یکی از شایعات جذابی که در سالهای اخیر درباره استودیو ناتی داگ شنیده میشود، احتمال علمی-تخیلی بودن پروژه جدید در دست ساخت این استودیو است. شایعاتی که به قدری تکرار شدهاند تا احتمال بازگشت این استودیو به ساخت عناوین علمی-تخیلی، برای اولین بار پس از توسعه بازی Jak X: Combat Racing، در سال 2005 است. البته این استودیو در سال 2006 هم به عنوان تهیه کننده بازی Daxter، که توسط استودیو Ready at Dawn توسعه داده شد، کار کرد. پس از آن بود که استودیو ناتی داگ به کلی از این مجموعه علمی-تخیلی و فانتزی فاصله گرفت و با خلق سری بازی Uncharted و بازی The Last of Us، مسیر کاملا متفاوتی در پیش گرفت.
اطلاعاتی که از پروژه علمی-تخیلی استودیو ناتی داگ در دست قرار دارد بسیار گسترده و متفاوت از یکدیگر هستند. برخی، نام رمز پروژه ساخت این عنوان را Savage Starlight میدانند. این شایعات از جایی قوت گرفتهاند که ناتی داگ سابقه قرار دادن نشانههای مختلف از پروژههای در دست ساخت خود در بازیهای منتشر شدهاش دارد. Savage Starlight هم نام مجموعه کمیک علمی-تخیلی است که الی (Ellie) در بازی The Last of Us به آن علاقه زیادی دارد و اقدام به جمع آوری این کمیکها میکند. نام دیگری که مدتی است به گوش میرسد، پروژه Stray’s Cross است که شایعه در دست ساخت بودن آن توسط یک منبع داخلی نسبتا معتبر منتشر شد و پس از آن، با واکنشی که یکی از موسسین این استودیو نسبت به تولید پروژههای جدید نشان داد، شایعات مذکور وارد فاز جدیدی شدند. اگر هر یک از این شایعات حقیقت داشته باشند، احتمال این که پروژه علمی-تخیلی استودیو ناتی داگ به عنوان جانشین معنوی سری بازی Jak and Daxter شناخته شود بسیار بالاست.
رشد و توسعه استودیو ناتی داگ
استودیو ناتی داگ یکی از با سابقهترین استودیوهای فعال حال حاضر صنعت بازیهای ویدیویی به شمار میرود. این استودیو در ابتدا با نام JAM Software ، در سال 1984 آغاز به کار کرد و پنج سال بعد، نام آن به ناتی داگ تغییر پیدا کرداز آن زمان، عناوین و مجموعههای مختلفی مانند بازی Dream Zone، بازی Crash Bandicoot، بازی Jak and Daxter، بازی Uncharted و بازی The Last of Us توسط این استودیو توسعه داده شدهاند که برخی از آنها در میان برترین سری بازیهای تاریخ قرار دارند.
اما تا پیش از توسعه سری بازی Uncharted، هیچ کس از پتانسیل واقعی اعضای این استودیو با خبر نبود. با وجود این که سری بازیهای پلتفرمر این استودیو عناوین بسیار با کیفیتی محسوب میشدند، اما هیچ کدام از آنها نتوانستند مانند دو مجموعه اخیر این استودیو در دسته برترین بازیهای داستان محور تاریخ قرار بگیرند. این استودیو در پانزده سال گذشته با سرعتی باورنکردنی تکامل خود را آغاز کرد و حالا به نقطهای رسیده است که از آن به عنوان یکی از برترین استودیوهای بازی سازی صنعت بازیهای ویدیویی نام برده میشود.
شایعات پیرامون این پروژه علمی تخیلی
تعداد شایعاتی که درباره پروژه علمی-تخیلی ناتی داگ منتشر شدهاند سر به فلک میکشد. پروژه Savage Starlight یکی از همین شایعات است که بر اساس سابقه این استودیو در قرار دادن نشانههای مخفی از پروژههای در دست ساخت خود، قوت بیشتری گرفت. پس از انتشار بازی The Last of Us، یکی از کاربران متوجه نشانه مخفیای در یک روزنامه ابتدای بازی Uncharted 3: Drake’s Deception شد که به شیوع یک بیماری قارچی و تلاش دانشمندان برای متوقف کردن آن اشاره میکرد. این اشاره مستقیم به بازی The Last of Us، آن هم دو سال پیش از انتشار این بازی، حواس طرفداران بازیهای این استودیو را به تک تک جزئیات بازی The Last of Us جمع کرد. Savage Starlight نام سری کمیک علمی-تخیلی مورد علاقه الی در این بازی است که با دقت فراوانی طراحی شده است و میتواند یک گزینه قدرتمند برای در نظر گرفتن به عنوان یک پروژه مستقل باشد.
یکی دیگر از این شایعات، نام Stray’s Cross را بر سر زبانها انداخته است. این شایعات زمانی آغاز شدند که اخبار ضد و نقیضی مبنی بر در دست ساخت بودن یک بازی اکشن-ماجراجویی با نام رمز Stray’s Cross توسط استودیو ناتی داگ منتشر شد. آن شایعات، بازی Stray’s Cross را یک بازی اول شخص قلمداد میکردند که دارای دو شخصیت قابل کنترل (مانند سری بازی Jak and Daxter) در دنیایی استیم پانکی است.
تا به امروز سرنوشت دقیق پروژه Stray’s Cross نامشخص مانده است. همچنان شایعاتی مبنی بر علاقه این استودیو و نیل دراکمن (Niel Druckmann) به بزرگتر کردن تیم توسعه یک بازی علمی-تخیلی منتشر میشوند. با توجه به سابقه درخشان این استودیو در ساخت سری بازی Uncharted و بازی The Last of Us، و تجاربی که آنها از گذشته با ساخت سری بازی Jak and Daxter در ژانر علمی-تخیلی کسب کردهاند، توسعه یک عنوان دیگر در این سبک، با تجربه بسیار بیشتر تیم توسعه این استودیو، بسیار هیجان انگیز به نظر میرسد.
سری بازی Jak and Daxter
سری بازی Jak and Daxter در آخرین ماه سال جاری، سالگرد 20 سالگی خود را جشن خواهد گرفت. این مجموعه قدیمی، همزمان با سری بازی Halo، در سال 2001 برای پلی استیشن 2 منتشر شد. با وجود این که سه گانه ابتدایی این بازی در آن زمان به عنوان یکی از بازیهای پرچم دار کنسول پلی استیشن 2 شناخته میشدند، اما هرگز مانند سری بازی Halo ماندگاری و موفقیت طولانی مدتی را تجربه نکردند و با وجود کیفیت ساخت بالا، خیلی زود به دست فراموشی سپرده شدند.
سه گانه اصلی این مجموعه، در بازه زمانی بسیار کوتاه سه ساله عرضه شد. بازی Jak and Daxter: The Precursor Legacy در سال 2001، بازی Jak 2 در سال 2003 و بازی Jak 3 در سال 2004 روی پلی استیشن 2 منتشر شدند. این سه نسخه، مجموعه بازی Jak and Daxter را به سرعت به یک سری بازی بزرگ و پرطرفدار تبدیل کردند. با وجود همکاری استودیو ناتی داگ در توسعه دو قسمت بعدی این مجموعه، تیم اصلی این استودیو پس از ساخت بازی Jak 3 به سرعت کار ساخت بازی Uncharted را آغاز کرد.
آخرین نسخه از این مجموعه، بازی Jak and Daxter: The Lost Frontier بود که در سال 2009 برای کنسول دستی PSP منتشر شد. با وجود محبوب بودن جک و دکستر در میان طرفداران پلی استیشن، این مجموعه از دید سونی یک موفقیت کوتاه مدت و تکرار نشدنی تلقی میشد. به همین دلیل، پس از سال 2009، تنها شاهد انتشار دوباره نسخههای قدیمی برای پلتفرمهای جدید بودیم و نه تنها خبر یا شایعهای از در دست ساخت بودن قسمت جدید این مجموعه منتشر نشد، بلکه استودیو ناتی داگ به صورت رسمی اعلام کرد که روی هیچ پروژهای که مرتبط با سری بازی Jak and Daxter است کار نمیکند.
این مجموعه تمامی المانهای علمی-تخیلی، استیم پانکی و حتی سایبر پانکی را در دنیا و داستان خود ترکیب کرده بود. ترکیبی موفق که میتواند به راحتی در عنوان علمی تخیلی بعدی ناتی داگ به کار گرفته شود. به همین دلیل، در صورت حقیقت داشتن شایعات پروژه علمی تخیلی ناتی داگ، این بازی به نوعی دنباله معنوی بازی Jak and Daxter قلمداد میشود.
شکل و شمایل بازی علمی تخیلی ناتی داگ
قطعا تجربه یک بازی واقع گرایانه علمی-تخیلی دستپخت استودیو ناتی داگ جذابیت بسیار زیادی خواهد داشت. ساخته شدن چنین عنوانی، انتظاری است که با توجه به عناوین قبلی ساخته شده توسط این استودیو، کاملا منطقی به نظر میرسد. اما به نظر میرسد سران ناتی داگ افکار دیگری در سر دارند. نیل دراکمن در یکی از آخرین مصاحبههای خود، از علاقهاش به ساخت یک بازی با حال و هوای انیمه علمی تخیلی Cowboy Bepop یا کمیکهای Ghost Rider پرده برداشت. چنین بازیای قطعا حال و هوای واقع گرایانه نخواهد داشت و حتی ممکن است با ارائه شخصیتهای غیر انسانی، به کلی در خلاف جهت مسیر حرکت عناوین پیشین ناتی داگ حرکت کند.
اگرچه زمان زیادی از توسعه یک عنوان با شخصیتهای غیر انسانی توسط این استودیو میگذرد، اما با توجه به تجاربی که ناتی داگ در توسعه عناوین واقع گرایانه اخیر خود کسب کرده است، بعید است اعضای این استودیو مشکلی در طراحی شخصیتهای فانتزی و عجیب و غریب داشته باشند. موضوعی که بار دیگر در قالب کارتهای کلکسیونی مخفی در بازی The Last of Us Part 2 ثابت شد. شخصیتهایی که در این کارتها به تصویر کشیده شدند، علاوه بر ظاهر علمی-تخیلی باور پذیر و جذاب، پیش زمینه داستانی و قابلیتها و ویژگیهای مفصلی هم داشتند. موضوعی که هم آمادگی اعضای استودیو برای خلق شخصیتهای فانتزی جدید را تایید میکند، هم ممکن است بخشی از یک پروژه در دست ساخت باشد و به عنوان ایستر اگ در بازی The Last of Us Part 2 استفاده شده باشد.
نظر شما در این باره چیست؟ آیا استودیو ناتی داگ در خلق یک عنوان علمی تخیلی فانتزی موفق عمل خواهد کرد؟