رویداد Road to PS5: تمام اخبار درباره پلی استیشن 5

رویداد Road to PS5: تمام اخبار درباره پلی استیشن 5

رامتین کاظمی رامتین کاظمی
4 سال و 1 ماه و 3 روز پیش

پس از انتظارات فراوان، سرانجام امروز سونی اطلاعات جدیدی از کنسول پلی استیشن 5 را رونمایی کرد. در رویداد Deep Dive سونی که به صورت زنده پخش شد، مارک سرنی (Mark Cerny) از مشخصات پلی استیشن 5 پرده‌برداری کرد. این سخنرانی ابتدا قرار بود در همایش GDC، مخصوصا بازی‌سازان برگزار شود اما با لغو شدن این همایش به دلیل شیوع COVID-19، سونی سخنرانی مارک سرنی را به صورت زنده پخش کرد. این سخنرانی تنها به جوانب فنی پلی استیشن 5 پرداخت و به طبع، از جزئیاتی چون ظاهر کنسول یا بازی‌های آن 

 

مارک سرنی از تغییر شیوه طراحی و ساخت کنسول‌های پلی استیشن پس از پلی استیشن 3 می‌گوید. آن‌ها منبع الهام خود را نظرات بازی‌سازان می‌دانند. مارک سرنی مدعی است که بازی‌سازان کمتر از یک ماه با شیوه بهینه سازی بازی‌ها برای پلی استیشن 5 آشنا خواهند شد. این رقم در مقایسه با مدت زمان یک الی دو ماهه برای پلی اسیتشن 4 و پلی استیشن 1، سه تا شش ماهه برای پلی استیشن 2 و شش تا ۱۲ ماهه برای پلی استیشن 3 بسیار قابل توجه است.

پلی استیشن 5 دارای هارد SSD است. بازی‌سازان دلیل اصلی استفاده از این نوع هارد هستند. سرعت فوق‌العاده این هارد به بازی‌ساز اجازه می‌دهد تا در طراحی مراحل و دنیای بازی، نگران محدودیت‌های سخت‌افزاری ناشی از هارد HDD نباشد. با استفاده از هارد SSD پلی استیشن 5 که توسط سونی با معماری M.2 برای پلی استیشن 5 ساخته شده، دنیای بازی در لحظه بارگذاری می‌شود و در بازی‌ها شاهد بافت‌های بارگذاری نشده نخواهیم بود.

 

پهنای باند هارد پلی استیشن 5 حداقل پنج گیگابایت بر ثانیه و مقدار متوسط آن 5.5 گیگابایت بر ثانیه است. این هارد هر گیگابایت از داده را در یک چهارم ثانیه بارگذاری می‌کند در حالی که این مقدار اطلاعات روی پلی استیشن 4 در ۲۰ ثانیه بارگذاری می‌شود. با این ویژگی، زمان اجرا و بارگذاری بازی‌ها در پلی استیشن 4 کمتر از یک ثانیه و نزدیک به صفر است. همچنین، بازی‌ها در کمتر از یک ثانیه پس از دانلود نصب می‌شوند و زمانی که به کپی کردن فایل‌ها در پلی استیشن 4 اختصاص داده می‌شود در پلی استیشن 5 حذف می‌شود.

 

مزیت دیگر استفاده از هارد SSD این است که دیگر نیازی به محول کردن دیتا به رم برای بارگذاری بازی‌ها نیست. در پلی استیشن 4، هارد HHD مقداری از اطلاعات را به رم منتقل می‌کند، اما با حذف این کار در پلی استیشن 5، رم کنسول فضای بیشتری برای فعالیت دارد و استفاده از کنترل کننده فلش بهینه شده توسط سونی، افت فریم در بازی‌ها تقریبا به صفر خواهد رسید. پلی استیشن 5 دارای 16 گیگابایت رم GDDR6 است که به گفته سرنی، با توجه به سرعت بالای هارد SSD، این مقدار رم برای کنسول کافی خواهد بود.

 

در پلی استیشن 5 از سیستم فشرده‌سازی جدیدی به نام کراکن (Kraken) استفاده می‌شود که کمتر از یک سال از معرفی آن می‌گذرد. این تکنولوژی جدید باعث می‌شود تا اطلاعات روی پلی استیشن 5 حجمی معادل ۱۰ درصد کمتر از اطلاعات روی کنسول‌های حال حاضر داشته باشند و در نتیجه شاهد کاهش حجم بازی‌ها خواهیم بود. سرنی بار دیگر تأکید کرد که معماری پردازنده پلی استیشن 5 باعث پیچیدگی این سیستم نخواهد شد و بازی‌سازان به راحتی با فرآیند بازی‌سازی برای این کنسول آشنا خواهند شد.

 

پلی استیشن 5 دارای حافظه داخلی با ظرفیت 825 گیگابایت است که این مقدار حافظه از دو روش قابل افزایش است. شما می‌توانید هاردهای اکسترنال HDD را از طریق پورت USB خواهد بود، اما این روش فقط برای اجرای بازی‌های پلی استیشن 4 قابل استفاده است. همچنین می‌توان هاردهای SSD PCIe 4.0 با پورت M.2 را به این کنسول وصل کرد، اما سرعت این هاردها باید حتما از 5.5 گیگابایت بر ثانیه، که سرعت هارد پلی استیشن 5 است، بیشتر باشد. سرنی اعلام کرد که لیست هاردهای SSD سازگار با پلی استیشن 5 را زمانی بعد از لانچ کنسول اعلام خواهد کرد.

پلی استیشن 5 دارای پردازنده گرافیکی AMD با معماری RDNA 2 است که با همکاری AMD به صورت اختصاصی برای کنسول پلی استیشن 5 طراحی شده است. این پردازنده گرافیکی دارای سرعت 3.5 گیگاهرتز با فرکانس متغیر است که سرعت آن روی 2.3 گیگاهرتز تثبیت شده است. این پردازنده دارای موتور شبیه‌ساز برای اجرای بازی‌های کنسول‌های قدیمی است اما در زمان لانچ، تنها ۱۰۰ بازی از عناوین برتر پلی استیشن چهار روی پلی استیشن 5 قابل اجرا خواهند بود و دیگر عناوین به مرور اضافه خواهند شد. موتور RDNA 2 دارای تکنولوژی جدیدی به نام Geometery Engine یا موتور هندسی است که در رندر بافت‌ها و اشکال هندسی تحول ایجاد خواهد کرد. همانطور که قبلا گفته شد، این پردازنده گرافیکی از ری تریسینگ سخت افزار پشتیبانی خواهد کرد.

پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 دارای فرکانس متغیر است که در کامپیوترهای خانگی استفاده می‌شود. استفاده از فرکانس متغیر باعث می‌شود تا کنسول پلی استیشن 5 برق بسیار کمی را مصرف و حرارت بسیار کمی را تولید کند و به طبع، کنسولی تقریبا بی‌صدا باشد.

 

صدای سه بعدی، از اهداف اصلی سونی در ساخت پلی استیشن 5 بوده است و مقدار زیادی از قدرت پردازنده کنسول به این تکنولوزی اختصاص یافته است. صدای سه بعدی در پلی استیشن 5 از موتور صوتی Cell Broadband و با تکنولوژی Tempest تأمین می‌شود که نتیجه آن، ایجاد صدا از ۱۰۰ منبع صوتی مختلف است. برای مقایسه، تکنولوژی Atmos که در ایکس باکس وان استفاده می‌شود، فقط از ۳۲ منبع صدا پشتیبانی می‌کند. همچنین اگرچه صدای سه بعدی در هدست‌های مخصوص گیمینگ بهترین نتیجه را می‌دهد، اما هر دستگاهی با قابلیت تولید صدای فراگیر، از جمله تلویزیون‌های خانگی از صدای سه بعدی پشتیبانی می‌کنند. برای مثال در یک بازی ترسناک مانند Dead Space، با صدای سه بعدی، شما محل دقیق منبع صدا را تشخیص خواهید داد. در کنسول پلی استیشن چهار، تنها جهت صدا قابل تشخیص است و فاصله آن با کم و زیاد شدن صدا مشخص می‌شود که به هیچ وجه دقیق نیست. همچنین، صدای سه بعدی پلی استیشن 5 به گونه‌ای طراحی شده که برای هر فردی قابل شخصی سازی باشد.

در خلال این سخنرانی، سرنی اطلاع داد که در آینده نزدیک، جزئیات بیشتری از این کنسول منتشر خواهد شد که ممکن است شامل ظاهر و لوازم جانبی آن باشد. مشخصات فنی کامل پلی استیشن 5 را می‌توانید اینجا بخوانید.

برچسب ها: ps5
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.