در بخش اول این مقاله، با 11 نکته جالب و مهم درباره بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain آشنا شدیم. به عنوان مثال، فهمیدیم که این عنوان با 80 میلیون دلار بودجه، یکی از پرخرجترین بازیهای تاریخ بوده و البته، فروش بسیار خوبی را هم تجربه کرده است. اکنون و در بخش دوم، با جزئیات بیشتری درباره این بازی محبوب که اخیرا پنجمین سالگرد عرضه آن را هم پشت سر گذاشتیم، آشنا خواهیم شد.
8. کاتسینهای تکشات با الهام از آلفرد هیچکاک ساخته شدهاند.
شاید کاتسینهای سینماتیک نسبتا کمی در بازی Metal Gear Solid V وجود داشته باشد، اما همه آنها از لحاظ کیفیت، در سطح بسیار بالایی قرار دارند و البته تفاوت آنها با کاتسینهای بازیهای پیشین مجموعه در نبود کاتهای دوربین است.
اکثریت کاتسینهای بازی از یک تککات آهسته و بهیادماندنی بهره میبرند. این موضوع باعث شده است که بازیکن، تجربه سینماتیک جذابتری داشته باشد و البته همیشه کنار Venom Snake بماند.
کوجیما در توییتر گفته است که این تصمیم او، با الهام از آثار «آلفرد هیچکاک» (Alfred Hitchcock) و مخصوصا، فیلم Rope (اثر تریلر کلاسیک هیچکاک در سال 1948) گرفته شده است. کل این فیلم از نهایتا چند کات دوربین تشکیل و به لطف ویرایش هنرمندانه، به یک فیلم سینمایی بلند تبدیل شده بود.
چند سال بعد از عرضه بازی MGS V، بازی God of War در سال 2018 با ادامه دادن رویکرد کوجیما، ثابت کرد که این نوع کاتسینهای سینماتیک، ابزار مناسبی در بازیهای روایی و داستانی هستند.
7. شخصیت Skull Face در ابتدا Scarface نام داشت.
کوجیما چند سال پیش از عرضه بازی در مصاحبهای که با Famitsu داشت، افشا کرد که شخصیت شرور Skull Face در ابتدا، نام متفاوتی داشت: Scarface.
از آنجایی که کوجیما عاشق اشارات و ارجاعات به فیلمهای سینمایی موردعلاقه خود در بازیهایش است، چنین تصمیمی قطعا قابلدرک بود. البته که او در نهایت نظرش را عوض و اسم نه چندان متفاوتی را برای این شخصیت انتخاب کرد.
خوشبختانه کوجیما این روند را برای دیگر بازیهایش ادامه نداد. در بازی Death Stranding، با عناوین مستقیما الهامگرفتهشده از فیلمها مثل Die-Hardman مواجه شدیم.
6. بستههای جان Ration و The Codec در طول ساخت بازی حذف شدند.
یکی دیگر از دلایل نارضایتی طرفداران قدیمی از بازی MGS V، فاصله گرفتن این نسخه از مجموعه و حذف شدن برخی از عناصر منحصربهفرد فرنچایز بود.
به عنوان مثال، کوجیما تصمیم گرفت بستههای سلامتی موسوم به Rations را از بازی حذف کند و به جای آن، نوعی مکانیسم احیای جان قرار داد که باعث دودستگی طرفداران شد. صفحه موردانتظار و همیشگی Codec نیز جای خود را به یک ارتباط رادیویی عادی داد.
با این حال، اطلاعات استخراجشده از بازی، حضور یک سیستم Codec عادی و کمی شبیه به نسخه بازی Peace Walker را تایید میکنند که البته قبل از عرضه بازی، از نسخه نهایی حذف شده است.
در واقع، حتی حضور علامت تعجب همیشگی مجموعه هم در بازی MGS V جای تشکر دارد، چون کوجیما به شدت در حال بررسی حذف این ویژگی بود و بیشتر، میخواست که دشمنان بازیکن، عکسالعملهای واقعگرایانه داشته باشند. البته در نهایت، او تصمیم گرفت که حذف علامت تعجب، ممکن است باعث نارضایتی شدید طرفداران قدیمی مجموعه شود.
5. زمان کل کاتسینهای بازی، فقط پنج ساعت و سی دقیقه میشود.
یکی از بزرگترین نقدهایی که هواداران به بازی MGS V وارد میکردند، نبود کاتسینهای طولانی کوجیما بود. در بخش داستانی که بین 40 تا 50 ساعت زمان میبرد، فقط نزدیک به پنج ساعت و نیم، صحنههای سینماتیک و غیرتعاملی وجود دارد که به سختی، 10 درصد از کل گیمپلی بازی را تشکیل میدهند.
این مقدار را با بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots مقایسه کنید که تقریبا نیمی از گیمپلی 20 ساعته آن را کاتسینهای طولانی (از جمله کاتسین پایانی بازی که 71 دقیقه است.) تشکیل میدهد.
البته که کوجیما دوباره با بازی Death Stranding، به خود قدیمیش برگشت و کاتسین نهایی آن نزدیک به دو ساعت زمان برد.
4. صدای IDroid با الهام از فیلم Dark Star ساخته شده است.
در طول بازی، Venom Snake از دستگاه IDroid برای گشتوگذار در جهان باز استفاده میکند و این دستگاه، مجهز به یک صدای جذاب زنانه است.
اگرچه ممکن است این صدا بسیار عادی به نظر برسد، اما در واقع، مستقیما با الهام از فیلم Dark Star ساخته شده است. این فیلم ساخته «جان کارپنتر» (John Carpenter) در سال 1974 و یک اثر علمیتخیلی است.
در فیلم، کامپیوتر سفینه فضایی که توسط «باربارا نپ» (Barbara Knapp) صداگذاری شده، صدای خشک ولی در عین حال، آرامشبخشی دارد. کوجیما نیز قصد داشت با صداگذاری IDroid، ادای احترام کوچک ولی بهیادماندنی به این فیلم داشته باشد.
نکته جالب این است که خود کارپنتر نیز از طرفداران بازیهای ویدیویی است و او کسی بود که جلوی شکایت از کونامی را گرفت چون به عقیده بسیاری، مجموعه Metal Gear Solid با الهامگیری و حتی شاید کپی شدیدی از یکی دیگر از فیلمهای کارپنتر یعنی فیلم Escape from New York ساخته شده بود.
3. سگهای محافظ دشمنان قرار بود در بازی حضور داشته باشند.
اگر شما هم فکر میکنید سگ همراه اسنیک به طرز عجیبی قوی است، نگران نباشید چون حق با شما است. کوجیما در ابتدا میخواست با مجهز کردن دشمنان به سگهای مشابه، سختی بازی را حتی بیشتر افزایش دهد.
در توضیحات یک فایل صوتی استفادهنشده درون بازی نوشته شده است: «این یک سگ نگهبان است، خیلی به آن نزدیک نشوید. دوست ندارید که شما را گاز بگیرد، درست است؟! حس بویایی سگها بسیار بهتر از ما است و همچنین، دید آنها در شب. بدون برنامه، پیش نروید!»
ایده اولیه کوجیما این بود که قدرت دیدن و شنیدن و همچنین، بویایی این سگها بسیار بیشتر از نگهبانهای انسانی باشد و بازیکن را مجبور کند که احتیاط و دقت چندین برابری داشته باشد.
نکته جالبتر این بود که بازیکنانی که کم حمام میرفتند، سریعا توسط سگها لو داده میشدند و این مکانیسم میتوانست اهمیت نظافت شخصیت را بیشتر کند.
البته در نهایت به دلیل محدودیتهای زمانی و کاهش بودجه، ایده سگهای دشمنان از بازی حذف شدند. البته با توجه به جنجالی که امکان کشتن سگها در بازی The Last of Us 2 برپا کرد، شاید این اتفاق، نوعی توفیق اجباری برای کوجیما هم بود.
2. کونامی هر نوع ارجاعی به هیدئو کوجیما را از باکسآرت بازی حذف کرد.
احتمالا تا الان، همه طرفداران کوچک و بزرگ و جدید و قدیمی دنیای بازی میدانند که کوجیما و کونامی در طول ساخت و تهیه بازی MGS V، مشکلات شدیدی با یکدیگر داشتند. ظاهرا و البته طبق شایعات، کونامی از سرعت و هزینه سرسامآور تولید بازی ناراضی بود.
اوضاع به قدری از کنترل خارج شد که اگرچه بازی توسط استودیو Kojima Productions تولید شده بود، اما هر نوع ارجاعی به این استودیو و شخص کوجیما، از روی جعبه باکسآرت بازی حذف شد. دلیل آن هم، جدایی قریبالوقوع آنها از کونامی بود.
چند ماه بعد از عرضه بازی MGS V و در مراسم 2015 Game Awards، شرایط حتی بدتر هم شد چون کونامی مانع حضور کوجیما در مراسم و دریافت جایزه Icon Award شد. این جایزه البته یک سال بعد به او اهدا شد.
1. یک Battle Gear قابل بازی از نسخه نهایی حذف شد.
شاید جذابترین ویژگی بازی MGS V که در طول روند تولید از نسخه نهایی حذف شد، امکان تجربه کنترل یک Battle Gear بود. یک فایل صوتی استفادهنشده دیگر حاوی صدای Ocelot است که در حال توضیح درباره کاربرد Battle Gear و همچنین، اشاره به این موضوع است که بازیکنها میتوانند از آن برای خودشان استفاده کنند: «Battle Gear یک سلاح پیشرفته مجهز است که با هدف از بین بردن سیستمهای سلاحی دوپداله طراحی شده است. میتوانید نحوه کارایی آن را با عوض کردن وضعیت دستگاه تغییر دهید. در Travel Mode، این دستگاه به چابکی یک اسب است، اما در Fire Mode، میتوانید آن را در حالی که یک چشم به میدان جنگ پیشرویتان دارید، تکان دهید. این سلاح مجهز به یک ریلگان و یک مسلسل قوی است. اگر دوست دارید، میتوانیم سلاحهای دیگری هم به آن اضافه کنیم.»
طبق اطلاعات موجود در راهنمایی نسخه Collector’s Edition، بازیکنها در ابتدا میتوانستند کنترل این دستگاه را بر عهده بگیرند، اما سازندگان به این نتیجه رسیدند که چنین دستگاه قدرتمندی، تعادل نیروهای بازی را بر هم میزند و ممکن است باعث بیش از حد قدرتمند شدن بازیکن شود.