طرفداران بازیهای مبارزهای در سالهای اخیر بهترین روزهای عمرشان را سپری کردند. بازی Guilty Gear Strive با پشتیبانی عالی استودیو Arc System Works همچنان درحال رشد است. بازی Street Fighter 6 دوباره مجموعه مبارزهای کپکام را زنده کرد و یکی از بهترین بازیهای مبارزهای بازار و البته تاریخ سری Street Fighter محسوب میشود. حتی بازی Mortal Kombat 1 هم با وجود تمام مشکلاتش یک دنباله قدرتمند برای این مجموعه است که باز هم جهان Mortal Kombat را زیر و رو کرده است.
علاوه بر تمام موارد بالا، بازی Tekken 8 هم قرار است در ماههای آینده وارد رقابت شود. بهعنوان اولین قسمت جدید مجموعه در 9 سال گذشته، کمپانی Bandai Namco تمام تلاش خود را برای عرضه بینقص بازی Tekken 8 و بازگشتی قدرتمند به کار گرفته است. بتای خصوصی این عنوان که اخیرا برگزار شده بود اطلاعات ارزشمندی در اختیارمان قرار داد و حالا تا حد زیادی میدانیم که این بازی چه چیزهایی برای ارائه دارد. در ادامه، به 9 مورد از مهمترین جزئیات بازی Tekken 8 که در بتای خصوصی دیدیم اشاره میکنیم.
اولین بخش تاثیرگذار بازی Tekken 8 که به سرعت چشمتان را میگیرد ظاهر چشمنواز آن است. مدل تک تک مبارزها با جزئیات باورنکردنی رندر شده و سازندگان حتی به جزئیات کوچکی مثل حرکت ماهیچهها و حرکت واقعگرایانه لباس هر شخصیت توجه کردهاند. مشخص است که سازندگان توجه ویژهای به ظاهر بازی Tekken 8 کردهاند. هر میدان مبارزه پر شده از جزئیات ریز و درشت، انیمیشنها دقیق و واقعی بهنظر میرسند و البته نرخ فریم بر ثانیه بازی روی پلی استیشن 5 حتی لحظهای از عدد 60 پایینتر نمیآید.
شاید بهترین تغییر بازی Tekken 8 نسبت به گذشته، تنظیم روشنایی، شکل و محدوده تصویر برای بهبود میدان دید باشد. البته هنوز هم میتوانید در تنظیمات بازی این موارد را کاهش دهید، اما تنظیمات پیشفرض بازی به خوبی روی نمایش حرکات مبارزین تمرکز میکند و بعید است شخصیتتان را در شلوغی تصویر گم کنید. با تمام این تفاسیر، انتخاب زیباترین بازی مبارزهای به سلیقه بازیکنان بستگی دارد، اما مشخص است که تیم سازنده بازی Tekken 8 تمام تلاششان را برای استفاده از تواناییهای موتور گرافیکی Unreal Engine 5 به کار گرفتهاند.
تیم سازنده بازی Tekken 8 برای توصیف تم اصلی گیمپلی این بازی تنها از یک کلمه استفاده کرد: «خشونت». هر مبارزه حس سریع و خشنی دارد و خشونت بازی در بتای خصوصی کاملا نمایان است. چندضربها شدیدا قدرتمند بهنظر میرسند، اما مشتهای عادی شخصیتهایی مثل آسوکا هم به اندازه کافی قدرتمند و سنگین هستند.
در مقابل این ضربات، دفاع کردن کاملا بلااستفاده نیست، اما بیشتر مواقع بهتر است که با چرخیدن دور حریف و یک ضربه قدرتمند برای شروع چندضرب، ضد حمله را به دفاع ترجیح دهید. خصوصا حالا که امکان بازیابی بخشی از خط سلامتی وجود دارد. در حال حاضر نگرانیهایی وجود دارد که شاید گزینههای زیادی برای مبارزه در دسترس نباشد، اما نمیتوان وضعیت نهایی بازی را از بتای خصوصی سنجید و باید دید که سازندگان چه تغییراتی را تا زمان عرضه ایجاد خواهند کرد.
مطالب مرتبط: دو شخصیت دیگر برای بازی Tekken 8 معرفی شدند
سیستم Heat یکی از بخشهای جدید بازی Tekken 8 است که مکانیکهای جذابی به گیمپلی اضافه میکند. میتوانید با فشردن دکمه R1 حمله Heat Burst را آغاز کنید که دشمن را برای لحظاتی گیج میکند. ضربات بهبود یافتهاند و نوار Heat هم بعد از 10 ثانیه خالی میشود. در این مدت، تمام ضربات شما نوع جدیدی از آسیب (Chip Damage) به دشمن وارد میکنند که قابل بازیابی است. با فشردن دوباره R1، حرکت قدرتمندی به نام Heat Smash انجام خواهید داد که با مصرف نوار Heat آسیب زیادی به دشمن وارد میکند.
علاوه بر این، هر شخصیت یک Heat Engager مخصوص هم دارد. با انجام درست این حرکت، میتوانید وارد حالت Heat شوید و با حرکت به سمت حریف، حملاتتان را ادامه دهید. این حرکات لحظات هیجان انگیزی در مبارزه خلق میکنند، اما استفاده از Heat Engager و بلافاصله پس از آن، Heat Smash کردن حریف، ترکیب بیش از حد قدرتمندی است که در وضعیت فعلی بالانس مبارزات را برهم میزند. در مجموع، سیستم Heat یک ویژگی جدید و هیجان انگیز است که با حفظ ریتم خشونتبار بازی Tekken 8، فضا را برای طراحی استراتژیهای مختلف و زنده ماندن در مبارزه فراهم میکند.
Special Style بازی Tekken 8 کارکردی مشابه کنترل مدرن بازی Street Fighter 6 دارد. این قابلیت کارکرد دکمههای روی کنترلر و دکمه R1 را تغییر میدهد تا کار سادهتری در مبارزات داشته باشید. در این حالت، Heat Burst با فشردن R1 فعال میشود. فشردن مکرر دکمه مثلث دشمن را به هوا پرت کرده و یک چندضرب هوایی روی او اجرا میکند. دکمه مربع هم به حرکات تخصصی هر مبارز اختصاص داده شده است. مهمترین نکته Special Style این است که میتوانید به سادگی و با فشردن دکمه L1 در حین مبارزه، آن را غیرفعال کنید. در این صورت میتوانید با توجه به شرایط مبارزه، Special Style را غیرفعال کرده تا کنترل بیشتری روی حرکاتتان داشته باشید و در صورت نیاز، دوباره آن را فعال کنید تا چندضربها را به راحتی فشردن یک دکمه انجام دهید.
در بتای خصوصی بازی Tekken 8 مشخص شد که Special Style دستخوش تغییرات جدیدی شده است. حالا میتوان با نگه داشتن دکمه دایره و جهتهای چپ، پایین یا راست، حریف را به اطراف پرتاب کنید. با این حال، ممکن است به صورت اتفاقی دستتان به دکمه L1 بخورد و نتوانید از استراتژیهایی که برپایه استفاده از Special Style ریخته بودید عمل کنید.
در بتای خصوصی چهرههای آشنایی مثل فنگ وی (Feng Wei) و ریون (Raven) به بازی اضافه شدند، اما ازوسنا (Azucena)، مبارز جدید بازی Tekken 8، ستاره اصلی بازی به شمار می رود. یک مبارز سریع و قدرتمند که کنترل آن، مخصوصا برای بازیکنان تازهوارد، آسان است. بهترین بخش سبک مبارزه او، حرکات گول زنندهاش هستند که میتوانند در اوج مبارزه حریف را وادار به باز کردن گارد دفاعی کنند.
وقتی به دنبال پیدا کردن حریف در بازی آنلاین هستید، میتوانید منطقه و کیفیت اینترنت حریف را انتخاب کنید. ویژگی Rollback Network هم در بازی حضور دارد تا بازیکنان با کمترین تاخیر نسبت به یکدیگر بازی را تجربه کنند. البته این ویژگی هنوز در نسخه بتای بازی به بهترین شکل عمل نمیکند و امیدواریم تا زمان عرضه بازی، مشکلات آن برطرف شوند. صرف نظر از این مورد، مبارزات آنلاین روان و بدون مشکل بهنظر میرسند و حداقل در بتای خصوصی بازی، لگ یا مشکل آزاردهندهای دیده نشد.
با این حال، تجربه هر بازیکن در بخش آنلاین با دیگری متفاوت خواهد بود. عدهای از بازیکنان گزارش دادهاند که بخش آنلاین مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده و عدهای دیگر، ادعا میکنند که هیچ مشکلی در تجربه آنلاین بازی نداشتهاند. بهتر است برای اطلاع از نحوه عملکرد بخش آنلاین بازی Tekken 8 تا زمان عرضه این بازی صبر کنیم.
آواتارها چیز جدیدی در بازیهای مبارزهای نیستند، مخصوصا عناوینی که برای تعامل بازیکنان لابی مجازی دارند. آواتارهای بازی Tekken 8 مثل آواتارهای بازی Street Fighter 6 توانایی مبارزه ندارند، اما میتوانید بسیاری از اجزای ظاهری مثل صورت، شکل چهره، رنگ پوست، مو، رنگ چشم و غیره را شخصیسازی کنید.
علاوه بر این، گزینههای زیادی هم برای انتخاب لباس و زیورآلات وجود دارد. در حال حاضر آواتارها صرفا برای حضور بازیکنان در Fight Lounge استفاده میشوند، اما ممکن است در آینده در بخش Arcade Quest استفادههای بیشتری از آنها شود.
به محض معرفی Fight Lounge بازی Tekken 8، مقایسه این بخش با Battle Hub بازی Street Fighter 6 شروع شد. این دو در اصل تفاوت زیادی باهم ندارند. یک سیستم لابی که بهعنوان یک آرکید مجازی عمل کرده و بازیکنان را دور هم جمع میکند. علاوه بر حالتهای مبارزه Ranked و Quick Match، میتوانید در مبارزات گروهی که شما را در مقابل گروه دیگری از بازیکنان که در آن منطقه از Lounge حضور دارند شرکت کنید.
از دیگر ویژگیهای این بخش میتوان به Iron Fist Outfitters اشاره کرد. در این بخش میتوانید با پرداخت پول داخل بازی، آیتمهای تزئینی مختلف برای شخصیسازی آواتارتان خریداری کنید. با اینکه Fight Lounge به خوبی با بازی Tekken 8 ترکیب شده و عملکرد مطلوبی دارد، میتوانید از آن استفاده نکرده و به راحتی با هر کسی در هر جایی مبارزه کنید.
این بخش از بازی Tekken 8 به شما امکان مبارزه با روح دیگر بازیکنان را میدهد. این روحها، با تجربه بیشتر بازی توسط بازیکنان شکل دقیقتری از سبک مبارزه آنها را تقلید میکنند. اگر یک حریف در استفاده از تاکتیک خاصی مهارت داشته باشد، میتوانید پیش از مبارزه مجدد، با مبارزه کردن با روح او در مقابله تاکتیکهایش تمرین کنید. این ایده پتانسیل موفقیت هیجان انگیزی دارد، اما باید دید که آیا سازندگان میتوانند آن را به بخش بزرگتری از بازی تبدیل کنند یا خیر.
بازی Tekken 8 در تاریخ 26 ژانویه 2024 (شش بهمن) برای کامپیوتر، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد.