کمپانی سونی در سالهای اخیر بازیهای انحصاری زمانی نسبتا زیادی برای پلی استیشن عرضه کرده و بازی Final Fantasy 16 هم یکی از همین عناوین است که خبر عرضه انحصاری آن برای پلی استیشن 5 سر و صدای زیادی به پا کرد. تهیه کننده این بازی هم اخیرا اطلاعات بیشتری از دلایل انحصاری شدن این بازی و قرارداد سونی با کمپانی Square Enix ارائه کرد.
نائوکی یوشیدا (Naoki Yoshida)، کارگردان بازی Final Fantasy 16، در مصاحبه با 4Gamer اعلام کرد که یکی از دلایلی که نقش بزرگی در قرارداد سونی و کمپانی Square Enix داشت، «پشتیبانی سخاوتمندانه» مهندسان پلی استیشن در مسیر بهینهسازی بازی برای سخت افزار پلی استیشن 5 بود. یوشیدا اضافه کرد که حمایت پلی استیشن به تیم سازنده کمک کرد تا تمرکز بیشتری روی توسعه و بهینهسازی این بازی داشته باشند. یوشیدا در اینباره میگوید:
«فکر میکنم هدف کمپانیهای سازنده سخت افزار هم همین باشد. هرچند، در برخی قراردادها کیفیت پشتیبانی فنیای که از کمپانی سازنده سخت افزار دریافت میکنیم اهمیت زیادی دارد. این پشتیبانی فنی از سوی مهندسان سونی که زیر و بم کنسول را میشناختند به ما ارائه شد و میدانیم که نمیتوانستیم بهتنهایی آن را انجام دهیم. علاوه بر این، ساخت بازی برای یک پلتفرم، زمان بیشتری برای توسعه بازی و بهینه کردن آن دراختیار ما قرار میدهد.»
بازی Final Fantasy 16 به مدت شش ماه در انحصار پلی استیشن 5 خواهد بود، اما یوشیدا اعلام کرد که این موضوع به معنی عرضه این بازی برای کامپیوتر به محض تمام شدن این مهلت شش ماهه نیست. اگرچه کمپانی Square Enix قصد دارد بازی Final Fantasy را برای کامپیوتر عرضه کند، اما بهینه کردن این بازی برای کامپیوتر بیشتر از شش ماه طول خواهد کشید.
بازی Final Fantasy 16 در تاریخ ۲۲ ژوئن برای پلی استیشن 5 عرضه میشود. دموی این بازی هم چند هفته پیش از تاریخ عرضه در دسترس کاربران پلی استیشن 5 قرار خواهد گرفت. یوشیدا هفته پیش اعلام کرده بود که بازیکنان میتوانند پیشرفت خود در این دمو را به بازی اصلی منتقل کنند.