سونی در سالهای اخیر به گسترش تلاشهایش در بحث بازیهای با خدمات زنده (Live Service) ادامه داده است و این کمپانی با نمونههایی همچون بازی Concord و بازی Fairgames، شروع به معرفی برخی پروژههای خدمات زندهای که در دست تولید دارد، کرده است. در حالی که برخی نگران این هستند که چنین تلاشهایی میتواند موجب کاهش تجربههای روایت محوری که استودیوهای کمپانی پلی استیشن به توسعهشان شهرت دارند، شود، اما جیم رایان (Jim Ryan)، مدیرعامل پلی استیشن، اعلام کرده است که اینطور نیست.
نقل قولهای رایان مربوط به جلسه پرسش و پاسخ با تحلیلگران در سال ۲۰۲۲ است که به عنوان بخشی از افشای اطلاعات اخیر مربوط به اسناد حقوقی دادگاه مایکروسافت منتشر شد. در این جلسه، پرسیده شده بود که آیا برنامه سونی برای دوبرابر کردن درآمد خود از بازیهای شخص اول، تنها به موفقیت 10 بازی خدمات زنده برنامهریزی شده برای انتشار تا آوریل ۲۰۲۶ بستگی دارد (که این تعداد از آن زمان تا به حال به 12 عنوان افزایش یافته است). در پاسخ، رایان توضیح داد که سونی انتظار ندارد که همهی این عناوین موفق باشند و موفقیت هر بازی با بازیهای دیگر متفاوت است.
او همچنین اشاره کرد که سونی به ساخت بازیهای روایتمحور که به آنها معروف است ادامه خواهد داد. این بازیهای مبتنی بر روایت، بخشی اساسی از تلاشهای استودیوهای داخلی کمپانی پلی استیشن در نظر گرفته میشوند و این کمپانی در کنار عناوین خدمات زنده، تمرکز قابل توجهی روی آنها خواهد داشت.
رایان در Reddit اظهار کرده بود که :«نباید انتظار داشته باشیم که هر 10 بازی فوقالعاده موفق باشند تا بتوانیم به هدف خود، یعنی دو برابر کردن درآمد استودیوهای داخلی پلی استیشن، دست یابیم. ما روی آن حساب نمیکنیم. تفاوت بین یک بازی موفق و یک بازی نه چندان موفق، یک بله یا نه ساده نیست. علاوه بر آن، فراموش نکنید که این کار را در حالی انجام میدهیم، که به ساخت بازیهایی که سالهاست اساس تجارت اول ما بودهاند، ادامه خواهیم داد. بازیهای تکنفره با گرافیک خیرهکننده و روایتی غنی، همچنان بخشی حیاتی از محصولات استودیوهای ما خواهند بود.»
البته این اولین بار نیست که رهبران پلی استیشن چنین اظهاراتی را بیان کردهاند. در ماه مارس گذشته، هرمن هالست (Hermen Hulst)، رئیس استودیوهای پلی استیشن، گفته بود که استودیوهای سونی «همیشه به ساخت بازیهای تکنفره مبتنی بر روایت، ادامه خواهند داد.»