ایکس باکس سری اس نمیتواند بازیهای ایکس باکس وان را مانند ایکس باکس سری ایکس اجرا کند، اما این موضوع مانع افزایش نرخ فریم بر ثانیه این بازیها روی ایکس باکس سری اس نخواهد شد. به گفته اندرو گوسین (Andrew Gooseen)، طراح سخت افزار ایکس باکس سری اس، سازندهها میتوانند با تغییر تنها سه خط کد در بازیهایشان از قابلیتهای ایکس باکس سری اس استفاده کنند.
او اضافه کرد:
تیم ما کار بازیسازان را برای انتشار بازیهایشان برای ایکس باکس سری اس بسیار آسان کرده است. به محض آپدیت شدن بازیها روی این کنسول، بازی میتواند تشخیص دهد که آیا روی سخت افزار قدرتمندتری نسبت به ایکس باکس وان اجرا میشود یا خیر. CPU و GPU ایکس باکس سری اس عملکرد دوبرابر بهتری نسبت به ایکس باکس وان دارند و بازیهای این کنسول با نرخ فریم بر ثانیه بسیار بهتری روی اکس باکس سری اس اجرا خواهند شد. در حقیقت ایکس باکس سری اس نسبت به ایکس باکس سری ایکس کنسول ایدهآلتری برای تجربه بازیهای نسل قبلی است.
البته این بهروز رسانی در همه بازیها به این آسانی نخواهد بود و بعضی بازیها نیاز به اندکی کار بیشتر برای دست یافتن به فریم بالاتر دارند. اما برطرف کردن این مشکلات هم بسیار آسان خواهد بود. هرچند این پروسه آسان خواهد بود، اما تمامی بازیها از این قابلیت بهره نخواهند برد.
اگر مشکلی هم پیش بیاید برطرف کردن آن بسیار ساده خواهد بود. برای مثال، دوبرابر کردن نرخ فریم بر ثانیه در یکی از بازیهای بزرگ ما باعث دوبرابر شدن سرعت حرکت NPCها شده بود و برطرف کردن چنین مشکلاتی برای سازندگان مانند آب خوردن خواهد بود.
هر دو کنسول نسل بعدی مایکروسافت در روز 20 آبان (10 نوامبر) عرضه خواهند شد.