چه آینده ای در انتظار فرنچایز PES است؟

چه آینده ای در انتظار فرنچایز PES است؟

مصطفی محدث مصطفی محدث
3 سال و 8 ماه و 12 روز پیش

بازی ویدیویی فوتبال برای بسیاری از ما علاقه‌مندان این ورزش محبوب، مساوی بود با Pro Evolution Soccer. فرنچایزی که زمانی بهترین و محبوب‌ترین بازی فوتبالی محسوب می‌شد. این عنوان روی پلی استیشن 1 و پلی استیشن 2، بهترین فوتبال موجود بود و گیمرهایی که آن دوران را به یاد دارند، قطعا از میزان محبوبیت این فرنچایز باخبر هستند.

اما بعد کونامی همه‌چیز را خراب کرد. تغییر نسل به کنسول‌های جدید پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360، یک افتضاح تمام‌عیار برای فرنچایز PES بود و در این زمان، رقیب اصلی آن‌ها یعنی EA Sports تمام تلاش خود را کرد که بیشترین استفاده را از این موقعیت ببرد و بازی FIFA را با کیفیتی بسیار بهتر از گذشته عرضه کرد. می‌توان این‌طور گفت که PES هنوز نتوانسته است آن گل به خودی را جبران کند. بسیاری از ما که روزی علاقه‌مند به این مجموعه بودیم، به فرنچایز FIFA نقل مکان کردیم و دیگر حتی پشت سرمان را هم نگاه نکردیم.

اکنون که دوباره در حال نزدیک شدن به یک تغییر نسل کنسولی هستیم، کونامی شدیدا به دنبال این است که دیگر آن اشتباهات را تکرار نکند و برای این که مطمئن شود می‌تواند مسیر خود در نسل جدید یعنی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس را به خوبی آغاز کند، قصد دارد یک سال وارد مبارزه نشود. بازی PES 2021 نه به عنوان یک بازی جدید، بلکه به عنوان یک به‌روزرسانی بزرگ برای نسخه قبلی PES عرضه خواهد شد و در نتیجه، قیمت پایین‌تری هم دارد. احتمالا شما هم با خواندن این خبر شوکه شدید. کونامی تا به حال چنین کاری انجام نداده بود و بعید است که EA حتی بخواهد انجام آن را بررسی کند.

حال عده‌ای از خود می‌پرسند که آیا این روش جدید است؟ آیا کونامی در آینده هم قصد دارد با عرضه به‌روزرسانی‌های فصلی، بین نسخه‌های اصلی فرنچایز خود فاصله بیندازد؟ به نظر می‌رسد افراد بسیاری در جمع بازیکنان PES و حتی FIFA وجود دارند که به دنبال چنین مدلی هستند. حال که کونامی به خاطر عرضه بازی PES 2022 تحت فشار است، چه سرنوشتی می‌توان برای آینده این فرنچایز متصور شد؟ آیا کونامی می‌تواند سال آینده بالاخره به حکمرانی EA پایان دهد؟

لنارت بابزین (Lennart Bobzien)، مدیر شاخه اروپایی فرنچایز PES است. او همیشه به عنوان یکی از افرادی که با چالش‌های کونامی و رقابت سخت این حوزه آشنا است، شناخته می‌شود. بابزین اخیرا مصاحبه‌ای با وبسایت Eurogamer داشته که در آن، درباره آینده مجموعه PES صحبت کرده و اگرچه از صحبت درباره برخی مسائل هم خودداری کرده است، اما در هر صورت، مصاحبه آن جذاب و خواندنی است. می‌توانید در ادامه مطلب، این مصاحبه را بخوانید.

فکر می‌کنم منصفانه است اگر بگوییم که تصمیم شما برای عرضه نکردن یک نسخه کامل و جدید از PES در سال جاری و به جای آن، عرضه یک به‌روزرسانی فصلی، برای تمام طرفداران شوکه‌کننده بوده است. دلیل این تصمیم چه بوده و چه استدلالی پشت آن قرار دارد؟

تیم ما به این نتیجه رسید که برای تولید نسخه بعد و گذر از این نسل به نسل بعدی، به زمان بیشتری نیاز دارد. تیم ما در ژاپن به جای عرضه محصولی که ممکن بود انتظارات طرفداران ما را برآورده نکند، چنین تصمیمی گرفت چون آن‌ها واقعا کیفیت‌محور هستند و می‌خواهند تجربه باکیفیتی ارائه دهند. بازی PES هم یک محصول باکیفیت است و تیم ما می‌خواهد مطمئن شود که وقتی نسخه بعدی بازی را برای کنسول‌های نسل بعد عرضه می‌کنیم، بتوانیم محصولی که پاسخگوی نیاز کاربرانمان باشد را ارائه دهیم. به همین خاطر، تصمیم بر این شد که امسال فقط یک به‌روزرسانی فصلی عرضه کنیم و تمام تمرکز خود را روی آینده PES بگذاریم.

فکر نمی‌کنم که تا به حال چنین رویکردی را دیده باشم. البته همه می‌دانیم که کونامی در گذشته هم مشکلاتی با تغییر نسل PES داشته است. آیا آن تجربه به شکل گرفتن تصمیم جدید کمک کرد؟

همان‌طور که اشاره کردید، ما چالش‌هایی در گذشته داشتیم و فکر می‌کنم که تیم از آن تجربه درس گرفته است. به جای این که فقط به فکر ارائه محصول باشیم و نتوانیم نیازهای طرفداران را پاسخ دهیم، این بار تصمیم گرفتیم که صبر کنیم و مطمئن شویم که محصولمان در سال آینده، کاملا مناسب نسل بعد باشد.

این تصمیم با بازخورد مثبت مردم مواجه شده است. بازی‌های ورزشی سالانه در گذشته هم بارها مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته بودند و بسیاری از نسخه‌های آن‌ها، چیزی جز به‌روزرسانی‌های بزرگ فصلی نبودند و به همین خاطر، ارزش قیمت یک بازی کامل را نداشتند. اکنون بسیاری از طرفداران از خود می‌پرسند که آیا این کار را می‌توان در آینده هم انجام داد یا صرفا همین یک بار خواهد بود؟

ما افراد بسیاری را دیدیم که از این تصمیم استقبال کردند. بازی‌های سالانه با یک چالش بزرگ روبه‌رو هستند. شما یک محصول عرضه می‌کنید و در ۱۲ ماه آینده، باید یک محصول دیگر عرضه کنید. به همین خاطر، زمان توسعه و ایجاد تغییرات بزرگ و جدید، بسیار کم است. بعد از اعلامیه ما، بازیکن‌های زیادی بودند که از این تصمیم قدردانی کردند.

آیا این رویکرد به یک مدل رایج تبدیل خواهد شد؟ من واقعا نمی‌توانم نظری دهم. تمام چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما فعلا و برای بازی PES 2021، این تصمیم را گرفتیم و وقتی که چرخه عمر این محصول تمام شود، باید درستی و غلطی آن را ارزیابی کنیم. سپس باید ببینیم که تصمیمان درست بوده است یا خیر. شاید هم نقاط مثبت و منفی خاص خود را داشته باشد و بتوانیم در آینده، آن را بهبود دهیم. این موضوعی است که کونامی و مدیرانش، در آینده درباره آن بحث خواهند کرد.

 

 

 

البته که بازی PES 2021 قرار است در قالب یک به‌روزرسانی عرضه شود، اما می‌توانیم انتظار تغییراتی در گیم‌پلی را هم داشته باشیم؟

گیم‌پلی بازی همانند بازی PES 2020 خواهد بود. این که در آینده تغییرات کوچکی در آن اعمال شود یا خیر، فعلا نمی‌توانم بگویم.

درست است، اما کونامی با عرضه نسخه‌های مستقل سالانه، نوعی پشتیبانی دراز مدت هم از آن عنوان دارد. مثل تغییراتی که در بخش myClub اعمال می‌شود یا به‌روزرسانی‌های مربوط به گیم‌پلی. آیا می‌توانیم منتظر چنین آپدیت‌هایی برای بازی PES 2021 هم باشیم یا شرایط این بازی متفاوت خواهد بود؟

بگذارید این طور بگویم، ما همچنان آپدیت‌های Data Pack بازی را با محتوای تازه عرضه خواهیم کرد. لباس‌های جدید هم عرضه خواهند شد. همچنین همانند سال‌های گذشته، به‌روزرسانی‌هایی هم برای بخش myClub خواهند آمد. ما در سال گذشته، مجموعه Iconic Moment Series را معرفی کردیم. این بخش در بازی PES 2021 نیز ادامه خواهد یافت. ما همچنین، بخش Euros را خواهیم داشت که از روز اول عرضه، درون بازی خواهد بود. پس می‌توان گفت که نوعی محتوای یورومحور هم در بخش myClub وجود دارد، اما در بخش Matchday هم می‌توان منتظر این محتوا بود، البته در آینده. در جواب سوال شما: بله، محتوای جدید برای بازی عرضه خواهد شد.

 

بازی PES 2021 به عنوان یک به‌روزرسانی بزرگ برای نسخه قبلی بازی عرضه خواهد شد.

 

حال که صحبت از مسابقات Euros شد و با توجه به این که مسابقات واقعی این تورنمت در سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد، چه تغییراتی در PES در رابطه با این مسابقات رخ می‌دهد؟

من برای یوفا کار نمی‌کنم و نمی‌توانم درباره مسابقات یورو نظر دهم. ما فقط بر اساس اطلاعاتی که به صورت عمومی منتشر شده است، تصمیم می‌گیریم. در حال حاضر، برنامه فعلی این است که مسابقات Euros در سال آینده برگزار شود. این که این مسابقات پشت درهای بسته برگزار خواهد شد یا به شکل دیگری، هنوز معلوم نیست و کسی نمی‌داند که فوتبال در فصل آینده، چطور برگزار می‌شود. نظر من این است که شرایط همچنان بسیار جدی و خطرناک است.

در رابطه با بازی PES 2021، ما از همان ابتدای زمان عرضه، مود و مسابقات Euros را در بازی خواهیم داشت و گیمرها می‌توانند این تورنمت را تجربه کند. در رابطه با تقویم محتوایی بخش MyClub، مطمئن هستم که با نزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقات، محتوای یورومحور خاصی برای این مود هم عرضه خواهد شد.

کونامی و EA Sports هر دو بازی‌های شبیه‌سازی فوتبالی می‌سازند و هر دو، به دنبال ارائه تجربه‌های واقع‌گرایانه و واقعی هستند. بازی FIFA 21 کاملا بحران مربوط به ویروس کرونا را نادیده گرفته است و به برنامه‌های خود ادامه می‌دهد. آیا شما برنامه‌ای برای انعکاس دادن ذات در حال تغییر فوتبال در دنیای واقعی برای بازی PES 2021 یا نسخه‌های بعدی آن دارید؟

ما در این بخش، تغییرات چندانی برای بازی PES 2021 نداریم. منظور شما حضور استادیوم‌های خالی است؟

این می‌تواند یکی از تغییرات باشد، بله.

این اتفاق برای نسخه ۲۰۲۱ رخ نخواهد داد. این نسخه همانند بازی PES 2020 خواهد بود. من نمی‌توانم درباره این که ممکن است در آینده چه اتفاقی رخ دهد، نظر دهم. اما وضعیت مربوط به بحران ویروس کرونا، سرعت همه‌چیز را پایین آورد و اگرچه مانع ما برای توسعه بازی یا اجرای کمپین‌ها نشد، اما سرعتمان را پایین آورد. به عنوان مثال، دسترسی به باشگاه‌ها و کارمندان آن‌ها را برای ما سخت کرد. معمولا در این زمان، ما در حال انجام کمپین‌هایی با باشگاه‌ها هستیم، اما اکنون و به خاطر وجود تمام محدودیت‌ها، هنوز موفق به انجام چنین کاری نشدیم و اگر چه همچنان انجام آن ممکن است، اما چالش محسوب می‌شود. البته نکته مثبت این است که ما هم‌اکنون، همکاری نزدیکی با باشگاه‌های شریک خود داریم و آن‌ها نیز پشتیبانی و حمایت خودشان را نشان داده‌اند تا ما بتوانیم هر چه سریع‌تر، مراحل محتوایی را انجام دهیم و بتوانیم از آن‌ها، در آینده هم استفاده کنیم.

 

شما اخیرا اعلام کردید که فرنچایز PES لایسنس رسمی دو باشگاه میلان و اینتر را از دست داده است. با توجه به این که کونامی فعلا همکاری بزرگی در سال جاری اعلام نکرده، چه پیامی برای طرفدارانی که نگران لایسنس‌های بازی PES 2021 و نسخه‌های آتی مجموعه هستند دارید؟

در رابطه با دو باشگاه میلان و اینتر بگویم که صرفا، همکاری ما به پایان رسید. کار با این دو باشگاه در طول چند سال گذشته بسیار فوق‌العاده بود، اما متاسفانه این همکاری تمام شد. در پایان ماه ژوئن بود که ما در وبسایتمان این موضوع را اعلام کردیم و به طرفداران گفتیم که بیینید، این اتفاق در حال رخ دادن است. ما می‌خواستیم که صادق باشیم. این کاری است که می‌خواهیم با بازی PES 2021 هم انجام دهیم و از همان شروع، با هواداران خود شفاف باشیم.

رقیب ما هم مشخصا همکاری‌های جدید خود را اعلام کرد. من نمی‌توانم درباره این موضوع نظر دهم، اما این را می‌گویم که همانند آن چه که دو سال پیش گفتیم، ما همیشه در حال بررسی فرصت‌های همکاری جدید هستیم. چطور می‌توانیم لیگ‌ها، باشگاه‌ها و مسابقات جدید، همانند کاری که سال گذشته با یورو انجام دادیم را بگیریم؟ این کاری است که ما در چند ماه گذشته، تمرکز خود را روی آن گذاشته‌ایم. با باشگاه‌های متعددی صحبت کرده‌ایم و در آینده‌ای نزدیک، نتایج آن‌ها اعلام خواهد شد.

آیا چیز دیگری را هم از دست خواهید داد؟

من درباره این موضوع هم نظری نمی‌توانم بدهم. البته این را می‌گویم که بازی PES 2021 تقریبا همان لایسنس‌های بازی PES 2020 را خواهد داشت. تنها تفاوت مربوط به باشگاه‌هایی است که از لیگ خود سقوط کرده‌اند و در بازی حضور ندارند. اما به طور کلی، وضعیت لایسنس باشگاه‌ها شبیه به نسخه فعلی خواهد بود.

پس یوونتوس در بازی خواهد بود؟

بله، همکاری ما با یوونتوس از نوع بلندمدت بود، نه کوتاه‌مدت با قراردادی یک ساله. این کاری است که با همه باشگاه‌های شریک خود انجام می‌دهیم. درباره جزئیاتی مثل این که هر باشگاه چند سال قرارداد امضا می‌کند صحبت نخواهم کرد، اما به طور کلی، هر بار که قرارداد همکاری تازه‌ای با باشگاهی را امضا می‌کنیم، به فکر همکاری‌های بلندمدت هستیم. قرارداد یک‌ساله واقعا منطقی نیست چون شما نمی‌توانید در این بازه زمانی، دستاورد خاصی داشته باشید. ما می‌خواهیم با همه باشگاه‌ها، داستان‌های طولانی داشته باشیم.

بله، اما داستان یوونتوس کمی متفاوت است، این‌طور نیست؟ چون شما صرفا یک همکاری ساده با یوونتوس ندارید. شما حقوق انحصاری نام آن‌ها را دارید که باعث شد EA مجبور به تغییر اسم باشگاه در بازی FIFA 20 شود. این موضوع باعث تعجب همه شد. این که PES بتواند چنین قرارداد انحصاری تحسین‌برانگیزی را بگیرد. آیا می‌توانیم انتظار همکاری‌های مشابه بیشتری را توسط کونامی در آینده داشته باشیم یا قرارداد یوونتوس، یک مورد خاص بود؟

این موضوع به مذاکرات هر قرارداد و البته هر باشگاه و محدویت‌های آن‌ها بستگی دارد. هر بار که ما با یک باشگاه درباره همکاری‌ها صحبت می‌کنیم، احتمال وجود قراردادهای انحصاری را هم بررسی می‌کنیم. اما واقعا برای برخی از باشگاه‌ها، چنین کاری عملا غیرممکن است چون آن‌ها به عنوان مثال، با لیگ‌های داخلی خود همکاری و توافق دارند. اما اگر احتمال همکاری انحصاری وجود داشته باشد، قطعا آن را بررسی می‌کنیم. در نهایت، شرایط ممکن است مورد به مورد فرق کند.

اگر به باشگاه‌های ما در آمریکای جنوبی نگاهی بیندازید، می‌بینید که چند همکاری انحصاری در آن جا داریم. اگر بتوانیم یک باشگاه را به صورت انحصاری ثبت کنیم، قطعا این کار را انجام خواهیم داد.

می‌خواهم درباره نینتندو سوییچ صحبت کنم. EA نسخه نصفه و نیمه‌ای از بازی FIFA را روی سوییچ عرضه کرد. آیا موقعیت بسیار خوبی برای کونامی وجود ندارد که بتواند با عرضه یک نسخه باکیفیت و تمام و کمال از بازی PES روی این کنسول، موفقیت بزرگی به دست بیاورد؟ آیا کونامی قصد دارد که وارد این چالش شود و به صاحبان سوییچ که به دنبال یک تجربه مجازی باکیفیت از فوتبال هستند، خبر خوبی بدهد؟

من خودم هم در خانه یک سوییچ دارم و به عنوان یک کنسول، آن را دوست دارم. اما فقط می‌توانم درباره بازی PES 2021 نظر دهم و بگویم که این بازی برای کنسول‌های نسل جاری یعنی پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی از طریق استیم در دسترس خواهد بود. برای امسال، نسخه سوییچ عرضه نخواهد شد.

ما دو سال پیش هم درباره نحوه عملکرد PES صحبت کردیم. فکر می‌کنید که به طور کلی، این فرنچایز هم‌اکنون در چه شرایطی است؟

من نمی‌توانم خیلی دقیق درباره آمار صحبت کنم، اما PES قطعا رشد جهانی را تجربه کرده است. سال گذشته، ما واقعا سال بزرگی به لطف باشگاه‌های شریک خود داشتیم و محتوای تازه‌ای هم برای بازی عرضه کردیم. چیزهای زیادی به محصول ما اضافه شد و همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، همکاریمان با یوونتوس هم تاثیر زیادی روی بازار ایتالیایی ما داشت. کیفیت محصول به ما کمک کرد که برند PES را به شکل جهانی توسعه دهیم و همچنین، بتوانیم رشد فروش دیجیتالی قابل‌توجهی را در اروپا تجربه کنیم. البته رشد فروش نسخه‌های فیزیکی هم بسیار بالا بوده است.

می‌توانید درباره عملکرد PES در بازار انگلستان بگویید؟ آخرین باری که با هم صحبت کردیم، درباره این موضوع نیز حرف زدیم که چقدر رقابت با FIFA در این بازار سخت است.

دوباره نمی‌توانم چندان درباره آمار فروش صحبت کنیم. بازار انگلستان هنوز سخت است. این بازار، توسط رقیب ما کنترل می‌شود. این موضوع یک راز نیست و همه آن را می‌دانیم. ما هم در حال پیشرفت هستیم، اما باید بگویم که در بازار انگلستان، رشدمان کندتر از سایر کشورها بوده است و دلیل آن هم، احاطه رقیب ما در این بازار است. همکاری‌هایی که با یونایتد و آرسنال داریم به ما کمک می‌کند تا بتوانیم مردم این بازار را از محصولمان مطلع کنیم و ویژگی‌های آن را به نمایش بگذاریم. ما روی بازیکنان هر دو باشگاه در گذشته، اسکن سه‌بعدی انجام دادیم و این موضوع به ما کمک می‌کند تا بتوانیم کیفیت بازی را به طرفداران این باشگاه‌ها نشان دهیم.

همه در حال صحبت درباره پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هستند. آیا بازی PES 2021 از قابلیت Backwards Compatibility در نسل بعد بهره خواهد برد؟

در رابطه با این ویژگی باید بگویم که ما منتظر استودیوهای فرست‌پارتی هستیم تا بگویند که چه چیزی کار می‌کند و چه مسائل یا ویژگی‌هایی ممکن است درست کار نکنند. در حال حاضر، ما آزمایشات مربوط به این بخش را در ژاپن شروع کرده‌ایم. مایکروسافت بسیار شفاف گفته است که تقریبا تمام بازی‌های تا زمان اولین ایکس باکس، روی ایکس باکس سری ایکس اجرا خواهند شد. ما فعلا نمی‌خواهیم چیزی را به صورت عمومی اعلام کنیم چون ابتدا باید نتایج آزمایشات را ببینیم. اما مطمئن هستیم که در زمان عرضه، می‌توانید بازی PES 2021 را روی کنسول‌های جدید هم تجربه کنید. اما فعلا، مسئله اصلی ما بهینه‌سازی برای این سیستم‌ها است و به همین خاطر است که اکنون کمی مردد هستیم. ما باید تمام تست‌ها و آزمایش‌های مختلف را انجام دهیم تا سپس بتوانیم یک پیام واضح از نحوه عملکرد بازی و دستاوردهای آن برای کنسول‌های جدید منتشر کنیم.

پس می‌توانیم بگوییم که در عمل، این ویژگی برای بازی کار می‌کند.

با توجه به آن چه که از مایکروسافت دیده‌ایم، بله. ما هنوز منتظر پیام رسمی و عمومی سونی در رابطه با Backwards Compatibility هستیم و فعلا، تست‌های مربوط به آن را انجام می‌دهیم. امیدواریم که تا پیش از عرضه رسمی بازی، خبرهای عمومی خوبی در این زمینه داشته باشیم.

آیا PES می‌تواند بالاخره در نسل بعد موفق عمل کند؟

شما تصمیم گرفتید که برای بازی PES 2022، موتور بازی را عوض کنید و به سمت Unreal بروید. چرا چنین تصمیمی گرفتید؟

تیم توسعه ما در ژاپن این موتور را آزمایش کرد و آن‌ها دیدند که وقتی صحبت از افکت‌های بصری گیم‌پلی می‌شود، این موتور می‌تواند فرصت انجام کارهای متفاوت و بهتری را در اختیار ما قرار دهد. وقتی که با بخش‌های مختلف موتور کار کردند، به این نتیجه رسیدند که این همان موتوری است که برای ورود به نسل جدید کنسول‌ها می‌خواهند. موتور Unreal به مرکز آینده مجموعه PES تبدیل خواهد شد. تیزر بازی، اگرچه بسیار کوتاه است، اما نشان‌دهنده شروع آینده برای فرنچایز PES است.

 

 

 

برای بازی PES 2021، نسخه‌های اختصاصی باشگاهی برای آرسنال، یونایتد، بارسلونا، یوونتوس و بایرن وجود دارد. کونامی گفته است که این نسخه‌ها همراه با محتوای سفارشی مخصوص خودشان عرضه خواهد شد. این محتوای سفارشی دقیقا چه مواردی را شامل می‌شود؟

این چیزی است که خود باشگاه‌ها خواستار آن بودند. آن‌ها می‌خواهند نسخه مخصوص خودشان، متفاوت و متمایز باشد. دو سال پیش و برای بازی PES 2019، ما کوتینیو (Coutinho) را داشتیم. از لحاظ طرح روی جلد و دیدگاه هنری، تبلیغ این نسخه برای دیگر باشگاه‌های شریک ما کار سختی بود. اما با حضور نسخه‌های مخصوص باشگاه، ما می‌توانیم همکاری نزدیک و دقیق خود با این باشگاه‌ها را ادامه دهیم و آن‌ها هم می‌توانند نسخه‌های مخصوص خود با طرح جلد ستاره‌های تیم خود را تبلیغ کنند. باشگاه‌ها همچنین می‌خواهند محتوای خاصی برای طرفداران خود عرضه کنند. به عنوان مثال، اگر به دنبال Iconic Moment Series بازیکنی مثل بکهام (Bekcham) هستید، باید Manchester United Edition را خریداری کنید چون این نسخه از بازیکن، فقط در نسخه مخصوص یونایتد وجود دارد. اگر نسخه یوونتوس را خریداری کنید، رونالدو (Ronaldo) را می‌توانید از همین مجموعه بگیرید.

اگر بازیکنی برخی از این محتواهای اختصاصی را بخواهد، اما دوست نداشته باشد چندین کپی از بازی را خریداری کند چه؟ آیا با خرید یک نسخه، می‌توان به باقی محتواها دسترسی داشت؟

اگر شما نسخه یونایتد را به عنوان مثال بخرید، این‌طور نیست که این نسخه از بکهام فقط با خرید نسخه مخصوص یونایتد در دسترس باشد. بکهام در آینده نیز در بخش کمپین myClub عرضه خواهد شد. تنها محتوای کاملا اختصاصی نسخه‌های مخصوص باشگاه‌ها، تم‌هایی (Themes) است که ما مثلا برای پلی‌استیشن عرضه می‌کنیم. همچنین، یک لباس کلاسیک دیجیتالی آن باشگاه هم عرضه خواهد شد. این دو آیتم، تنها آیتم‌های کاملا انحصاری نسخه‌های مخصوص باشگاه‌ها هستند. اما محتوای دیگر مثل بازیکن‌های Iconic Moment Series، در آینده برای همه بازیکن‌ها در دسترس خواهند بود. البته که اگر مثلا طرفداران بایرن باشید، دوست دارید که نسخه مخصوص بایرن را بخرید تا بتوانید از لباس کلاسیک این تیم هم در بازی بهره ببرید. البته اگر واقعا عاشق فوتبال باشید، دوست دارید تمام لباس‌های کلاسیک را هم داشته باشید، اما در نهایت، انجام این کار به عهده کاربر است. آن‌ها باید این تصمیم را بگیرند.

شما فکر می‌کنید چه آینده‌ای در انتظار فرنچایز PES است؟ آیا کونامی بالاخره می‌تواند از زیر سایه EA بیرون بیاید و محصولی باکیفیت و موردتایید طرفداران خود عرضه کند؟

برچسب ها: PES, PES 2021, PES 2022
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.