یکی از سبکهایی که طی سالهای اخیر توسط توسعهدهندگان کمتر به آن پرداخته شده، سبک بازیهای ریسینگ آفرود است. حتی هنگامی که سرانگشتی بازیهای آفرود سالهای گذشته را حساب میکنیم، تنها با عناوینی ناامیدکننده مواجه میشویم که این موضوع بدون شک برای طرفداران این سبک از بازیها بسیار ناراحتکننده است. اما اکنون که به لحظات پایانی نسل هشتم کنسولها نزدیکتر میشویم، استودیوی Codemasters با بازی DIRT 5 به استقبال هواداران این سبک میآید. مطابق وعدهها، این بازی از حال و هوای شبیهسازی بازی DIRT Rally 2.0 فاصله گرفته و فضای بازی را به یک تجربه آسان و خودمانیتر نزدیک میکند.
این بازی در تاریخ ۱۸ مهر (۹ اکتبر) برای ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و رایانههای شخصی عرضه میشود. سپس به دنبال عرضه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5، نسخه بهبودیافته آن برای کنسولهای نسل نهم نیز عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که اندکی پیش نسخه دموی این بازی در اختیار برخی افراد قرار گرفت و به آنها اجازه بررسی و بحث درباره آن نیز داده شد. در این مقاله خلاصهای از تجارب بقیه از دموی بازی DIRT 5 را به شما ارائه میدهیم. برداشتهای ابتدایی اغلب مثبت بوده و گفته میشود که این بازی تجربه هیجانانگیزی را به ارمغان خواهد آورد.
قبل از هرچیز باید در نظر داشت که اطلاعات این بازی به طور کامل در دسترس ما نیست. برخی از پرسشهایی که درباره این بازی وجود دارد همچنان پاسخ داده نشدهاند. همچنین برخی از ویژگیهای حالت چندنفره آن به طور کامل رونمایی نشدهاند. اما با اطلاعات منتشر شده، میتوان ایده خوبی از این که هسته مرکزی بازی به چه شکل است پیدا کرد. میتوان گفت که بازیکنان قدیمی مجموعه بازیهای DIRT با بسیاری از ویژگیهای این بازی آشنا خواهند بود. بازی حول محور Career Mode در گردش است. حالتها و مسیرهای مختلفی برای مسابقه وجود دارد؛ از رانندگی روی مسیرهای بیضیشکل گرفته تا مسیرهای سرسخت و پرپیچوخم که در واقع مهارت شما را در برابر طبیعت میسنجند. برخی از مسیرها بستهاند، به این معنی که شما چندبار تمام آنها را طی میکنید، اما برخی دیگر از مسیرها نقطهبهنقطهاند، به این معنی که شما تنها یکبار تمام آن را طی میکنید. در مجموع ۱۳۰ رویداد میان ۸ زمینه متفاوت پیدا میشود.
البته Career Mode بازی DIRT 5 خیلی سخت نیست. زیرا که مسیری غیرخطی را طی میکند و دارای شاخههای مختلفی است که هرکدام از آنها سبکهای متفاوتی دارند. در ضمن به پایان رساندن هر شاخه مستلزم به پایان رساندن شاخه قبلی نیست. بازی DIRT 5 با وجود اینکه یک بازی جهانباز نیست، اما آزادی انتخاب خوبی را در اختیار بازیکن قرار میدهد.
رویدادهایی که به آنها اشاره کردیم در ۱۰ ناحیه مختلف برگزار میشوند که هرکدام دارای جلوههای بصری و اقلیم متفاوتی هستند. انواع مختلفی از مسابقات در هر ناحیه برگزار میشود که تنوع خوبی در هر محیط ایجاد میکند. همچنین ۱۲ کلاس مختلف ماشین برای هر مسابقات مختف وجود دارد.
بازی DIRT 5 به کمک حالت Split-Screen به شما اجازه میدهد تا با نهایتا از چهار بازیکن به صورت آفلاین بازی کنید. جالبتر از آن حالت Co-Op در Career Mode است. به این معنی که شما قادر هستید همراه با فرد دیگری آن را پیش ببرید.
از لحاظ گیمپلی، بازی DIRT 5 کمتر از بازی DIRT Rally 2.0 واقعگرایانه به نظر میرسد و جدیتی آنچنانی ندارد؛ شما میتوانید به راحتی وارد بازی شوید و بدون هیچ دغدغهای از آن لذت ببرید. یکی دیگر از بهبودهای این بازی نسبت به بازی DIRT Rally 2.0 سازگاری و عملکرد آن با کنترلر است. بازی DIRT Rally 2.0 به قدری جدی و نیازمند تمرکز بود که گاهی احساس میکردید برای رانندگی ماشین در آن به فرمان و پدال واقعی نیاز دارید، هرچند که بازی DIRT 5 علیرغم پشتیبانی از فرمان و پدال، اصلا احساس نیاز به فرمان و پدال را هنگام استفاده از کنترلر به شما منتقل نمیکند.
پیشتر برخی از انواع ماشینها و مکانهایی که در بازی وجود دارند معرفی شد. برخی دیگر نیز در تصاویر رسمی تایید شدند. لیست زیر برخی از ماشینها و کلاس آنها را معرفی میکند:
لیست زیر نیز برخی از شهرها و کشورهایی که بازی در آنها جریان دارد را معرفی میکند:
جلوههای بصری این بازی نیز یکی دیگر از برگهای برنده Codemasters در بازیهای ریسینگ آفرود است. حتی در نسخه دموی این بازی، جزئیات محیط به خوبی کار شده و ماشینها نیز دقیق طراحی شدهاند. نورپردازی بازی نیز چشمنواز است. درباره برخی از افکتهای بازی نظرات متناقضی وجود دارد. برای مثال خاک و گلی که روی شیشه ماشین مینشیند، باعث کاهش دید و دشوار شدن بازی میشود که این ویژگی از نظر برخی چندان جالب نیست.
همچنین آبوهوای پویا برای هر موقعیت نیز پیادهسازی شده است. شدت باران طی مسابقه تغییر میکند و چالههای روی زمین به مرور زمان از آب پر میشوند. امکان تغییر ساعت روز نیز یکی از مزایای مراحل این بازی است. برخی از موقعیتها نیز آبوهوای مختص به خودشان را دارند و تغییرات فصلی در بازی مشاهده میشود. برای مثال آریزونا در واقعیت مکانی است که به ندرت بارش برف در آن رخ میدهد، بنابراین شاهد حالت برفی برای این مکان در بازی نخواهیم بود. از طرفی رودخانهها در زمستان نیویورک یخ میزنند و این فرصتهای جدیدی را در بازی پدید میآورد که در بقیه فصلها امکان دسترسی به آنها وجود ندارد.
استودیوی Codemasters اعلام کرده است که این بازی با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه روی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 اجرا میشود و در کنار آن حالت ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز وجود دارد. خریداران نسخه نسل هشتم این بازی میتوانند نسخه بهبودیافته نسل بعد را به صورت رایگان دریافت کنند. امکان بازی چندنفره به صورت کراسپلتفرم نیز در این بازی فراهم شده است. بازیکنان ایکس باکس و پلی استیشن امکان بازی کردن با یکدگیر را دارند، اما خریداران نسخه رایانههای شخصی تنها با بازیکنان رایانههای شخصی روبهرو میشوند. مطابق گزارشها این استودیو از ابتدا برنامهای برای پیادهسازی کراسپلتفرم در این بازی نداشت، به همین علت این ویژگی در دسترس بازیکنان رایانههای شخصی قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که این استودیو برنامه جاهطلبانهای را برای عرضه این بازی در نظر گرفته است، به طوری که آن را برای چهار کنسول، رایانههای شخصی و نهایتا گوگول استیدیا منتشر میکند.
علاوه بر اینها، طی مراسم State of Play ماه آگوست، اعلام شد که این بازی از هدستهای واقعیت مجازی نیز پشتیبانی میکند و امکان اجرای آن در حالت واقعیت مجازی برای رایانههای شخصی و پلی استیشن وجود دارد.
حالت عکسبرداری حرفهای نیز یکی از ویژگیهای مهم بازی است که ابزارهای مفیدی را در اختیار دوستداران عکاسی قرار میدهد. ابزار ویرایش طرحهای روی ماشین ممکن است کمی جای کار داشته باشد. شما میتوانید طرحها و نقشهای روی ماشین خود را شخصیسازی کنید، اما گزینههایی که در اختیار دارید تنها مربوط به اسپانسرها و برندهایی است که از پیش در بازی وجود دارند. در نتیجه ممکن است طراحهای متنوعی در بازی مشاهده نکنید.
یکی دیگر از مسائل مهمی که درباره این بازی وجود دارد، آینده آن است. قبلتر دیده بودیم که بازیهای مانند بازی The Crew 2 و بازی Forza Horizon 4 چند سال پس از انتشارشان محتوای تازه دریافت میکردند و هنوز هم پس از گذشت مدتها از روز انتشار آنها، طرفداران مختص خود را دارند و افرادی هستند که مکررا به بازی کردن آنها میپردازند. همچنین بازی قبلی استودیوی Codemasters، یعنی بازی DIRT Rally 2.0 از بروزرسانیها و چالشها تازه بهره میبرد. متاسفانه این استودیو جزئیاتی در این مورد تا کنون ارائه نداده است، اما مشخص است که آنها مسیر خود را هدفمند و با برنامه پیش میبرند. انتشار ماشینها، مسابقات و مناطق جدید پس از روز انتشار برای این بازی تایید شده است. مهمتر از آن، این استودیو به بازخوردهایی که از طرفداران دریافت میکند واکنش نشان داده است و نظرات بازیکنان برای آنها بسیار حائز اهمیت است.
بازی DIRT 5 با تغییر رویه خود نسبت به نسخه قبلی این مجموعه، از فضای شبیهساز و جدی آن فاصله گرفته و در در زمینههای مختلف، پیشرفتهای چشمگیری داشته است. این بازی هفته آینده برای کنسولهای نسل هشتم و رایانههای شخصی منتشر میشود. میتوان تجربه را این بازی به طرفداران بازیهای ریسینگ، مخصوصا افرادی که به بازیهای ریسینگ آسانتر و با اندکی چاشنی آفرود علاقه دارند، پیشنهاد کرد.