صنعت بازیهای ویدئویی دائماً در حال تغییر است، با مجموعهای از فرنچایزها که در مدت کمی محبوبیت زیادی بهدست میآورند و تنها پس از چند سال از بین میروند. اینکه این رسانه در مقایسه با سایر رسانهها نسبتاً جوان است و از جدیدترین فناوریهای روز استفاده میکند، دو دلیل بزرگ برای تغییر سریع علاقه طرفداران است و توسعه دهندگان باید به طور مداوم بر این اساس سازگار شوند تا بتوانند از این چشم انداز همیشه در حال تغییر جان سالم به در ببرند.
دوران پلی استیشن 2 و ایکس باکس شاهد بازیهای میان رده فراوانی بود؛ زیرا ناشران بزرگ مایل بودند بودجههای متوسطی را برای توسعه بازیهای آزمایشی اختصاص دهند. بسیاری از فرنچایزهایی که امروزه طرفداران آنها را دوست دارند از این بازار متولد شدند، در حالی که برخی از موفقیتهای مناسبی برخوردار بودند و برخی دیگر نتوانستند برای مدت طولانی محبوبیت خود را حفظ کنند. بازی Mercenaries که توسط استودیو Pandemic ساخته شده بود، تا حد زیادی در دسته دوم قرار میگیرد و عنوانی است که امروزه به ندرت در بحثها مطرح میشود. در نهایت این سؤال را ایجاد میشود که واقعاً چه اتفاقی برای بازی Mercenaries افتاده است؟
مطالب مرتبط:
برای سری بازی Driver چه اتفاقی افتاد؟
10 بازی جهان باز که توصیه میکنیم هرگز آنها را تجربه نکنید
در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه شش ساله، استودیو Pandemic با عناوین جنگ ستارگان خود مانند بازی Battlefront اصلی و بازی The Clone Wars شهرت خوبی بهدست آورده بود. این استودیو درست پس از موفقیت بازی Star Wars Battlefront، به دنبال ایجاد عنوانی بود که دارای عناصر جهان باز مانند سری بازی GTA باشد و مبارزات آن همانند بازیهای Star Wars باشد.
بازی Mercenaries: Playground of Destruction، یک بازی اکشن سوم شخص بود که در آینده نزدیک اتفاق می افتاد. بازی محیطی جهانباز در یک کشور جنگ زده داشت، که به بازیکنان اجازه میداد که آزادانه و به میل خود آن را کاوش کنند. شما میتوانید از وسایل نقلیه مختلف بازی استفاده کنید و به لطف مکانیکهای تخریب آن، محیطهای بازی را خراب کنید. البته ماموریتهای جانبی زیادی نیز وجود داشت که بازیکنان میتوانستند در آنها شرکت کنند. همچنین یک سیستم اخلاقی وجود داشت که عملکرد بازیکن را قضاوت میکرد و رابطه بازیکن را با جناحهای مختلف بر این اساس تغییر میداد. این بازی همچنین دارای عناصر سبک مخفی کاری بود که در عین ابتدایی بودن، تنوعی به مبارزات بازی میداد. بازی Mercenaries: Playground of Destruction در سال 2005 منتشر شد و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. نسخه پلی استیشن 2 این بازی دارای امتیاز 84 در متاکریتیک است که به هیچ وجه امتیاز کمی نیست. منتقدان از محیط سندباکس بازی تمجید کردند که امکان رخ دادن سناریوها و فرصتهای منحصر به فردی را برای گیمپلی بازی فراهم میکرد. البته این بازی به هیچ وجه یک بازی کامل نیست و نقص های آشکاری در آن وجود دارد. در حالی که بازی سعی میکند بسیاری از ژانرهای مختلف را در کنار هم قرار دهد، تقریباً در هیچ زمینهای بهینه نیست. تیراندازیهای بازی به اندازه یک بازی شوتر نظامی راضی کننده نیست و رانندگی نیز چندان دقیق نبود. آمار دقیق فروش این بازی هیچ وقت مشخص نشده است، اما میتوان حدس زد که عملکردش در بازار تا حدی خوب بود که دنباله آن را نیز تضمین میکرد.
ساخت بازی Mercenaries 2: World of Flames مدتی کوتاه پس از انتشار بازی اول تایید شد، اما تقریباً سه سال طول کشید تا توسعه یابد. چرخه توسعه طولانی بازی در آن زمان به یکی از موضوعات داغ رسانهها تبدیل شده بود و استودیو Pandemic به طور مداوم تاریخ انتشار را تغییر می داد. این بازی سرانجام در آگوست سال 2008 برای پلی استیشن 2، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360 و کامپیوتر منتشر شد و منتقدان در زمان انتشار آن را عمدتاً متوسط لقب دادند.
اتفاقات بازی Mercenaries 2: World of Flames در ونزوئلا رخ میدهند و تا حد زیادی از همان مضامین جنگ و خشونت پیروی می کند که در نسخه اصلی بسیار خوب عمل کردند. البته، برخی از پیشرفتهای کلی بسیاری اتفاق افتاده بود. برای مثال، گرافیک بازی و جلوههای بصری آن بهبود یافته بودند و مکانیکهای تخریب بازی اصلاح شدهتر بودند. اما در نهایت، بازی بار دیگر بهینه نبود و دوباره قربانی همان مسائلی شد که در بازی اول مورد انتقاد قرار گرفته بود. بازی Mercenaries 2: World of Flames در حال حاضر در متاکریتیک دارای امتیاز 72 است که اگرچه در نوع خود قابل احترام است، اما چیز خارق العادهای نیست. همانند نسخه اول، آماری از فروش جهانی بازی وجود ندارد، اما با توجه به اینکه سری بازی Mercenaries در آن زمان IP معتبری بود، میتوانیم مطمئن باشیم که این بازی از نظر تجاری عملکرد قابل قبولی داشته است. همچنین بهنظر میرسد در آن زمان، استودیو Pandemic بهدنبال ساخت سومین عنوان در این سری بهنام Mercenaries 3: No Limits بوده است.
البته هیچ یک از اینها واقعاً معنی خاصی نداشت؛ زیرا استودیو Pandemic در نهایت در سال 2008، همراه با استودیو Bioware، توسط کمپانی EA خریداری شد. این استودیو در سال 2009 بازی The Lord of the Rings: Conquest را عرضه کرد که یکی دیگر از عنوانهای میان رده این استودیو بود. کمپانی EA حتی پیش از خرید استودیو Pandemic استودیوهای زیادی را در اختیار داشت و برای ناشران مشهور غیرمعمول نیست که استودیوهای ضعیف را برای نقشهای پشتیبانی کنار بگذارند یا آنها را به دلیل نگرانیهای مالی به طور کامل تعطیل کنند. استودیو Pandemic پیش از تعطیل شدن در حال کار روی دو پروژه بهنام Project X و Project Y بود که پس از بسته شدن آن مشخص شد که Project Y به سری بازی Mercenaries مرتبط بوده است. اما در نهایت، اکثر کارمندان اخراج شدند و طبق گزارشات، 35 نفر مجبور شدند با استودیو Danger Close Games همکاری کنند. به اعضای Pandemic در Danger Close Games فرصتی داده شد تا بازی را تکمیل کنند، که در نهایت به بازی Mercs Inc تبدیل شد. برخلاف آثار قبلی این فرنچایز، بازی Mercs Inc. عنوانی در سبک تیراندازی چندنفره بود که در دنیای سری بازی Mercenaries قرار داشت. البته اطلاعات زیادی در مورد این بازی در دست نیست؛ زیرا پس از بسته شدن استودیو Danger Close Games بهدلیل انتشار بازی Medal of Honor: Warfighter در سال 2012، مراحل توسعه این بازی نیز به سرعت لغو شد.
درحالی که سری بازی Mercenaries ایدههای منحصربهفردی را در آستین خود داشت، اما نتوانست جایگاهی قوی در صنعت پیدا کنند. در آن زمان بازیهای دیگری با جهان باز و مکانیک تخریب دیگری وجود داشت، اما بازی Mercenaries سعی کرد مکانیکهای دیگری را به نیز ارائه دهد ولی هیچ یک از این جنبهها نتوانستند به سطح رضایتبخشی از بهینهسازی دست یابند. البته نمیتوان از این غافل شد که صنعت بازیهای ویدیویی در حال تجربه یک تغییر بزرگ به سمت موضوعات بالغتر و عناصر چند نفره بود. در سال 2008، بازیهای شوتر اکشن سریعی داشتند. حتی بازی Medal of Honor در تلاش بود تا جایگاه خود را در این صنعت پیدا کند، اما شکست های مکرر استودیو Danger Close Games در نهایت منجر به بسته شدن این استودیو شد.
آینده فرنچایز Mercenaries در این زمان بسیار تیره به نظر میرسد. حتی شایعهای مبنی بر احیای این فرنچایز یا نسخه بازسازی شدهای برای این بازی وجود ندارد. تنها چیزی که طرفداران میتوانند به آن امیدوار باشند این است که کمپانی EA مالکیت وب سایت Mercenaries را در اوایل امسال تمدید کرد، که البته باز هممعنی خاصی ندارد. میراث مزدوران عمر کوتاهی داشت ولی تا زمانی که ادامه داشت سرگرمکننده بود.