کمپانی کونامی امروز به صورت رسمی نام و ماهیت سری بازی PES را تغییر داد. مجموعه ورزشی سالیانه این کمپانی، از این پس با نام بازی eFootball شناخته خواهد شد. بازی eFootball تنها به صورت رایگان و دیجیتالی، به صورت لایو سرویس در دسترس کاربران رایانههای شخصی، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس قرار خواهد گرفت و دیگر خبری از عرضه سالیانه مجموعه فوتبالی کونامی نخواهد بود. نسخههای موبایلی این بازی هم در دست توسعه قرار دارند.
بازی eFootball از قابلیت کراس پلتفرم میان تمامی کنسولها، رایانههای شخصی و حتی تلفنهای هوشمند پشتیبانی می کند. البته بازیکنان نسخه موبایلی برای بازی کردن در مقابل کاربران کنسولی و رایانههای شخصی از کنترلر استفاده کنند. با توجه به این که تمامی نسخههای این بازی یکسان خواهند بود، به نظر میرسد عمر بازی PES Mobile هم به پایان رسیده است.
سیتارو کیمورا (Seitaro Kimura)، تهیه کننده بازی eFootball، اعلام کرد که این عنوان به صورت لایو سرویس توسعه داده خواهد شد و به صورت رایگان، به روز رسانیهای فصلی و سالیانه دریافت خواهد کرد.
البته گفتههای کیمورا چندان دقیق به نظر نمیرسند. با وجود این که بازی eFootball به شکل رایگان منتشر میشود، اما این نسخه رایگان تنها شامل 9 تیم و یک حالت مسابقه دوستانه عادی است و دسترسی به دیگر بخشهای بازی، نیازمند خرید جداگانه هر یک از حالتها دارد. این به معنی عدم رایگان بودن بخشهایی مانند My Club یا Master League است.
هنوز مشخص نیست تیمهای بیشتر چگونه به این بازی اضافه خواهند شد و این موضوع تا اطلاعات ثانوی از سوی کمپانی سازنده اعلام نخواهد شد. البته کونامی وعده داده است تا بازی eFootball همواره متعادل و منصفانه باشد و بازیکنانی که نسخه رایگان را تجربه میکنند، شانس پیروزی در مقابل بازیکنانی که اقدام به خرید سرویس فصلی این بازی (که Match Pass نام دارد) را کردهاند، خواهند داشت.
در بخش دیگر معرفی این بازی، مشخص شد که گزارشگران همیشگی سری بازی PES، یعنی پیتر دروری (Peter Drury) و جیم بگلین (Jim Beglin) در بازی eFootball هم به کار خود ادامه خواهند داد. فایلهای تنظیمات این بازی هم مانند همیشه در دسترس کاربران قرار خواهند داشت و ماد سازان و توسعه دهندگان مستقل میتوانند تیمهای لایسنس نشده را به این بازی اضافه کنند.
بازی eFootball با نسخه سفارشی موتور Unreal 4 توسعه داده میشود. این موتور سفارشی، به سازندگان توانایی افزایش تعداد انیمیشنهای بازی، تا چهار برابر بیشتر از نسخه پیشین را داده است. هرچند این سیستم رقیب جدی سیستم HyperMotion بازی فیفا 22 محسوب نمیشود، اما کونامی وعده اضافه شدن یک مکانیک مشابه به بازی eFootball، حتی برای نسخههای موبایلی را داده است.
اخبار و اطلاعات بیشتر از بازی eFootball در ماه آگوست و احتمالا در جریان رویداد Gamescom 2021 اعلام خواهد شد.