از آخرین بازی که استودیو بتسدا یک عنوان بزرگ منتشر کرد و آن هم بازی Fallout 76 بود تقریبا 5 سال گذشته است و سال میلادی بعد این قفل با انتشار بازی Starfield شکسته خواهد شد. بازی بعد از این عنوان علمی-تخیلی چیزی نیست جز بازی The Elder Scrolls 6 که قطعا سالهای بسیار بیشتری برای ساخت و توسعهاش نیاز خواهد بود. تاد هاوارد (Todd Howard) که کارگردانی تمام این پروژهها را بر عهده دارد، خودش هم واقف است که این بازه زمانی زیاد چندان هم به مذاق طرفداران خوش نمیاید و خودش هم مانند آنها دوست دارد که زودتر شاهد عرضه بازیهایشان باشد. او در صحبتهای خود در پادکست Lex Fridman که اخیرا منتشر شد چنین میگوید:
«[در مورد زمان انتشار بازی] ایده واضحی ندارم. کاش زودتر عرضه میشد. خودمان هم دوست داریم زودتر منتشر شود، و شخصا آرزو داشتم که ساخت بازی انقدر طولانی نمیبود، ولی [چه میتوان کرد] که هست. و دقت داشته باشید، کاملا جدی میگویم، که اگر میتوانستم در زمان به عقب برگردم، هرگز چنین برنامه نمیچیدم که به انقدر زمان برای انتشار بازی نیاز داشته باشیم.»
البته که بازیهای استودیو بتسدا همیشه طوری بوده که با محتوای بسیار زیادی پر شده، تا بازیکنان مدام برای تجربه آنها شوق داشته باشند و حتی بعد از چند سال هم حس تکراری بودن سراغشان نیاید. هاوارد به این مسئله اشاره میکند و میگوید آگاهی از همین قضیه باعث میشود که نحوه بازیسازیشان هم کاملا تغییر کند:
«میخواهیم مطمئن شویم که هوای همه سلیقهها را داشته باشیم. خودتان که میدانید، مردم بازیها را تا مدت طولانیای تجربه میکنند. بازی Skyrim امسال 11 ساله شد، و هنوز هم احتمالا بیشتر از هر یک از بازیهایمان تجربه میشود. اصلا شاهد کند شدن این روند نیستیم، و احتمالا تا 10 سال آینده هم مردم به تجربه این بازی ادامه خواهند داد. پس اینجا باید با خودتان فکر کنید [و بگویید] مردم قرار است نسخه بعدی بازی Elder Scrolls را یک یا دو دهه تجربه کنند، و این مسئله نظر شما در مورد مهندسی و طراحی بازی را به کل تغییر میدهد.»
در ادامه این مصاحبه، تاد هاوارد در مورد مرحله اولیه توسعه بازی Elder Scrolls 6 گفت و اعلام کرد که این بازی هنوز در همان مرحله نخست است، که شامل طراحی مفهوم، کار روی موسیقی، در آوردن محیط بازی و مسائل دیگر میشود. به گفته تاد هاوارد، شروع و نحوه آغاز بازی Elder Scrolls 6 مدتها پیش طراحی شده و سازندگان موفق به ساخت آن شدهاند:
«طراحی مفهومی را که آغاز میکنیم، در نتیجه به مرحله کانسپت آرت هم میرسیم، و به هر دلیلی که باشد، شروع بازی را با موفقیت کامل میکنیم. اینطور که با خودم میگویم بازی قرار است چگونه آغاز شود و بازیکن در ابتدای کار قرار است مشغول چه باشد؟ ساخت موسیقی در همان مرحله اول است.
بنا بر این، به بازی Elder Scrolls 6 فکر کنید، ما الان میدانیم که بازی در کجا جریان دارد، از چه ضرباهنگی استفاده میکند، قابلیتهای بزرگش چه هستند. در مورد نحوه آغاز بازی صحبت میکنیم، موردی که مدتها پیش موفق به تکمیلش شدیم. سپس در مورد موسیقی حرف میزنیم. بنا بر این همین الان هم توانستهایم بفهمیم که بازی Elder Scrolls 6 چه نوع آهنگی دارد – همان موسیقیای که در تیزر هم از آن استفاده شد. آن مورد برای سال 2018 بود و مشخصا تا الان وارد مراحل جلوتر هم شدهایم.
[برای مثال وقتی] در حال کار روی جهانِ بازی هستیم، به طراحی و کانسپت جهان میپردازیم، و وقتی که توانستیم کار یک بازی را تمام کنیم، قادر به شروع برنامهریزی و آغاز توسعه بازی دیگر خواهیم بود. در چنین مرحلهای معمولا دوست دارید که فضای اولیه را در اختیار داشته باشید، پس در ابتدا بخش کوچکتری از بازی را قابل تجربه میسازیم تا بتوانیم آن را به بقیه هم نشان بدهیم و بگوییم که هی، بازی این شکلی است و به فلان دلیل منحصر بهفرد خواهد بود و به بهمان دلیل هم حس تازهای خواهد داشت.»
بعد از عرضه بازی Starfield برای ایکس باکس سری ایکس و اس و رایانههای شخصی در سال 2023، بتسدا کار روی بازی Elder Scrolls 6 را به شکل جدی آغاز خواهد کرد و همانطور که خود استودیو هم تایید کرده، پروژه بعدی چیزی نخواهد بود جز بازی Fallout 5.