یک نوجوان 13 ساله بهنام ویلیس گیبسون (Willis Gibson) که با نام کاربری Bluescuti شناخته میشود، به اولین بازیکن حرفهای نسخه نینتندو بازی Tetris تبدیل شد که موفق به دریافت Kill Screen واقعی بازی Tetris شده و با ثبت یک رکورد تاریخی، نام خود را بهعنوان اولین بازیکنی که بازی Tetris NES را تمام میکند جاودانه کند. برای درک بهتر اهمیت و بزرگی کاری که ویلیس انجام داده، بهتر است از اولین مانع بزرگی که بازی Tetris جلوی بازیکنان قرار میدهد شروع کنیم.
بازی NES Tetris که در سال 1989 برای کنسول NES نینتندو منتشر شد. هدف بازیکن در این بازی این است که بلوکهای درحال سقوط را بهشکلی کنار هم بچیند تا با تشکیل یک خط کامل از بین بروند. با هر 10 خطی که به این شکل از بین برود، بازیکن یک مرحله بالاتر میرود و با بالا رفتن هر مرحله، سرعت سقوط بلوکها هم افزایش پیدا میکند. بلوکها در مرحله 29 با سریعترین سرعت ممکن سقوط میکنند. بهقدری سریع که دیگر امکان کنترل آنها با دکمههای جهت کنترلر NES وجود ندارد و بلوکها روی هم جمع میشوند.
بازیکنان برای چندین دهه تصور میکردند که مرحله 29، آخرین مرحله بازی Tetris است و امکان پیشروی بیشتر در آن وجود ندارد. به همین دلیل، بازیکنان بازی Tetris به مرحله 29 لقب Killscreen را دادند. اما این مرحله با تعاریف سنتی Kill Screen یا صفحه مرگ کاملا متفاوت است. در بازیهای قدیمی، کیل اسکرین به حالتی گفته میشد که پیشروی در بازی را بهخاطر یک گلیچ در کدهای بازی غیرممکن میکند. برای مثال، صفحه مرگ بازی Pac Mac در مرحله 256 رخ میدهد که یک گلیچ در کدهای بازی باعث بههم ریخته شدن نیمه سمت راست صفحه میشود و در نتیجه، نقطههای سفید کمتری در اختیار بازیکن قرار میگیرد تا پیشروی بیشتر در بازی غیرممکن شود.
در مرحله 29 بازی Tetris هیچ گلیچی رخ نمیدهد و اگر بتوانید راهی برای عبور از آن پیدا کنید، میتوانید همچنان بازی را ادامه دهید. ثور اکرلوند (Thor Aackerlund) در سال 2011 توانست با حل کردن این مشکل، تبدیل به اولین بازیکن تاریخ شود که از مرحله 29 بازی Tetris عبور کرده و به مرحله 30 میرسد. او این کار را با فشردن بسیار سریع انگشتانش روی کنترلر NES و پیشی گرفتن از سرعت تشخیص ورودی بازی انجام داد. تکنیکی که حالا بهنام هایپرتپینگ (Hypertapping) شناخته میشود و تنها راه عبور از مرحله 29 بازی Tetris و پیشروی در آن است. با توجه به اینکه مرحله 29 بازی، آخرین مرحلهای است که در آن سرعت سقوط بلوکها بیشتر میشود، عملا میتوان با تکنیک هایپرتپینگ تا مراحل بسیار بالاتری پیشروی کرد. رکورد اکرلوند که در سال 2011 ثبت شد، هفت سال دست نخورده باقیماند. درنهایت یک بازیکن دیگر بهنام جوزف سیلی (Joseph Salee) توانست با استفاده از همین تکنیک، رکورد اکرلوند را شکسته و به مرحله 31 بازی Tetris برسد. البته سیلی دست از تلاش نکشید و رکورد خود را تا سال 2020 به مرحله 35 رساند. تا اینکه یک بازیکن دیگر بهنام EricICX توانست با همین تکنیک، رکورد مرحله 38 را ثبت کند. با اینکه رسیدن به مرحله 38 فراتر از چیزی بود که تصور میشد در بازی Tetris ممکن باشد، مشخص بود که روند پیشروی رکوردها چندان سریع نیست و بازیکنان همچنان کار بسیار سختی برای رسیدن به مراحل بالاتر و ثبت رکوردهای بهتر داشتند. تا اینکه در سال 2020، بازیکنی به نام چیز (Cheez) با خلق یک تکنیک جدید، همه معادلات را برهم زد.
چیز با ترکیب دو تکنیک مختلف دکمهزنی، تکنیک جدیدی بهنام Rolling خلق کرد که در آن با کوبیدن مکرر انگشتهای یک دست به قسمت زیرین کنترلر NES و نگه داشتن انگشتان دست دیگر روی دکمههای جهت، با سرعت بسیار بیشتری از تکنیک هایپرتپینگ دکمهها را بفشارد و تبدیل به اولین بازیکنی شود که به مرحله 40 میرسد. این تکنیک سرعت ثبت رکوردهای جدید را به شکل قابل ملاحظهای افزایش داد و کار بهجایی رسید که EricICX با استفاده از تکنیک رولینگ، تبدیل به اولین بازیکنی شود که به مرحله 95 بازی Tetris میرسد. حالا که بازیکنان تکنیک فوق العادهای برای پیشروی هرچه بیشتر در بازی پیدا کرده بودند، در ادامه راه با چالشهای بزرگتری مواجه میشدند. یکی از این چالشها، گلیچ پالت رنگی بازی است که در مرحله 138 رخ میدهد.
بازی Tetris روی کنسول NES با 10 پالت رنگی مختلف طراحی شده بود. این پالتها از مرحله یک تا 10 را از هم متمایز میکنند و بعد از دهمین مرحله، باز هم از ابتدا تکرار میشوند. اما بهخاطر اینکه سازندگان در دهه هشتاد حافظه رم چندان زیادی در اختیار نداشتند، تمام تلاششان را برای مصرف کمترین میزان رم انجام داده بودند. به همین دلیل، خط کدی که وظیفه مشخص کردن پالت رنگی مراحل را برعهده دارد، در مرحله 138 گلیچ میکند و در نتیجه، اطلاعات رنگی جدیدی را خارج از پالت رنگی معمول بازی استخراج میکند. این گلیچ باعث میشود تا بعد از مرحله 138 پالتهای رنگی عجیب و غریبی برای بلوکهای تتریس انتخاب شوند که علاوه بر پرت کردن حواس بازیکن، بعضا پیشروی در مراحل را غیرممکن میکنند.
مطالب مرتبط: مهمترین فیلم و سریالهای ویدیو گیمی که در سال 2024 منتشر میشوند
اولین بازیکنی که به این گلیچ رنگی رسید هم EricICX بود که این کار را در یکی از تورنومنتهای سال 2022 تتریس و درمقابل دیدگان تماشاگران انجام داد. او با وجود تغییرات عجیب و غریب پالت رنگی همچنان درحال پیشروی در بازی بود، تا اینکه یک پالت رنگی تیره در مرحله 146 کار او را برای پیشروی دشوار کرد. این پالتهای رنگی عجیب و غریب تبدیل به بزرگترین چالش بازیکنان بازی Tetris شدند و تقریبا یک سال طول کشید تا یک بازیکن دیگر بتواند به رکورد EricICX برسد. این بازیکن که PixelAndy نام دارد، توانست تا مرحله 148 پیشروی کند، اما با یک پالت رنگی دشوارتر مواجه شد که بلوکها را تقریبا به رنگ سیاه در آورده بود و دیدن آنها را تقریبا غیرممکن میکرد.
اما پیش از رسیدن PixelAndy به این رکورد، بازیکنان Tetris در سال 2022 تحقیقات گستردهای انجام دادند تا اتفاقاتی که میتواند باعث کرش کردن بازی شود را پیدا کنند. نتیجه این تحقیقات توسط یک یوتیوبر بهنام Hydrantdude مستند شد تا تمام بازیکنانی که میخواهند به این رکورد یورش ببرند را از هدفشان آگاه کند. نتیجه تحقیقات Hydrantdude نشان داد که بازیکنان میتوانند در مرحله 155 با خالی کردن یک خط از بلوکها، با احتمال 100 درصدی نسخه استاندارد بازی NES Tetris را کرش کنند. با توجه به اینکه رکورد جهانی بازی Tetris در این زمان متعلق به PixelAndy در مرحله 148 بود، بازیکنان متوجه شدند که فاصلهای تا رقم زدن این لحظه تاریخی ندارند.
همین باعث شد تا Fractal، قهرمان تورنومنت سال 2023 بازی Tetris، ماموریت خود را برای شکستن این رکورد و کرش کردن بازی آغاز کند. اما در اولین روز استریم او یک اتفاق غیرمنتظره رخ داد. بازیکن 13 سالهای بهنام Blue Scuti به اولین بازیکنی تبدیل شد که با شکستن رکورد قبلی، از مرحله 148 عبور کرده و رکورد جدیدی در مرحله 153 ثبت میکند. تنها 18 خط دورتر از جایی که میتوانست با خالی کردن یک خط از بلوکهای تتریس، باعث کرش کردن این بازی شود. بعد از این اتفاق، Blue Scuti یک مسابقه جانانه را برای رسیدن به مرحله 155 و کرش کردن بازی Tetris با Fractal آغاز کرد.
کمتر از 24 ساعت بعد از ثبت رکورد Blue Scuti، Fractal که همچنان در تلاش برای رسیدن به این رکورد بود دوبار به مرحله 154 رسید و به شکلهای مختلف شکست خورد تا این مسابقه هیجان انگیز همچنان در اوج ادامه پیدا کند. او در سومین روز تلاش برای شکستن این رکورد، وقتی فقط 20 دقیقه از شروع استریمش گذشته بود، متوجه شد که Blue Scuti فاصلهای تا شکستن این رکورد ندارد. Blue Scuti با خونسردی تمام از گلیچهای رنگی عبور کرده بود با رسیدن به آخرین بخش از مرحله 154، تنها به خالی کردن یک خط بلوک تتریس برای کرش کردن بازی نیاز داشت. با اینکه ویلیس در ابتدای مرحله یک اشتباه داشت و مجبور شد برای ایجاد فضای مورد نیاز برای خالی کردن یک خط بلوک سختی زیادی بکشد، درست در زمانی که همه چیز را برای خالی کردن یک خط آماده کرده بود، بهجای انجام این کار یک بلوک چهارتایی را به فضایی که آماده کرده بود فرستاد تا به جای یک خط، سه خط خالی شود و شانس کرش کردن بازی از دست برود.
با وجود از دست دادن شانس صد در صدی برای کرش کردن بازی در مرحله 155، Blue Scuti به راه خود ادامه داد. اگر او میتوانست در مرحله 155 فقط یک خط بلوک تتریس را خالی کند، بازی صد در صد کرش میکرد، اما حالا باید روی شانس 73 درصدی کرش کردن بازی با خالی کردن یک خط از بلوکها در مرحله 157 حساب باز میکرد.
بهمحض اینکه مرحله 157 آغاز شد، Blue Scuti چندین اشتباه مرتکب شد که باعث انبار شدن بلوکها روی یکدیگر و افزایش تنش در مرحله شد. با اینحال، او با استفاده از یکی از آخرین شانسهایی که برای کرش کردن بازی داشت، موفق شد تنها یک خط از بلوکها را خالی کند و باعث کرش کردن بازی Tetris شود.
بازی Tetris برای 34 سال متوالی بازیکنان را شکست داده بود و هیچکس موفق نشده بود تا این بازی را در چالش خودش شکست دهد. پیش از بالا گرفتن رقابت برای وادار کردن بازی Tetris به کرش کردن، رکوردهای این بازی در فواصل زمانی زیادی ثبت میشدند، اما Blue Scuti در روز 19 دسامبر 2023 با شکستن تمام رکورهای قبلی برای اولین بار وارد لیست رکوردداران این بازی شد و تنها دو روز بعد، نام خود را بهعنوان اولین انسانی که موفق به شکست دادن تتریس میشود در تاریخ ثبت کرد.