در روزگاری که بازار ساخت بازیهای بتل رویال بسیار پر رونق است، استودیو آمریکایی Proletariat کلیشههای معمول این سبک را کنار گذاشته و بتل رویال جادو محور خود را منتشر کرده است. بازی Spellbreak دومین بازی ساخته شده توسط این استودیو در عمر هشت ساله آن است. این بازی که با Unreal Engine توسعه داده شده، با اضافه کردن المانهای جادوگری و اندکی عمق بخشیدن به گیمپلی سطحی همیشگی بازیهای بتل رویال، حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
تاریخچه
یکسال پیش از شروع جنگ برای دستیابی به قدرت و ثروت در بازی Spellbreak، رویدادی آخرالزمانی بهنام The Fracture رخ داد که اثرات این رویداد، علاوه بر از بین بردن تمامی گونههای جانوری منطقه Highlands (غیر از گیاهان)، چهره آنرا هم برای همیشه تغییر داد. از آن زمان، این منطقه با نام Hollow Lands شناخته میشود.
گیمپلی
گیمپلی این بازی ترکیبی از بازی Fortnite و مهارتهای جادوگری است. در هر بازی، 42 بازیکن در نقشه بازی فرود میآیند که نسبت به وسعت نقشه بازی، تعداد مناسبی بهنظر میرسد. در حالت گروهی، انتخاب کلاسهای هماهنگ با یکدیگر برای استفاده حداکثری از تواناییهای آنها اهمیت بسیار بالایی دارد و به نوعی این بازی را تبدیل به یک بتل رویال تاکتیکال میکند که بدون برنامه ریزی و همکاری تیمی، شانسی برای برنده شدن در نبردهای بازی نخواهید داشت. مهمترین نکته در نبردهای بازی، شناختن جادو و اسپلهای مختلف و استفاده حداکثری از قابلیتهای حرکتی بسیار بالای کلاسهای مختلف بازی است.
کلاسها
پیش از آغاز هر بازی، بازیکن باید یکی از شش کلاس موجود را با توجه به سبک بازی و استراتژی مناسب خود انتخاب کند. این کلاسها عبارتند از:
Frostborn: توانایی کنترل یخ. این کلاس از فواصل دور بسیار عالی عمل میکند اما در نبردهای نزدیک عملکرد خوبی ندارد.
مهارت سطح یک: توانایی حرکت با 150% دقت بیشتر روی سطوح یخی که توسط بازیکن شلیک میشوند.
مهارت سطح دو: اگر در حالی که معلق هستید نشانه گیری کنید، 5 ثانیه در همان حالت معلق خواهید ماند و اهداف هم به صورت برجسته برایتان نمایش داده میشوند.
مهارت سطح سه: استفاده از قابلیت Flash Freeze بازیکن را برای مدت زمان 0.65 از هر آسیبی محافظت میکند. استفاده از این قابلیت تاثیر جادوهای کند کننده را از بین میبرد.
مهارت سطح چهار: بازیکن میتواند یک ثانیه بیشتر شلیک اسپلهای خود را شارژ کند و 35% آسیب بیشتر به حریفان وارد کند.
Conduit: توانایی کنترل رعد. سرعت استفاده از جادوها و اثر گذاری آنها در این کلاس بسیار بالاست اما در نبردهای نزدیک ضعیف عمل میکند.
مهارت سطح یک: با برخورد هر شلیک صاعقه به حریفان میزان آسیب بازیکن به حریف یک واحد بیشتر میشود (حداکثر پنج واحد).
مهارت سطح دو: استفاده از جادوی Lightning Strike یک Rune به بازیکن میدهد.
مهارت سطح سه: پس از استفاده از جادوی Lightning Strike، استفاده از اسپلها تا چهار ثانیه از مانای بازیکن کم نمیکند.
مهارت سطح چهار: با هربار استفاده از جادوی Lightning Strike، چهار ضربه با فاصله 0.9 ثانیه وارد میشود.
Pyromancer: توانایی کنترل آتش. این کلاس در نبردهای نزدیک بسیار کارآمد است اما در فواصل دور عملکرد بسیار ضعیفی دارد.
مهارت سطح یک: افزایش شعاع انفجارها تا 200%.
مهارت سطح دو: با عبور از دیوار آتش خود و هم تیمیهایتان میتوانید دو ثانیه به هر جهت پرواز کنید. عبور از دیوار آتش همتیمیها آسیبی به بازیکن نمیرساند.
مهارت سطح سه: دیوار آتش در دو ثانیه اول استفاده آسیب دو برابر وارد میکند.
مهارت سطح چهار: هر انفجار، چهار انفجار کوچکتر در چهار طرف خود ایجاد میکند.
Toxicologist: توانایی کنترل سموم. نقطه قوت این کلاس استفاده از قابلیتهای مخفی کاری و استفاده از ترکیبهای بسیار قدرتمند است. نقطه ضعف این کلاس هم ضعیف بودن در نبردهای دور برد و احتمال آسیب رساندن به خود و یا هم تیمیها است.
مهارت سطح یک: شلیک گودالهای سمی علاوه بر آسیب رساندن به دشمنان به گذر زمان، سرعت حرکت آنها را هم کم میکند.
مهارت سطح دو: با عبور از ابرهای سمی خود و یا همتیمیها، تا سه ثانیه نامرئی میشوید.
مهارت سطح سه: شلیک تیرهای سمی به دشمنان در حالت نامرئی دو برابر آسیب به آنها وارد میکند.
مهارت سطح چهار: با هر بار شلیک، به جای یک ابر، سه ابر سمی به سمت دشمنان شلیک میشود.
Stoneshaper: توانایی کنترل سنگ. نقطه قوت این کلاس آسیب رساندن شدید به دشمنان و موثر بودن در نبردهای نزدیک است. اما سرعت حرکت پایین و استفاده زیاد از مانا نقاط ضعف این کلاس هستند.
مهارت سطح یک: داشتن 20 واحد زره بیشتر نسبت به بقیه کلاسها. اگر زره بازیکن کمتر از 20 واحد باشد، با هر ضربه، پنج واحد به زره اضافه میشود.
مهارت سطح دو: استفاده از Shockwave در حالت معلق، بازیکن را فورا به زمین میکوبد.
مهارت سطح سه: پس از شلیک گلولههای سنگی، اندازه آنها تا پیش از برخورد به سطح افزایش مییابد.
مهارت سطح چهار: توانایی شلیک همزمان دو گلوله سنگی برای بازیکن فراهم میشود.
Tempest: توانایی کنترل باد. سرعت پرواز بسیار زیاد و خنثی کردن برخی از جادوها از نقاط قوت این کلاس و ضعیف بودن در مقابل جادوهای رعد و یخ و ضعف در نبردهای دور برد از نقاط ضعف این کلاس هستند.
مهارت سطح یک: با شلیک Wind Shear به سطوح نزدیک به خود، با سرعت زیادی به جهت مخالف پرتاب میشوید (با شلیک به سطح زیرین خود به بالا پرتاب میشوید). استفاده از این قابلیت، 1.25 ثانیه تاخیر در شارژ شدن دوباره مانا ایجاد میکند.
مهارت سطح دو: با وارد شدن به گردبادهای خود و یا همتیمیهایتان، به بالا پرتاب میشوید.
مهارت سطح سه: با هر ثانیه معلق ماندن در هوا، میزان آسیب اسپلهای بازیکن 10% افزایش مییابد (حداکثر 30%)
مهارت سطح چهار: مهارتهای جادوگری بازیکن با ماندن در هوا دوبرابر سریعتر پر میشوند.
محیط
نقشه بازی Hollow Lands نام دارد که در قاره Velnor در سیاره Primdal واقع شده است. این نقشه برای یک عنوان بتل رویال اندکی خالی و بی جان بهنظر میرسد و بعید است بازیکنان با دیدن نقاط مختلف نقشه بتوانند مسیر خود را به راحتی پیدا کنند و یا بدانند که در کدام قسمت از نقشه قرار دارند. کمبود محیطهای خاص و قابل تشخیص در بازی بهشدت احساس میشود.
موزیک متن
برخلاف دیگر بازیهای بتل رویال که اکثرا بازیکنان با قطع کردن موزیک متن بازی سعی در تمرکز روی گیمپلی و شنیدن صدای محیط و دیگر بازیکنان دارند، شنیدن صدای پای دشمنان در این بازی کمک چندانی به بازیکن نمیکند. موزیک متن بازی Spellbreak بخش مهمی از نبردهای بازی را تشکیل میدهد و احساس یک نبرد حماسی میان دو جادوگر را بهخوبی به بازیکن منتقل میکند.
بازی Spellbreak در روز 13 شهریور برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانههای شخصی به صورت رایگان منتشر شده است.