سبک مسابقهای در بازیهای ویدیویی همیشه در مرکز توجه بوده است و صنعت بازیهای ویدیویی در طول سالهای اخیر هیچ کمبود بازی در این سبک نداشته است. رانندگی در چشم اندازها یا مسیرهای مسابقه دیدنی با اتومبیلهای فوقالعاده اتفاقی جادویی است. بسیاری از مجموعهها در طول این سالها وارد این فضا شدهاند و در حالی که برخی در این فضا باقی ماندهاند، بقیه بخت چندانی در آن بخش نداشتهاند.
در حالی که عناوینی مانند سری بازی Need for Speed و بازی Forza Horizon همچنان به تأثیر خود در چشم انداز بازیهای امروزی ادامه میدهند، مجموعه بازیهایی مانند بازی Driver در یک گاراژ قدیمی گرد و خاک گرفتهاند. بازی Driver که زمانی یکی از بازیهای موفق در ژانر رانندگی اکشن بود، امروزه تا حد زیادی فراموش شده است.
حال این سؤال وجود دارد که دقیقا چه اتفاقی برای این مجموعه بازی رخ داده است؟
این بازی توسط استودیوReflections Interactive توسعه داده شد و در سال 1999 برای کنسول پلی استیشن 1 و کامپیوتر عرضه شد. شخصیت اصلی بازی، جان تنر (John Tanner)، یک پلیس مخفی در تلاش برای نابودی یک خانواده جنایتکار است. این بازی که در چهار شهر محبوب ایالات متحده جریان دارد، مطمئنا از نظر تنوع چیزهای زیادی برای ارائه دارد و مقیاس بازی در آن زمان کاملا چشمگیر بود. استودیو سازنده بازی میخواست احساس تعقیب و گریز شدید پلیس مانند فیلمهای اکشن مانند Bullitt و The Driver را به تصویر بکشد، که در تقلید از آنها کار بسیار خوبی انجام داد. این بازی همچنین دارای یک حالت کارگردانی بود که امکان پخش مجدد ماموریتها را به صورت سینماتیک فراهم میکرد و به بازیکنان احساس حضور در یک فیلم اکشن را میداد.
بازی Driver مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و موفقیت تجاری بزرگی کسب کرد. این بازی دارای امتیاز 87 از سایت Metacritic است و گزارش شده است که در دو ماه اول انتشار بیش از یک میلیون نسخه فروخته است. این بازی همچنین برای کامپیوتر، مک و کنسول Game Boy Color که با استقبال خوبی روبرو شد، عرضه شد.
نکته جالبی که در مورد بازی قابل ذکر است، مرحله آموزش پارک کردن در گاراژ است که طرفداران زیادی را عصبانی میکرد. سختترین ماموریت در بازی، مرحله اولیه آموزش بازی است که به طور کلی به عنوان یکی از سختترین مراحل شروع در بازیهای ویدیویی در نظر گرفته میشود.
هنگامی که اولین بازی این مجموعه با موفقیت روبرو شد، استودیو سازنده به سرعت برای ساختن دنباله بازی آماده شد. بازی Driver 2 تنها یک سال بعد در سال 2000 برای کنسول پلی استیشن 1 عرضه شد. در ادامه ماجراهای جان تنر، زمینه بازی به شهر شیکاگو تغییر میکند و همچنین شاهد داستان بسیار جذاب تری نسبت به نسخه قبلی هستیم.
در این نسخه بازیکنان میتوانستند از اتومبیل خارج شوند و با محیط اطراف آشنا شوند، در حالی که این قابلیت محدود بود ولی در زمان خود بسیار شگفت انگیز به نظر میرسید چون بازیهای جهان باز، به لطف فناوری جدید که امکان ارائه نقشههای پیچیده و بزرگ را میداد به تازگی در حال توسعه یافتن بودند.
با این حال، این جاه طلبی برای کمپانی پلی استیشن زیاد از حد بود. بازی Driver 2 به اندازه کافی خوب بود اما به دلیل عملکرد نهچندان قوی و گشت و گذار پیاده محدود در بازی، از آن به خوبی استقبال نشد. این بازی در سایت Metacritic با امتیاز متوسط 62 روبرو شد اما توانست در عرصه تجاری عملکرد خوبی نشان دهد و 4.7 میلیون نسخه به فروش رساند.
همانطور که استودیو Reflections Interactive خود را برای دنباله بازی آماده میکرد، استودیو Rockstar North بازی Grand Theft Auto 3 را عرضه کرد. این بازی به بازیکنان امکان کاوش با پای پیاده، اتومبیل و قایق را در شهر وسیع و متنوع لیبرتی سیتی را میداد. بازی Grand Theft Auto 3 دارای جلوههای بصری بهتر، ماموریتهای بهتر وشبکهای از سیستمهای در هم پیچیده که تجربهای کامل از بازی جهان باز را در اختیار بازیکنان قرار میداد. برخلاف بازی Driver 2 که با فناوری نسل گذشته سعی کرد این امکان را فراهم کند.
برای عنوان بعدی سری بازی Driver، استودیو سازنده تمام تلاش خود را کرد تا با تصورات استودیو Rockstar North از بازی جهان باز همخوانی داشته باشد. ناشر بازی، کمپانی آتاری، مبالغ زیادی را برای بازی Driver 3 خرج کرد و حتی صداپیشگان معروفی را نیز برای این بازی استخدام کرد.
این بازی در سال 2004 برای کنسولهای پلی استیشن 2 و ایکس باکس عرضه شد و به سرعت از سوی منتقدان مورد انتقاد قرار گرفت زیرا از نظر فنی و مفهومی عملکرد خوبی نداشت. این بازی با مشکلات فنی و اشکالات زیادی همراه بود.
کمپانی آتاری به دلیل اینکه در انتشار بازی عجله کرده بود متهم شد و صحت این ادعا سالها بعد در یک نشست خبری ثابت شد. اکثرا معتقدند که دلیل عجله این کمپانی این بود که قصد داشت بازی Driver 3 قبل از بازی Grand Theft Auto: San Andreas، که در اکتبر همان سال منتشر شد به بازار عرضه کند.
بازی Driver 3 یکی از بزرگترین پروژههای کمپانی آتاری بود و با فروش نسبتا ناچیز 3 میلیون نسخهای که از فروش مورد انتظار بسیار کمتر بود روبرو شد. با توجه به وضعیت مالی کمپانی آتاری در آن زمان، ادامه توسعه سری بازی Driver امری سخت بود. آتاری همچنین درگیر نزاع حقوقی با مارتین ادموندسون (Martin Edmondson)، بنیانگذار استودیو Reflections Interactive بود که بعدا وقتی ادموندسون به طور قانونی از کمپانی شکایت کرد میلیونها دلار به کمپانی آتاری ضرر وارد شد. آتاری، پس از این فاجعه و همچنین با توجه به فروش ناامیدکننده بازِی Driver 3، استودیو Reflections Interactive و حق سری بازی Driver را به کمپانی یوبی سافت فروخت.
پس از بازی Driver 3 ناشر به سرعت تصمیم گرفت با انتشار بازی Driver: Parallel Lines در سال 2006 برای کنسولهای پلی استیشن 2 و ایکس باکس، این مجموعه بازی را دوباره احیا کند. این بازی توانست با کمتر کردن بخشهای اکشن با استقبال خوبی روبرو شود.
بازی Driver 76 که برای کنسول PSP عرضه شد، به دلیل داشتن گیمپلی خسته کننده با استقبال متوسط و نامطلوبی روبرو شد. همچنین بازی Driver: Renegade تلاشی مشابه برای تطبیق فرمول مجموعه بازی Driver برای کنسول نینتندو 3DS بود که از طرف طرفداران مورد استقبال قرار نگرفت و در سایت Metacritic دارای امتیاز 48 است.
همانطور که در مطلب اشاره شد، سری بازی Driver پیوسته در تلاش بود تا جایگاه خود را در بازار پیدا کند، با این حال با بازی Driver: San Francisco فرصتی دیگر برای احیا مجموعه بازی Driver به استودیو Ubisoft Reflections داده شد.
درست مانند بازی Driver 3، بازی Driver: San Francisco نیز پروسه توسعه طولانی داشت و عرضه بازی چندین بار قبل از انتشار آن در سال 2011 به تعویق افتاده بود. همانطور که در بازیهای قبل شاهد کاهش بخشهای اکشن بازی بودیم، بازی Driver: San Francisco از این حالت مستثنا نبود و در درجه نخست به یک بازی رانندگی تبدیل شد.
بازیکنان هنوز میتوانند کنترل اتومبیلهای دیگر را به دست بگیرند، اما این امر مستلزم استفاده از تواناییهای ذهنی جدید جان تنر بود که باعث تغییر بسیاری از مکانیکهای بازی شد.
این بازی با جلوههای بصری و داستان عالی، مورد استقبال قرار گرفت و نقدهای مثبتی دریافت کرد. با اینکه کمپانی یوبی سافت آمار فروش بازی را فاش نکرد، گزارشهای مالی آن زمان نشان میدهد که فروش بازی بیشتر از حد انتظار بوده است.
در سال 2013 استودیو Ubisoft Reflections اعلام کرد که روی یک بازی جدید کار میکند که بعدا مشخص شد نام بازی The crew است و یک همکاری مشترک با استودیو Ivory Tower خواهد بود. در آن زمان لوران دتوک (Laurent Detoc)، رییس کمپانی یوبی سافت، فاش کرد که استودیو روی یک بازی جدید مرتبط با گواهینامه رانندگی کار میکند که در نهایت به بازی Watch Dogs تبدیل شد.
با این حال، آنچه دقیقا برای سری بازی Driver اتفاق افتاد همچنان یک رمز و راز پیچیده است. در هر صورت، نام تجاری سری بازی Driver برای مدت طولانی در خواب بودهاست و بعید به نظر میرسد که این موتورها دوباره به حرکت در بیایند.