درحالیکه با انتشار بازی Final Fantasy 7 Rebirth و بازی Helldivers 2 ماه فوریه، به یکی از هیجان انگیزترین بازههای زمانی برای کاربران پلی استیشن 5 طی ماههای اخیر تبدیل شد، قرار است تا ماه مارس نیز تجربه منحصر به فردی را برای کاربران این پلتفرم به همراه داشته باشد. بازی Rise of the Ronin محصول جدید استودیو Team Ninja برای در تاریخ 22 مارس 2024 (سه فروردین 1403) برنامه ریزی شده و جز آثار مورد انتظار به شمار میرود. حدود هفت سال از شروع مراحل ابتدایی توسعه این بازی میگذرد و بزرگترین محصول استودیو سازنده تا به امروز محسوب میشود. داستان این عنوان نقش آفرینی جهانباز در سالهای پایانی دوره باکوماتسو ژاپن جریان دارد و بازیکنها کنترل یک مبارزه حرفهای را برعهده خواهند داشت. در ادامه این مطلب با بررسی ویژگیها و جزئیاتی که میبایست پیش از تجربه بازی Rise of the Ronin در مورد آن بدانید، همراه ما باشید.
جهان بازی Rise of the Ronin شامل سه شهر بزرگ به نامهای یوکوهاما، کیوتو و ادو است. هریک از این شهرها شامل محیطها و مناظر منحصر به فردی خواهند بود. در شهر یوکوهاما شهرک خارجی یاماشیتا واقع شده که محل اسکان سربازان و گروههای نظامی متعلق به سایر کشورها است. این شهر همچنین شامل منطقه چینیها است و بازیکنها با مراجعه به آن میتوانند آیتمهای مختلفی را خریداری کنند. شهر کیوتو مکان اصلی حضور امپراتور و قصر شخصیاش است و شدیدا محافظت میشود. اما احتمالا هیجان انگیزترین شهر بازی، شهر ادو خواهد بود. درون این شهر مناطق مختلفی نظیر پایگاه اصلی نیروهای شوگون یا پل مطرح نیهونباشی قرار گرفته است. البته مشخصا هریک از شهرهای بازی شامل محیطها و مناطق متنوع دیگری نیز خواهند بود و بازیکنها میتوانند برای ساعتها مشغول کاوش در جهان بازی شوند.
مطالب مرتبط: معرفی بازی Pacific Drive
سیستم مبارزات بازی Rise of the Ronin تقریبا مشابه با بازی مجموعه بازی Nioh و بازی Wo Long: Fallen Dynasty است. بازیکنها با وارد کردن ضربات متعدد میتوانند سطح نوار Ki دشمنانشان را کاهش داده و فرصت اجرا یک ضربه قدرتمند و اساسیتر را کسب کنند. در طول مبارزات بازی، امکان بلاک کردن حملات یا جا خالی دادن از آنها وجود دارد. اما همواره میبایست به سطح نوار Ki شخصیتتان توجه داشته باشید، چراکه با خالی شدن آن شدیدا در برابر حملات دشمنان آسیبپذیر خواهید بود. یکی از مکانیکهای جذاب مرتبط با مبارزات این بازی، ویژگی Counterspark است. این ویژگی به بازیکنها اجازه Parry کردن حملات دشمنان و وارد کردن ضربات سریع و سهمگین را میدهد.
لازم به ذکر است که ساخته جدید استودیو Team Ninja شامل تنوع چشمگیری از سلاحها برای انجام مبارزات در فواصل نزدیک یا دور است. برای مبارزات در فواصل نزدیک بازیکنها میتوانند از سلاحهایی نظیر کاتانا یا موارد سنگین و قدرتمندتر نظیر Odachi استفاده کنند. بازی همچنین شامل سلاحی تحت عنوان Bayonet است که در فواصل نزدیک همانند نیزه عمل میکند و امکان شلیک کردن و آسیب رساندن به دشمنان را نیز فراهم میکند. بازی برای ضربه زدن به دشمنان از فواصل دورتر بازی به بازیکنها اجازه میدهد تا از سلاحهایی همچون کمان، شوریکنها یا انواع هفت تیرها استفاده کنند. یکی از نکات جالب در مورد سلاحها گرم این اثر، وجود امکان استفاده از آنها در زمان بهرهگیری از دستگاه گلایدر مانند بازی تحت عنوان Avicula است. درواقع بازیکنها در زمان پرواز کردن با این دستگاه میتوانند به دشمنانشان شلیک و آنها را غافلگیر کنند.
مطالب مرتبط: مورد انتظارترین بازیهای پلی استیشن 5 در سال 2024
انجام مبارزات بازی Rise of the Ronin با سبکها و استایلهای متفاوتی صورت میگیرند و هریک از این سبکها بیشتر مرتبط با چگونگی استفاده از سلاحهای متنوع بازی است. مشخصا با انتخاب هریک از سبکهای طراحی شده، شیوه بازی کردن بازیکنها دگرگون خواهد شد و این موضوع میتواند تجربه متفاوتی را برای هریک از اشخاص رقم بزند. از میان سبکهای مبارزات بازی میتوان به سبک Mumyo-Ryu اشاره کرد؛ تیم توسعه دهنده این سبک را یک مورد کامل و استاندارد برای بازیکنها معرفی میکند. علاوهبر این، نباید فراموش کرد که هریک از سبکهای طراحی شده شامل سه مدل مختلف آسمان، زمین و انسان خواهند بود. بنابراین باتوجه به سبک و مدل انتخابی برای انجام مبارزات، شیوه و تکنیکهای استفاده از یک سلاح به خصوص میتواند شامل تغییرات مختلفی شود!
همانطور که ذکر شد، هریک از سبکهای مبارزهای بازی شامل سه مدل حمله متفاوت است. در این بین، گیم پلی و سیستم مبارزات بازی Rise of the Ronin امکان استفاده از مهارتهای رزمی در چهار مدل مختلف را برای بازیکنها فراهم کرده است. گفته میشود که این نوع مهارتها شامل تنوع چشمگیری خواهند بود و به راحتی میتوانند شیوه مقابله با دشمنان را تغییر دهند.
یکی دیگر از آیتمها و مکانیکهای هیجان انگیز این عنوان، آیتم Grappling Hook است. این وسیله تنها در زمینه کاوش در محیطها و بالا رفتن از المانهای محیطی کارایی ندارد. بلکه با استفاده از آن، بازیکنها میتوانند برخی اشیا نظیر بشکههای باروت را به سمت دشمنان پرتاب کنند یا به صورت مخفیانه با حلق آویز کردن دشمنان آنها را از بین ببرند. کاربرد GH محدود به موارد مطرح شده، نمیشود و شامل فعالیتهای دیگری نظیر ایجاد فاصله میان نیروهای دشمن یا کشیدن یکی از آنها به سمت پروتاگونیست بازی و وارد کردن ضربات سریع خواهد بود. به کارگیری سلاحها، سبکهای مبارزهای متنوع و ترکیب تمامی آنها با مهارتهای رزمی مشخصا نوید وجود امکان پیادهسازی کومبوهای مختلف را به بازیکنها میدهد. مشابه با سایر ساختههای استودیو Team Ninja، در این عنوان نیز بازیکنها میتوانند با استفاده از سلاحها یا مهارتهای متنوع، از کومبوها و ضربات متفاوتی برای مقابله با دشمنان استفاده کنند. برای مثال، میتوانید با استفاده از هفت تیر مقداری از درجه سلامتی دشمنان را کاهش دهید، سپس از طریق Grappling Hook آنها را به سمت خودتان بکشید و با کاتانا کارشان را تمام کنید.
درصورتیکه از تجربه سیستم ساخت شخصیت در بازی Wo Long: Fallen Dynasty لذت بردید، باید بگوییم که بازی Rise of the Ronin نیز به بازیکن اجازه میدهد تا شخصیت دلخواهش را پیش از شروع همه چیز طراحی و خلق کند. در طول این پروسه، بازیکنها قادر خواهند بود تا حالت مو، چهره، صدا یا فرم کلی بدن پروتاگونیست بازی را مشخص کنند. البته هنوز مشخص نیست که سیستم ساخت شخصیت در این عنوان تا چه میزان با بازیهای پیشین استودیو Team Ninja متفاوت بوده و چه ویژگیهای جدیدی به آن اضافه شده است. در کنار وجود سیستم ساخت شخصیت، در بازی Rise of the Ronin و مشابه با آثار پیشین استودیو سازنده بازیکنها میتوانند این عنوان را نیز به صورت co-op تجربه کنند. این حالت به بازیکنها اجازه میدهد تا در قالب تیمهای چهار نفره در جهان بازی حضور یابند و مراحل داستانی را پیش ببرند. البته تجربه این حالت نیازمند خریداری اشتراک سرویس پلی استیشن پلاس خواهد بود و متأسفانه هیچگونه حالت PvP برای بازی طراحی نشده است. به همین منظور، بازیکنها نمیتوانند مهارت و قدرتشان را به رخ دوستان یا سایر اشخاص بکشند!
استودیو Team Ninja در میان اکثریت بازیکنها به علت میزان سختی بازیهایش شناخته میشود. خوشبختانه، بازی Rise of the Ronin شامل سه درجه سختی آسان (Dawn)، نرمال (Dusk) و سخت (Twilight) است. امکان تغییر درجه سختی بازی در لحظه وجود خواهد داشت و درصورتیکه انتخاب بازیکنها حالت آسان باشد، میتوانند به دلخواه میزان اثرگذاری آیتمهای مرتبط با بازیابی درجه سلامت پروتاگونیست بازی یا صدمات حاصل از حملات دشمنان را کم یا زیاد کنند.
دوره باکوماتسو تاریخ کشور ژاپن شامل چهرهها و شخصیتهای تاریخی مطرحی است. به همین منظور، بازیکنها در طول تجربهشان با این شخصیتها برخورد خواهند کرد و امکان تشکیل اتحاد با برخی از آنها وجود خواهد داشت. یکی از این شخصیتها، ساکاموتو ریوما است که چگونگی رابطهتان با او شدیدا روی داستان بازی و پایان بندی آن تاثیرگذار است. در همین راستا، در جهان بازی سری ماموریتهای متنوعی تحت عنوان Bond Missions وجود دارد و بازیکنها را به متحد شدن با سایر شخصیتها تشویق میکنند. افزایش سطح Bond شخصیتتان مزایا به خصوصی را به همراه خواهد داشت و تحت هیچ شرایطی نباید از این موضوع غافل شوید. در کنار تاثیری که هریک از متحدین روی داستان بازی به همراه دارند، بازیکنها میتوانند برای تقویت مهارتهای مبارزهایشان با برخی از آنها تمرین کنند. همچنین باید خاطر نشان کرد که برای انجام مبارزات مختلف یا تکمیل ماموریتها، میتوانید از متحدینتان به عنوان نیروهای پشتیبانی بهره بگیرید. حضور متحدین در طول نبردها این فرصت را برای بازیکنها فراهم میکند تا شخصیتشان را برای یک بازه زمانی مشخص تغییر دهند. درواقع ممکن است در زمان انجام یک مبارزه به خصوص، متوجه شوید که سلاحتان چندان کارآمد نیست و یارتان سلاحها به مراتب بهتری را به همراه دارد. بنابراین با سوییچ کردن شخصیتتان، میتوانید نبرد در حال انجام را با موفقیت پشت سر بگذارید و بیشترین بهره را از متحدین همراهتان ببرید.
در کنار تمامی ویژگیهای مطرح شده پیرامون جهان و سیستم مبارزات بازی Rise of the Ronin، موسیقی متن این عنوان از هماکنون توجه بسیاری از بازیکنها را جلب کرده است. علت اصلی این امر، حضور اینون زور (Inon Zur) در پروسه تولید بازی بوده است. زور پیش از این به عنوان آهنگساز در روند ساخت آثاری همچون بازیهای سوم و چهارم مجموعه Fallout یا بازی Starfield حضور داشته و اینبار با مشارکت استودیو Team Ninja قرار است تا تجربه صوتی متفاوت دیگری را برای بازیکنها رقم بزند.