هرآنچه از ایکس باکس سری ایکس می دانیم: به نسل آینده کنسول مایکروسافت سلام کنید

هرآنچه از ایکس باکس سری ایکس می دانیم: به نسل آینده کنسول مایکروسافت سلام کنید

سیاوش اسدی سیاوش اسدی
4 سال و 4 ماه و 6 روز پیش

صحبت‌های حاکی از توان پردازشی چهار برابر ایکس باکس وان ایکس، اجرای بازی‌ها در رزولوشن 8K و نرخ نوسازی 120Hz به گوش همه‌مان رسیده است. اما شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که آیا چنین سخت‌افزاری را می‌توان در کنسولی به ابعاد ایکس باکس وان ایکس قرار دارد؟ قیمت احتمالی کنسول چقدر خواهد بود و چه نامی برای آن انتخاب خواهد شد؟ چند روز پیش از پرده‌برداری از ایکس باکس سری ایکس در طی مراسم The Game Awards فیل اسپنسر (Phil Spencer) همراه جیسون رونالد (Jason Ronal)، کارگردان مدیریت برنامه تیم ایکس باکس، مصاحبه‌ای با Gamespot درباره برنامه‌هایشان در نسل نهم گفتند و در این مطلب به جزئیات ارائه شده از سوی Gamespot خواهیم پرداخت.

اکنون می‌دانیم که نام نسل بعدی کنسول مایکروسافت، چیزی که پیش‌تر به پروژه اسکارلت شناخته شده بود، ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) است. ظاهر خود کنسول بیشتر چیزی شبیه به مونولیت یا یک توده سنگ برافراشته است. فیل اسپنسر در اظهارات خود درباره ظاهر کنسول گفت: «می‌خواستیم کنسول را طوری طراحی کنیم که ظاهرش بازتابی از عملکردش باشد و همانطور که قبل‌تر گفته‌ام، منظورم از عملکرد اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها در بالاترین سطح قدرت است.»

طراحی ایکس باکس سری ایکس

سطح زیرین ایکس باکس سری ایکس، چیزی به پهنای کنترلر ایکس باکس وان و ارتفاع آن شاید به سه‌برابر آن برسد. لوگوی همیشگی ایکس باکس که به‌عنوان دکمه خاموش و روشن عمل می‌کند و شکاف قرار دادن دیسک همراه با دکمه اجکت (Eject) تنها مواردی هستند که در جلوی کنسول دیده می‌شوند. طراحی آن به‌طور کلی ساده است و با چیزی که ایکس باکس‌های قدیمی‌تر به آن شبیه بودند فاصله زیادی دارد. طراحی کنسول‌های اخیر مایکروسافت، یعنی ایکس باکس وان ایکس و ایکس باکس وان اس، نیز فرمولی مشابه را دارد. همچنین گفته شد که این ایکس باکس را به هر دو حالت افقی و عمودی می‌توان قرار داد.

از منظر اسپنسر، طراحی سری ایکس از دید مهندسی کاملاً قابل درک است. هدف آن‌ها این است که کنسول در محیط سرگرمی شما محو شود و مایکروسافت این کار را تا حدودی ممکن کرده است. فن بزرگی که در سطح بالای کنسول قرار دارد، تنها فن کنسول است که باعث می‌شود حجم زیادی از هوا بیرون کشیده شود. اسپنسر و رولند با اطمینان گفتند که صدای ناشی از فن سری ایکس، از صدای ایکس باکس وان ایکس بلندتر نخواهد بود. به این معنا که در فاصله مبل تا تلویزیون، احتمالاً صدای بلندی به گوشتان نخواهد رسید. اسپنسر توضیح داد: «همواره تنشی بین میزان صدای تولید شده و عملکرد خنک‌سازی کنسول وجود دارد و ما تمرکزمان را روی عملکرد خواهیم گذاشت.»

نام ایکس باکس سری ایکس

بسیاری بر این باورند که نام ایکس باکس وان ایکس و ایکس باکس سری ایکس شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. می‌دانیم که این موضوع در آینده آن‌چنان به چشم نخواهد آمد، زیرا که نام ایکس باکس سری ایکس بر سر زبان‌ها خواهد بود. با این حال، نام‌گذاری «سری ایکس» از سوی مایکروسافت، حرکت غافل‌گیرانه‌ای بود. شاید نام «اسکارلت» برای مدتی در ذهن بازیکنان باقی بماند.

بدون شک نام «سری ایکس» می‌تواند نشانگر این باشد که سری‌های دیگری از کنسول نسل نهم مایکروسافت وجود خواهند داشت و در این رابطه، شایعات و گزارشات تایید نشده بساری موجود است. فیل اسپنسر با وجود اینکه وارد بحث نشد، تایید کرد که ایکس باکس سری ایکس، این پتانسیل را دارد. او در توضیحاتش گفت: «نام سری ایکس، قطعا این آزادی را به ما می‌دهد تا نام‌گذاری موارد دیگر، متناسب با توضیحاتی باشد که در مورد آن می‌دهیم.»

کنترلر جدید ایکس باکس سری ایکس

کنترلر ایکس باکس سری ایکس، مشمول تغییرات آن‌چنانی نشده است. بزرگ‌ترین تغییر قابل‌مشاهده، اضافه شدن دکمه اشتراک گذاری (Share) در وسط کنترلر است. عملکرد این دکمه، چیزی شبیه دکمه Share پلی‌استیشن 4 است و به کمک آن می‌توان لحظاتی که در بازی‌ها سپری می‌کنید را سریع‌تر و راحت‌تر با دوستانتان به اشتراک بگذارید. همچنین گفته شده که کناره‌های کنترلر، گردتر از کنترلر ایکس باکس وان است. چیزی که به نظر می‌رسد بیشتر یک تغییر ظاهری باشد تا یک تغییر ارگونومیک.

اسپنسر وارد جزئیات شد و توضیحات بیشتری درباره قابلیت‌های کنترلر جدید ارائه داد: «با انتشار کنترلر Elite و در نظر گرفتن نظرات بازیکنان، درس‌های زیادی گرفتیم. یکی از تغییرات مهمی که ایجاد کردیم، روی دی پد است، چیزی که آن را اکنون به نام دی پد هایبرید (Hybrid D-pad) می‌شناسیم. همچنین دکمه جدید Share را خواهیم داشت. ما اولین کسانی نیستیم که از دکمه Share استفاده کنیم، پس ادعا نمی‌کنیم که ما آن را اختراع کردیم. با توجه به نظراتی که از کاربران شنیدیم، دکمه Share اکنون بخش بزرگی از تجربه آن‌ها در بازی‌ها است. پس یک دکمه سخت‌افزاری را برای آن روی دسته در نظر گرفتیم. همچنین تمام ویژگی‌هایی که از کنترلر قدیمی به یاد داریم، در کنترلر جدید حضور دارند.»


اسپنسر نیز به این نکته اشاره کرد که کنترلر ایکس باکس وان برای اغلب دست‌ها مناسب و راحت است. تحقیقات مایکروسافت نشان داده است که طراحی اندکی کوچک‌تر آن باعث می‌شود بازیکن به ۹۵ تا ۹۸ درصد کنترلر دسترسی داشته باشد. همچنین کنترلر ایکس باکس وان با سری ایکس و سری ایکس با وان سازگاری دارد و روی رایانه‌های شخصی نیز قابل استفاده است.

مایکروسافت روی کاهش تاخیر ناشی از فشردن کلیدها نیز کار می‌کند؛ چیزی که وابسته به امواج رادیویی است. رونالد توضیح داد که توسعه‌دهندگان ابزاری به نام «تاخیر ورودی پویا» (Dynamic Latency Input) را در اختیار دارند که باعث می‌شود ورودی کنترلر مستقیمً با مسیر رندر بازی همگام شود. از دیدگاه اسپنسر، کاهش دادن این تاخیر زمانی بین فشردن کلیدها و دریافت آن توسط کنسول، قدم بزرگی در بهبود تجربه بازی‌های سنگین است. او افزود: «این دقیقا مانند زمانی که درباره نرخ نوسازی صحبت می‌کنیم، وقتی از تجربه بزرگ‌ترین بازی‌هایی که سازندگان می‌توانند خلق کنند صحبت می‌کنیم، این تاخیر زمانی اهمیت پیدا می‌کند. بازی‌هایی که از لحاظ بصری زیبا هستند و مدت زمانی که من وارد دنیای آن‌ها می‌شوم، به لطف افزایش سرعت بارگذاری، بسیار کم است. در نتیجه سرعت ورودی‌های کنترلر و انجام کارهای مختلف در بازی، حائز اهمیت بسیاری می‌شود.»

آسان‌سازی اجرای بازی

کنسول، کنترلر و نام آن نشان دادند که تمرکز اصلی مایکروسافت روی چیست، اما اسپنسر و رولند این فرصت را داشتند که درباره اهداف دیگرشان با این کنسول صحبت کنند. آن‌ها می‌خواهند که سری ایکس، قدرتمندترین کنسول موجود در بازار باشد، در عین حال آن‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که این کنسول نیاز توسعه‌دهندگان و بازیکنان را کاملا برطرف می‌کند. با توجه به آنچه که تا الان می‌دانیم، سخت‌افزار قدرتمند بخشی از این معادله است؛ اما ساده‌سازی فرآیند اجرای بازی‌ها و لذت بردن از آن‌ها نیز مهم است.

مایکروسافت و سونی به دنبال این هستند که بازی‌های نسل بعد، یک تجربه بدون توقف و یک‌پارچه باشند و این مهم را به کمک حافظه سریع‌تر و استریم از طریق فضای ابری به عمل برسانند. سری ایکس دارای حافظه NVMe SSD و رم GDDR6 است. این قطعات نه تنها باعث کوتاه‌تر شدن زمان دانلود و بارگذاری بازی‌ها می‌شود، بلکه کمک می‌کند که سریعا بازی را از همان جایی که آخرین بار رها کردید، ادامه دهید. این کار قبلا در ایکس باکس وان ممکن بود، اما سری ایکس آن را یک قدم جلوتر می‌برد.

رونالد توضیح داد: «امروز قابلیت ادامه دادن سریع بازی وجود دارد. چرا این کار را با چند بازی مختلف انجام ندهیم؟ بسیاری از بازیکنان عادت دارند چند بازی را همزمان بازی کنند و امکان پریدن به آخرین جایی که بازی را رها کردند، باعث ایجاد یک تجربه بهتر می‌شود. اینگونه تضمین می‌شود که زمان کمتر صرف انتظار و زمان بیشتری صرف بازی کردن می‌شود و این دقیقا همان کاریست که می‌خواهیم با کنسول و سرویس‌هایی که داریم به بازیکنان ارائه دهیم.»

بازی‌های نسل بعد ایکس باکس

اگر کنسول Xbox Series X در لحظه انتشار طبق صحبت‌ها قوی‌ترین، آسان‌ترین و راحت‌ترین کنسول نسل آینده است، سوال بزرگی که به ذهن می‌رسد این است که: بازی‌ها چطور؟

پیش از مراسم The Game Awards، درباره بازی Halo Infinite می‌دانستیم و طی مراسم اندکی درباره بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 ساخته استودیو Ninja Theory که اکنون بخشی از استودیو مایکروسافت است دانستیم. تریلر به نمایش درآمده از بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 نشان داد که بازی در دنیایی وحشی جریان دارد. شاید پس از تماشای تریلر با خودتان فکر کرده باشید که یک تریلر سینمایی است و درون بازی جریان ندارد، اما گفته می‌شود تمام صحنه‌های بازی Hellblade 2 توسط موتور گرافیکی بازی رندر شده و ساخته جلوه‌های سینمایی نیست. بازی‌های ایکس باکس سری ایکس، هنگامی که تمام توان کنسول بهره بگیرند، می‌توانند به طرز باورنکردنی‌ای زیبا به نظر برسند. در مصاحبه انجام گرفته با اسپنسر و رونالد، گفته شد که این بازی نماینده تمام قدرت سری ایکس است. با وجود اینکه این تریلر صحنه‌هایی از گیم‌پلی را نشان نمی‌دهد، همچنان سطح جدیدی از جزئیات، نورپردازی و تکنیک‌های رندرینگ را ارائه می‌دهد که شاید قبل‌تر در کنسول‌های بازی ندیده بودیم.


اکنون تاریخ عرضه بازی Hellblade 2 مشخص نیست، اما در مصاحبه درباره وضعیت ساخت و توسعه این بازی از اسپنسر و رونالد پرسش به عمل آمد. آن‌ها تنها توضیح دادند که هنگام مراجعه به استودیو Ninja Theory برای شراکت، تمرکز اصلی استودیو سازنده روی این بازی بوده است.

فضای ابری چه می‌شود؟

طی مراسم X019 در لندن، اعلام شد که سرویس xCloud برای مشترکان Game Pass Ultimate در سال ۲۰۲۰ میلادی اضافه خواهد شد. در کنار دسترسی به صدها بازی به صورت ماهانه با قیمت ارزان، اضافه شدن xCloud به Game Pass ارزش بیشتری به این اشتراک می‌افزاید.

بر اساس عرضه سرویس گوگل استادیا، واضح است که سرویس‌های اشتراک بازی ابری مسیری طولانی برای رسیدن به فرم اصلی بازی کردن دارند. اسپنسر گفته است طی دفعاتی که با xCloud کار کرده، عملکرد خوبی از آن دیده اما همچنان در رقابت با حالت اصلی بازی کردن شکست می‌خورد. او توضیح داد: «ما به مردم نمی‌گوییم که xCloud قرار است جایگزین بازی کردن با کنسول یا رایانه‌های شخصی شود، اما ما فکر می‌کنیم این قابلیت که می‌توان بازی را در هر مکانی همراه خود ببریم و دوستانمان و فایل‌های ذخیره را همیشه داشته باشیم لازم است.»

اسپنسر و رونالد تایید کردند که سرویس استریم بازی xCloud، در آینده نقش مهمی را برای ایکس باکس بازی خواهد کرد. از منظر توسعه بازی نیز، فعال‌سازی فضای ابری کار آسانی است. اسپنسر توضیح داد: «ما به توسعه‌دهندگان یک موبایل که بازیشان تحت xCloud روی آن اجرا می‌شد دادیم و آن‌ها هیچ کاری برای ممکن کردن آن انجام ندادند.»

او اضافه کرد: «ما به این فکر کردیم که دنیایی وجود دارد که می‌توان به مقداری که کنسول در خانه مردم قرار می‌دهیم، در فضای ابری قرار دهیم. و اینکه شما چگونه به طراحی پلتفرم خود فکر می‌کنید، صرفا نگاهتان از منظر یک طراح است که می‌خواهید به آن برسید. همانطور که من از منظر یک توسعه‌دهنده گفتم، xCloud به این معناست که دیگر نیازی نیست بازی را برای یک پلتفرم جدید تبدیل کرد. شما می‌توانید تمام بازی‌هایی که برای پروژه اسکارلت می‌سازید را روی بی‌شمار مانیتور بیاورید.»

قدم‌های بعدی

این موضوع که پروژه اسکارلت آرام‌آرام شکل می‌گیرد و نام نهایی خود را می‌یابد، قدم‌های بزرگی برای مایکروسافت هستند. این کنسول فراتر از یک نام است و با توجه به چیزی که به نظر می‌رسد، قرار است بسیار قدرتمند، آرام و البته مهم‌تر از همه، برای کاربران فعلی ایکس باکس اثر بخش و افزاینده باشد تا تخریب‌گر و نابودکننده. هنوز چیزهای بسیاری هستند که نمی‌دانیم، از جمله تاریخ انتشار و مشخصات سخت‌افزاری دقیق و قیمت. همچنین تنها دو بازی تایید شده را می‌شناسیم. بازی Halo Infinite که در تعطیلات ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد و بازی Senua’s Saga: Hellblade 2.

طی چند ماه دیگر، مراسم E3 2020 آغاز خواهد شد. اسپنسر ادعا می‌کند که این مراسم برای آن‌ها بسیار مهم خواهد بود. نیازی به گفتن این نیست که وارد سال انتشار کنسول‌های جدید شدیم و تمامی چشم‌ها به بازی‌ها و قیمت اولیه کنسول‌های نسل نهم است.


برچسب ها: ایکس باکس سری ایکس
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.