شاید باورش برای برخی از ما سخت باشد، اما پنج سال از عرضه بازی MGSV: The Phantom Pain گذشته است.
این بازی که در نیمه اول عمر پلی استیشن 4 عرضه شد، هفت سال بعد از نسخه چهارم یعنی بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots برای طرفداران مشتاق و منتظر فرنچایز به بازار آمد.
و همانطور که انتظار میرفت، بازی با بررسیها و امتیازهای بسیار متفاوتی مواجه شد و حتی طرفداران هم به خاطر ظاهر کلی ناتمام بازی و البته مهمتر از همه، بزرگترین نکته داستانی آن که در اواخر بازی افشا شد، ناراضی بودند.
مطالب بسیاری درباره رابطه پرفراز و نشیب «هیدئو کوجیما» (Hideo Kojima) با کونامی در طول مراحل ساخت بازی نوشته شده است، اما شاید هنوز هم نکتههای ناگفتهای درباره فرآیند توسعه این عنوان وجود داشته باشد.
اکنون که پنج سال از عرضه بازی گذشته است، طرفداران بالاخره توانستهاند از بازی با تمام کمی و کاستیهایش لذت ببرند. این شما و این هم 20 نکته جالب و مهم درباره بازی MGSV: The Phantom Pain.
20. «کیفر سادرلند» فقط 22 دقیقه دیالوگ در بازی دارد.
حضور «کیفر سادرلند» (Kiefer Sutherland) به عنوان Big Boss در بازی، یکی از دلایل دو دستگی طرفداران است. طرفدارانی که منتظر بازگشت صداپیشه همیشگی Solid Snake/Big Boss یعنی «دیوید هیتر» (David Hayter) بودند.
هیدئو کوجیما اخیرا از دلایل خود برای انتخاب سادرلند صحبت کرد. او گفت بازیگری میخواست که بتواند گستره وسیعی از صحنههای مختلف را بازی کند و صرفا به دنبال صداپیشگی نبود و به همین خاطر، تصمیم گرفت که به سراغ یک ستاره هالیوودی برود.
البته نکته جالب این است که اگرچه سادرلند معروفترین بازیگر موجود در بازی است، اما او کمترین دیالوگها را در بین شخصیتهای اصلی دارد. (البته به غیر از شخصیت Quiet با بازیگری «استفانی یوستن» (Stefanie Joosten) که در اکثر مواقع، ساکت است.)
به طور کلی، تمام صحبتهای سادرلند در بازی نهایتا به 22 دقیقه میرسد که فاصلهای بسیار زیاد با حضور هیتر در بازیهای پیشین دارد.
سادرلند با وجود دیالوگهای کمی که داشت، عملکرد بسیار جذابی در بازی دارد. با این حال، این موضوع نیز قابلدرک است که بسیاری از طرفداران به دنبال شنیدن صدای Venom Snake بودند.
19. هزینه ساخت بازی، 80 میلیون دلار بود.
بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain، یکی از گرانترین بازیهای تاریخ است و هزینه کلی فرآیند ساخت و توسعه آن به 80 میلیون دلار میرسد.
به غیر از عناوین استودیو Rockstar Games، متقبل شدن چنین هزینهای برای بازیهای داستانمحور و تکنفره، کاری پر از ریسک و غیرعادی محسوب میشود. هزینههای بالای 100 میلیون دلار نیز مخصوص بازیهای آنلاین و چندنفرهای مثل فرنچایز Call of Duty یا بازیهای MMORPG با مقیاس بزرگ است.
پیش از این نیز بارها گفته شده که یکی از نگرانیهای کونامی، افزایش سرسامآور هزینههای ساخت بازی بود. البته که فروش بازی در فقط همان روز عرضه، به بیش از 179 میلیون دلار رسید و تا پایان سال 2015، شش میلیون کپی از آن به فروش رسید.
18. باسفایت Skull Face از بازی نهایی حذف شد.
یکی دیگر از دلایل نارضایتی طرفداران، کمبود باسفایتهای جذاب و همیشگی مجموعه بود. آنها مخصوصا از نبود هیچ نوع مبارزهای با یکی از شخصیتهای شرور بازی یعنی Skull Face ناراحت بودند.
البته برخی از طرفداران مشتاق مجموعه توانستند با استخراج برخی از اطلاعات بازی و دیالوگهای Skull Face متوجه شوند که قرار بود بازیکنها یک مبارزه رو در رو با او داشته باشند.
در صورت شکست دادن Skull Face، بازیکن میتواند هم او را بکشد و هم او را در Mother Base زندانی کند.
اما چرا این باسفایت از بازی حذف شد؟ کوجیما در راهنمای نسخه Collector’s Edition بازی اعلام کرد که میخواست بازیکنها، درد شبحمانند (the phantom pain) نبود Skull Face در اکثریت بازی را حس کنند و برای رسیدن به این هدف، آنها را حتی از باسفایت با او نیز محروم کرد.
17. بازی MGSV: The Phantom Pain 200 برابر بزرگتر از بازی Ground Zeros است.
اگرچه بازی Ground Zeros صرفا پیشنمایشی از بازی The Phantom Pain بود و 18 ماه قبل از آن عرضه شد، اما این نسخه نیز به تنهایی توانست بسیاری از طرفداران را راضی و مشتاق برای بازی اصلی نگه دارد. البته شاید ندانید که محیط این بازی بسیار بسیار کوچک است.
کوجیما پیش از عرضه بازی The Phantom Pain تایید کرد که نقشه آن، 200 برابر بزرگتر از محیط سندباکس بازی Ground Zeros است. به طور دقیقتر، نقشه The Phantom Pain در ابعاد 3.9 کیلومتر در 3.9 کیلومتر است و مساحت کلی آن نیز به 16 کیلومتر مربع میرسد.
اگرچه این ابعاد با توجه به استانداردهای فرنچایز MGS بسیار بزرگ است، اما همچنان تحت سایه عناوینی مثل بازی GTA V قرار میگیرد که مساحت زمینهای آن، سه برابر بازی The Phantom Pain است.
16. چیکو در ابتدا قرار بود از سانحه هلیکوپتر، جان سالم به در ببرد.
شخصیت «چیکو» (Chico) در انتهای بازی Ground Zero، با سرنوشت ناگواری مواجه شد. او و «پاز» (Paz) در انفجار هلیکوپتر، جان خود را از دست دادند. این اتفاق منجر به وقایع بازی The Phantom Pain و تغییر ناگهانی شخصیتهای Big Boss/Venom Snake شد.
اما با نگاه با تصاویر مفهومی بازی متوجه میشویم که در ابتدا، قرار بود که چیکو جان سالم از این حادثه به در ببرد و به عنوان یک شخصیت بالغ، در بازی The Phantom Pain حضور داشته باشد.
چیکو قرار بود با شخصیتی بسیار متضاد با آن چه که در Ground Zeros دیدیم، در بازی The Phantom Pain حضور داشته باشد. او قرار بود شنلی قرمزرنگ داشته باشد و نقابی بر صورت بزند که صدمات ناشی از حادثه را بپوشاند. اسلحه موردعلاقه او نیز یک ساطور بلند بود.
اگرچه کوجیما هیچوقت به نقش چیکو در این بازی اشاره نکرد، اما اطلاعات استخراجشده از بازی نشان میدهد که قرار بود بازیکن در حداقل یکی از مراحل بازی، با او ارتباط برقرار کند.
15. جیمز هوران دیالوگهای مربوط به Skull Face را در فقط چند ساعت ضبط کرد.
بسیاری از طرفداران به خاطر حضور کوتاه و جزئی شخصیت جذاب Skull Face ناامید بودند. حرف آنها نیز واقعا قابلدرک است چون این شخصیت در طول بازی The Phantom Pain، فقط 30 دقیقه حضور دارد.
«جیمز هوران» (James Horan)، صداپیشه شخصیت Skull Face نیز میگوید با وجود حضور این شخصیت به عنوان یکی از تبلیغات و ستونهای اصلی بازاریابی بازی، او حضور نسبتا کمرنگی در بازی دارد.
او میگوید ضبط دیالوگهای این شخصیت، «نهایتا چند ساعت و شاید، یک ساعت و نیم» طول کشید. بر خلاف سادرلند، او فقط صدای خود را به شخصیت Skull Face قرض داد و هیچنوع کپچر چهره و بدن برای آن انجام نشد.
با توجه به این که زمان توسعه بازی بسیار طولانی بود، واقعا عجیب است که یکی از مهمترین شخصیتهای شرور بازی، کل نقش خود را در یک بعد از ظهر ضبط کرده است.
14. کوجیما میخواست بازی را با آهنگ Diamond Dogs شروع کند.
هر کسی که چند بازی Metal Gear Solid را تجربه کرده باشد، قطعا از علاقه هیدئو کوجیما به «دیوید بوئی» (David Bowie) آگاه است. حتی اسم گروه مزدور جدید Venom Snake یعنی Diamond Dogs نیز از اسم یکی از آلبومهای کلاسیک بوئی در سال 1974 برداشته شده است.
البته کوجیما میخواست حتی بیشتر از این علاقهاش به بوئی را نشان دهد و قصد داشت که بازی را همزمان با بیدار شدن ونوم در بیمارستان، با آهنگ معروف این آلبوم با همان اسم شروع کند.
اما دیگر اعضای تیم سازنده بازی چندان از این ایده استقبال نکردند و کوجیما نیز ظاهرا به نظر آنها احترام گذاشت و به همین خاطر، بازی را با آهنگ کاور The Man Who Sold The World توسط Midge Ure شروع کرد. البته که این آهنگ هم در ابتدا توسط بوئی و اجرا نوشته شده بود.
13. کشتار کودکان قبل از عرضه بازی حذف شد.
اسنیک در اواخر بازی، با لشکری از سربازان کودک مواجه میشود که کشتن آنها، منجر به Game Over فوری میشود و بازیکن باید برای رد شدن از آنها، راهحلی غیرکشنده پیدا کند. این موضوع باعث خشم برخی از کاربران بازی شده بود.
البته باز هم نگاهی به منابع و اطلاعات استخراجشده از بازی نشان میدهد که در ابتدا، بازیکن میتوانست کودکان را هم از بین ببرد. اگرچه این کار باعث ضربه شدید به امتیاز Heroism بازیکن و در نهایت، محدود کردن عملیات FOB میشد.
با این حال، یک ماد ساختهشده توسط یکی از طرفداران بازی برای نسخه رایانههای شخصی، اجازه میدهد که بازیکن بتواند با بیرحمی تمام، همه کودکان را از بین ببرد!
12. استفانی یوستن، طراحی نهایی شخصیت Quiet را پیش از ضبط نقش خود ندیده بود.
شخصیت Quiet با وجود بازیگری بهیادماندنی از «استفانی یوستن» (Stefanie Joosten)، احتمالا همیشه به خاطر ظاهر بحثبرانگیزش و البته استدلال عجیب و حتی مسخره کوجیما («او از طریق پوستش نفس میکشد.») به یاد خواهد ماند.
اما ظاهر شخصیت Quiet، حتی صداپیشه آن یعنی یوستن را هم شوکه کرد. او پیش از ضبط نقش خود، طراحی نهایی این شخصیت را ندیده بود.
او درباره ظاهر این شخصیت گفت: «وقتی که طراحی او را دیدم، من هم شوکه شده بودم. اما دیگران هنوز داستان او را نشنیده بودند و به همین خاطر، میتوانم بفهمم که چرا آنها نسبت به ظاهر او عصبانی بودند. البته من خودم مشکلی ندارم.»
11. یک سکانس با شخصیت قابلبازی «ایلای» از بازی حذف شد.
«ایلای» (Eli) یک سرباز کودک در بازی است که در نهایت مشخص میشود، جوانی Liquid Snake است و اگرچه پیش از این گفته شده بود که یک رویارویی بسیار حماسی با او در فصل سوم بازی حذف شده است، اما اخیرا مشخص شد که حتی یک سکانس قابلبازی با او نیز در بازی وجود داشت که آن هم به دلایلی، از نسخه نهایی بازی حذف شد.
اطلاعات استخراجشده از بازی نشان میدهند که حداقل در بخش کوچکی از بازی، بازیکن میتوانست کنترل ایلای را یا به عنوان شخصیت اصلی یا یک شخصیت همراه بر عهده بگیرد که متاسفانه به دلایلی، این بخش هیچوقت در بازی نهایی وجود نداشت.
حضور ایلای میتوانست معنای بیشتری به داستان بازی ببخشد و باید آن را یکی دیگر از تلفات مشکلات کوجیما و کونامی و فرآیند ساخت پر از چالش بازی دانست.
10. انجام بازی در روز تولدتان، یک سورپرایز مخصوص دارد.
هیدئو کوجیما همیشه علاقه زیادی به قرار دادن ایستر اگهای مختلف در بازیهایش دارد. یکی از آنها این است که هنگام شروع بازی The Phantom Pain، باید تاریخ تولدتان را وارد کنید.
اگر بازی را در روز تولدتان اجرا کنید، به شما گفته میشود که سریعا به Mother Base برگردید. پس از رسیدن، اسنیک خودش را طوری مجهز میکند که انگار به پایگاه حمله شده است، اما با یک سورپرایز مواجه میشود: یک جشن تولد همراه با کیک و آواز!