حدود یک سال از عرضه بازی The Last of Us Part 2 میگذرد و استودیو ناتی داگ با انتشار این بازی به موفقیتهای زیادی در فروش و دریافت جوایز رسیده است. بازی The Last of Us Part 2 توانست در روزهای ابتدایی فروش بسیار خوبی داشته باشد و در رویداد The Game Avards 2020 علاوه بر دریافت جایزههای متنوع، عنوان بهترین بازی سال را از آن خود کند. اما پس از انتشار بازی، ناتی داگ و سازندگان در این استودیو به سکوتی کامل رفتهاند و هیچ خبر رسمیای از فعالیتهای آینده خود منتشر نمیکنند. این مسئله موجب شد تا شایعات قدیمی دوباره جان بگیرند و بسیاری از طرفداران شروع به حدس زدن پروژههای آینده ناتی داگ کنند. در این میان نظریههای متفاوتی منتشر شده است اما مهمترین آنها ساخت یک بازی علمی تخیلی توسط ناتی داگ است که کاربران آن را با اسم بازی Stray's Cross میشناسند.
آن طور که به گوشمان رسیده است تنها پروژه در حال ساخت توسط ناتی داگ بخش مجزای Factions بازی The Last of Us Part 2 است. بخشی که اکثرا آن را به نام حالت آنلاین بازی The Last of Us Part 2 میشناسند. علاوه بر آن شایعات قدرتمندی نیز در رابطه با توسعه نسخه بازسازی شده بازی The Last of Us نیز مدتی است که در فضای مجازی پخش شده است. با توجه به برنامه ریزیهای ناتی داگ به نظر نمیرسد آنها فعلا به سراغ ساخت یک بازی جدید یا بهتر است بگوییم یک فرانچایز جدید بروند؛ اما باز هم این بازی Stray's Cross است که موجب شده تا طرفداران برای آینده هیجان زده شوند.
قبلا در مطلبی مفصل به این پرداختیم که چه انتظاراتی از بازی Stray's Cross داریم، میتوانید این مطلب را در اینجا مطالعه کنید. اما حالا قصد داریم به این مسئله بپردازیم که آیا ناتی داگ توانایی ساخت چنین عنوانی را دارد؟ البته قصد نداریم تواناییهای این تیم پر استعداد را زیر سوال ببریم، بلکه میخواهیم بررسی کنیم که با وجود بحش چند نفره بازی The Last of Us Part 2 و احتمال قوی ریمیک شدن بازی The Last of Us، آیا ناتی داگ باز هم برای توسعه یک فرانچایز جدید وقت کافی دارد و در میان ساخت دو پروژه جدید میتواند به ساخت یک عنوان عظیم در سبک و سیاقی کاملا نو بپردازد؟ در آخر این برایمان سوال خواهد شد که آیا بعد از انتشار نسخه ریمیک و بخش آنلاین، با توجه به این که در آینده نزدیک بازیهای علمی تخیلی بزرگی مانند بازی Guardians of the Galaxy و بازی Starfield در راه هستند، باز هم جایی برای بازی Stray's Cross باقی خواهد ماند؟
در این مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم پس در ادامه همراه ما باشید.
تمرکز شدید ناتی داگ بر روایت
درست بعد از اینکه سازندگان در استودیو ناتی داگ به توافقی جدید با سونی رسیدند و قرار شد تا عناوین بزرگ برای کنسول پلی استیشن 3 توسعه دهند، شاهد تمرکز شدید بازیهای آنها بر بخش داستانی و البته روایت ماجرای بازی بودیم. عناوین استودیو بعد از توسعه بازی Uncharted به مرور، بیشتر سینمایی شدند و البته معنی و مفهوم آنها به گونهای شد که بازیکنان همیشه به فکر این بودند که در دنیای جدید ناتی داگ انسان بودن چقدر سخت خواهد بود. چرا که سازندگان شرایط را به گونهای توسعه میدادند که بیشترین تمرکز روی شخصیتها و خصلتهای انسانی آنها باشد.
درست در همان سالها بود که استودیو روند جدیدش را آغاز کرد و هوادارنی وفادار ساخت که همهشان مانند سازندگان به شرایط و داستان سرایی نگاهی مشترک داشتند. به طور کلی این نگاهی است که حالا سازندگان در ناتی داگ دارند و البته طرفدارانشان نیز این نوع نگاه به زندگی و روایت داستان را تحسین میکنند. این وجه اشتراک چیزی نیست که به سادگی به دست بیاید و حالا به نظر میرسد به سادگی نیز از بین نخواهد رفت. حالا طرفداران تا حدودی با طرز فکر سازندگان را آشنا شدهاند و همین موضوع باعث شد تا شایعات حول محور بازی بعدی استودیو ناتی داگ، بازی Stray's Cross بیشتر و بیشتر شوند. شایعات تا جایی جلو رفتهاند که طرفداران اعتقاد دارند بازی در دنیایی استیم پانک و کمی آیندهنگرانه جریان خواهد داشت و تمی آخرالزمانی به خود خواهد گرفت. این جایی است که طرفداران اعتقاد دارند ناتی داگ به آن سفر خواهد کرد.
بازیهای اخیر ناتی داگ توانستند به خوبی در دنیایی پساآخرالزمانی و زمینگیر شده جریان داشته باشند. این تم و سبک بازیها موجب شد تا شخصیتهای بازی بسیار به واقعیت نزدیک شوند چرا که شخصیت پردازی اکثر آنها با غم و اندوه گره خورده بود و شاید بتوانیم بگوییم که اندوه یکی از قدرتمند ترین عناصری است که میتواند انسانها را به یکدیگر نزدیک کند. درست است که سری The Last of Us در دنیایی پساآخرالزمانی و زامبیگونه جریان داشتند اما میتوان نگاهی عمیقتر به آن داشت. بسیاری از تحلیگران اعتقاد دارند که سازندگان از این نوع روایت استفاده کردهاند تا بتوانند درگیریهای ذهنی انسانها و دست و پنجه نرم کردنشان با مشکلات و اندوه در زندگی را به صورت تمثیلی نمایش دهند.
اما جدای از این مسئله به طور کلی میتوان به این نتیجه رسید که طرز فکر سازندگان در ناتی داگ با سایر سازندگان بسیار متفاوت است، آنها از فضایی زامبیگونه استفاده کردند تا روی انسانها تمرکز کنند نه زامبیها. درست مانند دلیل اصلی شکل گیری زامبیها در دنیای بازی The Last of Us. زامبیها در واقع بهخاطر پیشرفت یک قارچ واقعی که در حال حاضر نیز وجود دارد به ایجاد شدهاند. این قارچ cordyceps نام دارد و در حال حاضر فقط روی حشرات تاثیر گذار است و از آنها به عنوان میزبانی برای رشد کردن استفاده میکند.
اما همه اینها را بررسی کردیم تا به احتمالات بازی Stray's Cross برسیم. شایعات از یک بازی استیمپانک آخرالزمانی خبر میدهند، اما برای اینکه بتوانیم نگاهی درست به آنچه در انتظارمان است، داشته باشیم. بهتر است به اتفاقی که با بازی The Last of Us شاهدش بودیم، نگاهی بیندازیم. بدون شک اگر ناتی داگ در حال ساخت بازی Stray's Cross باشد و همانطور که شایعات خبر میدهند تمی آخرالزمانی و استیم پانک داشته باشد؛ هیچ شباهتی به هر آنچه تا بهخال دیدهایم نخواهد داشت و به احتمال بسیار زیاد از تمامی عناصر استفاده میکند تا بتواند روی داستان و شخصیتهای عمیقش تمرکز کند. ممکن است در بازی Stray's Cross فضایی را شاهد باشیم که هرگز به آن فکر هم نکردهایم.
اما همانطور که در ابتدا سوالی را مطرح کردیم میتوانیم حالا به پاسخش بپردازیم، بازیهای علمی تخیلی خوبی در راه هستند اما بازی Stray's Cross میتواند با سبک روایت کاملا متفاوتش فضایی را شکل دهد که حتی گاهی یادتان برود در حال تجربه عنوانی علمی خیلی هستید. خوشبختانه همانطور که در تمام سالهای فعالیت این استودیو مشاهده کردیم، ورود به یک سبک و ساخت عنوانی کاملا متفاوت در آن سبک کار سختی برای این سازندگان نیست.
دقت کنید که سری بازی Uncharted در ژانر اصلی ایندیانا جونز جریان دارد اما با ادغام کردن عناصری از داستانهای عامهپسند و البته وارد کردن خلاقیتهای جدید، توانسته سبکی کاملا نو بسازد. یا شاید بهتر باشد بگوییم شاخهای پایبند به سبک اصلی را تولید کند. این در حالی است که در بازی The Last of Us و بازی The Last of Us Part 2 شاهد این هستیم که سازندگان سبک آخرالزمانی زامبی محور را چند قدمی جلوتر میبرند چرا که دیدگاهی متفاوت را با تمرکز روی انسانها و وجود کورسوی امید در این فضای بی رحم، دنبال میکنند، شما را به طور کامل در این فضا قرار میدهند؛ چرا که امید داشتن یکی از خصلتهای انسان است و میتواند میزان همزاتپنداری را بسیار بالا ببرد.
پس با این تفاسیر تقریبا میتوانیم مطمئن باشیم که بازی Stray's Cross به راحتی جای خودش را پیدا خواهد کرد تا جایی که حتی ممکن است باعث دیده نشدن رقبا در سبک علمی تخیلی نیز شود. اما این فقط از زاویه دید یک طرفدار خوشبین است. پس بهتر است از زوایای دیگر نیز موضوع را بررسی کنیم.
روش کار خاص ناتی داگ
وقتی که به گیم پلی فکر میکنیم هم نباید چندان نگران باشیم چرا که بازی Stray's Cross میتواند به راحتی سبک منحصر به فرد خودش را داشته باشد و به راحتی برای خود جا باز کند. طبق شایعات بازی جدید علمی تخیلی استودیو ناتی داگ قرار است تجربهای شخصیتر را برای مخاطبانش بسازد و برای این کار به سراغ سبک اول شخص خواهد رفت. قطعا ساخت بازی با زاویه اول شخص نیازمند استاندارهای متفاوتی است. بسیاری از کاربران گمان میکنند این زاویه فقط برای بازیهای اکشن به درد بخور است.
درست است که اکثر بازیها در زاویه اول شخص به دنبال اکشنهای تاثیر گذار هستند اما در طول سالهایی که سبک اول شخص ساخته شد و پیشرفت کرد، تعداد بسیاری از عناوین مهم در این سبک را دیدیم که توانستند به خوبی روی روابط عاطفی و سکانسهای احساسی کار کنند. از سری بازیهای Call of duty Modern Warfare گرفته تا بازی خاطره انگیز Metro Last Light.
ناتی داگ تا به حال تجربه ساخت یک بازی اول شخص را نداشته است اما بدون شک این تیم با استعداد میتوانند به راحتی با استخدام چند متخصص و البته همکاری با سایر استودیوهای سونی، عنوانی در سبک اول شخص بسازند. اما در این میان باید به این بخش هم توجه کنیم که سونی به اندازه کافی استودیوهای متخصص در سبک اول شخص دارد پس میتواند از آنها درخواست ساخت بازیهای اول شخص داشته باشد. اما به هر حال ناتی داگ همیشه نگرشی متفاوت داشته است که در بخش قبل در رابطه با آن توضیح دادیم و بدون شک اگر به سراغ سبک اول شخص بروند باز هم میتوانند استاندارهای تازهای برای این سبک بسازند. چیزی که در این میان کمی مسئله را برای بازی Stray's Cross سخت میکند این است که رغیب اصلیاش بازی Starfield نیز در سبک اول شخص جریان دارد و سازندگان آن بازی تجربه بسیاری در این زمینه دارند.
اما همانطور که اشاره کردیم حالا طرفداران استودیو به طور نسبی میتوانند با ذهن سازندگان ارتباط بگیرند. حالا به دنبال این مسئله، فکر میکنید طرفداران انتظار یک بازی اول شخص را داشته باشند؟ بعید به نظر میرسد. مخصوصا زمانی که اکثر بازیهای علمی تخیلی در این سبک جریان داشتهاند و متاسفانه تعداد کمی از آنها توانستهاند ماندگار شوند. از زمانی که ناتی داگ ساخت بازی Crash را به طور موقت کنار گذاشت و به سراغ ساخت بازی Uncharted رفت، همیشه عناوینی سوم شخص با محوریت یک شخصیت منحصر به فرد ساخت. البته بازیهای Crash هم در زاویه دید سوم شخص جریان داشتند اما در آن زمان سازندگان توانایی پرداخت یک شخصیت را مانند حال نداشتند. به شخصیت پردازی جوئل در بازی The Last Of Us و بازی The Last Of Us Part 2 دقت کنید، آیا به نظر شما اگر این دو عنوان در زاویه دید اول شخص جریان داشتند، چنین پرداختی برای شخصیت جوئل قابل اجرا بود؟
قطعا سازندگان در ناتی داگ به سراغ سبکی خواهند رفت که برایش برنامه ریزی کردهاند اما بدون شک آنها در ساخت بازیهای سوم شخص تجربهای دارند که فقط کمپانیهای بزرگی مانند RockStar میتوانند از پس ساختش بر بیآیند. پس شاید بهتر باشد برای بازی Stray's Cross هم به سراغ همین سبک بروند.
در ادامه شایعات به این اشاره شده است که بازی Stray's Cross به احتمال بسیار زیاد دو شخصیت قابل بازی خواهد داشت. قطعا این اتفاق امکان پذیر است چرا که ناتی داگ به تازگی این فرمول را در بازی The Last Of Us Part 2 اجرا کرد و همانطور که قصد داشت توانست با اجرای این مکانیک، بیشتر از قبل روی روابط و شخصیتها تمرکز کند. با قرار دادن دو شخصیت که در مقابل یکدیگر قرار دارند توانستند دیدگاهی متفاوت از مسائل را به بازیکنان ارائه دهند. با توجه به این مسئله بازی Stray's Cross نیز میتواند از این قابلیت برای غنی کردن داستان بهره ببرد. نکته مثبت دیگری که با این قابلیت برای بازی به وجود خواهد آمد این است که آن را از سایر بازیها در سبک علمی تخیلی مجزا خواهد کرد. برای مثال این عنوان میتواند تفاوت بسیاری با بازی Guardians of the Galaxy استودیو Eidos-Montreal داشته باشد. درست است که آنها از سبک زاویه دید ناتی داگ بهره میبرند و بازیشان در سبک علمی تخیلی جریان دارد اما با تغییراتی اساسی در بازی Stray's Cross و هدف گذاریای متفاوت، این بازی میتواند به نوعی دیده شود که تا به حال هیچ عنوان علمی تخیلیای دیده نشده است. البته این را هم فراموش نکنیم که انحصاری بودن بازی برای کنسول پلی استیشن 5 به طور حتمی برتریای بسیار بزرگ به بازی Stray's Cross خواهد داد. چرا که این بازیها بیشتر از سایر عناوین با دستگاه همگام و همراه خواهند بود. برای مثال بازی Stray's Cross میتواند امکاناتی خاص و منحصر به فرد را با کنترلر DualSense به کاربران ارائه دهد و یا شاید از برخی قابلیتهای خاص آن استفاده کند که سایر استودیوها توانایی استفاده از آنها را ندارند.
حالا که به جواب سوالمان در رابطه به بازی Guardians of the Galaxy پاسخ دادیم، به صورت جدی برویم به سراغ بازی Starfield، همانطور که اشاره کردیم، یکی از راههای ناتی داگ برای ایجاد تفاوت با بازی Starfield این است که سبک سوم شخص خودش را حفظ کند. اما متاسفانه در این بخش نیز مشکلی وجود دارد. شایعات خبر از این میدهند که بازی Starfield، عنوان جدید شرکت Bethesda که در انحصار ایکس باکس است در دنیای واقعی جریان خواهد داشت. اگر طبق شایعات بازی در حال حاضر و در خارج از کره زمین رخ دهد بدون شک شباهتهای بسیاری به بازی Fallout و سری The Elder Scrolls خواهد داشت. اما درست همینجاست که زاویه دید بازی Starfield از بازی Stray's Cross پیشی میگیرد، چرا که طبق رسم همیشگی شرکت Bethesda، آنها بازیهایشان را در دو زاویه دید سوم شخص و اول شخص منتشر میکنند. اما هر دو زاویه کمی نقص دارند و ناتی داگ میتواند از این حالت استفاده کند. از نظر مکانیکهای متفاوت بقا مثل ساخت و ساز به سبک بازی The Last of Us هم میتوان حدسهایی برای بازی Starfield زد و به احتمال بسیار زیاد آنها نیز در بازی چنین مکانیکهایی را جای خواهند داد. همینطور میتوان به این مسئله نیز اشاره کرد که بازی Starfield یک بازی جهان باز است که در آن میتوانید داستان را با انتخابهای متفاوت دیالوگی تغییر دهید و شاخههای بسیاری در آن ایجاد کنید. به طور کلی بازی Starfield یک بازی همه چیز تمام خواهد بود. بهترین اتفاق برای ناتی داگ این است که بازی Starfield داستانی واقعی را دنبال کند و در سبک علمی تخیلی جریان نداشته باشد. اینگونه آنها میتوانند به سادگی برای بازیشان جای باز کنند. که البته امری غیر ممکن به نظر میرسد. در غیر اینصورت رقیبی سرسخت خواهند داشت و به احتمال زیادی شاهد یک تقابل بسیار جذاب بین دو بازی خواهیم بود.
جایگاه ناتی داگ در ژانر علمی تخیلی
ایده کلی اینکه ناتی داگ به سراغ ساخت یک بازی علمی تخیلی خواهد رفت، حدود 10 سالی است که دست به دست میشود. مدتها بود که طرفداران حس میکردند چنین اتفاقی بالاخره رخ خواهد داد تا نهایتا در بازی The Last of Us اشاراتی به چنین چیزی شد. همچنین پروژههای کنسل شده استودیو مانند پروژه JAK 4 نیز باعث شد تا این شایعات قوت بگیرند. اما دقت کنید که اگر همه چیز واقعی باشد حدود ده سالی است که ساخت یک بازی علمی تخیلی در ناتی داگ آغاز شده. پس این بازی حدود 10 سال است که مراحل پیش تولید را سر میکند. این مدت زمان زیادی برای ساخت و تولید یک عنوان با داستانی متکی بر زمان است. تصور کنید سازندگان هر سال باید ایدههای کهنه را پاک کنند و از نو بنویسند. قطعا چنین پروژهای از نظر داستانی در سالهای آینده رخ خواهد داد. البته ممکن است این بازی با برنامه ریزیای دقیق برای سالهای پیش رو تنظیم شده باشد.
حالا به این فکر کنید که ژانر علمی تخیلی در این 10 سال چه مقدار دستخوش تغییر شده است. اگر بخواهیم به سینما نگاهی داشته باشیم، در یک دهه گذشته فیلم Inception و فیلم Tron: Legacy از محصولات معروف سبک علمی تخیلی هستند و حالا در سال 2021 شاهد منتشر شدن فیلمهایی مانند The Tomorrow War هستیم و با چند ماه صبر کردن شاهد انتشار فیلم مورد انتظار DUNE نیز خواهیم بود. توجه کنید که چگونه سبک علمی تخیلی تمرکز روی عناصر موجود را با تمرکز روی انسانها و شخصیتها تعویض کرده است و در طی این ده سال چه مقدار وسیعتر شده است. این میتواند نکته مثبتی برای ناتی داگ و بازی Stray's Cross باشد تا بتواند به راحتی مسیری متفاوت از رقبا را پیش بگیرد.
همانطور که اشاره کردیم، بازی Stray's Cross الگوبرداریهای زیادی از سبک استیمپانک و سبک سایبرپانک خواهد گرفت و این سبکی است که ناتی داگ در ساختش کمی تجربه دارد. بازیهای Jak and Daxter در فضا سازیهایی اینچنینی جریان داشتند. اینطور که به نظر میرسد بازی Starfield سبکی رئال با درون مایهها و چاشنیهایی فضایی خواهد داشت و ممکن است شباهتهایی به بازیهای Star Trek که توسط Bethesda ساخته شده بودند داشته باشد. پس با این بررسی میتوان نتیجه گرفت که سبک دو بازی بسیار با یکدیگر تفاوت خواهند داشت و هرکدام تمی مجزا را دنبال خواهند کرد.
این در حالی است که بازی Guardians of the Galaxy نیز با تم و سبکی مجزا ارائه خواهد شد. این بازی در سبک تیمی است و برگرفته از فیلمهای ابر قهرمانی و کامیک بوکهاست و شاید عناصر فضایی و علمی تخیلی در آن چندان پررنگ ظاهر نشوند. همچنین نباید فراموش کنیم که این بازی تمی طنز نیز دارد. پس این عنوان هم بسیار با چیزی که از بازی Stray's Cross انتظار میرود تفاوت خواهد داشت. بنابراین برای هر سه بازی جای کافی وجود خواهد داشت.
با توجه به شایعاتی که در شبکههای اجتماعی متفاوت مانند Reddit بخش شده است، به نظر میرسد بازی علمی تخیلی ناتی داگ روشی جدید را پیش خواهد گرفت و از سبک رئال جدا خواهد شد. اینطور که پیداست آنها قصد دارند همه چیز را حفظ کنند و فقط تم بازی را کمی تخیلی و دور از واقعیت در نظر بگیرند. در هر حال باید به انتظار بشینیم و در نهایت منتظر اخبار و یا حتی شایعات بیشتر باشیم. چرا که ناتی داگ باید تصمیم نهایی را بگیرد و به احتمال زیاد، بعد از هیاهوی شکل گرفته حول محور بازی The Last of Us Part 2 و محتوای آنلاین جدیدش، این تصمیم نهایی خواهد شد.
طبق شایعات و سابقهای که از ناتی داگ در ذهن داریم به نظر میرسد به زودی خبر خاصی از این عنوان نخواهد شد. اما تجربه نشان داده است که این بازی جدید در هر سبکی که باشد مورد استقبال قرار خواهد گرفت؛ چه علمی تخیلی باشد و چه واقعگرایانه.
نظر شما در رابطه با بازی جدید علمی تخیلی ناتی داگ که با نام Stray's Cross شناخته میشود چیست؟ آیا این عنوان طبق شایعات ساخته خواهد شد و جایگاه خود را پیدا خواهد کرد؟
برای دنبال کردن اخبار و حاشیهها حول محور پروژه جدید ناتی داگ با ما همراه باشید.