مایک ایبارا (Mike Ybarra)، رئیس استودیو بلیزارد به بازگشت احتمالی یکی از محبوبترین بازیهای استراتژی لحظهای این شرکت، یعنی بازی StarCraft اشاره کرد. اینکه مایکروسافت سرانجام توانست خرید اکتیویژن بلیزارد به قیمت 68.7 میلیارد دلار را تایید کند، میتواند راه بازگشت این فرنچایز کلاسیک علمی تخیلی را هموار کند. بزرگترین معامله در صنعت بازیهای ویدیویی در تاریخ 13 اکتبر امسال نهایی شد، تقریباً دو سال پس از آن که مایکروسافت برای اولین بار برنامه خود برای تصاحب اکتیویژن بلیزارد، توسعه دهندگان برخی از بهترین فرنچایزهای دنیای بازیها مانند بازی World of Warcraft، بازی Overwatch و سری بازی Diablo را اعلام کرد.
بازی StarCraft از دیگر عناوین این استودیو از محبوبیت کمتری برخوردار است، اما به همان اندازه در تبدیل استودیو بلیزارد به یک استودیو بزرگ نقش دارد. بازی StarCraft علیرغم تحسین منتقدان و نقش مهمی که در محبوبسازی ورزشهای الکترونیکی اولیه داشت، چند سالی است که خبری از نسخه جدید آن یا هرگونه بسته گسترشی برای نسخههای پیشین شنیده نمیشود. محبوبیت بازی Diablo 4 نشان داد که استودیو بلیزارد کاملا توانایی احیای IPهای قدیمی را دارد. بازی StarCraft 2: Wings of Liberty آخرین بازی در این فرنچایز بود که در سال 2010 عرضه شد. البته یک نسخه ریمستر از بازیِ اول نیز در سال 2017 عرضه شد. با این حال، مایک یبارا در صحبت با بلومبرگ به این موضوع اشاره کرد که یک رویکرد غیرمستقیمتر تحت Xbox ممکن است امکان بازگشت احتمالی بازی StarCraft را در آینده فراهم کند.
ایبارا گفت:«اینگونه نیست بگویم بروید و یک بازی StarCraft بسازید! باید کسی را داشته باشم که بینش، اشتیاق و ایدهای خوب داشته باشد. آن موقع میتوانم روی آن تیم سرمایهگذاری کنم.». اگرچه طرفداران از شنیدن اینکه هیچ برنامه قطعی برای عنوان جدید بازی StarCraft وجود ندارد ناامید خواهند شد، ایبارا در ادامه خوشبینیاش را بهاشتراک گذاشت که اکنون آزادی خلاقانه بیشتری تحت نظارت ایکس باکس دارند و این به آنها اجازه میدهد منابع خود را متنوع کنند.
خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت ممکن است نشان دهنده فرصتهای جدیدی برای این شرکت باشد، به خصوص پس از اتهامات آزار و اذیت در محل کار و اخراج غیرمنتظره کارکنان در بلیزارد که شهرت این استودیو را در سا های اخیر خدشهدار کرده است. فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس ایکسباکس، در مراسم افتتاحیه رویداد BlizzCon 2023 حضوری غافلگیرکننده داشت و به طور خاص از این فرنچایز تمجید کرد و مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. اسپنسر گفت: «بازی StarCraft پایه و اساس آنچه را که ورزشهای الکترونیکی امروز بهآن تبدیل شده است را ایجاد کرد و بازی StarCraft 2 یکی از اصلیترین عناوین در تکامل بازیها بود.».
مایکروسافت همچنین سابقه طولانی در ژانر استراتژیک لحظهای (RTS) دارد و دیدن نام نسخه جدید بازی StarCraft در میان فرنچایزهای محبوب ایکس باکس مانند بازی Age of Empires و بازی RimWorld، قطعا یک برد بهحساب خواهد آمد، خصوصا برای کسانی که از سرویس گیم پس استفاده میکنند. بههمین خاطر، حتی ممکن است یک بازی StarCraft برای کنسول نیز عرضه شود که از ژانر استراتژیک فاصله گرفته باشد؛ زیرا دنیای بازی StarCraft دنیای بهشدت عمیقی است و میتوان داستانها و بازیهای گوناگون با سبکهای مختلف را از آن بیرون کشید.