چه غرق شدن در تکنولوژی واقعیت مجازی
باشد یا به چالش کشیدن عمر یک نسل از کنسولها، باید از سونی تقدیر کرد؛ این
کمپانی میداند چگونه ریسک کند و ریسکی بزرگتر از پلی استیشن 4 پرو نخواهید یافت؛
محصولی که نه تنها شما را به چالش میکشد تا کنسول خود را آپگرید کنید، بلکه
نمایشگر خود را نیز آپگرید کنید. اما این کنسول، مختص موج جدید نمایشگرها و
تلویزیونهای ultra HD با
رزولوشن 4K ساخته
شده و قدرت پردازش محاسباتی و گرافیکی بیشتری نسبت به پلی استینش 4 دارد. در
بهترین حالت، این کنسول، بازیهایی که تا کنون با پلی استیشن 4 بازی میکردید، با
گرافیک بسیار بهتری اجرا میکند و حتی عناوینی با گرافیک معمولی نیز، روی پلی
استیشن 4 پرو، بسیار بهتر به نظر میرسند. با توجه به قیمت مناسب آن، این سختافزار
به شدت انسان را وسوسه میکند.
اما برای کسانی که پلی استیشن 4 داشتهاند، همه چیز در ابتدا مشابه به نظر میرسد. خود کنسول از نظر طراحی ظاهری مشابه سری CUH-2000 کنسولی پلی استیشن 4 اسلیم است و روشن کردن کنسول و گشتن در منوی آن، تفاوت چندانی با کنسول پلی استیشن 4 ندارد. در واقع، به غیر از اضافه شدن آپشن پشتیبانی از رزولوشن 2160p در منوی خروجی ویدیو و صفحه اطلاعاتی که مشخص میکند آیا نمایشگر شما از HDR پشتیبانی میکند و کدام سیستمهای DRM، با کنسول سازگارند، رابط کاربری آن تفاوتی با پلی استیشن 4 ندارد.
واضح است که پلی اسیتشن 4 و پلی استیشن
4 پرو، از یک خانواده هستند و سونی بر این واقعیت اصرار دارد، اما همین مسئله، کمی
گیج گننده است. برای مثال، مشخص نیست که آیا بازی شما با ویژگیهای پلی استیشن 4
پرو سازگار است یا خیر. در داشبورد این کنسول هیچ پیامی مبنی بر این که این بازی
با آپدیت پلی استیشن 4 پرو سازگار است، پدیدار نمیشود. شخصا اگر بدانم که یک بازی
در آرشیو من دارای آپدیت 4K یا فریم
ریت بالاتر است، حتما دوباره به سراغ آن خواهم رفت. این فرصتی بسیار خوب بود، که
سونی آن را از دست داد.
پلی استیشن 4 پرو: راه اندازی
پروسه مهاجرت از پلی استیشن 4 به پلی
استیشن 4 پرو بسیار سرراست است. به دلیل این که کنسول جدید سونی از همان سیستم
دسترسی پلی اسیتشن 4 بهره میبرد، تمام آپشنها میان دو کنسول یکسان است و تنها
کافی است از هارد پلی استیشن 4 خود بکاپ گرفته و آن را در پلی استیشن 4 بازیابی
کنید. همچنین، میتوانید دو کنسول را با کابل LAN به روتر مودم خود وصل کنید و تمام اطلاعات درون هارد پلی استیشن 4
را در پلی استیشن 4 پرو دانلود کنید، اما این کار زمان بیشتری خواهد برد. خیلیها
دوست دارند بدانند که آیا میشود هارد پلی استیشن 4 را جدا کرده و درون پلی استیشن
4 پرو گذاشت؟ خیر، هر هارد در هر کنسول پلی استیشن 4، کدگذاری مخصوص خود را دارد.
پس از انتقال اطلاعات، نوبت به امتحان بازیهای پلی استیشن 4 روی کنسول جدید است. پیشتر، اکس باکس وان S، با پردازنده گرافیک کلاک شده خود نشان داد که عناوین اکس باکس وان، روی کنسول جدید، عملکرد بهتری دارند، هر چند که تفاوت میان آنها چندان واضح نیست. هنگامی که از مارک سرنی پرسیده شد که آیا بازیهای پلی استیشن 4 نیز روی پلی استیشن 4 پرو، در حالت پیش فرض عملکرد بهتری دارند، او این قضیه را رد کرد.
هنگام اجرای بازیهای پلی اسیتشن 4 روی
پلی استیشن 4 پرو، این کنسول، نیمی از واحدهای پردازنده گرافیکی خود را خاموش کرده
و نیم دیگر نیز از 911 مگاهرتز، به 800 مگاهرتز، کاهش کلاک میشوند. بازی Project Cars برای آزمایش استفاده شد و
بخشی از این بازی، روی هر دو کنسول اجرا شد. این بازی، عنوان مناسبی برای مقایسه
بین دو کنسول است زیرا از هر دو واحد پردازنده محاسباتی و گرافیکی استفاده میکند.
اجرای این بازی روی هر دو کنسول، نتایج کاملا یکسانی دارد. حفظ سازگاری، هدفی اساسی
برای سونی است و هرچند که ما انتظار داشتیم تا گزینهای برای فعال کردن تنظیمات
حرفهای روی بازیهای قدیمی پلی استیشن 4 ببینیم، اما هر دو کنسول، عملکردی مشابه
داشتند. پیشتر، کنسول پلی استیشن 2، در اجرای بازیهای کنسول پلی استیشن 1، از
طریق سیستم پشتیبانی از نسل قبل، فیلتر بافت بهبود یافته را نشان میداد و این یک
گزینه اختیاری در بازیها بود و عملکرد بازی، در هنگام فعال کردن این گزینه، کاملا
بر عهده گیمر است و سونی هیچ تضمینی ارائه نمیدهد.
آیا پلی استیشن 4، به راستی یک کنسول 4K است؟
تعدادی از بازیهای کنسول پلی استیشن 4
پرو تست شدهاند، اما موج پچها و آپدیتها برای این کنسول سرازیر شده و به نظر میرسد
که ما تنها قطرهای از دریای قدرت پلی استیشن 4 را مشاهده کردهایم، اما همین الان
نیز میتوان نتایجی گرفت. تقریبا، تمام بازیها را میتوان با افکت سوپر سمپلینگ،
روی یک نمایشگر 1080p، با
رزولوشن بالاتر بازی کرد و همچنین، روی یک نمایشگر 4K، جزئیات بیشتری قابل مشاهده است.
در بهترین حالت، خروجی 4K کنسول پلی استیشن 4 پرو، بسیار خوب است. بازیهایی مانند Skyrim Special Edition و Mantis Burn Racing وجود دارند که به صورت پیش فرض از 4K پشتیبانی میکنند (و عملکرد بهتری نسبت به دیگر عناوین دارند)، اما راز بهره بردن از کیفیت 4K روی عناوین امروزی، تکنیکهای آپسکیل مانند Checkboarding استفاده میکند. این تکنیک، یک بلوک پیکسل 2x2 را به سطحی 4x4 تبدیل میکند و بر اساس رزولوشن 2x 1080p اجرا میشود. بازی Rise of The Tomb Raider، یکی از بهترین عناوینی است که در پلی استیشن 4 پرو دیدهایم و با تکنیک checkboarding پردازش شده است و تنها سختگیرترین انسانها متوجه میشوند که این بازی یک 4K اصلی نیست. در واقع، اگر کنگرهای برای انسانهای سختگیر داشتیم، رئیس این کنگره میتوانست متوجه تفاوت این دو کیفیت شود. بازی Rise of the Tomb Raider روی پلی اسیتشن 4 پرو، بینهایت زیباست.
تکنیک checkboarding، انواع مختلفی دارد و با رزولوشنهای گوناگون سازگار است. با این
تکنیک، بازیهای Infamous به 1080p آپگرید میشوند (که روی یک
نمایشگر 4K بسیار
خوب به نظر میرسد) و بازی Deus Ex: Mankind Divided، در کنار این تکنیک، از یک مقیاس کننده پویا نیز بهره میبرد.
البته واضح است که بسیاری از بازیسازان از این تکنیک استفاده نمیکنند و نتایج در
بازیهای مختلف، متفاوت هستند.
سورپرایز بزرگ، بازی Uncharted 4 است که از آپسکیل متدوال استفاده میکند، هرچند که به دلیل سوپرسمپلینگ و آنتی آلیاسینگ موقتی فوقالعادهاش، بسیار بهتر عمل میکند. اما پایه رزولوشن این بازی، در محدوده 1440p است و هر چند که بازی از نظر بصری بسیار زیباست، اما روی 4K، کمی نرم به نظر میرسد. البته بخش چند نفره بازی آپگرید شده و رزولوشن آن از 900p به 1080p رسیده است.
بازی Titanfall 2 نیز به همین گونه است؛ این بازی نیز مقیاس کننده پویای کنسول پلی
استیشن 4 را حفظ کرده اما از رزولوشن 1440p بهره میبرد.
در این بازی نیز TSAA برای
پیشگیری از بروز مشکل در آپسکیلینگ بسیار کاربردی است اما نتیجه، نرمتر از تکنیک chekcboarding به نظر میرسد.
بازی Call of Duty
Modern Warfare Remastered نیز روی رزولوشن 2880x1620 به خوبی اجرا میشود اما از
تنظیمات پساپردازشی سنگینی بهره میبرد و در نتیجه نرمتر از کیفیت 4K به نظر میرسد، اما در مقایسه
با رزولوشن 1080p، کیفیت
فوقالعاده بهتری دارد.
انتظار میرود که بازیسازان راهحلهای
مخصوص خودشان برای آپسکیل به 4K داشته
باشند. استودیو Insomniac به طور
موقت، تکنیکهایی برای آپسکیل بازی Ratchet and Clank ارائه داده است که ارزش بررسی دارد. یک عنوان خوب 1080p روی پلی اسیتشن 4 پرو، با
کیفیت 4K، بسیار
زیباتر به نظر میرسد.
پس آیا پلی استیشن 4 پرو، واقعا یک کنسول 4K است؟ ما انتظار نتایج متفاوتی را در ابتدای عرضه کنسول داریم و تا این لحظه نیز نتایج متفاوتی به دست آمده است. در بهترین حالت، بازیها بسیار عالی به نظر میرسند و منظور ما فقط مقایسه با عناوین قدیمی نیست. هر دو بازی Rise of the Tomb Raider و Call of Duty Infinite Warfare با تکنیک checkboarding، به رزولوشن 2160p ارتقا پیدا کردهاند و بسیار بهتر به نظر میرسند، آن هم در کنسولی که از نظر قدرت پردازش گرافیکی قابل مقایسه با آخرین تکنولوژی گرافیکی کامپیوترهای امروزی نیست.
در دیگر عناوین شاید نتایج به آن خوبی
که انتظار داریم نباشد، اما افزایش گرافیک بازی در عنوانی چون Uncharted 4، قاب لمس است و اگر کنسولی
است که نسبت به پلی استیشن 4 با نمایشگر 1080p، کیفیت بهتری ارائه میدهد، و تنها 400 دلار قیمت دارد، پس معامله
خوبی پیش روی خود دارید و البته باید ذکر کنیم که بر اساس آنچه تا کنون مشاهده
شده، کیفیت بازیها در آینده تنها بهتر میشود. برای مثال، بازیهایی چون Horizon Zero Dawn و Days
Gone، با تکنیکهای نرمافزاری جدید به کار رفته
در آنها، روی یک کنسول 4K، بسیار
زیبا خواهند بود.
بخش مهمی از کیفیت 4K، شامل HDR میشود. این تکنیک میتوانید از جزئیات ریز تا کیفیت چرخه شب و روز را ارتقا دهد. کنسول PS4 Pro دارای یک حالت HDR است اما باید خود بازی نیز از این ویژگی پشتیبانی کند که متأسفانه اکثر عناوین حال حاضر چنین قابلیتی ندارند.
تنظیمات HDR از درون بازی قابل تغییر است و در هر بازی نیز متفاوت است.
هرچند که HDR یک گزینه تنظمیاتی است، شما در صفحه آپشن بازیهایی چون Infamous First Light، Deus
Ex Mankind Divided و Uncharted
4 آن را خواهید یافت. به دلیل محدودیت مقایسه، نمیتوان گفت که تأثیر
HDR کاملا مشهود است اما شایان
ذکر است که کیفیت HDR در هر
نمایشگر بسیار متفاوت است. سونی در رویدادهای مطبوعاتی خود از نمایشگر پیشرفته و
گرانقیمت ZD9 استفاده کرده است. بازی کردن Uncharted 4 روی یک نمایشگر میان رده Panasonic DX750، تفاوت زیادی را نمایش نمیدهد.
در حال حاضر، خریدن یک نمایشگر HDR، همانند
پا گذاشتن در میدان مین است و با توجه به قیمت این نمایشگرها، کیفیت HDR چندان قابل مشاهده نیست.
اما بازی با کیفیت 1080p چه میشود؟
با توجه به پشتیبانی کنسول پلی اسیتشن 4
پرو از رزولوشنهای بالا، مشکل اینجاست که در حال حاضر عنوان کافی برای راضی کردن
دارندگان نمایشگرهای 1080p، به
آپگرید کردن تجهیزاتشان وجود ندارد. دلیل این افراد منطقی است زیرا با وجود
نمایشگرهای 4K نه
چندان گرانقیمتی چون Samsung KU6400،
تکنولوژی HDR تنها در آغاز کار خود است و
همچنان میتوان به نمایشگرهای full HD اتکا
کرد. پس پلی اسیتشن 4 پرو در این زمینه چه در چنته دارد؟
این مسئله به عناوین بازی برمیگردد. در
اساسیترین سطح، شما به صورت پیش فرض از سوپر سمپلینگ بهره میبرید، پروسهای که
تصویر با رزولوشن بالاتر را به 1080p، کاهش
اسکیل میدهد. این امر شاید هیجانانگیز به نظر نرسد و کیفیت تصویر نیز بسیار زیاد
به آنتی آلیاسینگ خود بازی در پلی استیشن 4 بستگی دارد. بازیهایی چون Uncharted 4، روی پلی استیشن 4 بسیار عالی
به نظر میرسند اما در عناوین دیگر، تفاوت میان دو کنسول ممکن است از زمین تا
آسمان باشند.
بازی Rise of the Tomb Raider مشکلاتی در سازگاری با جزئیات فروپیکسلی دارد که باعث بیرون زدگی پیکسلها و افت فریم، در یک بازی زیبا میشود. اما در پلی استیشن 4 پرو، با استفاده از سوپر سمپلینگ، این مشکلات از بین رفته و بازی شگفتانگیز است. بازیهایی چون Titanfall 2 نیز که از رزولوشن پویا بهره میبرند، از این کنسول بسیار بهره خواهند برد.
بازی Rise of The Tomb Raider روی پلی استیشن 4 پرو از تصاویر بهتر، فریم ریت بالاتر و سوپرسمپلینگ 4K در رزولوشن 1080p بهره میبرد و یکی از بهترین عناوین پلی استیشن 4 پرو است.
مشخصات فنی مورد انتظار سونی نشان میدهند که عناوین پلی استیشن 4 پرو، با فریم ریت مشابه یا بهتری نسبته به پلی اسیتشن 4 برخوردارند. توقعات سونی کمی بالاست و حتی دیده شده که بازی Mantis Burn Racing، در رزولوشن 4K اصلی، دچار افت فریم میشود، در حالی که در پلی اسیتشن 4 با رزولوشن 1080p، چنین مشکلی وجود ندارد. اما، بازی Uncharted 4 روی پلی استیشن 4 پرو، افت فریم مشابه کنسول پلی استیشن 4 دارد، پس از این نظر نسبت به کنسول قبلی بهبود نیافته اما بدتر هم نشده است.
اما عملکرد برخی بازیها نیز بهبود یافته است. در سطوح جزئی، بازی Call of Duty Modern Warfare Remastered در پلی استیشن 4 پرو، با حفظ رزولوشن رندر شده 1620p، فریم ریت 60fps خود را حفظ میکند، در نتیجه، در کنار کیفیت تصویر بهتر، عملکرد بهتری را نیز نسبت به پلی استیشن 4 شاهد هستیم. اما برخی بازیها نیز به جای فشار آوردن به پردازنده گرافیکی پلی استیشن 4 پرو، تصمیم گرفتهاند همچنان از رندر 1080p استفاده کنند.
بازی Call of Duty Modern Warfare Remaster در پلی استیشن 4 پرو نه تنها گرافیک بهتری دارد، بلکه روانتر اجرا میشود.
بازیهای Infamous چنین خصوصیتی دارند و آزمونهای اولیه در First
Light نشان داده است که بازی بسیار روانتر اجرا
میشود و فریم ریتی ما بین 50-60fps دارد.
بازی Rise of the Tomb Raider نیز در
پلی استیشن 4 پرو، با فریم ریت آزاد، بسیار عملکرد بهتری دارد. البته کنسول تازه
به بازار آمده و همچنان جای آزمایش دارد، اما بهبود عملکرد کامل واضح است.
برخی عناین نیز تنها روی بهبود کیفیت تصویر در رزولوشن 1080p&l