سونی در طراحی پلی استیشن 5 از ویژگیهای جدید و انقلابی استفاده کرده است و این ویژگیها تنها در ظاهر کنسول وجود ندارند. بلکه سختافزار آن نیز از قابلیتهای منحصربهفردی بهره میبرد. برای مثال مطابق گفته تیم سویینی (Tim Sweeney) سرپرست استودیو Epic Games، راهبرد پلی استیشن 5 در حافظه «انقلابی» است.
اما حافظه پلی استیشن 5، تنها ویژگی برجسته آن نیست. در مراسم رونمایی از سختافزار این کنسول، اعلام شد که پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی آن از ویژگیای براساس فناوری SmartShift شرکت AMD بهره میبرند که باعث میشود فرکانس متغیر داشته باشند. هرچند که فرکانس پردازنده نهایتا ۳.۵ گیگاهرتز و فرکانس پردازنده گرافیکی نهایتا ۲.۲۳ گیگاهرتز خواهد بود.
مایکروسافت از ترفند متفاوتی در فرکانس پردازندهها استفاده کرده است. پردازنده گرافیکی و مرکزی ایکس باکس سری ایکس در یک فرکانس ثابت عمل میکنند. رایان شاه (Ryan Shah) رئیس و سرپرست برنامهنویسی استودیو انگلیسی Kitatus and Friends درباره این ویژگی پلی استیشن 5 اخیرا صحبتهایی داشته است:
«به نظر من [توسعه بازی] برای پلی استیشن 5 مانند توسعه بازی برای رایانههای شخصی است. به طوری که شما میتوانید تمامی سختافزار را متناسب با نیازهای بازی تنظیم کنید. در واقع سونی به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا از نهایت قدرت این کنسول استفاده کنند و اگر به نهایت قدرت آن نیاز ندارند، پیشنهاد میشود تا از فرکانسهای پایینتر استفاده کنند. این موضوع موقعیتهای بسیاری را ایجاد میکند. برای مثال میتوانید به کمک پردازنده یک ذره خاص را برای کاتسین رندر کنید در حالی که در گذشته باید مراقب پر نکردن یک رشته از پردازنده میبودید. این موضوع اجازه میدهد تا بخشی از سختافزار که به آن نیازی ندارید را آزاد بگذارید. مارک سرنی (Mark Cerny) سختافزار و ابزار توسعه بازی را در اختیار توسعهدهنده میگذارد و میگوید اکنون یک چیز زیبا خلق کنید.»
همچنان از تاریخ عرضه و قیمت پلی استیشن 5 اطلاعاتی در دسترس نیست.