کمپانی مایکروسافت و برند ایکس باکس در دوران کنسول ایکس باکس وان وضعیت بسیار آشفتهای را تجربه کردند. به محض آغاز نسل هشتم، کمپانی مایکروسافت تمام پیشرفتهایی که بهسختی در دوران کنسول ایکس باکس 360 اندوخته بود را به دلیل سیاست های غلط و بازیهای انحصاری ضعیف از دست داد. این شرایط به مرور و در اواسط عمر کنسول ایکس باکس وان تغییر کرد و مایکروسافت نسل نهم را با آمادگی نسبتا خوبی آغاز کرد. موفقیت سرویس گیم پس، خریداری چندین استودیو کوچک و بزرگ و در دست ساخت داشتن عناوین انحصاری مورد انتظار، نوید سالهای خوشی را برای دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس میدهند.
با گذشت یکسال از عرضه کنسولهای نسل نهمی ایکس باکس، میتوان عملکرد این کنسول در سال اول را نسبتا موفقیت آمیز دانست. اگرچه هنوز چند سال تا انتشار عناوین انحصاری و بزرگی که این کمپانی در سالهای اخیر خریداری کرده است فاصله داریم، اما سال اول انتشار ایکس باکس سری ایکس و اس در مقایسه با ایکس باکس وان، سال بسیار موفقیت آمیزی محسوب میشود.
بخش بزرگی از این موفقیتها به خاطر سیاستهای یکپارچه مایکروسافت در بخش ایکس باکس است. برخلاف سونی که مانند گذشته به یک کنسول قدرتمند و عناوین انحصاری و مولتی پلتفرم AAA تکیه کرده است، مایکروسافت نگاه بسیار جامعتری به بخش گیمینگ خود دارد و بخش ایکس باکس را از طریق چندین مجموعه مهم توسعه میدهد. این کمپانی تمام توانش را روی کنسولهای ایکس باکس متمرکز نکرده است و سرویسهای ابری و کامپیوتر بخشهای مهمی از برنامههای ایکس باکس محسوب میشوند. سرویس گیم پس هم تمامی این پلتفرمها را به صورت یکپارچه در کنار هم نگه داشته است و بسیاری از برنامههای بزرگ مایکروسافت با تکیه بر این سرویس توسعه پیدا میکنند.
با توجه به این تعاریف، باید سال اول کنسول ایکس باکس سری ایکس را با توجه به عملکرد سرویس گیم پس بسنجیم که در این صورت میتوان این سال را یک سال موفقیت آمیز برای ایکس باکس تلقی کرد. عناوین بزرگی مانند بازی Gears Tactics، بازی Forza Horizon 5، بازی Psychonauts 2 و بازی Halo Infinite از همان روز اول عرضه روی سرویس گیم پس هم منتشر شدند. علاوه بر بازیهای انحصاری ایکس باکس، عناوین دیگری مانند بازی MLB The Show 21، بازی Outriders، بازی The Ascent و بازی Back 4 Blood هم از روز اول عرضه روی سرویس گیم پس منتشر شدند.
میزان محتوایی که به واسطه سرویس گیم پس در این یک سال در اختیار کاربران ایکس باکس سری ایکس قرار گرفته است بهاندازهای بوده که تمامی کاربران این کنسول را راضی نگه دارد. البته کاربرانی که از سرویس گیم پس استفاده نمیکنند هم سال خلوتی را تجربه نکردند و علاوه بر بازیهای انحصاری ذکر شده، عناوین مولتی پلتفرم باکیفیتی را تجربه کردند. بازی Tales of Arise، بازی Lost Judgment، بازی Scarlet Nexus، بازی Marvel’s Guardians of the Galaxy، بازی Hitman 3 و عناوین پرشمار دیگری در این یکسال برای ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر شدهاند که کاربران این کنسولها را برای مدت زمان طولانی سرگرم نگه داشتهاند.
اگرچه تعداد بازیهایی که برای یک کنسول منتشر میشوند مهمترین بخش ماجرا هستند، اما عملکرد فنی هم تاثیر بسیار مهمی روی جذب مخاطب دارد. همانطور که سونی مانور زیادی روی سرعت بالای SSD پلی استیشن 5 میدهد، مایکروسافت با تکیه بر معماری پرسرعت ایکس باکس سری ایکس این کنسول را تبلیغ میکند. این کمپانی از همان ابتدای معرفی ایکس باکس سری ایکس وعده عرضه یک کنسول بسیار قدرتمند را میداد که در نهایت کاملا به آن عمل کرد. بازیها روی ایکس باکس سری ایکس بدون هیچ مشکلی روی وضوح تصویر و نرخ فریم بر ثانیه بالا اجرا میشوند و این کنسول مشکلی در پردازش ویژگیهای فنی جدید مانند رهگیری پرتو و سرعت بارگذاری بسیار پایین ندارد. با گذر زمان و تمرکز بیشتر استودیوهای بازیسازی روی سختافزار نسل نهمی، عملکرد بازیها بسیار بهتر خواهند شد و مشکلات پراکندهای که بعضا در بازیهای سال اول نسل نهم دیده میشدند هم از بین خواهند رفت.
با پایان اولین سال عرضه ایکس باکس سری ایکس و نزدیک شدن به تاریخ انتشار بازیهای انحصاری ایکس باکس و کمپانی Bethesda که سالهاست در دست توسعه هستند، سال 2022 برای این کنسول یک سال بسیار امیدوار کننده بهنظر میرسد. عناوین بزرگی مانند بازی Starfield، بازی Redfall و بازی Forza Motorsport 8 توسط استودیوهای داخلی ایکس باکس عرضه خواهند شد و از روز اول انتشار روی سرویس گیم پس هم در دسترس خواهند بود. علاوه بر این عناوین، بازیهای مولتی پلتفرم مورد انتظاری مانند بازی The Callisto Protocol، بازی Elden Ring و بازی Suicide Squad: Kill the Justice League هم قرار است در سال 2022 منتشر شوند. البته نباید از عناوین انحصاری دیگری که توسط استودیوهای خارجی برای ایکس باکس منتشر خواهند شد چشم پوشی کرد. بازی S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chernobyl، بازی The Gunk، بازی Somerville و بازی Replaced بخشی از این بازیها هستند که یا بهکلی و یا بهصورت انحصاری زمانی برای ایکس باکس سری ایکس منتشر خواهند شد.
البته برنامههای کمپانی مایکروسافت برای توسعه بخش ایکس باکس هنوز تمام نشده است. این کمپانی قصد دارد تا در آینده نزدیک حداقل یک بازی انحصاری بزرگ را در هر فصل منتشر کند و برای رسیدن به این هدف به خرید استودیوهای بیشتر ادامه خواهد داد. هنوز مشخص نیست که این هدف چه زمانی اجرایی میشود، اما لیست بازیهای انحصاری در دست ساخت استودیوهای داخلی مایکروسافت، که شامل استودیوهای بزرگ کمپانی Bethesda هم میشود، بسیار امیدوار کننده است. حتی اگر این کمپانی هیچ استودیو دیگری خریداری نکند، با وجود عناوین در دست ساخت بزرگی مانند بازی The Elder Scrolls 6، بازی Fable، بازی Perfect Dark، بازی Awoved، بازی Senua’s Saga: Hellblade 2، بازی Everwild، بازی The Outer Worlds 2 و بازی Contraband، کیفیت بالای عناوین انحصاری ایکس باکس در سالهای آینده تضمین شده است.
در کنار تمامی عناوین کوچک و بزرگ ذکر شده، شایعات زیادی هم پیرامون عناوین در دست ساخت و اعلام نشده ایکس باکس وجود دارند. شایعاتی که شامل پروژه ساخت قسمت جدید بازی Killer Instinct، پروژه Dragon استودیو IO Interactive، پروژه Cobalt استودیو InXile Entertainment و یک بازی انحصاری از استودیو Kojima Productions میشوند و در صورتی که حتی نیمی از آنها حقیقت داشته باشند، عناوین بزرگی به لیست بازیهای انحصاری ایکس باکس اضافه میشوند.
یکی دیگر از قابلیتهای جدید و کاربردی ایکس باکس سری ایکس، پشتیبانی و بهبود بازیهای قدیمی از طریق سرویس Backwards Compatibility و ویژگی FPS Boost است. این ویژگیها بازیهای قدیمی و خاطره انگیز بسیار زیادی را در اختیار کاربران ایکس باکس قرار میدهند که در کنار دیگر بازیهای ذکر شده، کاربران ایکس باکس را از هر نظر تامین میکنند.
اگرچه یکی از اهداف اصلی این کمپانی فروش هرچه بیشتر کنسولهای نسل جدید است، اما مهمترین هدف این کمپانی گسترش هرچه بیشتر سرویس گیم پس روی تمامی پلتفرمهای ممکن است. هرچند ترجیح این کمپانی به فروش بیشتر کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اس و جذب مخاطب برای سرویس گیم پس از طریق این دو کنسول است. شروع امیدوار کننده نسل نهم و برنامههای بزرگ مایکروسافت برای ایکس باکس سری ایکس هم میتواند هر کسی را نسبت به خرید ایکس باکس سری ایکس ترغیب کند. این کنسول قدرتمند در حال حاضر هیچ کمبودی از لحاظ عناوین انحصاری حس نمیکند و با وجود سرویس گیم پس یک گزینه بسیار مقرون بهصرفه برای تجربه بازیهای جدید و قدیمی محسوب میشود.
در صورتی که مایکروسافت با همین سرعت به توسعه ایکس باکس، محقق کردن برنامههای بلند مدت و بالا نگهداشتن کیفیت عناوین انحصاری خود ادامه دهد، موفقیت بخش ایکس باکس تضمین شده است و میتوان نسل نهم را یک نسل بسیار درخشان برای کنسول ایکس باکس سری ایکس تصور کرد.