چرا انتشار بازی جدید کوجیما توسط ایکس باکس منطقی به نظر می رسد؟

چرا انتشار بازی جدید کوجیما توسط ایکس باکس منطقی به نظر می رسد؟

مصطفی محدث مصطفی محدث
3 سال و 13 روز پیش

از زمان عرضه عنوان جهان‌باز استودیو Kojima Productions یعنی بازی Death Stranding، بیش از یک سال گذشته است. تا به امروز، شایعات و نظرات مختلفی درباره پروژه بعدی «هیدئو کوجیما» (Hideo Kojima) و تیم او منتشر شده و فعلا، هیچ‌چیز به صورت رسمی تایید نشده است.

کوجیما قرار بود یک بازی ترسناک چندقسمتی برای گوگل Stadia عرضه کند که مراحل توسعه آن لغو شد. البته گوگل این گزارش را کلا تکذیب کرده و گفته که از ابتدا، همکاری خاصی با کوجیما وجود نداشته است. در جدیدترین گزارش مربوط به این استودیو، از احتمال انتشار بازی بعدی کوجیما توسط ایکس باکس صحبت شده است. اگرچه هنوز برای اعتبار بخشیدن به این گزارش خیلی زود است، اما دلایل منطقی متعددی برای همکاری کوجیما با ایکس باکس وجود دارد.

همکاری با یکی از بهترین های ژاپن

بازگشت هیدئو کوجیما به رویداد E3 در سال 2016 به عنوان یک بازی‌ساز مستقل، هنوز هم یکی از بهترین لحظات تاریخ رویداد E3 محسوب می‌شود. اگرچه عده‌ای از احتمال همکاری کوجیما و سونی خوشحال بودند، اما برخی دیگر نیز صرفا مشتاق بودند که بینند پروژه بعدی کوجیما که آزادی عمل بیشتری داشت، چه خواهد بود.

کوجیما بدون شک، یکی از بزرگ‌ترین نام‌های صنعت بازی است. مجموعه بازی Metal Gear Solid یکی از موفق‌ترین فرنچایزهای صنعت است و به عقیده بسیاری، باعث خلق ژانر مخفی‌کاری شده است. ژانری که از آن زمان تا به امروز، بخش مهمی از بازی‌های AAA محسوب می‌شود. بازی Death Stranding شاید به اندازه این فرنچایز موفق نبوده، اما ایده‌های بسیار جذابی در آن پیاده‌سازی شد که ممکن است به عناصر حیاتی بازی‌های آینده تبدیل شوند. دقیقا همانند آن چه که بازی Metal Gear Solid در سال 1998 انجام داد.

استراتژی ایکس باکس در نسل جدید نیز همکاری و شراکت با بهترین‌های صنعت بازی‌سازی است. خرید استودیوهایی مثل inXile، Obsidian و استودیو Bethesda، ایکس باکس را به خانه تجربه‌های نقش‌آفرینی غربی تبدیل کرده است. قراردادهای تردپارتی با توسعه‌دهندگان بازی‌های رایگان live-service نیز به معنای این است که عناوینی مثل بازی Destiny 2 یا بازی Monster Hunter World از طریق سرویس گیم پس، به شکل رایگان در اختیار بازیکنان ایکس باکس قرار خواهد گرفت. ایکس باکس با چنین قراردادها و همکاری‌هایی نشان داده است که عزم خود را برای جذب بزرگ‌ترین و معروف‌ترین افراد و استودیوهای صنعت جزم کرده است.

«فیل اسپنسر» (Phil Spencer) بارها و بارها درباره پتانسیل بازار ژاپن و احتمال گسترش دادن ایکس باکس به این کشور صحبت کرده است. آن‌ها حتی اقداماتی نیز در این زمینه انجام داده‌اند. برخی از محبوب‌ترین عناوین فرنچایزهای ژاپنی مثل مجموعه بازی Final Fantasy، فرنچایز Dragon Quest یا مجموعه Yakuza نیز راه خود را به سرویس گیم پس پیدا کرده‌اند و موفق شده‌اند که گروه وسیعی از مخاطبان جدید را جذب کنند. مهم‌ترین خرید ایکس باکس در سال‌های اخیر قطعا خرید استودیو Bethesda محسوب می‌شود که استودیو Tango Gameworks نیز از زیرمجموعه‌های آن است. با داشتن «شینجی میکامی» (Shinji Mikami)، خالق فرنچایزهای ترسناکی مثل مجموعه بازی Resident Evil و مجموعه The Evil Within در کنار خود، ایکس باکس ثابت کرده است که برنامه‌های جاه‌طلبانه و مهمی برای بازار بازی‌های ژاپن دارد. به همین خاطر، همکاری با کوجیما در این مقطع زمانی، تصمیمی بسیار منطقی و با بازخوردهای مثبت فراوان تلقی می‌شود.

آزادی و خلاقیت موردنظر کوجیما

در نگاه اول شاید این‌طور به نظر برسد که برنده بزرگ همکاری احتمالی ایکس باکس و کوجیما، قطعا ایکس باکس خواهد بود اما واقعیت این است که کوجیما و استودیوی او نیز می‌توانند بیشترین بهره را از این مشارکت ببرند. استودیو Kojima Productions با بازی Death Stranding ثابت کرد که قصد ندارد با یک ناشر ثابت و همیشگی، همکاری کند. نسخه پلی استیشن 4 این بازی را Sony Interactive Entertainment منتشر کرد اما این شرکت 505 Games بود که وظیفه انتشار نسخه رایانه‌های شخصی این بازی را بر عهده داشت. توجه به این نکته نیز ضروری است که در بازی Death Stranding، از موتور Decima Engine برای توسعه استفاده شده بود. این موتور متعلق به استودیو Guerrilla Games است که یکی از استودیوهای تحت تصاحب سونی است. به همین خاطر، استفاده دوباره کوجیما از این موتور در بازی بعدی خود که ممکن است برای ایکس باکس منتشر شود، بعید است. این بار کوجیما می‌تواند از موتور متفاوتی که به یکی از استودیوهای ایکس باکس تعلق دارد، استفاده کند و این کار، دلایل مخصوص خود را هم خواهد داشت.

کوجیما بارها از علاقه خود برای ساخت بازی‌های مختلف در مقیاس و ابعاد متفاوت صحبت کرده است. یک بازی اپیزودیک و چندقسمتی یا عرضه یک بازی به شکل کاملا دیجیتال می‌تواند مثال‌هایی از این قضیه باشد. کوجیما همیشه رد پای مخصوص خود را داشته و اصلا بعید نیست که بازی بعدی او، پروژه‌ای کاملا غیرمنتظره باشد. استفاده از یک موتور جدید به معنای فرصت‌های بیشتر برای اضافه کردن ویژگی‌های متفاوت و جدید گیم‌پلی است. ایکس باکس نیز موتورهای قدرتمند بسیاری دارد که کوجیما می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند. موتور SlipSpace از استودیو 343، جدیدترین نسخه موتور id Tech Engine از استودیو id Software یا حتی موتور جدید استودیو Playground Games که از آن در ساخت نسخه بعدی بازی Fable استفاده می‌شود، تنها بخشی از گزینه‌های کوجیما هستند.

پتانسیل سرویس گیم پس

بازی Death Stranding پروژه نوآور و تازه‌ای بود که توانست هایپ بسیاری ایجاد کند، اما شاید موفقیت تجاری آن چندان به‌یادماندنی نبود. البته این به معنای این نیست که فروش بازی ضعیف بود. صرفا در مقایسه با دیگر عناوین AAA سونی مثل بازی The Last of Us 2 یا بازی God of War، فروش بازی Death Stranding چندان بالا نبود و شاید به همین خاطر هم سونی نسبت به همکاری بعدی خود با کوجیما، کمی شک و تردید داشته باشد. در واقع، یکی از منابع نسبتا معتبر دنیای بازی به نام Dusk Golem نیز در وبسایت ResetEra ادعا کرد که سونی بخشی از بودجه تولیدی خود برای پروژه بعدی استودیو Kojima Production را به شدت کاهش داده است. اگرچه نمی‌توان به درستی یا غلط بودن این ادعا به طور قاطع پی برد، اما روی دادن چنین اتفاقی چندان دور از ذهن هم به نظر نمی‌رسد.

راه‌حل مناسب و جایگزین عالی برای کنار زدن انتظارات مربوط به فروش، عرضه بازی روی سرویسگیم پس  است که موفقیت آن ثابت شده است. بازی Outriders که جدیدترین پروژه لوتر شوتر تیمی Square Enix است، اخیرا توسط این سرویس عرضه شد. عرضه این بازی نشان داد که سرویس گیم پس می‌تواند به بازی‌هایی که به مخاطبان جدید و مشتاق احتیاج دارند، کمک کند. کوجیما را نیز می‌توان در دسته همین نوع بازی‌سازها قرار داد چون او نیز از تجربه و آزمایش ایده‌های جدید، فرار نمی‌کند و به تحول و ایجاد استانداردهای تازه، بسیار هم مشتاق است.

وجود بازی کوجیما در سرویس گیم پس همچنین به معنای این خواهد بود که بازیکن‌ها می‌توانند از طریق xCloud در دستگاه‌های همراه نیز به آن دسترسی پیدا کنند. با توجه به این که کوجیما پیش از این نیز استریم کردن بازی‌ها را آینده صنعت بازی خوانده بود، این همکاری حتی بیش از پیش، منطقی و موثر به نظر می‌رسد.

بزرگ‌ترین نگرانی ایکس باکس در حال حاضر، به دست آوردن قراردادها و همکاری‌های بزرگ و جذاب برای مشترکین سرویس در حال رشد خود است. کوجیما می‌تواند بازی جدید خود را از روز اول عرضه، در سرویس گیم پس قرار دهد و به بیش از 18 میلیون مشترک این سرویس به عنوان گروه عظیمی از مخاطبان، دسترسی داشته باشد. این نوع همکاری نیز الزاما به معنای عرضه انحصاری بازی نخواهد بود و استودیو همچنان می‌تواند عنوان خود را برای پلتفرم‌های دیگری مثل رایانه‌های شخصی و پلی استیشن 5 هم عرضه کند.

به خاطر وجود آزادی عمل بسیار، منابع وسیع تیم ایکس باکس و قدرت سرویس گیم پس، همکاری استودیو Kojima Productions با ایکس باکس نه تنها منطقی است، بلکه قدم بعدی ضروری برای هر دو طرف این معامله به نظر می‌رسد.

 
برچسب ها: kojima productions
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.