سونی بهتازگی انتشار شش بازی سرویس محور پلی استیشن را که در ابتدا قرار بود طی دو سال و نیم آینده عرضه شوند را به تعویق انداخته است. این عناوین همگی بخشی از دسته بازیهای لایو سرویس سونی هستند که این شرکت برای اولین بار در فوریه 2022 تایید کرد. در آن زمان، سونی گفته بود که به دنبال عرضهی حداقل 10 بازی با مدل «بازی به عنوان سرویس» یا GAAS تا پایان سال مالی 2025 که تا مارس 2026 ادامه خواهد داشت. این مدل شامل ارائه بازیهای ویدیویی یا محتوای بازی بر اساس مدل درآمدی مستمر، مشابه نرمافزار به عنوان یک سرویس است. بازیهایی که تحت مدل GAAS منتشر میشوند، معمولاً در طول زمان یک جریان طولانی یا نامحدود از محتوای جدید کسب درآمد میکنند تا بازیکنان را تشویق کنند که برای حمایت از بازی پول پرداخت کنند. هرمن هالست (Hermen Hulst)، رئیس استودیو پلیاستیشن بعداً اشاره کرد که بازیهای سرویس محور این شرکت تا اکتبر 2022 به 12 عنوان افزایش یافته است، در حالی که همچنین قول داد که این بازیهای سرویس زنده پلیاستیشن همگی در روز اول برای کامپیوتر نیز عرضه میشوند.
سونی اکنون قصد دارد تا مارس 2026 تنها شش بازی از بازیهای گفته شده را عرضه کند. این را هیروکی توتوکی (Hiroki Totoki)، مدیر گروه سونی در آخرین کنفرانس مالی این شرکت پیشنهاد داد. در حالی که او از به کار بردن کلمه «تاخیر» به طور کامل اجتناب کرد، او گفت که سونی در حال حاضر در حال بررسی زمان انتشار نیمی از بازیهای سرویس محور است. توتوکی همچنین متعهد شد که شش بازی باقیمانده نیز تا اوایل سال 2026 عرضه میشود. از این اظهارات میتوان نتیجه گرفت که تغییراتی در برنامه اصلی برای انتشار همه 12 بازی در دو سال و نیم آینده ایجاد شده است.
اینکه دقیقاً تاریخ عرضه کدام یک از این بازیها با تاخیر مواجه شده است هنوز مشخص نیست؛ زیرا بسیاری از آنها هنوز بهصورت رسمی معرفی نشدهاند. تنها دو بازی بهصورت رسمی تایید شدهاند. یکی از آنها بخش چند نفره بازی The Last of Us Part 2 و دیگری بازی Marathon است که توسط استودیو بانجی توسعه خواهد یافت. توتوکی اشاره کرد که این تأخیرها ناشی از نگرانیهای مربوط به استانداردها بوده و نشان میدهد که چگونه سونی نباید «کیفیت بازی» را به عنوان بخشی از بازیهای سرویس محور به خطر بیندازد.
با وجود این تاخیرها، استراتژی کلی سونی بدون تغییر باقی میماند و توتوکی تأیید میکند که بازیهای سرویس محور، از برنامههای بلندمدت سونی جداناپذیر هستند. جیم رایان، مدیرعامل پلیاستیشن، قبلاً گفته بود که این شرکت قصد ندارد با پیشروی در مسیر بازیهای سرویس محور، عناوین تک نفره و محبوب خود را کنار بگذارد، بلکه این بازیها فقط به مجموعه بازیهای این شرکت اضافه میشوند و تاثیر مخربی نخواهند داشت.
در کل، باید دید که آیا چنین تنوع بلندپروازانهای بدون خرید استودیوهای مختلف امکانپذیر است یا خیر. از این گذشته، ارائه پشتیبانی طولانی مدت برای یک بازی سرویس محور اغلب به اندازه توسعه آن دشور است. یکی از مشکلاتی که رئیس شرکت Blizzard به آن اشاره کرد، بیحوصلگی بازیکنان است و حتی شرکتهایی که تجربه GAAS بسیار بیشتری نسبت به سونی دارند، گاهی اوقات با برآورده کردن انتظارات کمی و کیفی طرفداران مشکل دارند.