پس از گذشت تنها چند ماه از معرفی بازی Mortal Kombat 1، این بازی بهزودی برای کامپیوتر، پلی استیشن 5، نینتندو سوییچ و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر میشود. نمایشهای اخیر قسمت جدید مجموعه نشان میدهند که استودیو Nether Realm در توسعه یک عنوان مبارزهای دیگر موفق بوده و طرفداران سری Mortal Kombat میتوانند نسبت به تغییرات جدید این بازی امیدوار باشند.
در این مطلب به 15 مورد از همین ویژگیهای جدید و هیجانانگیز بازی Mortal Kombat 1 اشاره خواهیم کرد.
اول از همه باید به مهمترین ویژگی بازی Mortal Kombat 1 اشاره کنیم. داستان و جهان بازی Mortal Kombat 1 بهقدری تغییر کرده که روی نامگذاری این بازی هم تاثیر گذاشته و نوید یک شروع جدید را میدهد. در میان این تغییرات، اتفاقات مهمی رخ داده که سوالات بزرگی در ذهن طرفداران ایجاد کرده است. سوالات مهمی مانند اینکه چرا کوای لیانگ (ساب زیرو سابق) در دنیای جدید تبدیل به اسکورپیون شده؟ چه اتفاقی برای هانزو هیساشی (اسکورپیون سابق) افتاده؟ اهداف قوم لین کوی (Lin Kuei) چیست؟ با وجود تعریف لو کنگ از صلح در دنیای جدید، سری مسابقات Mortal Kombat چطور فعالیت میکند؟ کدام شخصیتها از بازی Mortal Kombat 11 جان سالم بهدر بردند و حالا هدفشان چیست؟
سوالات مهم و بزرگی پیرامون داستان و جهان بازی Mortal Kombat 1 وجود دارد که امیدواریم پاسخ همه آنها در خط داستانی این بازی داده شود.
علاوه بر بازگشت شخصیتهایی مثل تانیا (Tanya)، لی می (Lei Mei)، هویک (Havik)، کنشی، رپتایل و اشرا (Ashrah)، باید دید که این شخصیتها و البته دیگر مبارزینی که در قسمتهای قبلی حضور داشتند، با تغییرات اساسی در جهان بازی چه تغییری نسبت به گذشته کردهاند. میدانیم که شخصیتهای مختلفی مثل رایدن که هنوز قدرتهای برقیاش را حفظ کرده، چندان از اصل خود دور نشدهاند، اما سبک مبارزهشان شدیدا با گذشته متفاوت است.
مطالب مرتبط: از بازی Black Panther چه انتظاراتی داریم؟
بازی Mortal Kombat 11 مشکلات خاص خودش را داشت، اما احتمالا بزرگترین آنها مربوط به سیستم مبارزه بازی بود. عدهای عقیده داشتند که روند مبارزات به اندازه کافی سریع نیست و در طرف دیگر هم عدهای اعتقاد داشتند که خیلی زود میتوان همهچیز مبارزات را یاد گرفت و چیز چالش برانگیزی در آن وجود ندارد. تا جایی که در نمایشهای بازی Mortal Kombat 1 دیدیم، این بازی چندضربهای جدید، با محدودیت کمتر و سرعت بیشتر ارائه میکند که البته چندضربهای هوایی هم بین آنها دیده میشود. زمان مشخص میکند که مبارزات این بازی تا چه اندازه متعادل هستند، اما فعلا حتی با وجود کمبودی که در تنوع شخصیتها دیده میشود، همه چیز جذاب بهنظر میرسد.
بخش مهمی از جذابیتهای سیستم مبارزه جدید بازی Mortal Kombat 1 بهخاطر حضور مبارزهای Kameo است. آنها در مبارزات به کمک شما میآیند و در شرایط مشخص، مثل شرکت در چندضربها یا حتی دفع پرتابه دشمنان، حرکات منحصر به فردی دارند و برای استفاده از آنها باید منتظر بهترین زمان بمانید. البته استفاده از Kameoها بدون محدودیت نیست و با هر بار کمک گرفتن از آنها، باید اندکی برای استفاده دوباره منتظر بمانید. در هر حال، دیدن شخصیتهایی مثل سونیا بلید (Sonya Blade)، جکس (Jax)، فراست (Frost) و سایرکس (Cyrax) با ظاهر کلاسیکشان خوشحالکننده است.
فیتلیتی و بروتلیتی امضای سری Mortal Kombat و شاید دلیل اصلی شهرت این مجموعه هستند. باتوجه به اینکه تمام فیتلیتیهای بازی پیش از انتشار نمایش داده شده، میتوانیم با اطمینان بگوییم که استودیو NetherRealm به بهترین شکل آنها را برای بازی Mortal Kombat 1 طراحی کرده است. فیتلیتیهای خونینی مانند له کردن حریف زیر چکمههای جکس، جدا کردن سر (به همراه ستون فقرات) در چندین فیتلیتی و البته پرتاب کردن دشمنان به یک سیاه چاله توسط لو کنگ، نوید مبارزات خونینی را میدهد که طرفداران منتظرش هستند.
خوشبختانه بازی Mortal Kombat 1 در زمینه فیتلیتی کمبودی ندارد و حتی مبارزهای جدید Kameo این بازی هم فیتلیتیهای مخصوص خودشان را دارند. بسیاری از این فیتلیتیها مانند بوسه مرگ سونیا و له کردن دشمنان زیر چکمه جکس یادآور فیتلیتی کلاسیک هر مبارز هستند. شاید این موارد را بتوان استفاده حداکثری از حس نوستالژی طرفداران دانست، اما وجود آنها در کنار لیست بلند بالای فیتلیتی شخصیتهای اصلی ترکیب کاملی از همهچیزهایی که بازیکنان میخواهند را ارائه میکند.
اگر از کنایههای شخصیتها در ابتدای هر مبارزه لذت میبرید، از بازگشت آنها در بازی Mortal Kombat 1 لذت زیادی خواهید برد. جر و بحث بین مبارزها عمق بیشتری پیدا کرده و حالا آنها به تاریخچه همدیگر هم اشاره میکنند که جذابیت خاص خودش را دارد. با توجه به چیزهایی که در تریلرها و بتای بازی دیدیم، در این زمینه هم کمبودی وجود ندارد و همه چیز همانطور است که باید باشد.
بعد از تجربه بخش Towers of Time، حالا دوباره نوبت به برجهای کلاسیک مجموعه رسیده است. پیچیدگیهای قبلی این بخش از بین رفتهاند و حالا کافیست یک مبارز اصلی و Kameo انتخاب کنید و با مبارزههایی که بهصورت تصاعدی سخت میشوند، خودتان را به بالای برج برسانید. شاید این بخش هم پیچیدهتر از چیزی باشد که تا الان دیدهایم، اما زیبایی آن به سادگیاش است و امیدواریم که پیچیدگی اضافی و دست و پاگیر به آن اضافه نشود.
کواتیلیتیها (Quatility) هم در بازی Mortal Kombat 1 به این مجموعه بازگشتهاند. ترک ناگهان مبارزه توسط حریف در بخش آنلاین همیشه به تجربه این بخش ضربه میزند، اما حالا میتوان حتی بدون حضور حریف هم از مبارزات لذت برد. سقوط بیدلیل مبارز حریف و انفجار او بعد از یک ضربه ساده قطعا حس بهتری به بازیکن برنده میدهند.
بازی Mortal Kombat 1 یک حالت جدید بهنام Invasions هم دارد که شباهت زیادی به حالتهای Konquest و Towers of Time دارد. در بخش Invasions، بایزکنان روی یک نقشه شبیه بردگیم حرکت میکنند و با مهاجمانی که از دنیاهای دیگر آمدهاند، مبارزه میکنند. با وجود اینکه این حالت، حالت منحصر به فردی بهنظر میرسد، همه چیز آن با هویت بازی همخوانی دارد و البته المانهای نقش آفرینی جذاب و چالشهای مختلفی مثل سناریوهای شدیدا شلوغ، دفاع بینقص و غیره را هم به آن اضافه میکند. بهنظر میرسد که بخش Invaders متنوعتر، عمیقتر و بینقصتر از Towers of Time باشد.
شرکت در بخش Invasions به معنی مبارزه با نسخههای فرعی از شخصیتهاست. در حال حاضر، این مبارزات با مبارزهایی انجام میشود که صرفا اسکین متفاوتی با مبارزهای بازی دارند. هنوز مشخص نیست که آیا این اسکینها در دسترس بازیکن هم قرار میگیرند یا خیر، اما استراتژیهای متفاوتی که این مهاجمین استفاده میکنند چالشهای هیجان انگیزی پیش روی بازیکن قرار میدهند که قطعا لذت تجربه این بخش را بیشتر میکند.
مطالب مرتبط: معرفی بازیهای جذابی که امتیاز کمتر از ۷۰ گرفتهاند
در بخش Invasions میتوانید شخصیتتان را شخصیسازی کنید، تواناییها را با ارتقا سطح افزایش دهید و طلسمهای مختلفی برای بازیابی خط سلامتی یا بهبود پرتابهها استفاده کنید. فروشگاههای مختلف و رازهای زیادی در این بخش وجود دارند که البته استودیو NetherRealm تا پیش از عرضه بازی صحبتی از آنها نکرده است. باید دید که این بخش میتواند مانند بازی Mortal Kombat 11 بازیکنان را به تجربه بیشتر بازی برای دستیابی به آیتمهای ارزشمند داخل بازی تشویق کند یا خیر.
یکی دیگر از دلایلی که برای تجربه بخش Invasions وجود دارد، دستیابی به لباسهای بیشتر برای مبارزان است. با توجه به تجربه منتقدان در نسخه پیشنمایش این بازی، لباسهایی با طراحی آتش برای کیتانا، ساب زیرو و تانیا وجود دارد و حتی میتوان رنگ لباس مبارزهای Kameo را تغییر داد. همچنین بهنظر میرسد که بعضی از این لباسها را میتواند با آیتمها، تغییر رنگ هر بخش بهصورت مجزا و غیره شخصیسازی کرد.
بعضی از مینی گیمهای جذاب این مجموعه هم به بازی Mortal Kombat 1 بازگشتهاند. مینی گیم Test Your Might یکی از همین بازیهاست که در آن باید با نابود کردن اشیا (شامل اعضای بدن) با زمانبندی دقیق، تواناییهای خودتان را بسنجید. حتی مبارزههای مخفی زیادی هم در این مینیگیمها گنجانده شده که با انجام چالشهای مشخص میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید.
اگرچه بتل پس و هرگونه سیستمی که به آن مرتبط است بازیکنان را آزار میدهد، اما بهنظر میرسد که بخش Invasions رویکرد جدیدی به بتل پس دارد که میتواند جذاب باشد. قرار است که هر شش هفته یک چالش جدید با جوایز، باسفایت و مهاجمهای جدید به بخش Invasions اضافه شوند. البته خبر خوب این است که بازی Mortal Kombat 1 قرار نیست هیچ بتل پسی داشته باشد. برای خرید آیتمهای مذکور باید با تجربه بازی در هر بازه زمانی شش هفتهای مقداری پول داخل بازی کسب کنید که نمیتوان با پول واقعی خرید. شنیدن چنین خبری در سال 2023 بهقدری عجیب است که تا وقتی بازی منتشر نشود و خودمان از آن مطمئن نشویم، نمیتوانیم باور کنیم. با این حال، بهنظر میرسد که استودیو NetherRealm تمام تلاشش را میکند تا دوباره طرفداران این مجموعه را با بازی Mortal Kombat 1 به این مجموعه برگرداند.
بازی Mortal Kombat 1 در تاریخ 19 سپتامبر (28 شهریور) برای کامپیوتر، پلی استیشن 5، نینتندو سوییچ و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد.