای این بازی نسل پنجمی در بخشهای مختلف گیمپلی و گرافیک وجود خواهد داشت.
از طرفی، کمپانی کونامی هم که اصلا از پشتیبانی طرفداران این مجموعه سود نمیبرد، کار سختی برای توسعه این شاهکار با استانداردهای امروزی و راضی کردن طرفداران همچنان خشمگین این مجموعه خواهد داشت. این کمپانی از حساسیت بازیکنان روی سری بازی Metal Gear مطلع است و ریسک ساخت قسمت جدید یا ریمیک این مجموعه بدون حضور هیدئو کوجیما را بدون اطمینان از کیفیت محصول نهایی به جان نمیخرد. البته از کونامی بعید نیست که بدون توجه به عواقب کار خود، یک محصول معمولی یا ضعیف مانند بازی Metal Gear Survive را تنها برای خالی کردن جیب طرفداران مجموعه منتشر کند.
در ادامه این مطلب به بخشهای مختلف بازی Metal Gear Solid که باید در نسخه بازسازی شده بهبود پیدا کنند اشاره میکنیم.
بهبودهای گرافیکی
قاعدتا این بازی به بازسازی کامل گرافیکی صفر تا صد نیاز دارد. با گذشت 23 سال از عرضه بازی Metal Gear Solid، این عنوان دیگر مانند روز اول هیچ جذابیت گرافیکی برای بازیکنان ندارد. توسعه این بازی با هدف استفاده از قدرت سخت افزاری پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس میتواند علاوه بر نمایش زیباییهای جزیره Shadow Moses، شکل و شمایل قسمتهای بعدی (احتمالی) این مجموعه را هم در ذهن طرفداران ترسیم کند.
ریمیک بازی Demon’s Souls نمونه بسیار خوبی برای سرمشق قرار دادن تغییرات گرافیکی مورد نیاز بازی Metal Gear Solid است. البته کار کونامی برای بهبود گرافیکی این بازی راحتتر از استودیو Bluepoint است. بازی Metal Gear Solid حتی روی پلی استیشن 1 هم به شدت سینمایی و متمرکز روی محیطهای بسته بود و کار بازسازی گرافیکی آن برای کنسولهای قدرتمند نسل نهمی نهتنها چالش سختی نیست، بلکه دست سازندگان برای استفاده از منابع گرافیکی را هم بسیار باز میگذارد. طراحی بافتهای نسل نهمی و نورپردازی واقعگرایانه در محیطهای بسته، با توجه به سادگی کار با موتورهای بازی سازی نسل جدید، بعید است چالش بزرگی سر راه تیم سازنده قرار دهد.
بهبود مبارزات تن به تن
سری بازی Metal Gear Solid همواره روی گیمپلی مخفی کاری و پیشروی بدون سر و صدا تمرکز داشته است و مبارزات تن به تن تنها در مواقع ضروری و به عنوان آخرین گزینه در مقابل بازیکن قرار میگرفتند. اما سه نسخه ابتدایی این مجموعه مبارزات تن به تن ساده و پیش پا افتادهای داشتند. حملات فیزیکی در این بازیها تنها به یک حمله فیزیکی سه ضرب (دو مشت و یک لگد) و چند ضرب خاص دیگر خلاصه میشد.
مبارزات تن به تن این مجموعه در بازی Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain پیشرفت چشمگیری داشت و با گسترش سبک مبارزات تن به تن و قدرتمند CQC، طیف گستردهای از تکنیکهای مبارزه تن به تن و بیهوش کردن مخفیانه دشمنان را در اختیار بازیکن قرار میدهد. با توجه به تجربه مبارزات CQC در قسمت پنجم مجموعه، بازیکنان قطعا درخواست بازگشت نمونه مشابه و پیشرفتهتر آن را در بازیهای آینده دارند و بازسازی مبارزات سه ضرب بازی Metal Gear Solid با بافتهای گرافیکی نسل نهم اعتراضات زیادی را روانه تیم سازنده خواهد کرد. با در نظر گرفتن عدم وجود خلاقیت آنچنانی در میان کارکنان کمپانی کونامی، حتی کپی برداری کامل از مبارزات بازی Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain و اضافه کردن چند مکانیک ساده به آن هم میتواند نسبتا راضی کننده باشد.
اگرچه زاویه دید بالا به پایین و ثابت این مجموعه برای طرفداران قدیمی آن خاطره انگیز است، اما استفاده مجدد از چنین زاویه دوربینی برای نسخه بازسازی عناوین قدیمی نمیتواند تصمیم درستی باشد. بازیکنان در نسلهای گذشته به دوربین آزاد و قابل کنترل عادت کردهاند و با محدودیت دوربین ثابت کنار نخواهند آمد. از طرفی، این مجموعه هم از بازی Metal Gear Solid 3: Subsistence به بعد با زاویه دوربین سوم شخص آزاد منتشر شده است و انتخاب دوربین ثابت برای نسخه بازسازی بازی Metal Gear Solid طرفداران زیادی نخواهد داشت.
زاویه دوربین سوم شخص و کاملا آزاد برای عنوانی که روی گشت و گزار آرام و مخفیانه در محیط تمرکز میکند بسیار حیاتی است. یکی از دلایل اصلی انتخاب چنین زاویه دوربینی در عناوین قدیمی، محدود بودن بودجه سخت افزاری سازندگان برای اضافه کردن بافتهای گرافیکی به بازی بود و حالا با از بین رفتن کامل چنین محدودیتهایی، عدم تغییر زاویه دوربین و اهدای آزادی عمل به بازیکنان تصمیم کاملا اشتباهی است. حتی بازی Resident Evil 2 و بازی Resident Evil 3 هم که بخش بزرگی از محبوبیت اولیه خود را مدیون زاویه دوربین خاص خود بودند، در نسخه بازسازی آزادی عمل را به بازیکن داده و با دوربین سوم شخص قابل کنترل عرضه شدند. البته قطعا وجود این زاویه دوربین خاطره انگیز به عنوان یکی از زاویه دوربینهای قابل انتخاب مورد استقبال بازیکنان قرار خواهد گرفت. تجربه دوباره این بازی در زاویه دوربین قدیمی با گرافیک بهبود یافته بسیار جذاب خواهد بود.
تغییرات کوچک در روایت داستان و گیمپلی بازی
خط داستانی سری بازی Metal Gear Solid بسیار گسترده است و بازیکنان معمولا با سیل عظیمی از اطلاعات ریز و درشت روبرو میشوند. قسمت اول این مجموعه هم لحظات بسیار خاطره انگیز و مهمی را روایت میکند و هر تغییر کوچکی در آنها میتواند جنگ دوباره میان بازیکنان و کونامی را آغاز کند. اما باید قبول کرد که پس از عرضه بازی Metal gear Solid HD Collection برای پلی استیشن 3، تجربه دوباره تمامی اتفاقات گذشته ممکن است خسته کننده و تکراری باشد. سازندگان میتوانند با درس گرفتن از بازی Final Fantasy 7 Remake، تغییرات جزئی در بخشهایی از داستان این بازی ایجاد کنند و حس تازگی و جدید بودن را به آن اضافه کنند.
از طرفی، یکی از مهمترین باس فایتهای تاریخ بازیهای ویدیویی، یعنی سکانس مبارزه با سایکو منتیس (Psycho Mantis) هم باید به نحوی همان حس و حال مرموز و ترسناک بازی اصلی را منتقل کند. در نسخه پلی استیشن 1 این بازی، سایکو منتیس با شکستن دیوار چهارم، عملا با خود بازیکن مبارزه میکرد. فنون مبارزه سایکو منتیس شامل کارهایی نظیر گرفتن کنترل بازی از بازیکن، سیاه کردن صفحه نمایش و القای حس عوض شدن شبکه تلویزیون، فعال کردن لرزش کنترلر و حتی خواندن فایلهای ذخیره روی مموری کارت هستند. تنها راه شکست دادن سایکو منتیس، وصل کردن کنترلر 1 به ورودی کنترلر 2 و گول زدن او از این طریق بود. با کمک ویژگیهای جدید کنترلر دوال سنس مانند ماشههای تطبیق پذیر و بازخورد هپتیک، میتوان بخش زیادی از بازیهای ذهنی سایکو منتیس را به شکلی جدید به بازی اضافه کرد و بار دیگر بازیکنان را به نبرد ذهنی با او فرستاد.
با همه این تفاسیر، هیچ خبر رسمی یا حتی اشاره امیدوارکنندهای به در دست ساخت بودن نسخه بازسازی بازی Metal Gear Solid نشده است و به نظر نمیرسد کمپانی کونامی و کوجیما هم در حال تلاش برای بازسازی دوباره روابط خود باشند. تنها گذر زمان میتواند صحت این شایعات را تایید کند.