استودیو راک استار یکی از بزرگترین نامهای صنعت بازیهای ویدیویی محسوب میشود و کمپانی Take Two هم با انتشار مستمر عناوین باکیفیت جایگاه خود را در این صنعت تثبیت کرده است. بسیاری از این بازیها طرفداران زیادی بهدست آوردهاند و حتی موفقیت نسخههای بعدی خود را هم تثبیت کردهاند. در این میان، سری بازی Grand Theft Auto بزرگترین مجموعه در میان عناوین سبک جهان باز محسوب میشود و هر یک از بازیهای این مجموعه با استقبال منتقدان و بازیکنان مواجه میشود. به همین دلیل است که حفظ این میراث باارزش و ادامه دادن آن از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر بهترین راه انجام این کار ریمیک و ریمستر کردن نسخههای قدیمی این مجموعه است.
مشخصا استودیو راک استار هم از محبوبیت این مجموعه آگاه است و به همین دلیل بازی Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition را حتی با مشکلات فراوانی که داشت منتشر کرده است. اگرچه با توسعه این بازی روی موتور Unreal Engine 4 بسیاری از ویژگیهای گرافیکی آن بهبود چشمگیری داشتهاند، اما باگهای فراوان و کم کاریهای واضح استودیو Groove Street Games مانع لذت بردن بازیکنان از این سهگانه کلاسیک میشوند. با این وجود، پس از برطرف شدن مشکلات این بازی با انتشار یک یا چند بهروز رسانی، بازیکنان میتوانند از سهگانه دوست داشتنی بازی GTA با جلوههای بصری بهروز شده لذت ببرند. راک استار مشخصا میخواهد بازیهای قدیمی بیشتری از این مجموعه ریمستر کند و طرفداران را تا زمان انتشار بازی GTA 6 مشغول نگه دارد.
حالا که ریمستر سهگانه بازی GTA به هر شکل ممکن منتشر شده است، بازی GTA 5 همچنان در جداول فروش هفتگی رتبههای بالا را در اختیار دارد و بازی GTA Online مانند یک ماشین چاپ پول عمل میکند، کمپانی 2K میتواند با ریمستر بازی GTA 4 به راحتی فاصله طولانی میان قسمت پنجم و ششم بازی GTA را پر کند. با توجه به اینکه این نسخه در میان طرفداران بهعنوان یکی از بهترین عناوین این مجموعه محسوب میشود و درخواستها برای یک بازی جدید از این مجموعه بالاست، این بازی که در سال 2008 منتشر شده است گزینه اصلی این کمپانی برای ریمستر و انتشار در آینده نزدیک محسوب میشود.
بازی GTA 4 بهخاطر داستان و روایت فوقالعادهاش از نظر عده زیادی بهعنوان بهترین نسخه این مجموعه محسوب میشود. سری بازی GTA همیشه بهخاطر نگاهی که به مسائل و مشکلات اجتماعی داشته شناخته شده است، مانند بازی GTA: San Andreas که به روابط جامعه گنگستری آمریکا میپرداخت و بازی GTA 5 که نگاهی مشابه به جامعه مدرن این کشور داشت. بازی GTA 4 به آرامی و باحوصله، همین داستان را درباره مردمی که سالیانه بهخاطر رویاپردازیها و آرزوهای خود وارد این کشور میشوند روایت میکند. در بطن این داستان هم ماجرای انتقام نیکو بلیک روایت میشود و به جذابیتهای آن میافزاید.
اتمسفر و شخصیت شهر لیبرتی سیتی (نیویورک) در این بازی هم در میان برترینهای این مجموعه قرار میگیرد. طراحی هنری فوق العاده استودیو راک استار که تضاد زیبایی میان تصاویر واضح این شهر و فضا و رنگبندی تاریک و مرده آن ایجاد میکند، یک دنیای فوق العاده خلق میکند. علاوه بر اینها، این شهر از رمز و رازهای فراوان، انواع شغل و فعالیتهای جانبی مختلف پر شده است و برخلاف بازی GTA 5 ساختمانهای متعددی دارد که بازیکنان میتوانند در جریان مراحل یا گشت و گزار در این شهر وارد آنها شوند. تماسهای رومن (Roman)، پسرعموی نیکو، و قرارهای متعدد آنها در این مکانها هم همچنان یکی از لذتبخشترین فعالیتهای کل این مجموعه محسوب میشوند.
علاوه بر اینها، بازی GTA 4 اولین نسخه از عناوین بزرگ و سه بعدی این مجموعه بود که پس از انتشار هم توسط استودیو راک استار پشتیبانی شد. با وجود خط داستان طولانی این بازی، دو محتوای دانلودی آن باز هم به محتوای داستانیاش اضافه کردند. بخش تکنفره این دو DLC به اندازه یک بازی کامل محتوا و وسعت دارند و شخصیتهای باورپذیر و بهیادماندنیشان ماجراهای هیجان انگیزی در حد و اندازههای بازی اصلی تجربه میکنند.
به همین دلیل، طرفداران این مجموعه همچنان درخواستهای پرشماری برای انتشار محتوای دانلودی داستان محور برای بازی GTA 5 دارند. با توجه به وضعیت حال حاضر این مجموعه و گذشت نزدیک به یک دهه از انتشار بازی GTA 5، بعید است چنین اتفاقی رخ دهد. اگر این استودیو بازهم پلتفرم جدیدی برای عرضه دوباره بازی GTA 5 پیدا نکند، باید پرونده بازی GTA 5 را بسته شده بدانیم. حالا که شایعات مختلفی احتمال عدم انتشار بازی GTA 6 تا سال 2025 را مطرح کردهاند، بازسازی یا ریمستر بازی GTA 4 برای کنسولهای نسل نهم تنها گزینه باقی مانده برای پاسخ به درخواست جامعه طرفداران این مجموعه محسوب میشود.
اهمیت بازسازی این بازی زمانی بالاتر میرود که به پشتیبانی پلتفرمهای امروزی از بازیهای قدیمی نگاه میکنیم. بهجز ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس (از طریق سرویس Backwards Compatibility)، بازی GTA 4 تقریبا روی هیچ پلتفرم دیگری قابل تجربه نیست. نسخه کامپیوتر این بازی از همان روز اول از مشکلات متعدد فنی و گرافیکی رنج میبرد و سخت افزار نسل جدید بهجای برطرف کردن این مشکلات، آنها را بیشتر از قبل کرده است. این مشکلات حتی روی سرویس Backwards Compatibility و کنسولهای ایکس باکس هم وجود دارند و یک باگ باعث میشود تا تجربه این بازی روی پلتفرمهای نسل جدید تقریبا غیرممکن شود.
این بازی روی ایکس باکس سری ایکس و اس با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا میشود. به دلیل این افزایش نرخ فریم بر ثانیه و ثبت نشدن تعداد درست فشرده شدن دکمهها، یکی از مینی گیمهای QTE در مراحل آخر بازی تقریبا غیرقابل انجام است. بازی GTA 4 روی هیچ کدام از کنسولهای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 قابل انجام نیست و آخرین گزینه تجربه این بازی بازگشت به کنسولهای نسل هفتمی و تحمل کیفیت گرافیکی و نرخ فریم پایین آن است. مشکلاتی که در زمان عرضه این بازی بازیکنان را اذیت نمیکردند، اما حالا که بازیکنان به عناوین روان امروزی عادت کردهاند، این بازی را غیرقابل تجربه میکنند.
در سالهای اخیر هم ناشران علاقه زیادی به ریمیک یا ریمستر کردن بازیهای پرطرفدار قدیمی و درآمدزایی از آنها پیدا کردهاند. یکی از آنها کمپانی کپکام است که با جدیت در حال بازسازی عناوین قدیمی سری بازی Resident Evil است. بازی Resident Evil 2 Remake و بازی Resident Evil 3 Remake با فاصله کمی در دو سال اخیر به صورت موفقیت آمیز منتشر شدند و احتمال اینکه بازی Resident Evil 4 هدف بعدی این کمپانی برای بازسازی باشد بسیار بالاست.
بعید است که کمپانی Take Two هم با اطلاع از پتانسیل بالای عناوین قدیمی سری بازی GTA آنها را بازسازی نکند. این کمپانی همچنین میداند که پروژه ریمیک یا ریمستر عناوین قدیمی به اندازه تولید یک بازی کاملا جدید طاقت فرسا نیست و سود خوبی هم دارد. موضوعی که درباره بازی GTA بسیار متفاوت از دیگر فرنچایزهای این صنعت است و عده زیادی با شنیدن نام این بازی بدون معطلی به سراغش میروند. بر اساس گزارش وبسایت Kutaku، این موضوع میتواند یکی از دلایلی باشد که کمپانی Take Two نسخه ریمستر سهگانه بازی GTA به صورت جداگانه منتشر کرد و این بازی را به عنوان بخشی از نسخه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس بازی GTA 5 در اختیار خریداران قرار نداد.
راک استار هم میداند که چنین پروژههایی را میتوان در اختیار استودیوهای کوچکی مانند Rockstar Dundee قرار داد که ضمن انجام پروژه و سودآوری، در کار استودیوهای بزرگی مانند Rockstar North و Rockstar Toronto (که احتمالا در حال توسعه بازی GTA 6 هستند) تاخیر ایجاد نکرد. اگرچه نتیجه کار استودیو Rockstar Dundee در ریمستر سهگانه چندان رضایت بخش نبود، اما در صورت رضایت سازندگان از فروش این بازی، میتوان آینده روشنی برای پروژه بازسازی بازی GTA 4 تصور کرد. این بازی باید روی پلتفرمهای امروزی هم در دسترس قرار بگیرد و ریمستر کردن آن میتواند یک بهانه خوب به ناشر بدهد تا این بازی را با قیمت یک بازی کامل به فروش برساند. محبوبیت این بازی در میان طرفداران هم از همین حالا فروش بالای این ریمستر را تضمین کرده است و تنها کاری که سازندگان باید از پس آن بربیایند، عرضه یک محصول با کیفیت و بی عیب است.
اگر شایعات درباره عدم انتشار بازی GTA 6 تا سال 2025 درست باشند، ممکن است در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری درباره پروژه ریمستر بازی GTA 4 منتشر شود.