یادداشت: در دفاع از بازی The Last of Us Part 2 Remastered

یادداشت: در دفاع از بازی The Last of Us Part 2 Remastered

محمد مسعودی محمد مسعودی
5 ماه و 7 روز پیش

شایعات پیرامون بازسازی بازی The Last of Us Part 2، هرچند پراکنده بودند، اما بالاخره به حقیقت پیوستند. بازی The Last of Us Part 2 Remaster در تاریخ ۱۹ ژانویه سال ۲۰۲۴ (چهار بهمن ۱۴۰۲) برای پلی استیشن 5 عرضه خواهد شد. این نسخه دو حالت گرافیکی Fidelity، برای ارائه وضوح 4K و حالت Performance، برای ارائه وضوح 1440p تا 4K، همراه خواهد داشت. علاوه بر این، قابلیت پشتیبانی از ویژگی‌های کنترلر دوال‌سنس، جزئیات گرافیکی بهبود یافته، یک حالت Rougelike با نام No Return و بسته گسترش‌دهنده‌ی Lost Levels، از ویژگی‌هایی هستند که موفق نشدند به بازی اصلی راه یابند. 

علاوه بر محتوای اصلی، بازی بخشی جدید که با توضیحات توسعه‌دهند‌گان بازی همراه شده را ارائه می‌کند که نیل دراکمن (Neil Druckmann)، کارگردان بازی، هالی گراس (Halley Gross)، مدیر ارشد بخش داستان، تروی بیکر(Troy Baker) صداپیشه‌ی جول، اشلی جانسون (Ashley Johnson) صداپیشه‌ی الی و لورا بیلی (Laura Bailey) صداپیشه‌ی ابی در آن حضور دارند. این تجربه با لباس‌های جدید، حالت Speedrun و ویژگی‌های دسترسی پیشرفته‌تر نیز غنی‌تر می‌شود. برای کسانی هم که به موسیقی علاقه دارند، یک حالت منحصر به فرد پخش گیتار وجود دارد که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا مهارت‌های گیتار خود را در بازی تمرین کنند

 


اگر در حال حاضر مالک بازی The Last of Us Part 2 روی پلی استیشن ۴ هستید، می‌توانید با پرداخت ۱۰ دلار آن را به نسخه پلی استیشن 5، ارتقا دهید. شایان ذکر است که این استراتژی قیمت گذاری از زمان وضعیت بازی Horizon Forbidden West ثابت بوده است. علاوه بر این، پیشرفت بازی شما می‌تواند به طور یکپارچه منتقل شود. این به ویژه در صورتی مفید است که بازی را در زمان قبلی شروع کرده باشید و به این فکر کرده بودید که ممکن است یک ریمستر در سال ۲۰۲۳ معرفی شود و شما به انتظار برای نسخه ارتقا یافته نشسته‌اید. 


البته اختلاف نظراتی‌ هم در بین جامعه بازیکنان نیز وجود دارد. برخی این سوال برایشان پیش آمده که آیا انتشار یک ریمستر از این بازی ضروری است ؟ برخی هم با تمسخر می‌گویند که استودیو ناتی داک در حال توسعه ریمستر عنوانی است که تنها سه سال از عمرش می‌گذرد. 

برخی از افراد هم هستند که از سری بازی The Last of Us خسته شده‌اند و می‌خواهند که استودیو ناتی داگ روی چیز جدیدی کار کند. این استودیو در ۱۰ سال گذشته، دو بازی، یک ریمیک و دو ریمستر از سری بازی The Last of Us را در کارنامه کار‌های خود ثبت کرده است. البته بازی مستقل چند نفره و سریال تلویزیونی الهام گرفته از این سری هم وجود دارند. درست است که بازی چندنفره در سکوت خبری فرو رفته، اما فصل دوم سریال قرار است در سال ۲۰۲۴ فیلمبرداری و در سال ۲۰۲5 پخش شود. به طور کلی، استودیو ناتی داگ تا جایی که توانسته، تمرکز خود را روی سری بازی The Last of Us و مشتقات آن، گذاشته است. 


دسته‌ای از بازیکنان هم هستند که می‌گویند چرا هنوز یک نسخه ریمستر یا ریمیک از بازی Bloodborne استودیو FromSoftware وجود ندارد که البته بیشتر قصد دارند کمپانی سونی را زیر سوال ببرند و هدفشان استودیو ناتی داگ نیست. شاید دوست دارند که بازی Bloodborne را با وضوح 4K و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه تجربه کنند یا اینکه منتظر اضافه شدن محتوای جدیدی برای این بازی هستند.

جدای از حرف مردم، چیزی که باید توجه داشت این است که تقاضا برای انتشار یک نسخه ارتقا یافته از بازی The Last of Us Part 2 برای پلی استیشن 5، کم نیست. این بازی چند ماه قبل از عرضه جهانی پلی استیشن 5، عرضه شد و از آن زمان تاکنون، خیلی‌ها انتظار دارند که بازی‌های محبوب پلی استیشن ۴ خود را به صورت ارتقا یافته در کنسول پلی استیشن 5 تجربه کنند. استودیو ناتی داگ از آن زمان تا به حالا،‌ فقط یک پچ برای نسخه پلی استیشن ۴ بازی The Last of Us part 2 عرضه کرده تا بتوان آن را با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه روی پلی استیشن 5، اجرا کرد. کل ارتقا انجام شده از طرف استودیو ناتی داگ برای این بازی در نسل جدید کنسول پلی استیشن همین بود. اما بازی The Last of Us Part 2 Remastered، دقیقا همان ارتقائی است که طرفداران منتظرش بودند. 


بسیاری هم گله دارند که چرا این بازی رایگان نیست. سونی و استودیو ناتی داگ هم به فکر این قضیه بوده‌اند. اگر قرار بود از این بازی کسب درآمدی حاصل شود، مطمئنا با قیمت ۱۰ دلار در دسترس بازیکنان قدیمی قرار نمی‌گرفت و اگر هم برنامه آن‌ها کسب درآمدی غیرمنصفانه بود، با مشکلاتی مواجه می‌شدند. پس می‌توان نتیجه گرفت که تمامی ویژگی‌های جدیدی که برخی از آن‌ها احتمالا برای مدتی در دست توسعه بودند، تنها برای ارزشمند‌تر کردن تجربه بازی اصلی، اضافه شده‌اند. 

با اینکه برچسب «ریمستر» این بازی شاید جنجال برانگیز باشد، اما باید توجه داشته باشید که این روش سونی برای انتقال عناوین نسل قبلی به کنسول‌های نسل جدید‌تر بوده است. برای مثال، بازی The Last of Us Remastered را در نظر بگیرید. تنها پس از یک سال پس از عرضه بازی The Last of Us روی پلی استیشن ۳، بازی The Last of Us Remastered برای پلی استیشن ۴ عرضه شد و گزینه ارتقا پولی یا انتقال فایل‌های ذخیره بازی را هم نداشت. ویژگی‌های و محتوای جدید ارائه شده در بازی The Last of Us Part 2 Remastered، پیشرفت‌های زیادی به نسبت نسخه قبلی خود داشته، پس معامله بهتری هم به نسبت آن در نظر گرفته می‌شود.


این چنین هم نیست که محتوای جدید اضافه شده در نسخه ریمستر، کم ارزش باشند. حتی اگر از بسته گسترش‌دهنده‌ی Lost Levels، توضیحات توسعه‌دهنده، حالت‌های گرافیکی و چیز‌های دیگر را در نظر نگیریم، باز هم با چیز‌های باقی‌مانده می‌توان تجربه خوبی داشت. حالت No Return، اساسا همان حالت Mercenaries در سری بازی Resident Evil است. زیرا در هر دو حالت، بازیکنان به صورت تصادفی با دشمنان روبرو می‌شوند و در نهایت، به یک باس فایت رسیده و با پیشرفت در هر دو حالت، شخصیت‌های بیشتری برای استفاده در بازی، در دسترس بازیکنان قرار می‌گیرد که هر کدام دارای توانایی‌های منحصر به فرد خود هستند. این حالت به عنوان راهی برای لذت بردن از مکانیک مبارزه بازی در خارج از داستان و در یک محیط بازی با قابلیت تکرار مداوم، بسیار وسوسه انگیز است. 

البته سوال دیگری که برای طرفداران به وجود آمده این است که چرا ناتی داگ به جای بازگشت به سری بازی The Last of Us، روی عنوان جدیدی کار نمی‌کند ؟


نباید این واقعیت را فراموش کنیم که نیل دراکمن قبلا تایید کرده بود که در حال کار روی یک بازی جدید است. یک توییت اخیر جردن میدلر (Jordan Middler) از پادکست VGC هم ادعا کرده است که بازی The Last of Us Part 2 Remastered، در اصل پروژه‌ای است که برای استخدام نیروهای جدید در استودیو ناتی داگ، شکل گرفته. گزارش شده است که تیم توسعه دارکمن، سخت کوشانه در حال کار روی یک IP جدید است و این مشغله، تمرکز را از روی کار روی توسعه پروژه‌های دیگر دور نمی‌کند. 


استودیو ناتی داگ، از آن دسته استودیوهایی است که برای ساخت یک بازی جدید، وقت زیادی صرف می‌کند و از رویکردی استفاده می‌کند که ممکن است همیشه بهترین بازده مالی را به همراه نداشته باشد. این موضوع تمرکز روی ریمسترها و ریمیک‌ها از زمان عرضه بازی The Last of Us Part 2 سال پیش را توضیح می‌دهد. حتی اگر هدف این استودیو صرفاً جلوگیری از اخراج با فراهم کردن کار برای کارکنانش نبوده باشد، تصمیم به اختصاص توسعه دهندگان جدید برای بازسازی عنوان موفق اخیر این استویدو، یک تصمیم منطقی است.


 چنین کاری، توسعه‌ دهندگان جدید را با تکنولوژی، گردش کار کلی و فرایند توسعه در استودیو ناتی داگ، آشنا می‌کند. اگر یک پروژه جدید شروع شود یا تیم دیگری به توسعه دهندگان بیشتری نیاز داشته باشد، می تواند از کسانی که با این فرایند اشنا هستند به جای کارکنان نسبتا بی تجربه استفاده کند. این رویکرد، چیزی انقلابی یا ابتکارانه نیست، فقط منطقی است، به ویژه اینکه تقریبا هیچ کمپانی یا استودیو فعال در صنعت بازی، از اخراج کارکنان به دلیل عدم نیاز کارفرما، در امان نیست، حتی خود استودیو ناتی داگ. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که این استودیو در ماه اکتبر گذشته، با ۲5 نیروی قراردادی خود اتمام همکاری کرد.

اگر کسی یک دیدگاه بدبینانه در مورد توسعه بازی The Last of Us Part 2 Remastered اتخاذ کند، می‌تواند این وضعیت را به عنوان یک مسئله گسترده‌تر در صنعت بازی در مورد گسترش ریمسترها و بازسازی‌ها تحلیل کند. این صنعت، که به نظر می‌رسد بر اساس مخالفت بر سرمایه گذاری در عناوین نوستالژی و IPهای محبوب بازیکنان تاسیس شده است، نگرانی‌هایی را در مورد اولویت بندی سود مالی نسبت به سایر ملاحظات ایجاد می‌کند.


با این حال، ضروری است بگوییم که ادامه انگیزه توسعه ریمستر‌ها و ریمیک‌ها، توسط مصرف کننده‌ها تقویت می‌شود، زیرا مردم همچنان آن‌ها را خریداری می‌کنند، به ویژه آن دسته از عناوینی که به خوبی حس نوستالژی را در کنار عملکرد عالی، به بازیکنان منتقل می‌کنند. این تقاضا چیزی است که به شرکت‌های خاصی اجازه می‌دهد تا محبوب‌ترین بازی‌های خود را در پلتفرم‌های مختلف منتشر کنند و در طول سال‌ها، ترفندها و ویژگی‌های جدیدی به آن‌ها اضافه کنند.


ایده آل‌ترین سناریوی ممکن این است که ناشران و توسعه دهندگان از انتشار پورت‌های نیمه کاره نسل فعلی از بازی‌های نسل قبلی اجتناب کنند و بگویند که این عنوان ریمستر عنوان اصلی است (به عنوان مثال، وضعیتی که در بازی Saints Row 4: Re-Elected در ایکس باکس وان یا پلی استیشن ۴ دیدیم). حتی در بعضی موارد هم، عناوین با حداقل تغییرات دوباره منتشر می‌شوند. دقیقا کاری که کمپانی اکتیویژن با بازی Prototype 1 و بازی Prototype 2 انجام داد و آن‌ها را بدون هیچ تغییری فقط در یک پکیج در سال ۲۰۱5 برای کنسول‌های ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ منتشر کرد برچسب ریمستر به آن‌ها زد. 

اینکه برخی هم هنوز به دلایل مختلفی در مورد بازی The Last of Us Part 1 ناراضی هستند، قابل درک است. همین نارضایتی،  بدون شک در واکنش‌های شکل گرفته برای بازی The Last of Us Part 2 Remastered تاثیر داشته است. این که آیا برخی احساس می‌کنند که انتشار ریمستر این بازی لازم است یا نه یک بحث است، اما پشتیبانی از پلی استیشن 5، چیز دیگری است که بسیاری از طرفداران منتظر آن هستند. تمام ویژگی‌های اضافی هم اگر برای توجیه قیمت آن نباشد، مطمئنا برای جذاب‌تر کردن این عنوان است.
 

برچسب ها: The Last of Us Part 1, The Last of Us Remastered, The Last of Us Part 2, The Last of Us Part 2 Remastered, The Last of Us, Last of Us
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.