رویداد اخیر State of Play نمایشهای بزرگی داشت و احتمالا یکی از پربارترین رویدادهای برگزار شده توسط سونی بود. یکی از عناوین مورد انتظاری که در این رویداد حضور داشت بازی Street Fighter 6 بود. اولین تریلر گیمپلی این بازی ویژگیهای جدید آن را نمایش داد و بعد از پایان این رویداد هم اطلاعات زیادی از این ویژگیها منتشر شد. انتظارات از بازی Street Fighter 6 مانند همیشه بالاست و اگر این بازی به وعدههایی که داده عمل کند، یک قدم رو به جلوی بزرگ در این مجموعه محسوب خواهد شد. در ادامه این مطلب به برخی از مهمترین جزئیات جدید بازی Street Fighter 6 اشاره میکنیم.
موتور گرافیکی جدید
از زمان معرفی موتور گرافیکی RE Engine با بازی Resident Evil 7 در سال 2017، این موتور به وسیله اصلی توسعه بازیهای کمپانی کپکام تبدیل شده است. علاوه بر چندین نسخه از بازی Resident Evil، بازی Devil May Cry 5 و بازی Monster Hunter Rise با این موور توسعه داده شدند. بازی Street Fighter 6، بازی Pragmata و چند عنوان کوچکتر این کمپانی هم در حال توسعه با RE Engine هستند. علاوه بر حفظ استایل گرافیکی این مجموعه، گرافیک فنی آن هم پیشرفت چشمگیری داشته و بهنظر میرسد که RE Engine هیچ مشکلی با ویژگیهای گرافیکی مخصوص بازی Street Fighter 6 ندارد.
World Tour
یکی از مهمترین بخشهایی که قرار است به این بازی اضافه شود، World Tour است. این بخش جدید قرار است حالت داستانی تکنفره جدید بازی Street Fighter 6 باشد که قرار است تفاوت زیادی با بخشهای داستانی معمول در این مجموعه یا هر بازی مبارزهای دیگر داشته باشد. بخش داستانی این بازی در شهر Metro City جریان خواهد داشت و به بازیکن اجازه خواهد داد تا آزادانه در محیط جهان باز گونه Metro City حرکت کند. جزئیات بخش World Tour هنوز مشخص نیست، اما کپکام وعده داده که اطلاعات بیشتر از این بخش در آینده نزدیک منتشر شود. در حال حاضر میدانیم که بازیکنان میتوانند شخصیت قابل کنترل بخش World Tour از پایه طراحی کنند و «برای ساخن اسم و رسم خود در خیابانها مبارزه کنند.»
Battle Hub و Fighting Ground
البته مشخص است که بازی Street Fighter 6 تمرکز خود را روی بخش داستانی جدیدش نخواهد گذاشت و تمامی حالتهای مبارزه کلاسیک این مجموعه بههمراه ویژگیهای جدید در Battle Hub و Fighting Ground این بازی حضور خواهند داشت. بخش Fighting Ground تمامی حالتهای مبارزه همیشگی این مجموعه را ارائه میکند که بسیاری از آنها از بازی Street Fighter 5 وارد قسمت ششم شدهاند. Arcade Mode، Training Mode، مبارزات آفلاین و آنلاین و چند حالت مبارزه قدیمی دیگر در Fighting Ground حضور خواهند داشت.
Battle Hub این بازی یکی دیگر از ویژگیهای جدید آن است که روی مبارزه و تعامل آنلاین و ایجاد رقابت میان بازیکنان تمرکز میکند. مانند World Tour، اطلاعات بیشتر از Battle Hub هم قرار است بهزودی منتشر شود. البته کپکام وعده داده که با این بخش «راههای جدید و منحصر به فردی برای تعامل بازیکنان» ارائه خواهد کرد. همه بازیکنان بازی Street fighter 6 میتوانند مبارزات دیگر بازیکنان در Battle Hub را تماشا کنند و رویدادهای مبارزه مختلفی در این بخش برگزار خواهند شد. علاوه بر اینهای، شخصیتی که در World Tour ساخته میشود در Battle Hub هم استفاده خواهد شد و بازیکنان یک هویت واحد در بخشهای جدید این بازی خواهند داشت.
شخصیتهای بازی
کمپانی کپکام روی ویژگیهای جدید بازی Street Fighter 6 مانور زیادی میدهد، اما هنوز اطلاعات زیادی از مبارزهای قسمت ششم منتشر نکرده است. در حال حاضر حضور چهار شخصیت در این بازی تایید شده است. ریو، که حضورش در هر نسخه از این مجموعه قطعی است و خبر غافلگیر کنندهای نیست. چون لی هم مانند ریو یکی از مبارزهای ثابت این مجموعه است و با یک صداپیشه جدید در قسمت ششم حضور دارد. لوک، که در بازی Street Fighter 5: Champions Edition به این مجموعه اضافه شده بود هم در این بازی حضور خواهد داشت. گایل (Guile) هم یکی از شخصیتهای قدیمی این مجموعه است که با بازی Street Fighter 6 و تغییرات ظاهری فراوان به این مجموعه بازمیگردد. در نهایت، جیمی (Jamie) مبارز جدید بازی Street Fighter 6 است که در بسیاری از تریلرها و تصاویر این بازی حضور دارد. در ادامه اطلاعاتی که از جیمی منتشر شده را مشاهده میکنید.
مبارز جدید بازی Street Fighter 6
جیمی یک مبارز حافظ صلح است که از محله چینیها به مبارزات خیابانی بازی Street Fighter 6 میآید. او برای سبک مبارزه خود از دو مبارز چینی دیگر این مجموعه یعنی یون و یانگ الهام میگیرد و بهنظر شخصیت جالب توجهای بهنظر میرسد. بر اساس اطلاعاتی که از جیمی در وبسایت این بازی وجود دارد، او به رقص علاقمند است و رابطه نزدیکی با مادربزرگ خود دارد. جیمی، عدالت و دوستی را مهمتر از هر چیزی میداند و اصلا با انسانهای مغرور کنار نمیآید. او تلاش میکند تا از هنرهای رزمی شهر خود دفاع کند و برای همین به مبارزه خیابانی مشغول شده است.
سیستم Drive
علاوه بر موارد بالا، قرار است تغییرات بزرگی در گیمپلی بازی Street Fighter 6 ایجاد شود و مهمترین تغییرات گیمپلی این بازی در قالب سیستم Drive انجام خواهند شد. یک نوار جدید بهنام Drive Gauge برای این سیستم در نظر گرفته شده است و تمام مکانیکهای جدید سیستم درایو که هم دفاعی خواهند بود هم هجومی، با تکیه بر میزان پر بودن این نوار انجام میشوند. مدیریت این نوار جدید قرار است نقشی کلیدی در تعیین برنده مبارزات ایفا کند. بهمحض اینکه هر راند مبارزه آغاز شود، نوار درایو فعال میشود و پس از استفاده از تکنیکهای درایو، این نوار با گذر زمان دوباره پر خواهد شد. اگر نوار درایو کاملا خالی شود، بازیکن وارد وضعیت Burnout میشود و تا زمانی که نوار درایو کاملا پر نشود، امکان استفاده از تکنیکهای درایو را نخواهد داشت. هر یک از تکنیکهای سیستم درایو، به میزان متفاوتی از دیگر تکنیکها از نوار درایو خرج میکند.
تکنیکهای مختلف سیستم درایو
کپکام میگوید که سیستم درایو بازی Street Fighter 6 آزادی عمل بیشتری به بازیکنان میدهد. بازیکنان با درک درست و کسب مهارت در این سیستم، باید بتوانند در جریان مبارزه درست تصمیمگیری کنند و در مواقع نیاز، هجومی یا تدافعی عمل کنند. در مجموع پنج تکنیک درایو در بازی Street Fighter 6 وجود دارد که در ادامه آنها را مشاهده میکنید.
- Drive Impact: یک ضربه قدرتمند که میتواند حمله حریف را هم دفع کند.
- Drive Parry: بهصورت خودکار حمله حریف را دفع میکند و در صورت موفقیت، نوار درایو را دوباره پر میکند.
- Overdrive: نسخه جدید حرکات ویژه EX در بازیهای قبلی این مجموعه.
- Drive Rush: حرکت سریع رو به جلو پس از انجام Drive Parry یا یک ضربه عادی که قابلیت کنسل شدن داشته باشد.
- Drive Reversal: این تکنیک همزمان با دفاع کردن حمله حریف، ضربه ضد حمله را به او وارد میکند.
کنترلهای جدید و قدیمی
واضح است که کپکام تلاش میکند تا با بازی Street Fighter 6 بازیکنان جدید زیادی را به این مجموعه جذب کند که تجربه زیادی در بازیهای مبارزهای ندارند. البته این کمپانی قصد فراموش کردن بازیکنان قدیمی این مجموعه و جامعه بازیکنان بازیهای مبارزهای را ندارد و میخواهد بین این دو گروه تعادل ایجاد کند. راه حل این کمپانی برای حل این مشکل، ارائه دو مدل کنترل مختلف برای بازی Street Fighter 6 است.کنترل کلاسیک و شش دکمهای این مجموعه که تمام حرکات مبارز را در اختیار بازیکن قرار میدهد و او را ملزم به حفظ کردن تمامی چندضربها میکند، بدون تغییر در این بازی حضور خواهد داشت. در این مدل، تمامی دکمهها قابل شخصیسازی خواهند بود و بازیکنان میتوانند به هرشکلی که میخواهند دکمههای کنترلر را براساس عادت خود تغییر دهند.
مدل جدیدی که برای کنترل این بازی طراحی شده برای بازیکنانی مناسب است که میخواهند مبارزات بازی Street Fighter 6 را بدون نیاز به حفظ کردن چندضربهای پرشمار و پیچیده تجربه کنند. کپکام درباره این مدل کنترل جدید میگوید:
«این کنترل جدید برای بازیکنانی طراحی شده که میخواهند بدون نیاز به حفظ کردن یا تمرین چندضربها یا حرکات مخصوص، مبارزات بازی را تجربه کنند.»
گزارش زنده
یکی دیگر از ویژگیهای جدید بازی Street Fighter 6، گزارش زنده مبارزات این بازی توسط گزارشگرهای مشهور است. گزارشگرهای این بازی همزمان با حساس شدن مبارزات، با استرس و هیجان بیشتری مبارزه را گزارش میکنند. از طرف دیگر، این گزارشگرها نقش راهنما را برای بازیکنان تازهوارد ایفا خواهند کرد و مکانیکها و ویژگیهای مختلف بازی را به زبان ساده برای بازیکنان توضیح میدهند. در حال حاضر آرو (زبان ژاپنی) و جرمی لوپز (زبان انگلیسی) گزارشگرهای بازی Street Fighter 6 هستند. اطلاعات بیشتر از دیگر گزارشگرهای این بازی در آینده منتشر خواهد شد.
انتشار
بازی Street Fighter 6 قرار است در زمانی نامشخص در سال 2023 منتشر شود. برخلاف بازی Street Fighter 5، این بازی در انحصار پلی استیشن نخواهد بود. با این وجود، امکان بازی بین نسلی تنها برای کاربران پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 وجود خواهد داشت و کاربران ایکس باکس سری ایکس و اس نمیتوانند با بازیکنان نسل نهم یا نسل قبلی مبارزه کنند.
بازی Street Fighter 6 در سال 2023 برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد.