بررسی تغییرات بازی Final Fantasy 16 نسبت به بازی Final Fantasy 15

بررسی تغییرات بازی Final Fantasy 16 نسبت به بازی Final Fantasy 15

خشایار بهرامی خشایار بهرامی
11 ماه و 10 روز پیش

می‌دانیم که بازی Final Fantasy XVI برای تاریخ 22 ژوئن 2023 (یک تیر 1402) برنامه ریزی شده و به صورت انحصاری در دسترس کاربران کنسول پلی استیشن 5 قرار می‌گیرد. هیروشی تاکای (Hiroshi Takai) کارگردان این پروژه است و نائوکی یوشیدا (Naoki Yoshida) تهیه کننده سرشناس سری فاینال فانتزی، مجددا به عنوان تهیه کننده در این پروژه بازگشته است. معرفی نسخه جدید این مجموعه به سپتامبر 2020 بازمی‌گردد و تا به امروز، هایپ و هیجان بسیار زیادی در میان بازیکن‌ها برای تجربه این دنباله ایجاد شده است. بازی FF XV آخرین عنوان منتشر شده از این فرنچایز محسوب می‌شود که در سال 2015 روانه بازار شد. مشخصا میان این عناوین تفاوت‌های مختلفی از جمله جلوه‌های بصری، ویژگی‌ها گیم پلی یا شیوه روایت داستان وجود دارد. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به برخی از مهم‌ترین تغییرات بازی Final Fantasy 16 نسبت به نسخه پیشین این فرنچایز محبوب بپردازیم.

 

درجه سنی و میزان خشونت

درحالی‌که در جریان بازی Final Fantasy XV المان‌های تاریک‌تری نسبت به گذشته در بطن داستان قرار گرفته بود، باید اعلام کنیم که نسخه جدید این فرنچایز دارای سطح بالاتری در این زمینه است. بازی Final Fantasy 16، اولین عنوان این فرنچایز محسوب می‌شود که درجه سنی M را از سازمان ESRB در ایالات متحده دریافت کرد. علت اصلی تصمیم سازمان مذکور میزان خشونت بسیار بالای بازی به همراه دیالوگ‌های سنگین شخصیت‌ها و خون ریزی‌های زیادی که در طول اتفاقات بازی رقم می‌خورند، اعلام شده است. مطابق نمایش‌های منتشر شده از بازی، اطلاع داریم که در تمامی مبارزات بازی شامل پاشش زیاد خون، قطع عضو شدن دشمنان و موارد خشن این چنینی خواهیم بود. از طرفی، مشخصا طرفداران سری Final Fantasy به این میزان از خشونت عادت نداشته و همه چیز برای‌شان در جهان بازی جدید این سری تازگی خواهد داشت.

 

سیستم مبارزات

طراحی مبارزات بازی Final Fantasy XVI با محوریت سیستم Real-Time صورت گرفته و برخلاف اکثر نسخه‌های پیشین فرنچایز که مبتنی‌بر مبارزات به صورت نوبتی (Turn-Based) بودند، امکان انجام حرکات مختلف در یک بازه زمانی به خصوص را برای بازیکن‌ها فراهم می‌کند. پروتاگونیست بازی می‌تواند به صورت هم‌زمان با استفاده از سلاح‌ها و طلسم‌های جادویی به دشمنان ضربه بزند و در عین حال، از حملات آن‌ها نیز جا خالی دهد. برای دفاع در مقابل حملات دشمنان، بازی از سیستم Parry کردن استفاده می‌کند. همچنین اگر بتوانید ضربات مکرری را به دشمنان قرار گرفته در مقابل‌تان وارد کنید، یکی از ویژگی‌های برجسته پروتاگونست بازی تحت عنوان Limit Breaks فعال شده و برای مدت زمان محدودی میزان قدرت ضربات و سرعت بازیابی سلامت شخصیت‌تان افزایش می‌یابد.

 

در مورد سیستم مبارزات بازی Final Fantasy 15 باید بگوییم که این عنوان از دو حالت مختلف بهره‌مند بود، فعال‌سازی و انتظار. همانطور که از نام حالت Active مشخص است، در این حالت بازیکن‌ها مبارزات بازی را به صورت Real-Time تجربه می‌کنند. اما استفاده از حالت انتظار (Wait) سبب می‌شود تا هنگامی‌که حرکت شخصیت‌تان متوقف می‌شود، بتواند با اسکن کردن دشمنان نقاط ضعف آن‌ها را پیدا کند. البته بلافاصله پس از شروع حرکت مجدد، لحظات هیجان انگیز مبارزات مجددا آغاز می‌شوند. در این عنوان نیز امکان بهره‌گیری از حملات عادی، طلسم‌های جادویی و آیتم‌های مناسب برای انجام مبارزات نیز وجود دارد. البته در این بین، بازیکن‌ها همچنین می‌توانند از سایر شخصیت‌های همراهشان برای انجام مبارزات با دستور دادن یا در دست گرفتن کنترل کامل آن‌ها کمک بگیرند.

 

تریلرهای جدید بازی Final Fantasy 16 شخصیت‌های همراه را نشان می‌دهند

درجه سختی و حالت‌های مختلف

درجه سختی یکی از موضوعات جالب و هیجان انگیز بازی Final Fantasy XVI محسوب می‌شود. چراکه این عنوان فاقد درجه‌های سختی عادی است و بازیکن‌ها نمی‌توانند از میان آن‌ها یک مورد را به دلخواه انتخاب کنند. با این وجود،‌ این بازی دو حالت Story Focused و Action را در مقابل اشخاص قرار می‌دهد. تفاوت برجسته موجود میان این دو حالت به آیتم‌ها و اکسسوری‌هایی که در اختیار پروتاگونیست بازی قرار می‌گیرد، مرتبط است. در حالت داستانی، از همان لحظات ابتدایی بازی با اهدا کردن آیتم‌های به خصوص به پروتاگونیست سبب می‌شود تا بازیکن‌ها تجربه نسبتا راحت‌تری را از مبارزات بازی کسب کنند و همه چیز در حالت ساده‌تر پیش برود. اما در حالت اکشن این دسته از آیتم‌ها از همان لحظات ابتدایی در دسترس نبوده و با پیش‌روی در جریان بازی، اشخاص می‌توانند به آن‌ها دست یابند. در بازی Final Fantasy 15 بازیکن‌ها می‌توانستند از میان انواع درجات سختی یک مورد را انتخاب کنند و به دلخواه خودشان، مبارزات ساده یا دشوارتری را تجربه کنند.

 

شخصیت‌های قابل بازی

در زمان انتشار بازی Final Fantasy XV، برخلاف آن‌چه که انتظار می‌رفت بازیکن‌ها صرفا کنترل شخصیت Noctis را برعهده می‌گرفتند و توانایی کنترل سایر شخصیت‌های همراه را در حین انجام مبارزات نداشتند. طولی نکشید که تیم سازنده با انتشار یک آپدیت نسبتا بزرگ این موضوع را به صورت کامل برطرف کرد و به بازیکن‌ها اجازه داد تا در قالب سایر شخصیت‌ها نیز مشغول تجربه بازی شوند. با این وجود، برای نسخه جدید این فرنچایز همه چیز فرق می‌کند و بازی Final Fantasy 16 تنها یک شخصیت قابل بازی به نام کلایو دارد. مشخصا در طول ماجراجویی‌هایش کلایو با دوستان و متحدین مختلفی همراه خواهد شد، اما بازی امکان کنترل هیچ‌یک از آن‌ها را برای بازیکن فراهم نمی‌کند. البته امکان فرمان دادن به شخصیت‌های همراه برای وارد کردن ضربات مختلف به دشمنان همچنان وجود دارد.

موتور بازی سازی

درحالی‌که روند تولید بازی Final Fantasy 15 در ابتدا با موتور بازی سازی Crystal Tools آغاز شد، طولی نکشید که تیم سازنده تصمیم گرفت تا از موتور Luminous Engine برای ساخت آن استفاده کند. اخیرا نیز از این موتور بازی سازی برای توسعه بازی Forspoken، دیگر عنوان انحصاری پلی استیشن 5 استفاده شده و خب اگر این بازی‌ها را تجربه کرده باشد، مشخصا متوجه وجود برخی مشکلات فنی و باگ‌های مختلف شده‌اید. در نقطه مقابل، در مورد موتور به کار گرفته شده برای ساخت بازی Final Fantasy XVI هنوز اطلاعات چندان زیادی در دسترس نیست. استودیو Square Enix چندی پیش تایید کرد که آن‌ها برای پیش‌برد روند توسعه این بازی از موتورهایی همچون Lominous یا Unreal استفاده نکرده و یک موتور بازی سازی اختصاصی را برای تولید این دنباله، طراحی و خلق کرده‌اند. تا به امروز، استودیو سازنده از انتشار اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است. بنابراین هنوز نمی‌توان از نام و عنوان رسمی موتور بازی سازی به کار رفته در روند ساخت این پروژه رونمایی کرد!

 

پلتفرم‌های انتخابی

درصورتی‌که به خاطر داشته باشید، پروسه تولید بازی Final Fantasy 15 با فراز و نشیب‌های مختلفی همراه بود. این اثر در ابتدا به عنوان یک محصول انحصاری برای کنسول پلی استیشن 3 معرفی شد و پس از گذشت مدتی از این موضوع، تیم سازنده از انتشار آن برای پلتفرم‌های مختلف خبر داد. این اثر در نهایت برای کامپیوتر به همراه کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان عرضه شد. در حال حاضر، بازی Final Fantasy 16 یک عنوان انحصاری برای کنسول پلی استیشن 5 به شمار می‌رود. اما انحصاری بودن این بازی دارای محدودیت زمانی است و پس از گذشت شش ماه از انتشار، انتظار می‌رود که نسخه کامپیوتر آن نیز در دسترس قرار بگیرد.

مدت زمان لازم برای به اتمام رساندن بازی

بازی Final Fantasy XV حتی پیش از انتشار آپدیت‌های بزرگش نیز یک عنوان بسیار بزرگ محسوب می‌شد. مطابق اطلاعات موجود، بازیکن‌ها برای به اتمام رساندن بخش داستانی بازی نیاز به مدت زمانی حدود 29 ساعت خواهند داشت و تکمیل کردن تمامی فعالیت‌های بازی از جمله ماموریت‌های جانبی آن نیز حدود 55 ساعت طول خواهد کشید. البته این میزان، بدون در نظر گرفتن محتواهای قرار گرفته در بسته‌های الحاقی بازی است. در نقطه مقابل، بازی جدید این فرنچایز بیشتر از هرچیزی روی بخش داستانی متمرکز است و اتمام این بخش بین 35 تا 40 ساعت به طول خواهد انجامید. با این حال، اگر شخصی بخواهد تمامی فعالیت‌های طراحی شده این عنوان را به پایان برساند، باید بیش از 70 ساعت از وقت خود را صرف اتفاقات مختلف جهان بازی Final Fantasy XVI کند. طبق تایید هیروشی تاکای کارگردان این دنباله، مشخصا تجربه تمامی فعالیت‌های اصلی و جانبی بازی حتی بیشتر از آن‌چه که انتظار می‌رود، بازیکن‌ها را مشغول می‌کند. تاکای همچنین تایید کرده است که جهان این بازی فاقد هرگونه سیاه‌چال مخفی خواهد بود، چراکه آن‌ها نمی‌خواستند محیط‌هایی را در نقشه بازی قرار دهند که احتمالا اکثریت بازیکن‌ها توانایی کشف آن‌ها را ندارد!

 

حالت نیو گیم پلاس

هنگامی‌که صحبت از حالت نیو گیم پلاس برای هر بازی ویدیویی به میان می‌آید، بی‌شک ذهن بازیکن‌ها صرفا معطوف به تجربه مجدد بازی با به همراه داشتن تمامی آیتم‌ها و توانایی‌های کسب شده، خواهد شد. در این بین، احتمالا برخی از محتواهای داستانی بازی در حالت مذکور دیگر در دسترس نخواهند بود و تمامی دشمنان دارای سطح و میزان سختی بیشتری هستند. در حال حاضر نمی‌دانیم که در حالت New Game Plus بازی Final Fantasy 16 امکان به همراه داشتن تمامی پیشرفت‌ها وجود دارد یا خیر. اما به صورت رسمی اعلام شده است که دشمنان بازی بیشتر از آن‌چه که انتظار می‌رود، قدرت‌مندتر و سرسخت‌تر می‌شوند.

در این حالت محل حضور و سطح قدرت دشمنان بازی تغییرات چشم‌گیری را پیدا می‌کنند و بازیکن‌ها تجربه کاملا متفاوتی را از مبارزات مختلف بازی کسب خواهند کرد. در مقایسه با این عنوان، بازیکن‌ها با شروع حالت نیو گیم پلاس در بازی Final Fantasy 15 می‌توانند از تمامی پیشرفت‌ها و آیتم‌های کسب شده در اولین دور تجربه‌شان بهره‌مند شوند. با این حال، تغییرات به خصوصی در گسترش دشمنان یا میزان سختی مبارزه با آن‌ها ایجاد نمی‌شود و بازی نمی‌تواند در این حالت چالش چندان بیشتری را در قیاس با حالت عادی برای بازیکن ایجاد کند. درواقع حالت نیو گیم پلاس این اثر، بیشتر برای اشخاصی مناسب است که می‌خواهند ضمن تجربه مجدد بخش داستانی بازی به انجام سایر فعالیت‌های جانبی باقی مانده بپردازند.

 

هر آنچه که از بازی Final Fantasy 16 در جریان State of Play منتشر شد+ تریلرها و جزییات تازه

جهان باز بودن

جهان بازی Final Fantasy 16 تحت عنوان Valisthea معرفی شده و به صورت کلی به شش منطقه بسیار گسترده تقسیم می‌شود. در جریان نمایش‌های منتشر شده از بازی، بازیکن‌ها نیم نگاهی را به برخی از مناطق عظیم بازی و چگونگی طراحی محیطی آن‌ها داشته‌اند. اما با وجود تمامی ویژگی‌های محیطی به کار رفته در جهان این دنباله، برخلاف بازی Final Fantasy 15 با یک بازی جهان باز مواجه نیستیم و بازیکن‌ها نمی‌توانند آن‌طور که باید، به صورت آزادانه بین مناطق مختلف نقشه آن تردد کنند. درواقع حضور در برخی مناطق بازی نیازمند پیش‌روی در بخش داستانی آن است و از ابتدا، در دسترس بازیکن قرار ندارند. تهیه کننده بازی Final Fantasy 16 اخیرا و با حالتی طنز آمیز، اعلام کرد که اگر می‌خواستند این پروژه را به عنوان یک اثر جهان باز بسازند، برای پیش‌برد روند تولید آن به مدت زمانی حدود 15 سال نیاز داشتند!

 

بازگشت به مناطق پیشین جهان بازی

باوجود این‌که بازی Final Fantasy XVI یک اثر جهان باز محسوب نمی‌شود، این اجازه را به بازیکن‌ها می‌دهد تا به منظور انجام ماموریت‌های جانبی یا برخی فعالیت‌های جدید به مناطقی که در گذشته از آن‌ها عبور کرده‌اند، بازگردند. این موضوع در مورد بازی Final Fantasy 15 نیز صدق می‌کند، اما در جهان این اثر مناطقی وجود داشتند که بازیکن پیش از انجام برخی فعالیت‌های داستانی امکان حضور در آن‌ها را نداشت. همچنین در نقشه بازی Final Fantasy XV مناطقی هستند که اشخاص می‌توانند صرفا برای یک بار در آن‌ها حضور یابند و دیگر امکان بازگشت به این دسته از محیط‌ها وجود ندارد. هنوز مشخص نیست که آیا در جهان بازی جدید این فرنچایز نیز چنین محیط‌هایی قرار دارد یا خیر.

برچسب ها: Final Fantasy 16, پلی استیشن 5
2 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.