سال 2016، سالی پر اتفاق برای کنسول پلی استیشن 4 بود. در نیمه دوم این سال شاهد عرضه دو کنسول پلی استیشن 4 اسلیم و پلی استیشن 4 پرو بودیم که با خود عصر جدیدی از کنسولها را آوردند؛ عصر کنسولهای میان نسلی. همچنین، کمپانی سونی وارد عرصه واقعیت مجازی شد و هدست نسبتا مقرون به صرفه پلی استیشن VR را عرضه کرد و همچنین، آپدیتهای PS4 3.5 و 4.0 را برای کنسولهای خود عرضه کرد. هر چند که امسال، مانند سالهای گذشته شاهد عناوین انحصاری عالی برای پلی استیشن 4 نبودیم و هزینه سرویس پلی استیشن پلاس نیز افزایش پیدا کرد، اما سونی توانست در سال 2016، به موفقیتهای خود ادامه دهد.
باریکتر و حرفهایتر
هر چند که کنسول اکس باکس وان S، عملکرد بهتری نسبت به کنسول اکس باکس وان داشت، اما کنسول پلی استیشن 4 همچنان قویترین کنسول بازار، باقی ماند. البته تنها تا زمانی که کنسول پلی استیشن 4 پرو در تاریخ 10 نوامبر عرضه شد. هارد 1 ترابایتی، قدرت گرافیکی دو برابر و تکنولوژی پردازش گرافیکی AMD Polaris، باعث شدند تا کنسول پلی استیشن 4 پرو، تنها کنسولی باشد که میتواند بازیها را با رزولوشن 4K رندر کند.
البته همه بازیها از رزولوشن 4K پشتیبانی نمیکنند و بسیاری
از بازیهایی که از این رزولوشن پشتیبانی میکنند، دچار افت فریم میشوند. بازیهایی
که از 4K
پشتیبانی میکنند، هنوز در مرحله ساخت هستند و بازیهای حال حاضر به آپدیت احتیاج
دارند. سال آینده نیز کنسول پروژه اسکورپیو عرضه خواهد شد که قطعا از کنسول پلی
استیشن 4 پرو قدرتمندتر خواهد بود.
علیرغم تمام این مشکلات، کنسول پلی
استیشن 4 پرو، کنسول خوبی است. جیمی تانگ، منتقد گیم اسپات معتقد است، هر فردی که
یک تلویزیون 4K HDR دارد،
باید پلی استیشن 4 خود را به 4 پرو ارتقا دهد. دوستداران جلوههای بصری نیز از
قدرت گرافیکی این کنسول و آنتی آلیاسینگ بهبود یافته و رنگهای واضح آن تقدیر
خواهند کرد. اما شاید یک گیمر معمولی متوجه فرق این دو کنسول نشود. در هر صورت،
پلی استیشن 4 پرو، کنسولی مقرون به صرفه با ویژگیهایی کاربردی و قدرتی بالاست که
خریدن آن، توصیه میشود.
کنسول پلی استیشن 4 پرو، نقطه حیاتی در تاریخ گیمینگ محسوب میشود. برای اولین بار است که کنسولی جدید، به جای آغاز یک نسل جدید از کنسولها، نسل قبلی را آپگرید میکند. مارک سرنی، طراح سیستم پلی استیشن 4، درباره کنسول پلی استیشن 4 پرو گفت: «این کنسول آغازگر یک نسل جدید نیست و قصد ندارد مرز میان نسلها را کمرنگ کند.» در واقع، این کنسول سعی دارد صنعت کنسولهای بازی را به سمت سیستمهای کامپیوتری سوق دهد که قابل آپگرید هستند.
اگر حاضر نیستید که پول پلی استیشن 4
پرو را بپردازید، کنسول پلی استیشن 4 اسلیم، با قیمتی کمتر در دسترس است. این
کنسول از نظر عملکرد مشابه کنسول پلی استیشن 4 است، اما دارای بدنهای باریکتر و
سبکتر است و از نظر توان مصرفی، بسیار به صرفهتر است. فن این کنسول صدای کمتری
تولید میکند و دکمههای لمسی کنسول پلی استیشن 4، با دکمههای فیزیکی تعویض شدهاند.
متأسفانه، کنترلرهای Dualshock 4 آپدیت
شده، تفاوت چندانی با دستههای قدیمی ندارند.
سونی تجربه زیادی در بهبود و آپگیرد کنسولهای خود دارد و به همین دلیل شاید، کنسول پلی استیشن 4 اسلیم در مقایسه با پلی استیشن 4 پرو چندان هیجان انگیز نباشد، اما داشتن یک کنسول باریکتر، همیشه مورد پسند است، مخصوصا که از نظر طراحی، بسیار بهتر از کنسول پلی استیشن 4 است.
واقعیت مجازی برای همه
کنسولهای اسلیم و پرو، تنها سختافزارهای جدید سونی در سال 2016 نبودند. سونی همچنین از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR رو نمایی کرد. بر خلاف هدستهای Oculus Rift و HTC Vive، هدست پلی استیشن VR احتیاجی به یک کامپیوتر قدرتمند ندارد و با پلی استیشن 4 کار میکند. همچنین، عرضه این هدست باعث شده تا کنترلرهای move و دوربین پلی استیشن نیز به کار گرفته شوند و مدلهای جدید آنها عرضه شود. همچنین، این سیستم قیمت بسیار مناسبی نسبت به دو رقیب خود دارد و خود هدست، راحتترین هدست واقعیت مجازی موجود در بازار است.
کاربری ساده و قیمت مناسب، باعث شده تا
پلی استیشن VR، یکی از بهترین هدستهای
واقعیت مجازی موجود در بازار باشد. اما این هدست، محدودیتهای فنی هم دارد و
رزولوشن کمتری نسبت به دو رقیب خود ارائه میکند. منتقد گیم اسپات، معتقد است که
بزرگترین مشکل پلی استیشن VR و کل
پلتفرم واقعیت مجازی، عدم عرضه بازیهای با کیفیت برای این پلتفرم است. وی پیشنهاد
میکند که برای خرید این هدست، تا عرضه بازیهای بهتر صبر کنیم. هرچند که واقعیت
مجازی بازیهای فوقالعاده سرگرمکنندهای دارد، اما هنوز عنوانی که بتواند یک
گیمر حرفهای را ترغیب کند تا پلی استیشن VR را خریداری کند، عرضه نشده است.
البته، در مقایسه با اکولوس و HTC، بازیهای پلی استیشن VR، بیشتر و بهتر هستند و بازیهایی مانند Thumper و Rez Infinite توانستهاند خود را در میان بهترین بازیهای سال قرار دهند.
در مجموع، PSVR نشان داده که میتواند با دو هدست دیگر رقابت کند و اکنون، پرفروشترین هدست واقعیت مجازی در بازار است. فروش این هدست، در مقایسه با استانداردهای واقعیت مجازی بسیار خود بود و بازیهای زیادی برای آن عرضه شدهاند. واقعیت مجازی اکنون در آغاز راه خود است و دائما پیشرفت خواهد کرد. آیا سونی میتواند واقعیت مجازی را بخشی از زندگی ما کند یا سرنوشت آن مشابه PS Vita خواهد بود؟
آپدیتهای جدید از راه رسیدند
رابط کاربری پلی استیشن 4 در مقایسه با
رقیب خود، اکس باکس وان، بسیار تمیزتر و سادهتر است، اما چند ویژگی مهم را ندارد.
مشکلات این رابط کاربری، در فرمویرهای 3.5 و 4.0 برطرف
شدهاند.
با آپدیت 3.5، شما میتوانید وضعیت خود را روی آفلاین قرار دهید، از آنلاین شدن دوستان خود باخبر شوید، مطلع شوید که چه زمانی اعضای گروه شما مشغول بازی میشوند و رویدادهای آینده را برنامهریزی کنید. همچنین، قابلیتهای بازی از راه دور این کنسول، به ویندوز و مک نیز گسترش یافت. در آپدیت 4.0، قابلیت ساخت پوشه برای منظم کردن بازیها و اپلیکیشنها به این کنسول اضافه شد. علاوه بر قابلیت شخصی سازی Quick Menu، امکان انتقال فایل با استفاده از کابل LAN از یک کنسول به کنسول دیگر نیز افزوده شد. همچنین، در آپدیت 4.0، پشتیبانی از HDR به تمام کنسولهای پلی استیشن 4 اضافه شد.
با ارائه این دو آپدیت، تمام مشکلاتی که
تا سال گذشته درباره پلی استیشن 4 مطرح بود، برطرف شد. البته هنوز این کنسول جای
کار بسیار دارد، اما سال 2016، قدمی بزرگ رو به جلو برای این کنسول بوده است. هر
چند که قیمت اشتراک سالانه پلی استیشن پلاس به 60 دلار افزایش پیدا کرده، اما
همچنان اشتراک ماهیانه این سرویس، با قیمت 5 دلار، بسیار معقول به نظر میرسد و با
توجه به اینکه برای بازی آنلاین به اشتراک این سرویس نیاز است و خود کمپانی سونی
نیز ماهانه، دو بازی رایگان در اختیار مشترکین این سرویس قرار میدهد، خریدن
اشتراک این سرویس، امری ضروری است.
در سال جاری، سرویس پلی استیشن پلاس شاهد 72 بازی رایگان با ارزش 1000 دلار بود و هرچند که کیفیت بازیها نسبت به سال گذشته افت کرده، اما به دست آوردن بازیهایی چون Journey، Dragon Age: Origins، Grim Fandango Remastered و Dirt 3 به صورت رایگان همیشه خوشایند است و امیدواریم هزینه اشتراک آن افزایش پیدا نکند.
سالی خلوت اما غنی برای بازیهای
انحصاری
سال گذشته، بازیهای انحصاری زیاد و
جالب توجهی مانند Rocket League، Until Dawn و Bloodborne برای کنسول پلی استیشن 4 عرضه شدند که هیچکدام، قسمت جدید بازیهای
معروف این کمپانی نیستند. اما در سال 2016، شاهد عرضه بازی Uncharted
4: A thief's End بودیم که یکی از بهترین بازیهای تاریخ به
شمار میرود.
پس از این که عرضه این بازی از سال 2015 به سال 2016 موکول شد، استودیو Naughty Dog نشان داد که صبر کردن، پاداش لذتبخشی دارد. منتقد گیم اسپات با دادن امتیاز 10 از 10 به این بازی، در مورد آن نوشت: «این بازی هم در خلق محیط و پس زمینه مسحور کننده و لحظاتی احساسی موفق است و داستان و کاراکترهای خود را آن چنان خوب پردازش میکند که در کمتر بازی دیگری شاهد آن خواهید بود و گیم پلی بازی نیز گل سرسبد آن است. این بازی، ترکیبی شگفت انگیز از بخشهای متفاوت و مجزایی است که به خلق یک بازی ناب و بدون نقص منجر شدهاند.»
بازی Uncharted 4، تنها بازی انحصاری کنسول پلی استیشن 4 نیست که پس از مدتها تأخیر برای این کنسول عرضه شده است. پس از 9 سال انتظار، بازی The Last Guardian سرانجام عرضه شده و احتمالا به خاطر دوره 9 ساله ساخت خود به یاد خواهد ماند. اما این بازی، تجربهای نفسگیر و زیبا و احساسی است که دل گیمرها را خواهد ربود. پیتر براون، منتقد گیم اسپات درباره این بازی نوشته است: «هنگامی که بازی به پایان میرسد، دوباره بازی کردن آن، کاری است که نمیتوانید در برابر آن مقاومت کنید. آزمونهایی که شما سپری میکنید باعث میشود تا قهرمانهای بازی، نزد شما جایگاه ویژهای پیدا کنند، اما این تریکو است که در نهایت شما را ترغیب میکند تا دوباره بازی را تجربه کنید.»
البته، در این سال، بازی No Man’s Sky نیز برای کنسول پلی استیشن 4 عرضه شد که باعث جنجالهای فراوانی شد. هرچند بازی یک افتضاح کامل نیست، اما در شرایطی به بازار آمد که تقریبا باعث ناامیدی تمام افرادی شد که این بازی را خریداری کردند. هر چند که استودیو Hello Games، با عرضه بستههای مکمل، قصد توسعه این بازی را دارد، اما بعید است بتواند ضرر وارد شده را جبران کند.
خوشبختانه، کنسول پلی استیشن 4 بازیهای مستقل خوبی را به خود دید. بازیهای The Witness و Firewatch، ابتدا به عنوان بازیهای مستقل برای این کنسول عرضه شدند و پس از موفقیت، برای کنسول اکس باکس وان به بازار آمدند. بازی نقش آفرینی کلاسیک I Am Setsuna، توانست در دل مخاطبان جا باز کند و Ratchet & Clank، هوادارن خود را سرگرم کرد. بازی Street Fighter V نیز علیرغم مشکلات خود، باز هم توانست بسیاری را سرگرم کنند. خبر خوب دیگر این است که سالهای آینده، شاهد عناوینی شگفت انگیز، مانند Death Stranding، The Last of Us: Part 2، Horizon: Zero Dawn، God of War و Uncharted: The Lost Legacy خواهیم بود که قطعا مایه رشک دارندگان اکس باکس وان و کامپیوترهای گیمینگ خواهند شد.
سایر اخبار پیرامون پلی استیشن 4
- بر خلاف اکس باکس وان، سونی تصمیم گرفت تا بیشتر مادهای بازیهای Fallout 4 و Skyrim Remasterd را بلاک کند و تنها به مقدار محدودی از آنها، اجازه انتشار برای پلی استیشن 4 داد.
- کمپانی مایکروسافت از کمپانی سونی
دعوت کرد تا دو سرویس Xbox Live و Playstation Network را به هم متصل کند تا کاربران
این دو سریس بتوانند با یکدیگر بازی کنند. سونی همچنان پاسخی به این دعوتنامه
نداده است.
- برای اولین بار، شاهد پیشی گرفتن فروش
کنسول اکس باکس وان از پلی استیشن 4 بودیم. دلیل اصلی آن، عرضه کنسول اکس باکس وان
S و خبر عرضه کنسول پلی استیشن
4 پرو بود. با عرضه کنسول پلی استیشن 4 پرو، فروش کنسول سونی بار دیگر از کنسول
مایکروسافت پیشی گرفت.
- در سال 2016 چندین بار شاهد از کار
افتادن سرویس PlayStation Network بودیم
اما هیچ کدام به بدی حملات سایبری در سالهای گذشته نبودهاند. سونی امیدوار است
که هیچوقت دیگر این مشکلات برای این سرویس پیش نیایند.
- هر چند که کنسول پلی استیشن 4 همچنان از بازیهای کنسولهای قدیمی سونی پشتیبانی نمیکند، اما سرویس PlayStation Now به کاربران اجازه میدهد تا بازیهای قدیمی را روی کنسول خود استریم کنند.
جمع بندی
سال 2016، بزرگترین سال برای کنسول پلی استیشن 4 بود. پلی استیشن 4 پرو و پلی استیشن VR، دو دستاورد بزرگ برای این پلتفرم محسوب میشوند و راه را برای پیشرفت این پلتفرم هموار کردهاند. بازیهایی چون Uncharted 4 و بهبود رابط کاربری این کنسول باعث شدهاند تا استفاده از آن، بیشتر از همیشه لذتبخش باشد و در آینده شاهد عناوین انحصاری فوقالعادهای برای این کنسول خواهیم بود. همچنین، پلی استیشن VR نیز حتما پیشرفت خواهد کرد و بازیهای آن به زودی، برای خود، نامی دست و پا خواهند کرد.