ایکس باکس هیچ وقت اعداد و ارقام مربوط به فروش کنسولهایش را منتشر نمیکند، مگر اینکه به رکورد جدید قابل توجهی دست یابد. این بدان معناست که اکنون، ارقامی رسمی برای چگونگی عملکرد فروش کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اس وجود دارد.
با این حال، با یک بررسی تازه منتشر شده از آمار بازار کنسولها در سال ۲۰۲۲، وب سایت Ampere Analysis تخمین زده است که کمپانی مایکروسافت تا پایان سال ۲۰۲۲ موفق به فروش ۱۸٬۵ میلیون کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس و سونی موفق به فروش ۳۰ میلیون کنسول پلی استیشن ۵ شده است.
پیرز هاردینگ رولز (Piers Harding-Rolls)، مدیر تحقیقات در Ampere Analysis، خاطر نشان کرد که در حالی که فروش هر دو کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن با وجود مشکلات مربوط به کمبود موجودی و عرضه در حال انجام است، اما ایکس باکس توانست با در دسترستر بودن ایکس باکس سری اس، سهم خود را از نظر فروش تعداد کنسول، کمی افزایش دهد.
معرفی بهترین کنترلرهای ایکس باکس در سال ۲۰۲۳
چه انتظاراتی از ایکس باکس در سال ۲۰۲۳ داریم؟
هاردینگ رولز خاطر نشان کرد که :« با این حال، سطح تقاضا برای ایکس باکس سری اس، حتی با تبلیغات و پیشنهادات مربوط به فصل تعطیلات، به اندازه کنسول ایکس باکس سری ایکس نیست.»
ماه گذشته، کمپانی سونی اعلام کرده بود که اکنون یافتن کنسول پلی استیشن 5 «بسیار سادهتر» است و ادعا کرد که کمبود سختافزار آن به پایان رسیده است. در حالی که کمپانی مایکروسافت هنوز ادعای مشابهی را برای کنسول ایکس باکس سری ایکس ارائه نکرده است.
به همین ترتیب، هادینگ رولز پیش بینی میکند که، حداقل تا زمانی که مشکل کمبود کنسول ایکس باکس سری ایکس برطرف شود، شکاف فروش بین کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس در نیمه اول سال ۲۰۲۳ افزایش مییابد.
هاردینگ رولز توضیح داد که :« در دسترس بودن پلی استیشن 5 در پایان سال، خصوصا در ایالات متحده بهبود یافته و کنسولهای بیشتری در سال ۲۰۲۳، به شکل منظمتری، در دسترس بوده است. ما انتظار داریم که در نیمه سال اول ۲۰۲۳، شکاف فروش بین کنسول پلی استیشن و ایکس باکس گسترش یابد، در حالی که ایکس باکس سری ایکس فقط در نیمه دوم سال به شکل مداومتر در دسترستر میشود.»
در جایی دیگر، هاردینگ رولز در تجزیه و تحلیل خود ادعا میکند که سهم کمپانی مایکروسافت از بازار بازی (که ترکیبی از فروش سخت افزار، بازیها و سرویسهای اشتراکی است)، از ۲۵٬۵ درصد در سال ۲۰۲۱، به ۲۷٬۳ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته، در حالی که سهم کمپانی سونی از این بازار در مدت زمانی مشابه، از ۴۶٬۳ درصد، به ۴۵ درصد کاهش یافته است.
هاردینگ رولز چنین نتایجی را به این واقعیت نسیت میدهد که « هزینه کردن برای کنسولهای ایکس باکس و سرویسهای اشتراکی مبتنی بر کنسول به نسبت سال ۲۰۲۱، رشد داشته» و اینکه « مایکروسافت با کمک سرویسهای اشتراکی بازی، سهم خود را در بازار بازیها گستردهتر کرد و در سه ماهه پایانی سال، بیشترین مشترک را برای ایکس باکس دریافت کرد.»
رئیس مایکروسافت، برد اسمیت (Brad Smith)، در یک نشست خبری در هفته گذشته ادعا کرد که کمپانی سونی در بازار کنسولها سهمی ۷۰ درصدی دارد، در حالی که این رقم برای ایکس باکس ۳۰ درصد است.
به دنبال جلسه کمیسیون اروپا که در آن کمپانی مایکروسافت استدلالهایی را برای تصویب خریداری شدن کمپانی Activision Blizzard ارائه داد، اسمیت ادعا کرد که نسبت فروش کنسولهای پلی استیشن به کنسولهای ایکس باکس تا پایان سال ۲۰۲۲، ۶۹ به ۳۱ بوده است.