جزئیات بیشتری از طراحی سخت افزاری پلی استیشن 5 منتشر شد

جزئیات بیشتری از طراحی سخت افزاری پلی استیشن 5 منتشر شد

مهدی سلیمانی مهدی سلیمانی
2 سال و 5 ماه و 1 روز پیش

در ویدیوی جدیدی که با حضور مارک سرنی (Mark Cerny) منتشر شده است، اطلاعات مهم و جالبی درباره پروسه توسعه و طراحی این کنسول ارائه می‌شود. سرنی که به عنوان طراح ارشد پروژه ساخت پلی استیشن 5 روی این کنسول کار کرده است، گفت که کمپانی سونی چندین ملاقات با بازی‌سازان مختلف برگزار کرده است تا از خواسته‌های آن‌ها برای توسعه راحت‌تر بازی‌‌ روی پلی استیشن 5 آگاه شود.


به گفته سرنی، قدرت بیشتر پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 خواسته اولیه بازی‌سازان بود. پس از این‌که تیم طراحی این کنسول به آن‌ها اعلام کرد که افزایش قدرت GPU کنسول ممکن است باعث افت کیفیت حافظه SSD و سرعت کمتر آن شود، همه آن‌ها به سرعت از خواسته خود عقب نشینی کردند و سرعت بالاتر حافظه SSD را به قدرت بیشتر GPU ترجیح دادند.


 درخواست‌ها برای اضافه کردن حافظه SSD به کنسول‌ها به دوران پلی استیشن 4 برمی‌گردد. تیم سویینی (Tim Sweeney) یکی از افراد مطرحی بود که به صورت عمومی از ضعف هارد درایو‌های قدیمی و سرعت بسیار کم آن‌ها شکایت کرده بود. در جلساتی که سونی با بازی‌سازان داشته، آن‌ها از این کمپانی خواسته بودند که کنسول بعدی پلی استیشن از حافظه SSD NVMe با حداقل سرعت یک گیگابایت برثانیه استفاده کند.


سرنی در این‌باره گفت:
«تیم سویینی، موسس کمپانی Epic Game، گفته بود که هارد درایو‌ها درحال کند کردن سرعت پیشرفت صنعت بازی‌های ویدیویی هستند. توسعه دهندگان از ما خواستند که یک حافظه SSD از نوع NVMe با حداقل سرعت یک گیگابایت برثانیه استفاده کنیم. ما هم تصمیم گرفتیم که هدفمان را روی قراردادن یک حافظه با سرعت پنج یا 10 برابری نسبت به خواسته بازی‌سازان متمرکز کنیم.»


به گفته سرنی، این جلسات یکی از تاثیرگذارترین راه‌های پیش‌برد روند طراحی و ساخت پلی استیشن 5 بودند و کمک زیادی به افزایش قدرت و توانایی‌های این کنسول کردند. او ادامه داد:
«من همیشه به دنبال توسعه‌دهندگانی هستم که چالش‌برانگیزترین اوقات را برای من رقم می‌زنند و همیشه نظرات قدرتمندی درباره خواسته‌هایشان برای بهبود توسعه‌ بازی‌ها بیان می‌کنند. حضور در این جلسات واقعا عذاب آور است، اما در نهایت به قدرتمندتر شدن کنسول کمک بسیار زیادی می‌کنند.»

 به گفته سرنی، مصرف کنندگان اصلی پلی استیشن 5 توسعه دهندگان بازی‌ها هستند و ساده‌ کردن توسعه بازی‌ها مهم‌ترین هدف تیم طراحی این کنسول بوده است. به همین دلیل آن‌ها علاوه بر عمل کردن به خواسته‌های بازی‌سازان، قابلیت‌های بیشتری هم برای پلی استیشن 5 فراهم کردند.


یکی از این ویژگی‌ها، «فشرده سازی نامرئی» نام دارد. این قابلیت که به لطف سیستم داخلی یک‌پارچه پلی استیشن 5 فعالیت می‌کند، فایل بازی‌ها را از سازندگان را دریافت می‌کند و به صورت خودکار حجم بازی‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این تکنیک که باعث کاهش چشم‌گیر حجم بازی‌ها روی پلی استیشن 5 می‌شود، در هر بازی تاثیر متفاوتی روی حجم آن می‌گذارد. برای مثال، بازی Sabnautica که چهارده گیگابایت از حافظه داخلی پلی استیشن 4 را اشغال می‌کند، روی پلی استیشن 5 تنها چهار گیگابایت حجم دارد. بازی Control هم نمونه دیگری از تاثیر این قابلیت روی پلی استیشن 5 است که حجم این بازی را نسبت به نسخه پلی استیشن 4 (50 گیگابایت) حدودا 50 درصد کاهش داده است.


او در ادامه به دیگر قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری پلی استیشن 5، مانند سهولت بسیار بیشتر رفع مشکلات نرم افزاری پلی استیشن 5 نسبت به پلی استیشن 4، تاثیر مهم کیفیت‌ نور، سایه‌ها و ویژگی رهگیری پرتو روی آینده بازی‌ها، پردازنده مخصوص صدای سه‌بعدی پلی استیشن 5 و عملکرد کنترلر دوال سنس در بازی‌های مختلف اشاره کرد.

برچسب ها: پلی استیشن 5, سونی
1 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.