داستان جان ویک (John Wick) برای بازیهای سبک استراتژی نوبتی مناسب
نیست. او فردی نیست که برای کارهایی که میکند برنامهریزی خاصی داشته باشد. در
عوض این قاتل ریشدار و کت و شلوار پوس ترجیح میدهد که به صورت بداهه به کشتن
افراد بپردازد تا جایی که دریایی از خون جاری شود. حرکات او واقعا دیدنی هستند و
در بازی John Wick Hex، بازی جدیدی دربارهی قاتل آقای «کیانو
ریوز» (Keanue Reeves)، شما میتوانید به دفعات از این روشها
استفاده کنید. اما باید اعتراف کرد که این بازی سبک مبارزات سرعت بالای فیلمها را
ندارد، مبارزاتی که حتی کوچکترین پلکزدن هم میتوانست باعث شود لذت بصری آن از
شما دریغ بشود.
در عوض خالق این اثر مایک بیتل (Mike Bithchel) در مصاحبههایی که داشته، دربارهی
این صحبت کرده است که به هنگام بازی John Wick Hex چگونه قرار است حملات خود را
برنامه ریزی کنید و با استفاده از یک خط زمانی از حملات دشمنان به خود جلوگیری
کنید. شاید استفاده از لغت «خط زمانی» کمی گیجکننده باشد اما در ادامهی این
مقاله با ما همراه باشید تا متوجه شویم تجربه بازی John Wick Hex به این صورت
کنونی بهترین حالتی است که میتوانید حس واقعی جان ویک بودن را کسب کنید.
خطوط زمانی و له کردن دشمنان
استراتژی در-لحظه شاید بهترین لغاتی باشند که بتوانیم برای توصیف بازی John Wick
Hex به کار ببریم که یک سری کیفیت سینمایی نیز به آن اضافه شده است.
داشتن یک خط زمانی از اقدامهایتان در بالای صفحه بازی John Wick Hex شاید خیلی سطحی
و ساده به نظر برسد، اما هر کدام از این اقدامات زمان مشخصی برای تکمیل شدن نیاز
دارند. آقای مایک بیتل در مصاحبهشان اعلام کردند که تیم سازندگان بازی آن را یک
اثر در سبک «استراتژی خط زمانی» میدانند تا نوبتی یا در-لحظه. به عنوان یک قاتل
در کلاس جهانی، شما احتمالا فکر میکنید که او دانش بیپایانی دربارهی نحوه دفع
کردن و ضدحمله زدن به دشمنان دارد، بنابراین عادی است که جان ویک بداند چقدر برای
دشمنان طول خواهد کشید تا با چاقو حمله کنند، شلیک کنند یا حتی به حدی نزدیک شوند
که بتوانند مبارزهی تن به تن داشته باشند. با دقت به این نکته که خطوط زمانی
دشمنان درست در زیر خط زمانی شما به نمایش درخواهند آمد، شما باید بسیار محتاطانه
تصمیم بگیرید که فرصت برای انجام چه کاری دارید تا بتوانید از کشته شدن جان سالم
به در ببرید.
سنگر گرفتن برای جا خالی دادن از گلولهها قبل از اینکه شلیک شوند یا رفتن پشت یک مانع در اکثر مواقع جان شما را نجات خواهد داد یا شما حتی میتوانید یک حملهی رودررو را دفع کنید، حرکتی در تضاد با آن انجام بدهید تا بتوانید دشمنان را بلافاصله نابود کنید، به آسانی آنها را به سویی دیگری پرتاب کنید یا حتی اسلحهتان را به سمت آنها پرتاب کنید. با انجام دادن این کارها، دشمنان به حد کافی گیج خواهند شد که شما بتوانید به آنها نزدیک بشوید و چنان ضربهی محکمی وارد کنید که از هوش بروند و سپس به ادامهی ماموریتتان بپردازید. آقای بیتل اعلام کرده است که سبک استراتژی در-لحظه ی جان ویک «راه خوبی برای انجام دادن چیزی است که در دنیای فیلمهای سینمایی جان ویک میبینیم اما به هیچ وجه قرار نیست که فیلم جان ویک باشد». او همچنین گفته:« البته بازی ما قرار نیست که خط بطلانی بر آنچه که آنها با آن تصاویر بصری خارقالعاده خلق کردهاند بکشد، فیلمهایی که خود ما از طرفداران بزرگشان هستیم.»
شاید مجموعه حرکات محدود در ابتدای بازی کمی محسوس به نظر برسد اما واقعا اینگونه نیست – شلیک کردن، جاخالی دادن، حریف را بر زمین زدن، حمله، هل دادن و پرتاب اسحله حرکات شما هستند. حس کنید که در حال تجربهی بازی شطرنجی پر از زد و خورد هستید، این همان حس تجربهکردن بازی John Wick Hex خواهد بود؛ نابود کردن دشمنانی که از هرسمت به شما یورش میاورند به وسیله مکانیکهای این بازی بدون شک رضایت بخش خواهد بود. با توجه به دقت خط زمانیای که در اختیار شما قرار دارد، وقتی که شما قصد حمله به یک دشمن را دارید میتوانید عواملی که بر روی میزان تاثیرگذاری صدمهای که به او خواهید زد یا احتمال برخورد ضربهتان را ببینید بنابراین هنگامی که در حال تجربه این بازی باشید، واقعا این حس را خواهید داشت که تمام دانش جان ویک در مبارزات با شما خواهد بود. این دقیقا همان چیزی است که آقای «بیتل» انتظار دارد تا هر کسی در این بازی تجربه کند، این حس که :«شما در واقع در حال تصمیم گرفتن به جای جان ویک هستید. ما نمونههای یک مبارزهی جان ویکی را پیاده کردهایم و سپس شما را به عنوان بازیکن مجبور خواهیم کرد تصمیم بگیرید که چه اقدامی بهترین نتیجه را برایتان خواهد داشت. چرا که کل جان ویک دربارهی سرعت در تصمیمگیری است ولی ما از شما میخواهیم که به عنوان بازیکن بتوانید این تصمیمات را بگیرید».
اینکه همه چیز را به لحاظ خطوط زمانی به دقت چیده باشید احتمالا این حس را
کامل به شما منتقل خواهد کرد که دارید در نقش خود جان ویک عمل میکنید. اگرچه بدون
اینکه این موقعیت مرگ و زندگی واقعی باشد. علاوه بر آن قابلیت Replay در انتهای هر
کدام از مراحل بازی در دسترس خواهد بود بنابراین میتوانید به تماشای جان در حال
کشتن دشمنان بنشینید و سپس ببنیید که آن خط زمانی چقدر اهمیت دارد و این حس به شما
دست بدهد که در حال خلق یک سکانس کاملا برنامهریزی شده بودهاید. وقتی که حالت Replay وارد بازی
بشود، باید متوجه بشوید که هر کدام از سطوح تا چه اندازه سریع است. آن هم در
حالی که برخی تصمیمات ممکن بود باعث شوند دقایق برای شما به اندازهی ثانیهها طول
بکشد.
جان ویک به عنوان بازی در برابر جان ویک به عنوان فیلم
اصلا چیز عجیبی نیست که فیلمهای سری جان ویک تاثیر بسیار زیادی بر روی بازی John Wick
Hex گذاشته اند. آقای «بیتل» گفته است که در شروع برای ساخت آن حالت
جان ویکی، تیم توسعهدهنده بازی سعی کرده است تا آن ۳ ثانیهی حیاتی در هر بازی
اکشن را درست پیدا کند و سپس انیمیشنسازها آن را در موتور بازی قرار داده اند تا
متوجه شوند بازی در نهایت به چه شکل خواهد بود. سپس آنها کار سخت ساخت این
انیمیشنها بر اساس تقریبا هر کاری که شخصیت در فیلم انجام میدهد را شروع کردند.
درست مثل فیلمها، John Wick Hex هم دقت مشابهی را به جزئیات اثر دارد:« ما
همیشه تلاش داریم که اطمینان حاصل کنیم جای دست او درست است و اینکه همیشه به عضو
درست بدن هدف گرفته شده است. شاید جزئیات بسیار کوچکی باشد اما برای چنین فیلمی
بسیار اهمیت دارد. جدیتی که دنیای اثر در قبال اکشنش دارد و باورپذیری آن به گونه
است که ما میخواستیم حتما چنین حسی در اثر باشد».
حتی بخش بارگذاری مجدد اسلحه نیز با روش سفت و سخت فیلم در قبال واقعیت
همخوانی دارد. آقای «بیتل» اعلام کرده است که:« بارگذاری مجدد اسلحهها کاملا
مطابق واقعیت انجام میشوند؛ اگر شما اسلحهای با خشاب ۱۴ تایی دارید و میخواهید
که در بارگذاری مجددتان آن یک گلوله در اسلحه قرار بگیرد، در واقع ۱۴ گلولهی دیگر
را به دور انداخته اید». بر خلاف بازیهای دیگر شما به صورت خیلی جادویای دوباره
گلولههایتان را پس نخواهید گرفت. برای کسانی که خیلی بر روی پربودن خشاب اسلحهشان
در تمامی لحظات حساساند این بازی بسیار چالشی خواهد بود چرا که شما را مجبور
خواهد از همان ابتدا درباره همه چیز مثل یک قاتل فکر کنید.»
درست مثل خود جان ویک، شما باید اسلحههای دشمنان را بردارید، از گلولهها با
فکر استفاده کنید و وقتی که در میانه اکشن هستید از ذهن خود کمک بگیرید و خلاقیت
به خرج بدهید. انتظار نداشته باشید که در این بازی با مخزنهایی پر از خشاب و
اسلحه مواجه بشوید. باید تمامی این موارد را به هنگام تجربهی این اثر در ذهن خود
داشته باشید. اگر گلولههایتان تمام شد همیشه با این گزینه روبهرو هستید که اسلحهی
خود را به سمت دشمنان پرتاب کنید تا برای چند لحظه گیج شوند اما توصیه بازیسازان
این است که از قبل فکر همه چیز را کرده باشید.
چرا خبری از سگ معروف فیلم در این بازی نیست
اگرچه شما در این بازی در نقش جان ویک بازی خواهید کرد اما این همان شخصیتی
نیست که ما میشناختیم. کل این بازی را میتوان یک نسخهی پیشزمینه برای داستان
فیلمها دانست به همان دلیل خبری از سگ، هلن (Helen) و موارد مشابه
نخواهد بود. با وجود این نکته که آن سگ بخش مهمی از تغییر روند شخصیتی جان ویک در
فیلم ابتدایی را باعث شده بود اما کارگردان تاکید کرده است که آنها قصد داشتهاند
شخصیت او در این اثر را بدون حیوان خانگی و بدون عشق بسازند.
او گفته که:« مشخصا وقتی که سگ جان
ویک در فیلم ابتدایی میمیرد اتفاق بزرگ و قدرتمندی میافتد، این شروع مسیر او میشود
و در ادامه ما فیلمهای این سری را خواهیم دید. اگر برای مثال آن سگ چهارمین حیوان
خانگی او میبود قطعا تا این اندازه قدرتمند نمیشد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا
هیچ سگی در بازیمان نداشته باشیم چرا که جان ویک هنوز به آن نقطه از زندگیش در این
بازی نرسیده است. این مسئله به ما و احترامی که برای این فرنچایز و طرفدارانش قائل
هستیم باز میگردد. درست نخواهد بود که سعی کنیم آن مفهوم را در روایت خودمان
ایجاد کنیم. بنابراین سگی نداریم. شاید او سگی را دوست داشته باشد اما قطعا آمادگی
داشتن یک سگ را ندارد. نحوهای که آنها در فیلم اول آن را به تصویر کشیده بودند
مشخص میکرد که او آشنایی خاصی با سگها نداشت، نمیدانست چگونه از آن مراقبت
کند».
با توجه به صحبتهای آقای «بیتل» نمیتوان این بازی را یک بازی فرعی یا
اسپین-آف دانست؛ بیتل و تیمش با آقای چاد استالسکی (Chad Stahelski) کارگردان فیلمهای
جان ویک دربارهی مسیری که بازی طی میکند و موارد مرتبط با آن صحبت کردهاند تا
بتوانند John Wick Hex را تبدیل به پیشزمینهی معتبر از این
فرنچایز کنند. تا این لحظه اطلاعات دقیقی از زمان عرضهی اثر وجود ندارد.