شخصیت محبوب ریو هایابوسا (Ryu Hayabusa) سرانجام پس از گذشت سالها بازمیگردد، اما نه در عنوانی جدید، بلکه در نسخه ریمستر شده عناوین قبلی که تمام رفتارهای خشن و بیرحمانه او را به نسل جدید کنسولها نیز معرفی میکند. سه عنوان اصلی سهگانه بازی Ninja Gaiden با کمی تغییرات در این مجموعه وجود دارند. بازی Ninja Gaiden: Master Collection شامل نسخههای Sigma از دو بازی Ninja Gaiden 1 و بازی Ninja Gaiden 2، همراه با بازی Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge خواهد بود. تفاوت بازی Ninja Gaiden Sigma با نسخه اصلی بازی، اضافه شدن فروشندگان بیشتر، مراحل، باس فایتها و پازلهای مختلف است. از طرفی در بازی Ninja Gaiden Sigma 2، شاهد کاهش تعداد دشمنان و افزایش سلامتی ریو هستیم. همچنین امتیازات Karma و تست شجاعت (Tests of Valor) از مراحل داستانی بازی حذف شدهاند و شدت خشونت بازی نیز کاهش یافته است. در نسخه Razor’s Edge از بازی Ninja Gaiden 3 نیز سلاحهای جدید، منوی ارتقا دادن کاراکتر و شمارنده Karma به بازی افزوده شدهاند. در کل، این مجموعه، نسخه های اصلی و کلاسیک را ارائه نمیدهد.
داستان بازیها
داستان موجود در هر عنوان کمابیش همانند نسخه پایه آنها است. در بازی Ninja Gaiden Sigma، ریو بهدنبال انتقام جویی از دوکو (Doku) است که به روستای ریو حمله کرده و تیغه اژدهای تاریک را بهسرقت برده است. در قسمت بعدی، پس از دزدیده شدن مجسمه شیطان از روستا، ریو برای جلوگیری از الیزابت (Elizebet)، ملکه شیاطین، با سونیا (Sonia) که یک مامور CIA است شروع بهکار میکند. قسمت سوم این مجموعه با بقیه آنها رویکرد متفاوتی دارد. ریو با نیروی دفاع شخصی ژاپنی برای نبرد با یک گروه تروریستی کار میکند اما توسط رهبر آنها، سلطان ماسک (Regent of the Mask)، نفرین میشود. شمشیر اژدها اکنون بخشی از بازوی او است که او را به آرامی می کشد و ریو باید برای نجات جهان با سلطان و نقشههایش مقابله کند.
گیمپلی
هسته اصلی مجموعه بازی Ninja Gaiden مبارزات دشوار و Hack and Slash است. در بازی Ninja Gaiden Sigma برخلاف سایر عناوین مشابه هم سبک آن زمان، نمیتوانید حملات خود را لغو کنید. با این حال، ریو تکنیکها و سلاحهای مختلفی را دراختیار دارد، از دویدن روی دیوارها گرفته تا ضربههای هوایی و چرخشی، همگی همچنان در این نسخه نیز وجود دارند. از نظر اسلحه، ریو میتواند از میلهها، سلاح سنگین، شوریکن، کمان، نینپو و تکنیکهای نهایی برای نابودی دشمنان استفاده کند. بلاک کردن، جاخالی دادن و حرکت سریع نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. البته لازم به ذکر است که از نظر اکتشاف و حل معما، بازی Ninja Gaiden Sigma یک پسرفت نسبتاً بزرگ در مقایسه با بازی اصلی و بازی Ninja Gaiden Black است.
در بازی Ninja Gaiden 2، مکانیک قطع کردن اندام دشمنان معرفی شد که باعث ضعیف شدن دشمنان میشود اما بهطور کلی آنها را از پا در نمیآورد. بنابراین تکنیکهای نابودی (Obliteration Techniques) برای کشتن آنها لازم بود. چندین سلاح جدید به همراه آسیب دائمی اضافه شدهاند که نوعی بهبودی بعد از هر نبرد را فراهم میکنند. تکنیکهای نهایی نیز باز میگردند و با جذب اسانس شارژ میشوند. با کمتر شدن خشونت این نسخه، برخی تنظیمات مربوط به سلاحها و شمشیرها در بازی Ninja Gaiden Sigma 2 تغییر کردهاند. همانطور که اشاره شد، تعداد دشمنان کاهش یافته و جان ریو نیز افزایش یافته است.
بازی Ninja Gaiden 3 چندین تغییر بحث برانگیز را در فرمول اصلی این مجموعه ایجاد کرد. در بخش تکنفره، ریو تنها یک جادوی Ninpo دارد. موارد بسیاری از بازی حذف شده و تکنیک Grip of Murder جایگزین تکنیکهای نهایی شده است که با سلاخی دشمنان شارژ میشود. او همچنین میتواند کونای (Kunai) را به دیوارهای خاصی پرتاب کند و از آنها بالا برود. سرعت مبارزات در این بازی بالاتر رفته و باوجود دشمنان بیشتر، اسلحههای بیشتری نیز اضافه شده است. قطع عضو، تکنیکهای نابودی نیز به همراه مینیگیمهای کمتر در بازی حضور دارند. به طور خلاصه، این بازی همانند نسخههای قبلی است که ویژگی خوبی بهحساب میآید.
البته شایان ذکر است که تمام ویژگیهای بازیهای اصلی در این مجموعه حضور ندارند. حالت توربو (Turbo Mode) در بازی Ninja Gaiden Sigma 2 Plus در این مجموعه حضور ندارد و بازیکنان نمیتوانند ماموریتهای دو نفره، محاکمه نینجا و نبردهای قبیلهای را بهصورت آنلاین بازی کنند. فومیهیدو یاسودا (Fumihiko Yasuda) از استودیو Team Ninja، در مصاحبهای با سایت GamingBolt در اینباره گفت: «اجرای دقیق سیستمهای چند نفره به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد و حتی مجبوریم محدودیتهایی را در سیستم عاملهای جدید ایجاد کنیم. با توجه به این معضلات، تصمیم گرفتیم تعداد سیستم عاملها برای اجرای بازی را افزایش دهیم تا به بازیکنان بیشتری دسترسی پیدا کنیم تا اینکه ویژگی چند نفره را دنبال کنیم.»
افزوده شدن چند شخصیت قابل بازی
هر یک از عناوین موجود در بازی Ninja Gaiden: Master Collection دارای شخصیتهای قابل بازی اضافی است. بازی Ninja Gaiden Sigma ریچل (Rachel) را با سه مرحله و باس فایتهای جدید برای جنگیدن داشت. ریچل همچنین داستان خودش را در بازی Ninja Gaiden Sigma 2 داشت در حالی که آیانه (Ayane) و مومیجی (Momiji) که هرکدام شخصیت منحصر به فرد خود را داشتند به بازی اضافه شدند. هر سه شخصیت مهمان در بازی Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge به همراه کاسومی (Kasumi) حضور دارند و هرکدام از آنها میتواند در قسمت چالش و Ninja Trials بازی شوند. همچنین آیانه دو قسمت داستانی مخصوص خود را نیز دارد.
حالت Hero Mode
این ویژگی که در بازی Ninja Gaiden 3 اضافه شد و در نسخههای Sigma Plus به دو بازی اول آورده شده است، روند بازی را آسانتر میکند. در بازی اول، با کم شدن جان بازیکن فعال میشود که باعث جاخالی دادنهای اتوماتیک و داشتن محافظ میشود.Ninpo نامحدود در دسترس است که به بازیکن اجازه می دهد روند بازی را تغییر دهد. در بازی دوم سوم، این حالت بیشتر روی بلاک کردن و جاخالی دادن خودکار تمرکز میکند که گیمپلی بازی را بسیار آسان میکند.
مسابقه نینجا (Ninja Race) و ماموریتهای دو نفره (Tag Missions) در بازی Ninja Gaiden Sigma 2
مسابقه نینجا که در بازی Ninja Gaiden Sigma 2 Plus معرفی شد، درباره کشتن هرچه سریعتر دشمنان در یک نقشه است. با نگه داشتن زنجیره حملات قدرت ضربههای شما بیشتر میشود که باعث خالی شدن سریع نقشه میشود. ماموریتهای دونفره نیز در دسترس هستند که به شما امکان انتخاب یکی از سه شخصیت دیگر بهجز ریو را میدهد تا برای اتمام مرحله بین آنها تعویض کنید. جدا از ریو، از هر سه شخصیت مهمان میتوان در مسابقه نینجا نیز استفاده کرد.
محاکمه نینجا (Ninja Trials) و تست شجاعت (Tests of Valor) در بازی Ninja Gaiden 3
محاکمه نینجا در بازی Ninja Gaiden 3 چالشهایی برای غلبه بر تعداد معینی از دشمنان است که در دجه سختیهی مختلفی دسته بندی میشوند که Acolyte سادهترین و Ultimate Ninja سختترین آنها است. با جمع آوری امتیازات Karma، محاکمههای بیشتری برای بازیکن باز میشوند. در تست شجاعت، بازیکن باید جمجمههای کریستالی (Crystal Skulls) مخفی که در مراحل اصلی پراکنده شدهاند را پیدا کند که پس از آن با دشمنان قدرتمندی روبهرو میشود.
بهبودها و ضعفهای گرافیکی
بازی Ninja Gaiden: Master Collection با وضوح تصویر 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه در کنسولهای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و اس، ایکس باکس وان ایکس، پلی استیشن 4 پرو و رایانههای شخصی اجرا خواهد شد. البته عملکرد بازی رایانه شخصی در نهایت به سخت افزار آن بستگی دارد. دارندگان کنسول نینتندو سوییچ نیز باید به اجرای با وضوح تصویر 720p و نرخ 60 فریم در ثانیه قانع باشند. بااینکه ممکن است در طول بازی نوساناتی در نرخ فریم وجود داشته باشد، اما تمرکز اصلی روی نرخ فریمی ثابت است.
متأسفانه، دارندگان پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و اس هیچ پیشرفت گرافیکی جدیدی نخواهند دید. بازی Ninja Gaiden: Master Collection از طریق قابلیت Backwards Compatibility قابل اجرا است و هیچ ویژگی خاصی برای هیچ یک از این دو کنسول نخواهد داشت. در ادامه مصاحبه یاسودا با GamingBolt او دراینباره افزود:«برای انجام این کار نیاز به بازسازی کامل بازی داشتیم. این قضیه را درنظر گرفتیم، اما درعین حال میخواستیم بازیها را هرچه سریعتر به دست بازیکنان برسانیم. همچنین، اگر وقت و منابع لازم برای بازسازی را داشتیم، قطعا این زمان را صرف ساخت عنوانی جدید میکردیم. بههمین دلیل تصمیم گرفتیم در این بازه زمانی شروع به ساخت این بازی کنیم.»
همچنین بازیکنان رایانههای شخصی باید توجه داشته باشند که هیچ گزینهای برای پشتیبانی از نرخ 120 فریم در ثانیه یا نمایشگرهای Ultrawide وجود ندارد. یاسودا تایید کرد که بازیNinja Gaiden: Master Collection در دو وضوح تصویر 4K و 1080p با نرخ ثابت 60 فریم در ثانیه (باتوجه به سختافزار) اجرا خواهد شد. همچنین بازی از صفحه کلید و ماوس پشتیبانی نمیکند و برای بازی کردن نیاز به کنترلر خواهید داشت.
بازی Ninja Gaiden: Master Collection در تاریخ 10 ژوئن (20 خرداد) برای کنسولهای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نیتندو سوییچ و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد.