بازی مورتال کامبت ۱ چند وقتی است که به صورت جهانی برای کنسولهای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و اس، نینتندو سوییچ و کامپیوترهای شخصی عرضه شده است. اما در کنار داشتن موارد جدید و خوبی همچون بخش داستانی خوب، سیستم مبارزان کمکی و جذابیت بصری و در کل خوب بودن بازی اما نکات منفی و بدی هم در بازی وجود دارند و بازی در برخی زمینهها میلنگد که در ادامه به آنها میپردازیم.
همانقدر که پرداختن به کاراکترها و کاتسینها مهم است، توجه به محیط و استیج بازی نیز ضروری است. هر چند که در بازی Mortal kombat 1 نقشههای بازی دارای تنظیمات روز و شب هستند اما دیگر مثل نسخه های قبل نمیتوان تعاملی با محیط داشت، به عنوان مثال دیگر نمیتوان وسایلی را از پیش زمینه محیط استیج کشید و به سمت حریف پرت کرد یا دیگر خبری از بروتالیتی و فیتالیتیهای محیطی نیست. همچنین Latter نیز علیرقم نمادین بودنشان در نسخههای قبل در این نسخه گیج کنندهاند. شاید در آینده وضعیت تعامل با محیط و استیج بهتر شود اما در حال حاضر صرفا یک تصویر پیش زمینه است.
چقدر خوب است وقتی که میخواهید یک حرکت یا کمبو را تمرین کنید بتوانید آن را روی صفحه نمایش تگ کنید، یا وارد بخش آموزشی هر شخصیت بشوید و ریز و درشت هر کدام از آنها و نحوه مبارزهشان را فرا بگیرید تا راحتتر مبارز مورد نظر خود را انتخاب کنید. بخش latter هم بیشتر حالت چالشی دارد پس چرا بخش آموزشی جداگانه برای هر نفر نداریم؟ در کل بخش آموزشی در مقایسه با نسخه قبلی کم رمقتر است. (بازیهای رقیب مانند بازی street fighter 6 بخش آموزشی بسیار بهتری ارائه میدهند).
دیالوگهای پیش از شروع مسابقه یکی از کم توجهشدهترین بخشهای غایب در این نسخه است البته در حالت آنلاین دیالوگها هستند اما خب بخش آفلاین چطور؟ در انتهای بخش tower داستانی کوتاه از هر شخصیت بعد از ماجراهای داستان بازی روایت میشود و جالب است که با اتمام این بخش درباره کاراکترها و دنیای جدید مورتال کامبت بیشتر بدانید، اما خب نبود دیالوگهای آغازین با وجود صداگذاری خوب واقعا غیر قابل درک است!
یک ویژگی خیلی مهم ولی غایب این نسخه نبود امکان شخصیسازی کاراکتر در منوی انتخاب مبارز پیش از شروع مسابقه است . اگر بخواهید ویژگیهای ظاهری و یا لباس و تجهیزات مبارز خود را تغییر دهید باید به صفحه Customize بروید و همه چیز را آن جا تغییر دهید و دوباره به منوی انتخاب مبارز برگردید. در بازیای که لباسها و پوششها اصلی ترین جوایز آن هستند نبود امکان تغییر و شخصی سازی آنها در منوی انتخاب مبارز عجیب و ناقص به نظر میرسد. حتی Loadoutهای از پیش آماده شده برای تغییر و انتخاب قبل از شروع مسابقه وجود ندارد!
عملکرد مورتال کامبت ۱ بستگی به دستگاهی که روی آن اجرا میشود متفاوت است. کنسول های پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و اس بهترین عملکرد را دارند و بازی را به راحتی روی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میکنند، نسخه کامپیوتر بازی دارای ایراداتی اجرایی است اما با DLAA و DLSS در حد قابل قبولی اجرا میشود. اما فیتالیتیها وضربات فیتال روی ۳۰ فریم اجرا میشوند که جابهجایی چندین مرتبه بین ۳۰ و ۶۰ فریم در هنگام بازی کمی نافرم است و اگر بازی همیشه روی ۶۰ فریم اجرا میشد خیلی بهتر بود.
بخش Invasion در تئوری جالب است، شما با مهاجمانی از دنیاهای مختلف و هر کدام با ظاهری متفاوت روبرو میشوید و لباس و طلسمهای مختلفی پاداش میگیرید، کاراکتر خود را ارتقا میدهید و برخی مینی گیمهای بازی مانند تست قدرت و بقا را تجربه میکنید اما مشکل این بخش نحوه به اجرا درآمدن آن است. در این بخش تعدیل کنندههای زیادی هستند که اغلب کمبوهای شما را خنثی میکنند، از سپرهای قوی موجود روی دشمنان تا سمها، همچنین خیلی از طلسمهای پاداشی علیرقم مرحلهشان اصلا عالی و بدردبخور نیستند و مهاجمین هم آنچنان چشمگیر نیستند، مثلا مبارزه نهایی فصل اول مقابل Hellfire scorpion خیلی چالش برانگیز نیست، درست است که مبارزه چند راند طول میکشد و مینی گیمهایی از جمله جاخالی دادن از گازهای سمی آتشین وجود دارد اما در نهایت باس فایت راحتی به حساب میاید. در کل بحثهای زیادی حول محور بخش تهاجم وجود دارد. اگر تا به اینجا کافی نبود به بخش Tower میرسیم که شامل ۱۸ مبارزه به شدت سخت است، فقط کافی است یک اشتباه کنید تا دوباره به خانه اول برگردید. هرچند جوایز این بخش لباسهای جذابی هستند.
با وجود احساسات متفاوت و فراوان نسبت به بخش تهاجم حالا بیش از پیش غیبت بخش krypt از مورتال کامبت ۱۱ حس میشود، جایی که محیط کلاسیک مورتال کامبت را به یک محیط سه بعدی قابل گشت و گذار و پیدا کردن موارد مختلف مانند رازها و مکانیزمها، صندوقها و ... تبدیل کرد و یکی از بهترین بخشهای نسخه قبل بود. خوبی این بخش این بود که میتوانستید به طور آزادانه در محیط پرسه بزنید نه اینکه مانند بخش تهاجم این نسخه مجبور به دنبال کردن مسیرهای از پیش تعیین شده باشید.
داستان بازی اینگونه جریان پیدا میکند که بعد از اتفاقات نسخه ۱۱، لیوکانگ به عنوان ارباب ساعت شنی و تایملاین اقدام به پاکسازی جهان و ساخت یک دنیای جدید و بهتر میکند. پس طبیعتا در این نسخه خیلی از موارد و اتفاقات متفاوت است اما در کل داستان خوب است و با آن وفق پیدا میکنید. اما مشکل از بخش پایانی اتفاق میافتد که حجم زیادی از اتفاقات پشت سرهم و با سرعت زیادی رخ میدهند (مساله جهانهای موازی به دنیای مورتال کامبت نیز وارد میشود و دنیاهای بیشماری شامل ترکیبات مختلف از شخصیتهای بازی به یکباره وارد داستان میشوند) مبارزه پایانی و صحنه پست کردیت نیز قابل قبولاند اما خب در نهایت چپتر پایانی کمی عجولانه و گیج کننده است.
خطر اسپویل
در پایان بازی وقتی مبارز برگزیده خود را انتخاب میکنید در مسیر با برخی مبارزان ترکیبی از جهانهای موازی دنیای مورتال کامبت روبرو میشوید که برای هر بازیکن کاملا رندوم و تصادفی است که جالب است. اما مبارزه نهایی با شانگ سون بسیار ساده است، شاید فکر کنید وجود کوانشی آنرا سختتر کند اما نه کوانشی فقط یک مبارز کمکی است و تاثیر زیادی بر مبارزه نهایی راحت آخر بازی ندارد. اینکه سرنوشت داستان بازی تنها با یک راند آسان به پایان میرسد کمی ضد حال است.
تمامی موارد بالا شاید گیجکننده یا اذیت کننده باشند اما بازی در کل خوب است مگر اینکه آن را روی کنسول دستی نینتندو سوئیچ بازی کنید. گرافیک این نسخه بازی بسیار بد و در حد یک بازی پلی استیشن 2 است و با بافتها و مدل کاراکترها خیلی ضعیف کار شدهاند. اجرای این نسخه نسبت به مورتال کامبت 11 خیلی ضعیفتر است و دارای باگ و گلیج فراوان است (با اینکه توسط یک تیم ثابت تولید شده است). اد بون (Ed Boon) کارگردان بازی گفته که «بهبودهایی در بازی ایجاد خواهد شد.» اما خب بازی با قیمت ۷۰ دلار باید عملکرد بینقص تری ارائه دهد.
راهنمای بازی Mortal Kombat 1 برای تازهکارها
۱۵ ویژگی جدید بازی Mortal Kombat 1
در نهایت این بازی توانست نمره ۸/۱۰ را از سایتهای IGN و Gamespot و میانگین نمره ۸۴ را از سایت متاکریتیک کسب کند.