این روزها صنعت بازیهای ویدیویی بیش از هر زمانی به سمت آثار آنلاین و چند نفره سوق پیدا کرده است. آثاری که برای تجربهشان، اتصال دائمی به اینترنت الزامی است و از این رو، داشتن سرویسی مناسب برای داشتن اتصالی پایدار، به یکی از مهمترین نکات و مباحث روز کاربران تبدیل شده است. سرویس دهندگان اینترنت وعده و وعیدهای بسیاری به کاربران برای تجربهای بینقص میدهند. در اغلب این وعدهها، روی یک موضوع اشاره ویژهای میشود و آنهم: «پهنای باند بالا و سرعت دانلود کهشکانی» است. اما داشتن پهنای باند بالا و سرعت دانلود کهکشانی صرفا برای تجربهای بینقص کافی است؟ جواب خیلی سادست: «به هیچ وجه!»
سرویس دهندگان اینترنتی که به ISP نیز معروف هستند، روی مواردی در تبلیغاتشان متمرکزند که هیچ ربطی به تجربه بینقص بازیهای ویدیویی ندارند. اصلیترین المان برای داشتن چنین تجربهای «پایداری اتصال» است. «پایداری» مهمترین کلیدواژه در این مبحث خواهد بود. اما چرا؟ زیرا در تجربه بازیهای آنلاین، داشتن اینترنتی که همواره اتصالی پایدار داشته باشد، بسیار مهمتر از داشتن سرعت دانلودی بالا است. در این گونه آثار، بیشتر از اینکه سرعت دانلود و یا پهنای باند مهم باشد، سرعت آپلود اهمیت دارد. به عبارتی، بیشتر از اینکه سرعت دانلود سریعتر برای کاربران سودمندتر باشد، سرعت آپلود بالاتر مهم است.
اما بیاید این موضوع را از دیدگاهی نسبتا علمیتر دنبال کنیم. در این مبحث، ما با دو کلیدواژه دیگر نیز باید آشنا شویم.
کلیدواژه اول: تاخیر (Latency)
پیش از شروع مبحث، بیاید یک سری قواعد و قوانین برای این مطلب تعیین کنیم و به جای «تاخیر» بگوییم: «لتنسی». لتنسی به زمان مورد نیاز برای رسیدن سیگنال از فرستند به گیرنده است. البته برخی نیز لتنسی را سفر رفت و برگشتی میان فرستنده و گیرنده تعریف میکنند. شاید به نظر این اتفاق سرعت بالایی داشته باشد، اما وجود برخی از دستگاهها و همچنین محدودیتها باعث ایجاد چالشهایی در ارسال و تحویل آن میشود. مثلا این اتصال از طریق موجهای رادیویی، به مراتب سریعتر از سیمهای مسی اتفاق میافتد که سرعتی معادل دو سوم نور را دارند. اگر نگاهی به تبلیغات سرویس دهندگان اینترنتی داشته باشید، اغلب سرعت دانلود را به رخ دیگر رقبا میکشند. اما هیچکدام به سرعت لتنسی اشارهای ندارند. وقتی لتنسی در بازی افزایش پیدا کند، پدیدهای به اسم لگ (Lag) رخ میدهد. لگ نشان دهنده تاخیر میان ورودیهای بازیکن و پاسخگویی به بازی است که اغلب به صورت افت فریم، فریز شدن صفحه و همچنین به طور کلی، کاهش عملکرد بازی ظاهر میشود. به عبارتی در بازیهای آنلاین باعث توقف روند عادی میشود.
کلیدواژه دوم: پینگ (Ping)
خیلیها تعاریف پینگ و لتنسی را مترادف هم میدانند؛ اما در اصل اینگونه نیست. این کلمه ریشه در فعالیت سونار (Sonar) در اقیانوسها دارد. فعالیتی که احتمالا اغلبتان در کتابهای مدارس، خواندهاید. سیگنالی که از کشتی به به درون اقیانوسها فرستاده میشود تا عمق واقعی آن از طریق فاصله زمانی ارسال تا برخورد سیگنال به سطح زمین و همچنین بازگشت آن محاسبه شود. این عمل از طریق پینگ که به نوعی پالس صدایی است رخ میدهد. در رایانهها نیز فعالیتی مشابه سونار اتفاق میافتد. به این صورت که پینگ سینگالی میان شبکه اینترنتی به کامپیوتر دیگری است که پس از رسیدن، از طریق سیستم به شبکه اینترنتی برمیگردد. با اندازه گیری این رفت و برگشت میتوان به لتنسی رسید.
حال که درک بهتری از لتسنی، لگ و پینگ داریم، بیاید نگاه متمرکزتری به آنها داشته باشید. در بازیهای آنلاین، هر چه لتنسی کمتر باشد، تجربه بهتری نیز خواهید داشت. طبق گفته تحلیلگران، لتنسی در شرایط ایدهآل باید کمتر از 75 تا 100 باشد. درحالی که بسیاری از ما، از کابلهای مسی استفاده میکنیم؛ اما فیبرهای نوری به دلیل سرعت بالاتر موج در آنها، بیشتر پشنهاد میشود. در حدی که میتوان به پینگ یک رقمی نیز رسید. اما در حال حاضر اتصال از طریق شبکههای اینترنتی بسیار دشوارتر است. مثلا برای اینترنت 4G، باید انتظار لتنسی 50 تا 150 میلی ثانیه و برای اینترنت 3G، لتنسی 100 تا 350 میلی ثانیه را داشته باشید که باعث میشود تجربه بازی برایتان ناخوشایند شود.
در آخر اگر بخواهیم جمعبندی مختصری داشته باشیم باید به بگویم در زمان خرید اینترنت (اگر قصدتان تجربه بازی آنلاین است)، بیشتر از اینکه سرعت دانلود و پهنای باند برایتان مهم باشد، روی سرعت لتنسی و به موازات آن آپلود، توجه داشته باشید. داشتن سرعت آپلودی بالاتر باعث کاهش چشمگیر لتنسی و پینگ شما خواهد شد. چیزی که سرویس دهندگان اینترنتی این روزها کمتر از آن صحبت میکنند. البته در این میان داشتن وایفای و همچنین اتصالات مناسب باعث بهبود این موضوع میشود. به طور کلی، برای تجربهای مهیج از بازیهای آنلاین، حتما به نکاتی که در این مطلب اشاره داشتیم دقت داشته باشید.