«وارن اسپکتر» (Warren Spector) یکی از افرادی است که در رویداد Game Developers Conference، به صورت مجازی صحبت کرد. خالق بازی Dues Ex در این رویداد که در طول هفته گذشته برگزار شد، گفته است که حاضر نبود امروز و برای مخاطبان امروزی، این بازی را بسازد. دلیل او هم این است که بسیاری از کاربران و بازیکنهای امروزی، تئوریهای توطئه که بخشی اساسی از داستان بازی است را قبول دارند.
بازی Deus Ex در سال 2000 عرضه شد و داستان زمین و بشریت در سال 2052 را روایت میکرد. در طول داستان این بازی، شاهد واقعی بودن بسیاری از تئوریهای توطئه مطرحشده در آن سالها هستیم. در داستان بازی، به مسائل حساس مختلفی مثل واکسیناسیون، تئوری «هلیکوپتر سیاه»، آژانس FEMA و دولت مخفی ECHELON اشاره شده است. موضوعاتی که ریشههایی حقیقی در دنیای واقعی دارند. اسپکتر میگوید: «نکته جالب این است که نمیدانم آیا حاضر بودم که این بازی را امروز بسازم یا نه. تئوریهای توطئه مطرحشده در بازی که ما آنها را نوشتیم، اکنون بخشی از دنیای واقعی ما هستند. نمیخواهم که حامی چنین ایدهای باشم.»
اسپکتر کمی پیشتر در سخنرانی خود گفته بود: «این که بسیاری از نقطهنظرات و نوع جهانبینی ما در بازی، درست از آب درآمدند، برای من بسیار شگفتآور است. در واقع، میزان درست بودن این اطلاعات حتی برایم کمی ترسناک هستند.» او سپس گفت که تئوریهای توطئه دیگری نیز در طول ساخت بازی مطرح شدند اما در نسخه نهایی داستان وجود نداشتند. یکی از آنها، تئوری مربوط به فرودگاه دنور (Denver Airpot) بود. به عقیده اسپکتر، این تئوریها «بیش از حد احمقانه» بودند. وجود تونلهای مخفی در این فرودگاه، ارتباط با موجودات فضایی و جوامع مخفی نازیها و همچنین، پیامهای مخفی و رمزگونه موجود در آثار هنری این فرودگاه از جمله تئوریهای حذفشده بازی هستند. درک این موضوع برای اسپکتر سخت است که اکنون افرادی وجود دارند که واقعا چنین تئوریهایی را باور کرده و قبول دارند.
بازی Deus Ex توسط استودیو Ion Storm ساخته شد. اسپکتر در سال 2004، این استودیو را ترک کرد و یک سال بعد نیز استودیو تعطیل شد. او اکنون در استودیو OtherSide Entertainment مشغول به کار است. استودیویی که در حال ساخت بازی System Shock 3 و بازی Underworld Ascendant است. اگرچه به گفته اسپکتر، او دوست دارد که یک بازی Deus Ex دیگر بسازد، اما این فرنچایز اکنون در مالکیت شرکت Square Enix است و به همین خاطر است که او هیچ نقشی در ساخت نسخههای جدیدتر این مجموعه مثل بازی Deus Ex: Human Revolution و بازی Deus Ex: Mankind Divided نداشت. این دو بازی توسط استودیو Eidos Montreal ساخته شدند. اسپکتر در عوض، علاقهمند است که دنبالههای معنوی و دیگری برای این مجموعه بسازد.
در حال حاضر به خاطر بازخورد نه چندان مثبتی که از بازی Deus Ex: Mankind Divided شد، بازی Deus Ex فعلا در حالت غیرفعال به سر میبرد. اگرچه «دیوید آنفوسی» (David Anfosi)، مدیر استودیو Eidos Montreal در مصاحبهای در سال 2018 تایید کرد که این فرنچایز همچنان زنده است، اما این نکته را هم گفت که فعلا نباید منتظر نسخه جدیدی از مجموعه باشیم. اکنون که سه سال از آن زمان گذشته، هنوز هم خبری از نسخه تازه بازی Deus Ex منتشر نشده و به نظر میرسد که نزدیکترین تجربه مشابه به این مجموعه، همان دنبالههای معنوی اسپکتر باشد.