احتمالا افرادی که دارای تلویزیونهایی با پورت HDMI 2.1 هستند از اینکه در زمان انتشار، پشتیبانی پلی استیشن 5 از نرخ بروزرسانی متغیر (VRR) در دسترس نیست ناراحت بودهاند، البته کنسول PS5 از لحاظ فنی از پورت HDMI 2.1 پشتیبانی میکند. این موضوع هنگامی ناامیدکنندهتر میشود که متوجه میشویم مایکروسافت از زمان ایکس باکس وان (سه سال پیش) از VRR پشتیبانی میکرده است.
این فناوری ابتدا توسط شرکت NVIDIA و از طریق صفحه نمایشهای گیمینگ G-SYNC به کار گرفته شد، بعدها شرکت AMD هم با استفاده از صفحه نمایشهای FreeSync به این فناوری دست پیدا کرد.
به طور خلاصه، نرخ بروزرسانی متغیر یا فناوری VRR به صفحه نمایش اجازه میدهد که با نرخ فریمی که واحد پردازش گرافیکی رایانه شخصی (یا در این مورد کنسول) تولید میکند هماهنگ شود. به این شکل تصویر شکستگی نخواهد داشت و کمتر شاهد قطع و وصل شدن آن خواهیم بود. به علاوه در این فناوری شاهد لگ وروی کمتری نسبت به روش قدیمی VSync خواهیم بود.
این یکی از بزرگترین نقاط قوت ایکس باکس سری ایکس نسبت به پلی استیشن 5 به حساب میآید. اکنون خبر خوبی در بخش پرسش و پاسخ بلاگ رسمی پلی استیشن مشاهده میکنیم، سونی به تازگی در این بخش ذکر کرد که در بروزرسانی آتی پلی استیشن 5، هواداران میتوانند انتظار فعال شدن VRR برای بازیهای سازگار را داشته باشند.
در این بلاگ میخوانیم:
آیا پلی استیشن 5 در حالتهای 120 هرتزی از رزولوشن 4K پشتیبانی خواهد کرد؟
بله، پلی استیشن 5 از ویژگی HDMI 2.1 پشتیبانی میکند. HDMI 2.1 از کیفیت 4K 120 هرتزی پشتیبانی میکند ولی تلویزیونهایی که با HDMI 2.1 سازگار باشند هنوز به طور کامل وارد بازار نشدهاند.
آیا پلی استیشن 5 از VRR پشتیبانی میکند؟
سختافزار پلی استیشن 5 از VRR به وسیله HDMI 2.1 پشتیبانی میکند، کاربران کنسول PS5 پس از بروزرسانی نرمافزاری آتی این کنسول میتوانند حین اجرای بازیهایی که از VRR پشتیبانی میکنند از ویژگی VRR در تلویزیونهای سازگار لذت ببرند.
احتمالا اضافه کردن قابلیت پشتیبانی ازفناوری VRR نباید برای توسعهدهندهها چندان سخت باشد. متاسفانه هنوز زمان مشخصی برای اضافه شدن این ویژگی به کنسول نسل جدید سونی اعلام نشده است، ولی به محض انتشار این بروزرسانی شما را مطلع خواهیم کرد. با ما همراه باشید.