بیشک بمب خبری سال 2022 تا به این لحظه، خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت است. خرید 68 میلیارد و 700 میلیون دلاری که برای اکثر تحلیلگران صنعت بازیهای ویدئویی، این اقدام مانند خواب و رویا بود. به قدری رقم خرید این استودیو توسط مایکروسافت بزرگ است که بسیاری از منتقدان جهان، به آن لقب بزرگترین خرید تاریخ صنعت بازیهای ویدئویی را دادهاند. البته که برهیچکس مشکلات داخلی این استودیو پوشیده نیست. مشکلاتی که در صورت نبودشان، به طور حتم قرارداد با رقمی بالاتر از رقم فعلی بسته میشد. به موازات این موضوع، خیلیها انتظار دارند که سونی، به عنوان رقیب دیرینه مایکروسافت در صنعت بازیهای ویدئوی، به میدان رقابت بیاید و اقدام به خرید استودیویی کند. انتظاری که سرانجام لحظاتی قبل به پایان رسید و به وقوع پیوست.
لحظاتی قبل به صورت رسمی مشخص شد که سونی در حال خرید استودیو بانجی (Bungie) است. استودیویی که سازنده آثار جذابی مانند بازی Destiny است و همینطور در تیم خودش، خالقان اصلی مجموعه بازی Halo را دارد. قیمت این خرید چیزی حدود سه میلیارد و 600 میلیون دلار است. به طور حتم، این اتفاق اولین حرکت سونی برای مقابله با مایکروسافت است. مایکروسافتی که سال گذشته پس از خرید هفت میلیارد دلاری شرکت زیمکس (Zemax) که استودیو بتسدا (Bethesda) نیز جزو زیر شاخههایش به حساب میآید، حدود یک ماه پیش استودیو اکتیویژن بلیزارد را نیز خریداری کرد.
پیت پارسونز (Pete Parsons)، مدیر عامل استودیو بانجی، با انتشار مطلبی در سایت رسمی این استودیو گفته است: «به انتشار مستقل و توسعه خلاقانه بازیهایمان ادامه میدهیم.»
پرسونز میگوید: «در شرکت سونی (Sony Interactive Entertainment) ما شریکی را پیدا کردهایم که بدون قید و شرط از ما (در همه کارهایمان) حمایت میکند و دنبال سرعت بخشیدن به چشم انداز ما برای ایجاد سرگرمیهای نسلی است. همه این موارد با حفظ تپش حفظ استقلال خلاقانه ما در قلب بانجی صورت میگیرد.»
لحظاتی بعد از انتشار این مطلب، صفحه توییتر رسمی بازی نیز با انتشار توییتی، از شروع ماجراجویی سونی و بانجی خبر داد:
«بانجی پتانسیل نامحدودی را برای متحد کردن دوستان در سراسر جهان دارد.
ما شریکی را بابت به اشتراک گذاری رویاهایمان در پلی استیشن پیدا کردهایم و متعهد به سرعت بخشیدن دیدگاههای خلاقمهمان برای ساخت سرگرمیهای نسلهای مختلف است.
ماجراجویی ما از امروز آغاز میشود.»
با وجود اینکه مدت زمان نسبتا کوتاهی از آغاز به کار استودیوی بانجی میگذرد، اما این استودیو توانسته آثار فاخری را روانه بازار کند. از جمله مهمترین آنها میتوان به بازی Destiny 2 اشاره کرد. البته که همه چیز به گذشته خلاصه نمیشود. به طور حتم این استودیو آینده درخشانی در صنعت بازیهای ویدئویی دارد. اینکه سازندگان بازی Halo ،که جزو آثار انحصاری مایکروسافت به حساب میآید، حال مشغول به کار برای سونی هستند نیز میتواند نکته جالب و جذابی باشد. به طور حتم با سرمایه گذاری سونی روی این استودیو، آثار جذابی در زمینه بازیهای چند نفره و آنلاین ساخته و روانه بازار خواهد شد.
به هر حال، اولین قدم سونی برای مقابله با مایکروسافت، شاید قدم کوچکی در مقابل این شرکت بزرگ به حساب بیاید؛ اما باز هم میتواند بازیکنان سراسرجهان را نسبت به آینده صنعت بازیهای ویدئویی امیدوار کنند. آیندهای که بیشک تحت اختیار سرویسهایی مانند ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) است. سرویسی که در حال حاضر با وجود خرید استودیو اکتیویژن بلیزارد، نفیستر از هر زمانی شده است. چه باور کنیم و چه نکنیم، از ماه گذشته آثاری مانند بازی Call of Duty در اختیار مایکروسافت و به نوعی این شرکت صاحب مجموعه بزرگ یاد شده است. به موازات این موضوع نیز میتوان آثاری مانند بازی Call of Duty را از چند ماه دیگر با خرید اشتراک ماهاینه روی سرویس گیم پس تجربه کنیم.
حال باید منتظر بمانیم و ببینیم خرید سه میلیارد و 600 میلیون دلاری سونی، تا چه اندازهای میتواند نظر مثبت تحلیلگران و همینطور سرمایه داران این شرکت را به سمت خودش سوق دهد. ماه اخیر با انتشار خرید بزرگ مایکروسافت، شرکت سونی با افت شدید سرمایه مواجه شد. هر چه باشد؛ این مسیر به سود بازیکنان است. البته که شایعاتی پیرامون خرید شرکت تیکتو (Take Two) توسط سونی نیز به گوش میرسد. شایعاتی که هنوز به واقعیت نپیوستهاند.
نظر شما درباره بزرگترین خرید بخش سرگرمی سونی چیست؟ به نظرتان سونی میتواند از پس مایکروسافت بربیاید و در میدان رقابت خرید استودیوها، برگ برنده را دردست داشته باشد؟ خوشحال میشویم نظراتتان را با ما و کاربران سایت در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.