برکسی پوشیده نیست که شخصیت لارا کرافت، پروتاگونیست اصلی سری بازیهای Tomb Raider یکی از محبوبترین و به یادماندنیترین شخصیتهای تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی محسوب میشود. این شخصیت را میتوان یکی از دلایل اصلی علاقهمندی بازیکنها به آثار اکشن- ماجراجویی دانست و تاثیر بازیهای این سری روی سایر عناوین توسعه یافته در این ژانر را تحت هیچ شرایطی نمیتوان کتمان کرد. سالهای زیادی از انتشار بازیهای ابتدایی این مجموعه محبوب میگذرد و طی روزهای اخیر نسخه ریمستر سهگانه اصلی بازی Tomb Raider در دسترس قرار گرفته است. نسخه ریمستر این بازیها هماکنون در دسترس کاربران پلتفرم کامپیوتر و کنسولهای پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به همراه نینتندو سوییچ قرار دارد. استودیو Aspyr که بیشتر برای ساخت عناوینی همچون بازی Star Wars the force Unleashed یا بازی Mythforce در میان بازیکنها شناخته میشود، ساخت این پروژه را برعهده داشته است. از آنجا که کالکشن نسخه ریمستر سهگانه ابتدایی بازی Tomb Raider منتشر شده است، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب شما را با تمامی جوانب این مجموعه آشنا کنیم و به تمامی اطلاعات مرتبط با آن بپردازیم.
همانطور که از نام این عنوان پیدا است، مجموعه نسخه ریمستر سهگانه اصلی بازی Tomb Raider شامل تمامی بازیها ابتدایی این سری است و در کنار آنها، بستههای گسترش دهنده منتشر شده برای این عناوین را نیز شامل میشود. از میان بستههای گسترش دهنده قرار گرفته در این مجموعه میتوان به Unfinished Buisness یا Golden Mask اشاره کرد. از این رو، به لطف اضافه شدن DLCهای اختصاصی بازی Tomb Raider 2، بازیکنها قادر خواهند بود تا تمامی مراحل مخفی جهان این بازی را تجربه و تمامی اسرار نهفته در آن را کشف کنند. از طرفی، باید خاطر نشان کرد که عوامل حاضر در استودیو Aspyr حین پیشبرد پروسه تولید این پروژه از سورس کدهای ارجینال سهگانه استفاده کردهاند و هیچگونه تغییری را در مکانیکهای مختلف گیم پلی بازیها ایجاد نکردهاند. درواقع اعضا این استودیو عقیده دارند که کلیت گیم پلی سهگانه اصلی بازی Tomb Raider محدود به زمان خاصی نمیشوند و بدون توجه به این موضوع که در چه نسلی از بازیهای ویدیویی قرار داریم، میتوانند تجربه مفرحی را برای بازیکن به ارمغان بیاورند.
مطالب مرتبط: بررسی تمامی اطلاعات منتشر شده از بازی Banishers: Ghosts of New Eden
از آنجا که استودیو Aspyr برای تولید مجموعه ریمستر بازی Tomb Raider از سورس کد اصلی این آثار استفاده کرده است، بازیکنها در طول تجربه کالکشن میتوانند به صورت دلخواه بازیها را با جلوههای بصری و جزئیات گرافیکی نسخه کلاسیک یا ریمستر اجرا کنند. امکان استفاده از بخش فوتو مود برای تصویر برداری در هر دو حالت گرافیکی نیز وجود دارد. المانها و مکانیکهای به کار رفته در سیستم گیم پلی هر سه بازی حاضر در این مجموعه، کاملا مشابه با یکدیگر هستند. در زمان پیشبرد هریک از این بازیها، بازیکنها میبایست مشغول انجام امور مختلفی نظیر حل کردن پازلها، اجتناب از گیر افتادن در تلهها و پیشروی در مقبرههای قدیمی و اسرار آمیز برای تحقق اهدافشان شوند. البته باید متذکر شد که در بازی Tomb Raider 2 یا نسخه سوم مجموعه، تغییرات محدودی در کلیت سیستم گیم پلی ایجاد شده و شامل مکانیکهای جدید محدودی نسبت به بازی نخست میشوند.
کالکشن نسخه ریمستر سهگانه نخست بازی Tomb Raider، شامل تغییرات قابل توجهی در زمینه طراحی ظاهر لارا کرافت و آیتمهای مرتبط با این موضوع است. آن دسته از اشخاصی که نسخه ارجینال این بازیها را تجربه کرده باشند، بیشک حین تجربه نسخه ریمستر آنها متوجه جزئیات پیادهسازی شده در موهای لارا یا لباسهایش خواهند شد. تغییرات ایجاد شده در ظاهر و مدل شخصیتها صرفا شامل حال لارا نشده و تیم سازنده کلیت جزئیات مرتبط با ظاهر دشمنان حاضر در بازیها را نیز ارتقا داده است. در کنار ارتقا مدل شخصیتها، استودیو Aspyr محیطهای حاضر در جهان هریک از بازیهای این کالکشن را بازسازی کرده است. به همین منظور، اکثر محیطها شارپتر از همیشه خواهند بود و شامل جزئیات بیشتری در قیاس با نسخه ارجینال این سهگانه خواهند بود.
در کنار ارتقا هرچه بیشتر جزئیات ظاهر شخصیتها یا محیطها مختلف هریک از بازیها، تیم سازنده سیستم نورپردازی بازی Tomb Raider را در نیز در کالکشن نسخه ریمستر آنها ارتقا داده است. درواقع نورپردازی بازیها در این کالکشن به صورت Real-Time است. در همین راستا غروب خورشید یا ابری شدن آسمان، با تغییر نور محیط و تمامی اشیا حاضر در آن همراه میشوند. درصورتیکه به خاطر داشته باشید، آیتمهای مختلف بازیها نظیر کیتهای سلامتی در منو بازی به صورت سه قابل رویت بودند، اما در جهان بازی با مدلهای دو بعدی دیده میشدند. این موضوع به صورت کامل در نسخه ریمستر سهگانه اصلی بازی Tomb Raider تغییر پیدا کرده و استودیو Aspyr برای تمامی آیتمهای حاضر در محیطهای مختلف از مدلهای سه بعدی استفاده کرده است.
مشابه با آزاد گذاشتن بازیکنها در انتخاب چگونگی حالت جلوههای بصری بازی، استودیو Aspyr برای بازیکنها این امکان را فراهم کرده تا در زمان تجربه نسخه ریمستر بازیها، با سیستم کنترل قدیمی آنها پیش بروند یا از مکانیکهای کنترلی مدرنتر استفاده کنند. اگر انتخابتان نسخه مدرنتر مکانیکها و سیستم کنترل بازیها باشد، دوربین در سمت راست پروتاگونیست خواهد بود و تحرک در محیط کاملا وابسته به جایگاه و زاویه دید دوربین است.
مطالب مرتبط: هر آنچه که باید از بازی Helldivers 2 بدانید
یکی از نکات منفی بارز سهگانه اصلی بازی Tomb Raider، عدم مشخص بودن درجه سلامتی باسها بود. این موضوع سبب میشد تا بازیکنها اطلاعی از میزان پیشرویشان در شکست دادن باسها نداشته باشند. خوشبختانه این مورد در نسخه ریمستر بازیها کاملا برطرف شده است. مشابه با آنچه که در بخشهای ابتدایی این مطلب مطرح شد، کالکشن نسخه ریمستر این بازیها شامل بخش فوتو مود خواهد بود. این بخش به بازیکنها اجازه میدهد تا در لحظه جلوههای بصری بازی را به نسخههای کلاسیک یا ریمستر تغییر دهند. علاوهبر این شامل گزینههای متنوعی نظیر حالات متعدد صورت، تغییر لباسها و ظاهر پروتاگونیست بازی و موارد دیگر است.
میدانیم که کاربران کامپیوتر برای تجربه کالکشن جدید فرنچایز Tomb Raider نیازی به سختافزار قوی نخواهند داشت. در بخش زیر سیستم مورد نیاز برای تجربه این مجموعه قرار گرفته است.
حداقل سیستم مورد نیاز:
شایان ذکر است که ریمستر سهگانه بازی Tomb Raider روی کنسولهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس با رزولوشن 4k و فریم ریت بیش از 60fps اجرا خواهد شد.