بعد از گذر حدود 25 سال حالا همه ما با استودیو ناتی داگ آشنایی کافی داریم. استودیوی داخلی شرکت سونی که در نسلهای متفاوت بازیهای ویدویی توانسته عناوین انحصاری فوقالعادهای را توسعه دهد. ناتی داگ در طی تمام این سالها عملکردی خیره کننده داشته و در سال 2020 باز هم این کار را تکرار کرد. آخرین ساخته ناتی داگ که بسیار جنجال برانگیز بود بازی The Last Of Us Part 2 است که توانست به راحتی رکوردهای بسیار زیادی را جا به جا کند و جوایز بزرگی را از بزرگترین رسانه دریافت کند که در این میان، جایزه بهترین اثر سال هم یکی از آنها بود.
حالا مدتی است که این سازندگان خوش فکر در استراحت هستند اما نه به طور کامل، چرا که شایعات نشان میدهد آنها در حال پشت سر گذاشتن مراحل پیش تولید یک عنوان جدید هستند و بدون شک در این مقطع تمام طرفداران دوست دارند بدانند که این عنوان جدید چه خواهد بود. طبق آخرین شایعات منتشر شده ناتی داگ در حال کار روی پروژهای جدید است و که بازی Stray's Cross نام دارد. یک عنوان علمی تخیلی انحصاری کنسول پلی استیشن 5.
همانطور که متوجه شدید، این خبر در حد یک شایعه است اما به نظر میرسد این شایعات روز به روز در حال زیاد شدن هستند، در هر حال نمیتوان مطمئن بود که این عنوان علمی تخیلی در دنیایی کاملا تازه، در حال توسعه است یا نه، اما میتوان با توجه به شایعات انتظاراتی کوچک از آن داشت و با توجه به این اطلاعات تصمیم داریم تا در این مطلب انتظاراتمان را از عنوان جدید ناتی داگ یعنی بازی Stray's Cross بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
تغییر زاویه دید بازی
تمامی عناوین قبلی ناتی داگ در سالهای اخیر مانند سری بازی Uncharted و بازی The Last of Us با زاویه دیدی یکسان، یعنی زاویه دید سوم شخص با دوربین روی شانه روایت میشدند. این در حالی است که هر دو بازیهای متفاوتی از فرانچایزهای متفاوت با داستان و هدفی مجزا هستند. اما همانطور که بسیار واضح است نکاتی مشترک داشتند، برای مثال زاویه دید یکسان و سیستم مبارزه یکسان بازی Uncharted 3 و بازی The Last of Us.
با بازی Stray's Cross، ناتی داگ میتواند کمی تغییر در کارش ایجاد کند و به جای ساخت یک بازی سوم شخص دیگر به دنبال زاویه اول شخص برود. ناتی داگ توانایی این را دارد که بتواند چنین کاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. آنها قدرت بسیار زیادی در شخصیت پردازی و داستان سرایی دارند و تصور کنید برای یکبار هم که شده، ماجرایی با داستانی به این عمق را در زاویه اول شخص تجربه کنید. علاوه بر این که انجام چنین کاری باعث میشود در بازی Stray's Cross همه چیز تغییر کند، میتواند یک تجربه جدید برای سازندگان و طرفداران هم باشد.
البته بسیاری از طرفداران معتقدند که زاویه دید اول شخص نمیتواند انتخاب مناسبی باشد و ناتی داگ بهتر است کاری که در آن حرفهای شده را انجام دهد. این نوع نگاه هم کاملا منطقی است چرا که استودیوهای زیادی دست به چنین تغییری زندهاند ولی موفق نشدند. البته یک روش دیگر هم وجود دارد که محبوبیت بسیار زیادی را به دست آورده است و سازندگانی مثل راک استار و استودیو بتزدا به بهترین شکل ممکن انجام شده و آن هم تجربه یک بازی کاملا سوم شخص در زاویه دید اول شخص است. به نوعی که بتوانیم بین دو زاویه به راحتی تعویض انجام دهیم اما زاویه دید اصلی بازی همان زاویه سوم شخص باشد.
در هر حال اینها انتظاراتی است که با توجه به شایعات به وجود آمده است، چرا که در شایعات به نظر میرسد بازی Stray's Cross عنوانی اول شخص باشد.
سلاحهای پر زرق و برق و قدرتهای ماورایی
با توجه به این که بازی Stray's Cross یک عنوان علمی تخیلی است، نمیتوان انتظار یک بازی واقعیت گرایانه از آن داشت، این در حالی است که تمام عناوین مهم استودیو ناتی داگ در سالهای اخیر بازیهایی در واقعگرایانه بودند، درست است که اتفاقات عجیب در بازیها رخ میدهد اما شما در نقش یک انسان معمولی هستید که بر اثر یک اتفاق عجیب زندگیاش تغییر میکند. در بازی The Last of Us عنصر تخیلی همان به وجود آمدن کلیکرهاست اما به جز این یک عنصر چیز دیگری وجود ندارد تا بازی را از حال و هوای واقعیت دور کند و به نظر نمیرسد بازی Stray's Cross اینگونه باشد، چرا که طبق شایعات، این بازی در دنیایی استیم پانک جریان خواهد داشت.
البته این اولین بار نخواهد بود که استودیو ناتی داگ به دنبال سبک استیم پانک میرود چرا که عنوان کلاسیکشان بازی Jax and Daxter هم در دنیایی استیمپانک و سایبرپانکی جریان داشت. این در حالی است که حالا ناتی داگ روشش را تغییر داده و انتظارات از آنها بیشتر است پس نباید به همین مسئله که قبلا در ژانر تجربه داشتهاند بسنده کرد. ناتی داگ باید بتواند با بازی Stray's Cross تجربه بازی کردن در دنیای استیم پانک را برای نسل بعدی کنسول پلی استیشن به اوج خود برساند و بدون شک یکی از کارهایی که میتواند در راستای این عمل انجام دهد، تغییر سبک مبارزات در بازی جدیدش خواهد بود.
هرچقدر هم که بخواهیم مسئله را دقیق کنیم، باز هم بازی Uncharted و بازی The Last of Us هر دو عناوینی در سبک تیراندازی سوم شخص هستند و حالا استودیو ناتی داگ با بازی Stray's Cross این موقعیت را دارد تا همه چیز را کمی عوض کند و به جای استفاده از سلاحهای واقعی، آنها را با سلاحهایی عجیب و غریب و شاید قدرتهای ماورایی برای شخصیت اصلی تعویض کند. این کار میتواند بسیار جذاب باشد و با ژانر استیم پانک تلفیق شود، چرا که وقتی کشتیهای بزرگ فلزی با سوخت فسیلی در آسمان پرواز میکنند، قطعا انسانی با قدرتهای غیر طبیعی و سلاحهایی عجیب هم میتوانند در آن دنیا جای داشته باشند. سازندگان میتوانند این تجربه جدید را با بهرهگیری از قابلیت خاص کنترلر DualSense جذابتر هم کنند.
تصور کنید در دنیایی جدید ساخته شده توسط ناتی داگ بتوانید از قدرتهای خاص استفاده کنید و سلاحهایی کاملا تازه را تجربه کنید، این میتواند یک موقعیت بسیار خوشحال کننده برای طرفداران استودیو باشد. همچنین آنها میتوانند این کار را با ساخت سلاحهای خاص و متفاوت از نظر قدرتی، یک پله بالاتر ببرند. برای مثال کافیست الگوبرداریای کوچک از بازی The Order 1886 داشته باشند. این بازی در ساخت فضاسازی و طراحی سلاحها بینظیر ظاهر شد.
در هر حال این حالت میتواند بسیار جذاب باشد. تا به حال چنین چیزی از ناتی داگ ندیدهایم واگر این سازندگان کار درست، دست به ساختش بزنند ممکن است برای اولین بار دنیای فانتزی خارقالعادهای را از آنها شاهد باشیم.
تعادل در داستان سرایی
بازی The Last of Us نسبت به بازی Crash Bandicoot و بازی Uncharted داستانی کاملا متفاوت دارد و روشی جدید را دنبال کرده است. عناوین قبل از بازی The Last of Us، عناوینی شاداب و بامزه با قسمتهایی طنز بودند اما بازی The Last of Us مسیری جدی و غمانگیز را دنبال کرد. داستان بازی در دنیایی شکل گرفت که همه چیز در بی رحم ترین حالت ممکن بود و کوچک ترین اشتباهی برای انسانها بدون بازگشت بود. این روش در دنباله این عنوان یعنی بازی The Last of Us part 2 عمیق تر و شدیدتر شد تا جایی که بسیاری از طرفداران توانایی تحملش را نداشتند.
اما در هر حال بازی The Last of Us part 2 برای استودیو ناتی داگ یک موفقیت بزرگ بود و ساخته شدن نسخه سومش اصلا دور از انتظار نیست و اگر چنین اتفاقی رخ دهد بدون شک باز هم داستانی غمانگیز، جدی و خشن خواهد داشت. اما اگر همه چیز بخواهد برای بازی Stray's Cross به درستی پیش برود، ناتی داگ باید روشش را برای این عنوان تغییر دهد. منظورمان این نیست که بازی کاملا روشی مشابه بازی Uncharted را دنبال کند و تبدیل به یک بازی شوخ، فوقالعاده جذاب و سرگرم کننده شود. البته خوشحال میشویم که بازی Stray's Cross به اندازه عناوین قبلی موفق شود اما هدف این نیست تا همان روند تکرار شود. شاید بهترین چیز برای این بازی این باشد که بین غم و شادی یک تعادل خوب و مناسب را برقرار کند و از بازی Uncharted و بازی The Last of Us بهترینها را جذب کند. به این ترتیب بازی Stray's Cross میتواند طرفداران هر دو سری را جذب کند و در عین حال تجربهای کاملا جدید برای هر دو دسته از افراد باشد.
داشتن چند شخصیت اصلی
در میان بازیهای مهم، میتوان بسیاری را نام برد که در بخش داستانیشان چند شخصیت اصلی قابل بازی دارند که هر کدام از آنها بخشی از داستان بازی را از دیدگاه خودشان دنبال میکنند. اما در این میان فقط میتوان به تعداد بسیار کمی از بازیها اشاره کرد که این کار را با دنبال کردن دو شخصیتی که کاملا مقابل هم هستند انجام میدهد و در عین حال به هر دو آنها میزان برابری زمان برای داستان گویی و شکل گیری شخصیت میدهد. بدون شک بازی The Last of Us part 2 یکی از همین عناوین بود و شاید بتوانیم بگوییم تنها عنوانی بود که این کار را با جسارت کافیای که داشت به بهترین شکل انجام داد. حتی میتوان به نوعی گفت که بازی The Last of Us part 2 سفری از دید الی در داستان ابی بود. با این کار ناتی داگ توانست دنیایی که قصد داشت نشانمان دهد را به شکل درستی به همهمان نشان دهد. دنیایی که در آن هر عملی عکس العملی دارد و حتی به ما اجازه میدهد تا به جای آدم بدهای نسخه اول، بازی کنیم و آنها را درک کنیم.
دقیقا همین بخش از بازی بود که آن را تبدیل به یک شاهکار جسورانه میکند و باعث میشود رکوردها را جا به جا کند. همانطور که اشاره کردیم کاری که ناتی داگ با بازی The Last of Us part 2 کرد، حرکتی جاهطلبانه بود و حالا که از این حرکت سربلند بیرون آمدهاند بعید به نظر میرسد که باز هم به سراغ داستانها صاف و ساده بروند. دیگر ناتی داگ از خطی عبور کرده است که تا به حال عبور نکرده بود و درچههایی جدید برایشان باز شده است تا با سر زدن به هرکدام از آنها داستانهایی جدید را برایمان شکل دهند.
اینطور که پیداست، طبق شایعات قرار است حالت دو شخصیت اصلی باز هم تکرار شود. اگر بازی Stray's Cross وجود داشته باشد، به احتمال زیاد دو شخصیت قابل بازی خواهد داشت، درست مانند بازی The Last of Us part 2 و با تشکر به داستانی که در این بازی تجربه کردیم، بسیار جذاب خواهد بود که ببینیم داستان بازی Stray's Cross و دو شخصیت اصلیاش به شکلی دنبال خواهد شد.
از جمله شایعات دیگری که مقداری از این پروژه را فاش کردهاند، میتوان به امکان وجود شخصیتهای اصلی سیاه پوست و یا رنگین پوست در بازی Stray's Cross اشاره کرد. طبق این اخبار به نظر میرسد ناتی داگ قصد دارد برای شخصیت اصلی یک مرد میانسال سیاه پوست را استخدام کند.
با اینکه هنوز هیچکدام از این خبرها به صورت رسمی تایید نشدهاند، اما بسیاری از طرفداران انتظار دارند تا ناتی داگ عجلهای نکند و برای شخصیت پردازی و داستان خوب این شخصیت سیاه پوست وقت بگذارد و تلاش کند تا یک شخصیت پیچیده و مناسب را برای طرفداران شکل دهد.
از طرفی دیگر، شخصیت اصلی دوم هم ممکن است یک هندی-آمریکایی باشد و همانطور که میدانید این دقیقا چیزیست که تا به حال در یک بازی درجه یک مشاهده نکردیم و چقدر خوب میشود اگر چنین اتفاقی بیافتد و این شایعات تبدیل به واقعیت شوند.
اگر بازی Stray's Cross وجود داشته باشد، سالهای زیادی با ما فاصله دارد. ناتی داگ تایید کرده است که چندین پروژه در دست ساخت دارد و سازندگان مشتاقند تا جزئیات این پروژهها را با ما در میان بگذارند. اما با این حال به زودی زود نمیتوان انتظار معرفی این عنوان جدید را داشت و در هر حال باید برای اخبار بیشتر صبر کرد.
اگر بازی Stray's Cross وجود داشته باشد، انتظار شما از این بازی چگونه است؟ با ما در میان بگذارید.