رییس بخش فناوری و تکنولوژیهای جدید شرکت Epic Games یعنی کیم لیبری (Kim Liberi) بهتازگی عنوان داشته است که کنسولهای بازی نسل آینده قادر خواهند بود تا گرافیک و جلوههای بصری را آنقدر بدون نقص بهنمایش درآورند که تفاوت میان دنیای بازیهای ویدیویی و تصاویر سینمایی بهحداقل برسد. اما تاکید لیبری بر این موضوع بوده است که تمامی این دستآوردها بهراحتی و حتی درحال حاضر و بهوسیله موتور گرافیکی این شرکت یعنی Unreal Engine 5 تحقق یافته است و بهزودی مخاطبان میتوانند شاهد عرضه عناوینی با چنین مشحصات اشاره شده باشند.
در مصاحبه انجام شده توسط مجله رسمی برند پلیاستیشن در کشور بریتانیا (PlayStation Magazine UK) لیبری عنوان داشته است که قدرت پردازشی و گرافیکی دو کنسول پلیاستیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس آنقدر بالا و پیشرفته است که به توسعه دهندگان این اجازه را میدهد تا بخشها و جوانب کاملا تازهای را از گیمپلی و جلوههای بصری عناوین مختلف را خلق و پردازش کنند. و تمامی این دستآوردها تنها با استفاده حداکثری از قابلیتهای نورپردازی و فیزیکهای پیچیده و متنوع، هوش مصنوعی بسیار بالغ و داناتر و بهبود طراحی بخش چندنفره بازیها بوقوع خواهد پیوست، و نتیجه آن خلق تصاویری و تجربیاتی خواهد بود که با دنیای واقعیت و فیلمهای سینمایی کمترین تفاوت را خواهد کرد.
در ادامه این گفتهها آمده است: «برای سالیان متمادی، صنعت فیلمهای سینمایی با استفاده از موتورهای گرافیکی Unreal Engine برای خلق تصاویر و صحنههای خارقالعاده و هیجانانگیز توانستند اختلاف میان تصویر پردازش شده با محتوای حقیقی را به حداقل برسانند. و در سالهای گذشته اشخاصی نظیر جان فورو (Jon Favreau) توانستند با بکارگیری نهایت پتانسیلهای این موتور گرافیکی تصاویری همانند آنچه در سریال تحسین شده The Mandalorian استفاده شده است را از طریق این تکنولوژی خلق کنند. اما قطعا میتوان گفت که در زمینه استفاده از نهایت پتانسیلهای موتور گرافیکی Unreal Engine شرکتهای فیلم سازی کار بسیار سادهتری را نسبت به استودیوهای بازیسازی دارند. زیرا در یک فیلم سینمایی تصاویر و محتویات خارج شده از موتور گرافیکی تنها باید در یک مرحله در فیلم پردازش و جایگزین شود، اما در یک بازی ویدویی تصاویر و صحنههای خارج شده از این موتور باید در لحظه و بهصورت مداوم پردازش شوند و این کار را برای تولید کنندگان بازیهای ویدویی بسیار دشوار کرده است. برای رفع این موضوع بازیسازان تصمیم گرفتهاند که از شکلهایی با ضلعها و راسهای محدود و ساده استفاده کنند، اما این محدودیتها دیگر با رونمایی تکنولوژی Nanite که در موتور گرافیکی Unreal Engine 5 وجود خواهد داشت، برداشته میشود و دیگر بازیسازان قادر خواهند بود تا تمام تمرکز خود را روی خلق صحنههای سینماتیک و با نهایت جزییات و کیفیت تصاویر معطوف کنند. و موتور گرافیکی نیز خواهد توانست تمامی فشارها و محاسبات مقابل خود را بهتنهایی برطرف سازد و بدین صورت دیگر قطعاتی نظیر پردازنده و تراشه گرافیکی همانند گذشته فشار زیادی را متحمل نخواهند شد.»
در انتها لیبری افزود که موتور گرافیکی Unreal Engine 5 یک تکنولوژی کاملا کاربر محور خواهد بود و بازیسازان مستقل میتوانند بهراحتی به تمامی پتانسیلهای این فناوری دست یابند. و همچنین برای بار دیگر تایید شد که این موتور گرافیکی قرار است تا در سال ۲۰۲۱ برای هر دو نسل هشتم و نهم عرضه شود.